جدول وزن میلگرد

بررسی جدول وزن میلگرد یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که پیش از خرید این محصولات باید انجام بدهید. با بررسی وزن میلگرد، متوجه خواهید شد که آیا برای کاربرد مورد نظرتان مناسب است یا خیر. وزن میلگرد همچنین در تعیین بودجه مورد نیاز برای خرید این مقاطع فولادی نقش دارد و قیمت میلگرد را تعیین می‌کند. از طرف دیگر، با بررسی جدول وزن میلگرد، می‌توانید وزن کلی این مقاطع در پروژه را محاسبه کنید؛ مقاطع فولادی بخش مهمی از وزن استاتیک سازه را تشکیل می‌دهند و محاسبه وزن آن‌ها در تعیین معیارهای امنیتی ضروری است. روش‌های مختلف برای محاسبه وزن هر شاخه میلگرد وجود دارد که ساده‌ترین آن‌ها، استفاده از جدول وزن میلگرد است.

جدول وزن میلگرد

برای محاسبه وزن مخصوص میلگرد باید ابتدا مشخص کنید که محصولات کدام برند را خریده‌اید. وزن مقاطع برندهای مختلف، در حد چند گرم باهم اختلاف دارد، اما در سفارش‌های حجم بالا، این اختلاف وزن‌ها روی هم جمع می‌شود و ممکن است وزن واقعی میلگردها ده‌ها کیلوگرم با وزن محاسبه شده، تفاوت داشته باشد. در جدول وزن میلگرد، بر اساس سایز و برند محصولات مختلف، می‌توانید وزنشان را محاسبه کنید:

 

جدول وزن میلگرد کارخانه های فولادی ایران
جدول وزن میلگرد کارخانه های فولادی ایران

 

در ادامه جدول وزن میلگرد در سایزها 20 تا 32 را مشاهده می‌کنید:

 

جدول وزن میلگرد کارخانه های فولاد ایران
جدول وزن میلگرد کارخانه های فولاد ایران

 

 

طبق نظر کارشناسان گرفت:

“اطلاع از وزن میلگرد از موضوعات ضروری است که مهندسین سازه‌های مختلف باید از آن آگاه باشند؛ با توجه به تغییر وزن میلگرد در کارخانه‌های مختلف، به‌خصوص در سایزهای 14، 16 و 18، محاسبه وزن میلگرد بسیار مهم خواهد بود که برای دستیابی به آن می‎‌توان از جدول وزن میلگرد که از دقت بالایی برخوردار بوده استفاده کرد.”

فرمول محاسبه وزن میلگرد

دومین روش محاسبه وزن یک شاخه میلگرد با استفاده از فرمول انجام می‌شود. برای استفاده از فرمول، ابتدا باید حجم هر شاخه را به دست آورید. از آنجایی که اکثر میلگردهای بازار فولادی هستند، برای برآورد وزن آن‌ها با فرمول باید حجمشان را در چگالی فولاد ضرب کنید. چگالی فولادی که کارخانه‌های مختلف استفاده می‌کنند،‌ تاحدودی با یکدیگر تفاوت دارد و به همین دلیل است که جدول وزن میلگردهایشان تاحدودی باهم متفاوت است. در فرمول محاسبه وزن میلگرد، معمولا چگالی را برابر با ۷.۸۵ در نظر می‌گیرند. همچنین طول هر شاخه از این مقاطع فولادی به صورت استاندارد برابر با ۱۲ متر است.

اگر شعاع میلگرد و چگالی فولاد را در فرمول زیر قرار دهید، امکان محاسبه وزن محصولات را خواهید داشت.

وزن میلگرد = شعاع× شعاع× چگالی فولاد × طول هر شاخه

اگر میلگردهای مورد نظرتان را از کارگاه‌های تولیدکننده (نه کارخانه‌های معتبر میلگرد) خریداری کرده‌اید، لازم است که وزن آن‌ها را با استفاده از فرمول محاسبه کنید تا از استاندارد بودنشان مطمئن شوید. حتی بعضی از مهندسان، برای محاسبه وزن محصولات تازه، از باسکول استفاده می‌کنند تا اطمینان خاطر داشته باشند. دقت داشته باشید که فرمول محاسبه وزن میلگرد آجدار و ساده، تفاوتی با یکدیگر ندارد. به دلیل استفاده کارخانه‌های معتبر کشور از استاندارد DIN آلمان، استفاده از جدول اشتال یکی از راه‌های کاربردی برای اطلاع از وزن این محصول فولادی است.

 

وزن انواع میلگرد

سومین روش محاسبه جرم، استفاده از جدول اشتال است. در جدول اشتال، مشخصات ظاهری محصولات مختلف درج شده است و بر اساس آن می‌توان جرم را محاسبه کرد. این جدول برای محاسبه وزن میلگرد ۱۲ آجدار، وزن میلگرد ۱۴ و وزن میلگرد ۱۶ کاربرد دارد. کارخانه‌های مختلف، جدول اشتال مخصوص به خودشان را ارائه می‌دهند. جدول اشتال، دقیق‌ترین روش برای برآورد وزن مقاطع فولادی است. جدول استاندارد جهانی میلگرد را در تصویر زیر می‌توانید مشاهده کنید.

 

جدول وزن جهانی میلگرد
جدول وزن جهانی میلگرد

 

هر شاخه میلگرد چند کیلو است؟

اگر کارخانه‌ها استانداردهای تولید میلگرد را رعایت کرده باشند، وزن محصولاتشان در بازه وزنی مشخصی قرار می‌گیرد. وزن استاندارد هر شاخه ۱۲ متری از میلگرد در سایزهای مختلف عبارتند از:

  • وزن میلگرد 8: ۵ کیلوگرم
  • وزن یک شاخه میلگرد 10: ۸ کیلوگرم
  • وزن میلگرد 12: ۱۱ کیلوگرم
  • وزن هر شاخه میلگرد 14: ۱۵ کیلوگرم
  • وزن هر شاخه میلگرد 16: ۱۹ کیلوگرم
  • وزن شاخه میلگرد 1۸: ۲۴ کیلوگرم
  • وزن میلگرد ۲۰: ۳۰ کیلوگرم
  • وزن میلگرد ۲۲: ۳۶ کیلوگرم

جدول وزن میلگرد