در این متن بررسی کردیم که آیا قیمت میلگرد کاهش می یابد یا خیر.

کاهش قیمت میلگرد در روزهای آینده

مقالات آهن آلات
شنبه 05 آذر 1401

افزایش یا کاهش قیمت میلگرد در روزهای آینده، مهم‌ترین سوال فعالان بازار فولاد در بازه‌های زمانی مختلف بوده است؛ این افراد، همواره شرایط بازار را تحلیل می‌کنند تا پیش بینی‌هایی برای نرخ روزهای آینده انجام دهند. گاهی این پیش‌بینی‌ها درست از آب در می‌آید و سودآور می‌شود؛ گاهی اوقات هم بازار برخلاف انتظار عمل می‌کند و شیب نمودارها، مخالف آنچه پیش‌بینی شده، پیش می‌رود که در نیمه ابتدایی سال ۱۴۰۱، حالت دوم غالب بود. در فصل‌های گرم سال بر خلاف انتظار، میزان تقاضا بخاطر کاهش رونق ساخت‌وساز افزایش پیدا نکرد و روند قیمت میلگرد نزولی بود. در این مقاله بررسی می‌کنیم که قیمت میلگرد در زمستان و روزهای آینده چه تغییراتی خواهد داشت و آیا امکان پیش‌بینی آن وجود دارد یا خیر. با ما همراه باشید.

چرا اطلاع از نوسانات قیمت میلگرد اهمیت دارد؟

برآورد بودجه مورد نیاز برای پروژه، یکی از مهم‌ترین کارهایی است که پیمانکاران باید انجام دهند؛ ازآنجایی‌که پروژ‌ه‌های ساخت‌وساز، معمولا به حجم زیادی میلگرد نیاز دارند، کوچک‌ترین نوسان قیمت تأثیر بسزایی در هزینه تمام شده برای آن‌ها خواهد داشت. از طرفی، گروهی از فعالان بازار، روی مقاطع فولادی سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ این افراد نیز برای حفظ سرمایه و سودآوری باید از نوسان‌های بازار اطلاع داشته باشند.

تفاوت قیمت برترین کارخانه‌ های تولید کننده میلگرد و نوسانات بهای محصولات آن‌ها، روی تصمیم خریداران تأثیر دارد؛ آن‌ها ترجیح می‌دهند مقاطع مورد نظرشان را از برندهایی تأمین کنند که در عین کیفیت بالا، هزینه مناسبی دارند. بنابراین، لازم است به منبعی دسترسی داشته باشند که قیمت آنلاین آهن و میلگرد برندهای مختلف را در اختیارشان قرار دهد و به آن‌ها برای تصمیم‌گیری کمک کند.

عوامل موثر بر تغییرات قیمت میلگرد در ماه های گذشته

کاهش قیمت آهن و میلگرد، از ابتدای سال تا اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، شیب ملایم نزولی داشت، اما اواخر خرداد صعودی شد و تاحدی کاهش ماه‌های ابتدایی سال را جبران کرد. با بررسی نمودار قیمت میلگرد، کاهش محسوس نرخ این محصول از ابتدای تیرماه شروع شد و تا اواخر شهریور هم ادامه داشت؛ در مهر و آبان، نرخ این دسته از مقاطع فولادی تاحدی افزایش پیدا کرد، اما در بعضی از روزها هم نمودار بهای محصولات شیب نزولی داشتند.

 

نمودار قیمت میلگرد 16 اصفهان را در تصویر مشاهده می کنید.

 

مهم‌ترین علت‌های این نوسان‌های دور از انتظار را در ادامه بیان می‌کنیم:

  • رکود جهانی در بازار فولاد
  • کاهش فعالیت صنایعی که از مقاطع فولادی از جمله میلگرد برای تولیدات خود استفاده می‌کردند
  • تصمیمات سیاسی از جمله طرح احیای برجام
  • نوسان‌های ارز و نامشخص بودن قیمت دلار برای مدت طولانی
  • کاهش میزان صادرات بخاطر ناتوانی در رقابت با تولیدکنندگان فولاد چین از نظر قیمت
  • تورم و کاهش قدرت خرید

آیا در روزهای پیش رو، قیمت میلگرد کاهش می یابد؟

در بازار فولاد، هیچگاه پیش‌بینی قیمت میلگرد فردا به‌صورت دقیق امکان‌پذیر نبوده است؛ شما فقط می‌توانید شرایط کنونی بازار را تحلیل و بررسی کنید و حدس‌هایی درباره نرخ محصولات در روزهای آینده داشته باشید. در دو هفته ابتدایی آبان ۱۴۰۱، روند بهای محصولات نزولی بود، اما با شروع هفته سوم، روند نمودارهای این محصول صعودی شد؛ البته این صعود ادامه‌دار نیست و احتمالا نمی‌تواند قیمت‌ها را به قبل از افت شدید در تابستان برگرداند.

پیش بینی قیمت آهن در روزهای آینده

به‌طورکلی، قیمت آهن در زمستان روند نزولی دارد، زیرا رونق پروژه‌های ساخت‌وساز کم‌تر می‌شود؛ اما در آبان ۱۴۰۱، شاهد افزایش نرخ دلار هستیم. با رشد دلار، احتمال اینکه تولیدکنندگان فولاد، دوباره صادرات را از سر بگیرند، وجود دارد؛ این موضوع، عرضه محصولات در کشور را کاهش می‌دهد و اگر تقاضا بالا باشد، احتمال افزایش قیمت وجود دارد. البته احتمالا نوسان‌های شدید دلار، باعث می‌شود خریداران تا رسیدن به ثبات نسبی صبر کنند و تقاضای کمی برای خرید داشته باشند؛ در نتیجه کاهش قیمت میلگرد و مقاطع فولادی در روزهای آینده، محتمل‌تر از افزایش آن است.

مجموعه های متعددی در کشور اقدام به تولید میلگرد می کنند.

 

پیش بینی قیمت میلگرد فردا

پیش بینی قیمت میلگرد بخش مهمی از بازار فولاد است، زیرا به برنامه ریزی و بودجه برای پروژه های آینده کمک می کند. عوامل متعددی مانند تقاضای بازار، عرضه و تقاضای مواد اولیه، هزینه های تولید و اقتصاد جهانی می تواند بر قیمت میلگرد تأثیر بگذارد. علاوه بر این، رویدادهای ژئوپلیتیک، بلایای طبیعی و سایر شرایط پیش بینی نشده نیز می توانند بر قیمت میلگرد تأثیر بگذارند. پیش بینی دقیق قیمت میلگرد برای اطمینان از تکمیل پروژه به موقع و در حد بودجه بسیار مهم است. برای دستیابی به یک پیش‌بینی دقیق، توجه به تمام عواملی که می‌توانند بر قیمت میلگرد تأثیر بگذارند، از جمله شرایط فعلی بازار، در دسترس بودن مواد اولیه، هزینه‌های تولید و اقتصاد جهانی مهم است.

سخن پایانی

در این مقاله به احتمالاتی که درباره افزایش یا کاهش قیمت میلگرد در روزهای آینده وجود دارد، اشاره کردیم. بازار فولاد سال ۱۴۰۱، با سال‌های قبل تفاوت‌های بسیار زیادی داشت و رویدادهای غیرمنتظره بسیاری در آن رخ داد. احتمال اینکه نیمه دوم سال هم به‌دنباله نیمه اول پیش برود و ما را شگفت‌زده کند، وجود دارد؛ به‌همین‌دلیل، اگر در بازار فولاد فعالیت دارید، بهتر است به صورت روزانه و حتی لحظه‌ای، قیمت مقاطع را از یک منبع معتبر چک کنید.

سایت گرفت، به‌صورت تخصصی در زمینه ارائه اطلاعات و اخبار مربوط به بازار فولاد فعالیت دارد؛ در این سایت می‌توانید به‌روزترین نرخ محصولات مختلف را ببینید و از اخبار حاکم بر بازار مطلع شوید؛ کارشناسان این مجموعه همچنین نمودار قیمت میلگرد و سایر مقاطع را در بازه‌های زمانی منظم در اختیار کاربران قرار می‌دهند تا تحلیل شرایط کنونی و تصمیم‌گیری درباره خرید و فروش، ساده‌تر شود. 

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

blog image
پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403
دوشنبه 27 فروردین 1403
blog image
آلیاژ آهنی و ترکیبات آن
چهارشنبه 15 فروردین 1403