علائم اختصاری میلگرد

علامت اختصاری میلگرد به چه معناست؟

مقالات آهن آلات
سه‌شنبه 10 خرداد 1401

علامت اختصاری میلگرد، به مجموعه‌ای از حروف انگلیسی و اعداد گفته می‌شود که به برند تولیدکننده، روش تولید و ویژگی‌هایی مانند نوع، قطر و اندازه آج‌ها اشاره دارند. علائم اختصاری میلگرد بر روی بدنه آن حک می‌شود و بیانگر اطلاعاتی نظیر شرکت تولیدکننده و مشخصات فنی محصول است. درواقع، این علائم با هدف شناخت مشخصات و برند سازنده میلگرد بر روی آن درج می‌شود. بر همین اساس، زمانی که پلاک شناسایی بر روی بندیل میلگرد وجود نداشت، کافی است به سراغ اطلاعات حک‌شده بر روی بدنه آن بروید تا از ویژگی‌های محصول و تولیدکننده‌اش باخبر شوید. حال اینکه علائم اختصاری مندرج در میلگردها شامل چه اطلاعاتی است و چگونه خوانده می‌شود را در ادامه توضیح داده‌ایم.

 

علائم اختصاری میلگردها
علائم اختصاری میلگردها

 

چطور علائم اختصاری روی میلگرد را بخوانیم؟

در سمت چپ علائم اختصاری، تعدادی حروف درج شده است که برند تولیدکننده آن را نشان می‌دهد. اصولا، هرکارخانه‌ای دارای نماد مختص به خود است که آن را بر روی سطوح محصولاتش درج می‌کند؛ به این ترتیب، حروف سمت چپ بیانگر نام کارخانه تولیدکننده میلگرد هستند. به‌عنوان‌مثال، حرف FAI به کارخانه فولاد البرز ایرانیان تعلق دارد و میلگردهای حاوی چنین حروفی ساخت این برند هستند.

بعد از حروف که نام کارخانه بود، حرف اختصاری بعدی بیان‌کننده سایز آج است و حرف دیگر، روش تولید میلگرد را نشان می‌دهد. به‌عنوان‌مثال، حرف CU به معنای میلگرد آجدار جناغی با آج 400 (C) ساخته‌شده با روش آلیاژسازی (U) است. در قسمت بعد، جداول مربوط به حروف مندرج بر روی میلگردها را آورده‌ایم تا علائم اختصاری را بتوانید خیلی راحت و سریع بخوانید.

معنی هر کدام از علائم اختصاری روی میلگرد چیست؟

 کارخانه‌های ذوبِ آهن و فولاد در روند تولید میلگردهای خود علائمی را بر روی آن‌ها حک می‌کنند که هر یک از آن‌ها حاوی اطلاعاتی در مورد شاخه میلگرد است. برای خرید میلگرد موردنظر، باید این اطلاعات خوانده شوند. بنابراین، آشنایی با انواع نشانه میلگرد در هنگام خرید اهمیت بالایی دارد. حروف و اعدادی که ممکن است بر روی میلگرد موردنظر شما حک‌شده باشند، شامل موارد زیر هستند:

  • حرف J: حرف انگلیسی J مخصوص میلگردهای آج‌دار مارپیچ با گرید A2 و سایز آج 340 است.
  • حرف L: میلگردی که حرف انگلیسی L بر روی آن حک‌شده باشد، از نوع آج‌دار مارپیچ و دارای سایز آج 350 است.
  • حرف C: حرف C بر روی میلگردهای آج‌دار جناغی با گرید A3 و سایز آج 400 حک می‌شود.
  • حرف H: برای خرید میلگرد آج‌دار جناغی با سایز آج 420، از وجود حرف انگلیسی C بر روی آن اطمینان حاصل کنید.
  • حرف S: میلگرد آج‌دار مرکب با گرید A4 و سایز آج 500، با حرف انگلیسی S روی آن قابل‌تشخیص است.
  • حرف F: حرف F بر روی میلگردهایی حک می‌شود که از نوع آج‌دار مرکب هستند و سایز آج آن‌ها 520 است.
  • حرف T: مشاهده حرف T بر روی میلگرد از فرایند تولید میلگرد به روش ترمکس خبر می‌دهد.
  • حرف U: میلگردهایی که حرف U بر روی آن‌ها حک‌شده است، به روش آلیاژسازی تولیدشده‌اند.
  • حرف A: حک شدن حرف A بر روی شاخه میلگرد، به معنای تولید آن به روش استاندارد مندرج در شناسنامه محصول است.

 

جدول علامت اختصاری میلگرد

 

درضمن، نشان فی میلگرد (Ø) به مفهوم ساده بودن نوع آن است. بعد از این حروف نیز علامت اختصاری بیان‌کننده فرآیند تولید میلگرد آورده می‌شود که در قسمت زیر، جدول مرتبط با آن را مشاهده می‌کنید:

 

علامت اختصاری تولید میلگرد

 

اطلاع از روش تولید میلگرد با استفاده از علائم اختصاری

اطلاع از روش تولید میلگرد برای خریداران بسیار مهم است؛ زیرا سطح کیفی محصول به فرآیند ساخت آن بستگی دارد. تولیدکنندگان نیز از این موضوع باخبر هستند و روش تولید میلگرد خود را با یک علامت مخصوص بر روی بدنه آن حک می‌کنند. بنابراین، اطلاع از فرآیند ساخت میلگرد با علائم اختصاری از مرسوم‌ترین روش‌ها در این حیطه است. برای این منظور، همان‌طور که گفتیم به سه حرف T، U و A مندرج بر روی میلگرد توجه کنید. میلگردهایی که با فرآیند ترمکس ساخته شده‌اند دارای نماد T هستند و میلگردهای حاصل از فرآیند آلیاژسازی علامت اختصاری U دارند. همچنین، زمانی که علائم اختصاری، A بود باید به روش تولید محصول در شناسنامه آن مراجعه کنید.

علامت اختصاری میلگرد مهم‌ترین کارخانه‌های فولادی ایران

افرادی که قصد خرید میلگردهای کارخانجات مختلف را دارند باید با علائم اختصاری آن‌ها آشنا شوند. هرچقدر اطلاعات بیشتری درباره میلگردها داشته باشید می‌توانید انتخاب‌های هوشمندانه‌تری برای کسب‌وکار خود بگیرید. مبحث علائم اختصاری میلگردها نیز جزو اطلاعاتی است که معامله‌گران باید نسبت به آن اطلاعات کافی داشته باشند. البته آرم میلگرد تمام شرکت‌ها به‌راحتی قابل‌شناسایی نیستند؛ چون برخلاف برند کویر کاشان، بسیاری دیگر از کدها یا علائم اختصاری پیچیده‌تری نسبت به‌عنوان شرکت خود استفاده می‌کنند. در این راستا، لیست کارخانجات تولیدکننده میلگرد و علائم اختصاری آن‌ها را آورده‌ایم:

علامت اختصاری میلگرد اصفهان

شرکت ذوب‌آهن اصفهان، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین کارخانه‌های فولادی ایران، از علامت اختصاری ESCOCU بر روی شاخه‌های میلگرد خود استفاده می‌کند. قسمت اول این آرم به نام کارخانه (ES) و قسمت دوم به نوع و روش تولید میلگرد اشاره دارد. 

 

علامت اختصاری میلگرد اصفهان
علامت اختصاری میلگرد اصفهان

 

علامت میلگرد روهینا دزفول

نشانه مجتمع فولاد روهینا جنوب دزفول، نام این شرکت با حروف انگلیسی است و به‌صورت «ROUHINA» بر روی میلگردها نقش می‌بندد.

 

علامت میلگرد روهینا
علامت میلگرد روهینا دزفول

 

علامت اختصاری میلگرد آذر امین

آرم میلگرد کارخانه آذر امین تیکمه داش، به‌صورت «AFA» بر روی آن حک می‌شود. حروف و اعداد بعدازآن به مشخصاتی مانند سایز، فرایند تولید و.. اشاره دارند.

 

علامت اختصاری میلگرد آذر امین
علامت اختصاری میلگرد آذر امین

 

علامت اختصاری میلگرد میانه

آرم شرکت میانه، دو حرف انگلیسی «FF-CT» است که به سمت یکدیگر و توی هم رفته‌اند. با مشاهده این علامت بر روی میلگرد، خریداران به‌راحتی می‌توانند محصول شرکت میانه را تشخیص دهند. 

 

علامت اختصاری میلگرد میانه
علامت اختصاری میلگرد میانه

 

علامت میلگرد نیشابور

بر روی میلگرد تولیدشده، توسط شرکت تولیدی فولاد نیشابور (خراسان)، همواره علامت اختصاری “KSC CO” به‌صورت برجسته دیده می‌شود.

 

علامت میلگرد نیشابور
علامت میلگرد نیشابور

 

علامت میلگرد آناهیتا

شرکت فولاد آناهیتا، یکی از کارخانه‌های تولیدکننده فولادی در گیلان است که میلگردهای خود را با آرم «AGJU» حک‌شده بر روی آن‌ها، روانه بازار می‌کند.

 

میلگرد آناهیتا گیلان از بهترین پیشنهاد ها برای پروژه های عمرانی شمال کشور است.

 

علامت اختصاری میلگرد کویر کاشان

آرم میلگرد کویر کاشان، «KAVIR» است که به‌راحتی قابل‌تشخیص است؛ لازم به ذکر است که تمام میلگردهای شرکت کویر طی فرایند ترمکس تولید می‌شوند تا قادر به حفظ جوش‌پذیری باشند.

 

آرم حک شده بر میلگرد کویر کاشان همان نام انگلیسی این کارخانه است.

 

علامت حک شده بر میلگرد هیربد

شرکت فولاد هیربد، نام خود را در کنار سایر علائم اختصاری بر روی شاخه‌های میلگرد حک می‌کند. بنابراین، آرم این برند به‌صورت "HIRBOD-CT" بر روی میلگردها دیده می‌شود.

 

میلگرد هیربد زرندیه کرمان از میلگردهای باکیفیت جنوب کشور به شمار می آید.

 

علامت میلگرد امیرکبیر خزر

آرم میلگرد شرکت تولیدی فولاد امیرکبیر خزر، اختصاری از نام انگلیسی آن (Amir Kabir Steel) است که به‌صورت «AKS-CT» بر روی شاخه‌های میلگرد حک می‌شود. متأسفانه به‌دلیل برخی اشتباهات در ثبت آرم شرکت‌ها، علامت اختصاری میلگرد دو شرکت امیرکبیر خزر و فولاد آتیه خاورمیانه (Atiye Khavarmiane Steel) یکسان است. این امر، امکان خرید محصول اشتباه را افزایش می‌دهد.

 

قیمت میلگرد امیرکبیر خزر به عوامل مختلفی بستگی دارد.

 

علامت میلگرد راد همدان

میلگردهای تولیدی شرکت راد همدان را می‌توان با حروف انگلیسی «RAD-CT و SRH-CT» بر روی آن‌ها تشخیص داد.

 

میلگرد کارخانه راد همدان از باکیفیت ترین میلگردهای کشور محسوب می شود.

 

علامت میلگرد زاگرس شهرکرد

نشانه میلگرد تولیدی شرکت صبا فولاد زاگرس شهرکرد، کمی پیچیده‌تر است؛ میلگردهای این شرکت را می‌توانید با حروف انگلیسی «SFZ-CT» حک‌شده بر روی شاخه‌ها تشخیص دهید.

 

قیمت میلگرد زاکرس شهرکرد، به عوامل مختلفی چون نرخ دلار وابسته است.

 

علائم اختصاری میلگرد سایر کارخانه‌ها به شرح زیر است:

  • درپاد تبریز: علامت اختصاری D
  • میلگرد ظفر بناب: علامت اختصاری ZN-CT
  • آذر فولاد امین: علامت اختصاری 
  • میلگرد احرامیان: علامت اختصاری YRM-CT
  • ناب تبریز: علامت اختصاری FNT
  • میلگرد فایکو: علامت اختصاری FAICO-TC
  • میلگرد پرشین: علامت اختصاری PSG
  • آریا ذوب: علامت اختصاری ARIA-CT
  • حسن رود: علامت اختصاری NFG CO
  • ابرکوه یزد: علامت اختصاری SAIS
  • میلگرد کوثر اهواز: علامت اختصاری GCT
  • ·آریان فولاد: علامت اختصاری AS-CT و AS-JU
  • میلگرد ابهر: علامت اختصاری KFA
  • تیکمه داش: علامت اختصاری SFK-CT
  • میلگرد شاهین بناب: علامت اختصاری BS-ST
  • سپهر ایرانیان: علامت اختصاری FSI-TC
  • پردیس: علامت اختصاری PARDIS-CT
  • بافق یزد: علامت اختصاری BMISCO-CT
  • میلگرد جهان فولاد غرب: علامت اختصاری SFJ-TC
  • میلگرد خرمدشت تاکستان: علامت اختصاری FKHT-JU

چگونه اصل بودن میلگرد کارخانه که فاقد علائم اختصاری است را تشخیص دهیم؟

آرم هر کارخانه با کارخانه‌های دیگر متفاوت است؛ بنابراین، به‌راحتی می‌توانید میلگردهای اصل هر کارخانه را تشخیص دهید. با نگاه کردن به علائم می‌توانید اطلاعات مفیدی از میلگرد به دست بیاورید و تشخیص دهید که امکان استفاده از آن در ستون، پایه اصلی، آرماتوربندی و... وجود دارد یا خیر. برخی از کارخانه‌ها مانند پرند، البرز تاکستان و فولاد ایزد خواست میلگردهای خود را بدون آرم و نشانه‌های اختصاری تولید و عرضه می‌کنند. در مورد این محصولات باید از طریق پلاک روی بندیل یا خرید از شرکت‌های معتبر نسبت به ویژگی‌ها و برند میلگردها اطمینان حاصل کنید.

گاهی افراد سودجو بر روی میلگردهای تقلبی خود از علائم اختصاری کارخانجات مختلف استفاده می‌کنند که معمولا علامت‌های آن‌ها، کیفیت مطلوبی ندارد. بنابراین، حک شدن علائم به شکل بی‌کیفیت نشان‌دهنده تقلبی بودن کالا است. علاوه بر این، خریداران جهت اطمینان از اصل بودن کالا بهتر است سفارش‌های خود را در کارخانه یا بنگاه‌های معاملاتی معتبر کشور ثبت کنند. در غیر این صورت، احتمال خرید میلگردهای بی‌کیفیت تقلبی وجود دارد.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

سوالات متداول

مطالب مرتبط

blog image
پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403
سه‌شنبه 28 فروردین 1403
blog image
آلیاژ آهنی و ترکیبات آن
چهارشنبه 15 فروردین 1403