7 راه برای تشخیص میلگرد و تیرآهن اصل و تقلبی مورد استفاده در سازه‌ها

7 راه برای تشخیص میلگرد و تیرآهن اصل و تقلبی مورد استفاده در سازه‌ها

مقالات آهن آلات
چهارشنبه 11 خرداد 1401

میلگرد، یکی از مهم‌ترین قسمت‌هایی است که در بنای هر ساختمانی وجود دارد؛ در حقیقت می‌توان گفت میلگرد پایه و اساس ساختمان را شکل می‌دهد. علاوه‌براین، میلگرد باعث بالارفتن استحکام و مقاومت ساختمان می‌شود. به‌همین‌دلیل، باید در ساخت‌وساز از میلگردهایی با برترین کیفیت و مقاومت، استفاده کرد.

افرادی‌که با هدف کسب سود، دست به طراحی و تولید میلگردهای تقلبی می‌زنند، برای مالکان و مهندسان ساختمان زیان‌های جبران‌ناپذیری ایجاد می‌کنند. در حقیقت، استفاده از میلگرد تقلبی مقاومت ساختمان را کاهش می‌دهد، برای همین هم تشخیص دادن میلگرد اصل از تقلبی امری بسیار مهم است؛ بنابراین باید در حین خرید میلگرد به اصل و تقلبی بودن آن دقت کنید. راه‌های مختلفی برای تشخیص اصالت میلگرد وجود دارد؛ در ادامه به شما نشان می‌دهیم از چه راه‌هایی و با چه نشانه‌هایی، می‌توان میلگرد اصل را تشخیص داد.

نکاتی در تشخیص میلگرد و تیرآهن اصل و قلابی

مهم‌ترین نکته‌ای که در تشخیص میلگرد و تیرآهن اصل از تقلبی باید آن توجه کنید، قیمت فروش است. سازندگان میلگردهای تقلبی با هدف فروش بیشتر، قیمت میلگرد بسیار پایین‌تری نسبت به میلگردهای اصلی ارائه می‌دهند. به‌همین‌علت، افراد زیادی برای خرید این میلگردها جذب می‌شوند. بهتر است قبل از خرید با قیمت‌های مختلف از میلگردها آشنا شوید و با مقایسه قیمت‌ها به یک نتیجه درست برسید. قیمت بسیار پایین لزوماً برای شما سود ایجاد نمی‌کند، بلکه ممکن است در حین استفاده و حتی بعد از آن در دوام ساختمان مشکل ایجاد کند. در ادامه با نکات مهم دیگری برای تشخیص تیرآهن اصل و تقلبی آشنا می‌شویم.

 

برای تشخیص تیرآهن و میلگرد تقلبی راه های مختلفی وجود دارد.

 

وزن

یکی از ساده‌ترین راه‌های تشخیص میلگرد اصل، توجه به وزن آن است. از طریق جدول وزن و اشتال می‌توان وزن میلگرد استاندارد را تشخیص داد و آن را با وزن میلگرد تقلبی مقایسه کرد. اختلاف وزن یک میلگرد استاندارد و اصل با میلگرد تقلبی زیاد است. میلگرد تقلبی به‌خاطر کیفیت کم، بسیار سبک‌تر و کم‌وزن‌تر است. هرچه وزن این محصول به اعداد استاندارد جدول وزن میلگرد نزدیک‌تر باشد، میلگرد مرغوب‌تر و باکیفیت‌تر است. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم که در هنگام خرید و بررسی میلگردها، به جدول اشتال و وزن میلگردها دقت نمایید تا میلگرد اصل و باکیفیت خریداری کنید.

علامت اختصاری

هر کارخانه تولیدی، یک علامت اختصاصی برای خود دارد. این علامت یا همان برند کارخانه بر روی محصولات تولیدی آن حک می‌شود. افراد به‌راحتی و با دیدن تصویر برند روی محصولات، می‌توانند اصالت و کیفیت آن محصول را تشخیص بدهند؛ در مورد تولید میلگرد و تیرآهن نیز این مورد صدق می‌کند. کارخانه‌های بزرگ مانند کارخانه ذوب آهن اصفهان، کارخانه میلگرد زاگرس، کارخانه میلگرد شاهرود و... برای خود یک علامت اختصاری خاص دارند.

بر روی میلگرد اصلی، یک علامت اختصاری از مبدأ کارخانه سازنده حک شده است. سازندگان میلگردهای تقلبی، تلاش می‌کنند با استفاده از سنبه این علامت اختصاری را بر روی میلگردها ایجاد کنند. علامت اختصاری که کارخانه اصلی بر روی میلگرد چاپ می‌کند، یک علامت برجسته است؛ اما اگر این کار به‌صورت دستی انجام شود، به‌‌راحتی می‌توان آن را تشخیص داد.توجه به نشانه ها و علامت اختصاری میلگرد کارخانه های ایران، کمک می کند تا محصولی باکیفیت و اصل را خریداری کنید.

 

علامت اختصاری و رنگ محصول میلگردهای مختلف می تواند نشان دهنده اصل یا تقلبی بودن آن باشد.

 

رنگ محصول

یکی دیگر از ساده‌ترین راه‌هایی که می‌توان میلگرد اصل و تقلبی را تشخیص داد، رنگ میلگردها است؛ با مقایسه رنگ میلگردها، به‌راحتی می‌توان اصالت آنها را تشخیص داد. میلگرد باکیفیت و اصل، رنگی تیره دارد، رنگ مشکی و تیره بودن آن، نشان از اصالت و باکیفیت بودن میلگرد دارد. میلگرد تقلبی رنگ روشن‌تری نسبت به یک میلگرد اصل دارد. نکته قابل‌توجه در تشخیص رنگ میلگرد، این است که میلگردها به‌خاطر برخورد با رطوبت و آب، ممکن است که دچار زنگ‌زدگی یا زنگار بشوند. در این حالت، زنگار باعث تغییر رنگ میلگرد اصل، به رنگی مانند زرد یا طلایی می‌شود؛ البته این تغییر رنگ در کوتاه‌مدت باعث کاهش کیفیت میلگردها نمی‌شود. قیمت میلگردهای معتبر بازار را در لیست زیر مشاهده کنید:

 

رنگ میلگرد و تیرآهن مرغوب تیره است.

 

مشخصات هندسی

شکل هندسی و ظاهر تیرآهن، می‌تواند نشانگر اصل یا تقلبی بودن آن باشد. تیرآهن‌های استاندارد، بر اساس دسته‌بندی آنها، دارای ضخامت و ابعاد مشخصی هستند. علاوه‌براین، تمامی تیرآهن‌های استاندارد، هم اندازه و یکسان هستند؛ اما تیرآهن و میلگرد تقلبی ابعاد مشخصی ندارد و ممکن است که همه تیرآهن‌های تولیدی در یک مجموعه ابعاد یکسانی نداشته باشند. 

بسته بندی

میلگرد اصلی، در یک بسته‌بندی مشخص و به‌اندازه به‌فروش می‌رسد. بر روی این بسته‌بندی اطلاعات مشخصی شامل شناسه، بهر و محموله درج می‌شود. علاوه‌براین، اطلاعات روی تمام بسته‌بندی‌ها به‌خاطر یکسان بودن کیفیت میلگردها، یکی است. اما میلگرد تقلبی بسته‌بندی درستی ندارد، همچنین مشخصات روی بسته‌بندی‌ها با هم متفاوت است.

جوش پذیری

به‌خاطر اینکه در ساخت‌وساز برای به کارگذاشتن میلگردها از دستگاه جوش و جوشکاری استفاده می‌شود، کیفیت میلگردها اهمیت دارد. تیرآهن اصل به‌خاطر ترکیب شیمیایی درست، به‌راحتی جوش می‌خورد و جوشکاری کردن با آن دردسر و مشکل ندارد. اما تیرآهن‌های تقلبی به‌خاطر این که از ترکیبات متفاوتی ساخته می‌شوند، در حین جوشکاری مشکلات زیادی ایجاد می‌کنند و همچنین کیفیت جوش را کاهش می‌دهند. قیمت تیرآهن برندهای معتبر و شناخته شده بازار آهن را در زیر مشاهده کنید:

 

جوش پذیری تیرآهن برندهای مختلف بایکدیگر متفاوت است.

 

دریافت گواهی کنترل کیفیت

آخرین راه تشخیص اصل یا تقلبی بودن میلگرد و تیرآهن، گواهی کنترل کیفیت آن است. گواهی کنترل کیفیت در حقیقت یک گواهی است که کارخانه تولیدکننده میلگرد، برای نشان‌دادن کیفیت و اصالت میلگرد استفاده می‌کند؛ این گواهینامه کیفیت میلگردها را تضمین می‌کند. در گواهینامه، بخش‌های مختلفی اعم از خواص فیزیکی و شیمیایی میلگرد و نتایج آزمایش‌های مختلف مانند آزمایش کشش، تاشدگی و جوش‌پذیری ذکر شده است؛ این نتایج در تعیین اصالت بسیار اثرگذار است. میلگرد تقلبی گواهی کنترل کیفیت ندارد.

استعلام قیمت آهن آلات تمامی فروشندگان معتبر بازار از گرفت

گرفت، بزرگترین مرجع استعلام و مقایسه قیمت آهن آلات کلیه فروشندگان و برندهای بازار آهن کشور است. گرفت به‌روزترین قیمت میلگرد، تیرآهن، پروفیل و سایر محصولات فولادی را در تمامی سایزها و ضخامت ها را از فروشندگان استعلام کرده و در جداول لیست قیمت خود بروزرسانی می کند. با کمک گرفت می‌توانید قیمت آهن آلات از کارخانه‌های تولیدی متفاوت را مقایسه کنید و برترین و باکیفیت‌ترین میلگرد و تیرآهن را خریداری نمایید. گرفت قیمت تیرآهن و به طور کل آهن‌آلات را، لحظه‌به‌لحظه به شما ارائه می‌دهد. با بررسی سایت گرفت می‌توانید قیمت آهن‌آلات مختلف را استعلام نمایید.

سخن پایانی

راه‌های مختلفی برای تشخیص اصل یا تقلبی بودن میلگرد و تیرآهن وجود دارد. به کمک این راه‌ها شما می‌توانید میلگرد اصل و تقلبی را تشخیص دهید و به خرید یک میلگرد و تیر‌آهن باکیفیت و مناسب برسید. در این مطلب تمامی راه‌های تشخیص اصالت میلگرد را برای شما توضیح داده شد. امید است که برای شما مفید واقع شود.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

blog image
پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403
سه‌شنبه 28 فروردین 1403
blog image
آلیاژ آهنی و ترکیبات آن
چهارشنبه 15 فروردین 1403