پیش بینی قیمت آلومینیوم در سال 1403

پیش بینی قیمت آلومینیوم در سال 1403

مقالات آهن آلات
دوشنبه 03 اردیبهشت 1403

آلومینیوم یکی از باارزش‌ترین فلزات مورداستفاده در صنایع است که قیمت آن برای صنعتگران و معامله‌گران بازار آهن اهمیت زیادی دارد. افراد با پیش‌بینی قیمت آلومینیوم می‌توانند آن را در زمان کف بهایش خریداری کنند و این‌گونه در هزینه‌های کلان خود صرفه‌جویی نمایند. به‌واقع، تاثیرات اقتصادی و صنعتی نرخ آلومینیوم بر کسی پوشیده نیست! این فلز به عنوان متریال صنایع مهمی همچون صنعت خودروسازی و حمل‌ونقل بکار گرفته می‌شود و محدوده قیمتی آن بر خدمات و محصولات زیادی اثر می‌گذارد. در ادامه به تحلیل و پیش بینی قیمت آلومینیوم در سال 1403پرداخته شده است.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت آلومینیوم در 1403

از عوامل موثر بر قیمت آلومینیوم می‌توان به حجم تولید، میزان عرضه و تقاضا، نوسانات نرخ ارز، بهای انرژی و وضعیت سیاسی و اقتصادی جهان اشاره کرد. حجم تولید و درصد عرضه محصول تاثیر بسزایی بر بازه قیمتی آن می‌گذارد. درحقیقت، افزایش عرضه مقاطع فولادی و تامین همه‌جانبه بازار به کنترل نرخ آن‌ها کمک می‌کند. درمقابل، کاهش عرضه با توجه به تقاضای بالای این محصول در بازار به افزایش قیمت آن منجر می‌شود. بنابراین، درصد عرضه و تقاضای آلومینیوم در بازار سال جاری تا حدود زیادی تعیین‌کننده محدوده قیمتی آن است.

 

قیمت آلومینیوم در 1403 تحت تاثیر عوامل مختلفی است.
قیمت آلومینیوم در 1403 تحت تاثیر عوامل مختلفی است.

 

درضمن، بازار آلومینیوم ایران تحت‌تاثیر تغییرات اقتصادی جهانی قرار دارد. تنش‌های مهم سیاسی و اقتصادی کشورهای دیگر ازجمله چین و آمریکا می‌تواند به نوسانات منفی یا مثبت محصولات فولادی داخلی ختم شود. علاوه‌براین، فشارها و تحریم‌های چند سال اخیر که در سال ۱۴۰۳ نیز همچنان تداوم دارند، ضربه سنگینی بر پیکر صنعت فولاد کشور وارد کرده‌اند و نرخ محصولات را افزایش داده‌اند. به‌این‌ترتیب، ارزش آلومینیوم در سال پیش‌رو به عوامل داخلی و خارجی متعددی وابسته است که با تغییر هرکدام از آن‌ها شاهد تغییر مسیر قیمتی محصول خواهیم بود.

بررسی قیمت آلومینیوم در سال گذشته

قیمت آلومینیوم در سال 1402 تغییرات زیادی را ثبت کرد. این فلز چندین سال است که تحت‌عنوان فلز حیاتی در محصولات زیست‌پایشی استفاده می‌شود و حجم تقاضا برای خرید آن به‌صورت چشمگیری در حال افزایش است. این موضوع در بازار آلومینیوم سال گذشته نیز کاملا ملموس بود. افزایش تقاضا نیز همان‌طور که اشاره شد، موجبات صعودی شدن بهای محصول را فراهم می‌کند. البته این فلز تحت نوسانات کاهشی نیز قرار گرفت؛ اما روند اصلی آن صعودی بود. این فلز تا اواخر سال قبل به روند افزایشی خود ادامه داد و در مسیر صعودی حرکت می‌کرد. احتمال تداوم این روند در سال‌های آینده نیز با توجه به شرایط کنونی ایران و جهان وجود دارد.

تحلیل پیش‌بینی قیمت آلومینیوم برای سال 1403

برای تخمین قیمت آلومینیوم در سال ۱۴۰۳ باید به داده‌های کلان و مدل‌های پیش بینی توجه کرد. این مدل‌ها با توجه به عوامل موثر بر بهای محصول به محدوده قیمتی آن‌ها در آینده پی می‌برند. برای مثال، باید نوسانات رسمی و غیررسمی نرخ ارز را بررسی کرد و درعین‌حال، به سایر معیارهای موثر همچون هزینه‌های تولید و میزان مصرف انرژی تولیدکننده دقت داشت. هزینه استخراج و تولید این فلز همچون سایر محصولات افزایش یافته است؛ به‌همین‌خاطر، محصول با قیمت بیشتری نسبت به گذشته عرضه می‌شود.

 

پیش‌بینی قیمت آلومینیوم برای سال 1403 به داده‌ها موثقی نیاز دارد.
پیش‌بینی قیمت آلومینیوم برای سال 1403 به داده‌ها موثقی نیاز دارد.

 

به‌طورکلی، روندهای گذشته این فلز باارزش بیانگر نوسانات پیوسته آن در بازار مصرف است؛ این روند در حال حاضر نیز برقرار بوده و مدام در بین محورهای صعودی و نزولی قیمت جابه‌جا می‌شود. با‌این‌حال، سیر قیمت‌گذاری آلومینیوم در ۱۴۰۳ صعودی پیش بینی شده است. این شیب صعودی با روی کار آمدن دونالد ترامپ شدت خواهد گرفت. به‌عبارتی، مسائل سیاسی و اقتصادی روز تاثیرات چشمگیری بر جریان ارزش‌گذاری محصولات فلزی می‌گذارند و مسیر قیمتی آن‌ها را تغییر می‌دهند. درواقع، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یکی از رویدادهای مهم سال پیش‌رو است که تاثیر قابل‌توجهی بر صنعت آهن و فولاد کشور خواهد گذاشت.

چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی بازار آلومینیوم

همان‌طور که اشاره شد، آلومینیوم در صنایع حیاتی کشور از صنعت خودروسازی و ساختمان‌سازی گرفته تا صنعت دریایی و الکترونیکی بکار گرفته می‌شود و درکل، مصارف مهم و متنوعی دارد؛ این گستردگی کاربرد، فرصت‌های مناسبی را برای بازار آن فراهم کرده است. به‌عبارتی، معاملات زیادی در بازار این فلز انجام می‌گیرد و یک بستر پویا خریدوفروش است. در چنین شرایطی می‌توان با مراودات تجاری موجب ارزآوری شد و به توسعه اقتصادی کشور کمک کرد.

ایران در بازار جهانی آلومینیوم ازلحاظ ارزش صادراتی بین ۳۰ کشور برتر قرار دارد و حتی می‌تواند رتبه خود را ارتقا بخشد. برای موفق شدن در این بازار بین‌المللی می‌بایست موانع موجود مانند تحریم‌ها را رفع کرد و تولیدکنندگان را تحت حمایت قرار داد. درمقابل، باید به نیاز داخل هم توجه شود و تنها تولید مازاد را راهی بازار مصرف کشورهای دیگر کرد. در حال حاضر، حتی کشورهای منطقه نیز به عرصه استخراج آلومینیوم و فروش جهانی آن ورود کرده‌اند؛ کشور ما نیز پتانسیل لازم جهت حضور قدرتمند در این بازار پرسود را دارد.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

blog image
چدن چکش خوار یا مالیبل
شنبه 01 اردیبهشت 1403
blog image
پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403
سه‌شنبه 28 فروردین 1403