میلگرد سبک یا سنگین؟! کدام یک برای پروژه شما مناسب است؟

میلگرد سبک یا سنگین؟! کدام یک برای پروژه شما مناسب است؟

مقالات آهن آلات
چهارشنبه 01 تیر 1401

همه ما درباره میلگرد و کاربردهایش شنیده‌ایم، اما چقدر درباره انواع آن و ویژگی‌های آن‌ها می‌دانیم. در این مقاله به‌طور خاص به معرفی تفاوت میلگرد سبک و سنگین خواهیم پرداخت؛ از طرفی مطالبی در رابطه با مقایسه میلگرد سنگین و سبک ارائه می‌شوند که در زمان خرید این محصول پرکاربرد، بسیار کارآمد خواهند بود.

میلگرد سبک و کاربردهای آن

این محصول را می‌توانیم به واسطه ویژگی‌های ظاهری و ساختاری آن از هم تفکیک و تشخیص دهیم. یکی از انواع پرکاربرد این محصول مهم در ساخت‌و‌ساز، نوع سبک است. تمام مشخصه‌هایی مانند ابعاد یا وزن این محصول از پیش مشخص هستند؛ در مورد نوع سبک این محصول نیز می‌توان گفت که میلگرد سبک به‌طورکلی به میلگردی گفته می‌شود که وزن کم‌تری به‌نسبت انواع دیگر دارد.

این محصول، که وزن آن از حالت استاندارد کم‌تر است، کاربردهای گسترده‌ای دارد؛ به‌عنوان‌مثال: برای تقویت آهن و سازه‌های ساختمانی، استفاده از نوع مقطع فولادی توصیه می‌شود. در بعضی موارد خاص هم آن را برای ساخت حفاظ‌های سازه به کار می‌برند.

تشخیص میلگرد سبک به چه صورت است؟

اگر بخواهید بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای انواع مختلف این محصول را تشخیص دهید، کار دشواری خواهد بود. درست است که نوع سبک وزنی کم‌تر از حد استاندارد دارد، اما باز هم طبق اصول خاصی تولید می‌شود و سایز و ابعاد مشخصی خواهد داشت. به‌طورکلی، میلگردهایی که سایز بین 8 تا 12 دارند را می‌توان در دسته میلگرد‌های سبک قرار داد.

بررسی قیمت میلگرد سبک در بازار

قیمت این مقطع فولادی با توجه به سایز و ابعاد آن‌ها مشخص می‌شود. انواع مختلف این محصول کاربردی، قیمت‌های متفاوتی دارند؛ برای مثال قیمت میلگرد 8 از قیمت تمام شده سایز 12 این محصول کم‌تر خواهد بود. 

 

قیمت میلگرد سبک سایز 8 و 10 به نسبت سایر سایزها بیشتر است.

 

از طرفی وزن نهایی نیز می‌تواند در هزینه‌ها اثرگذار باشد؛ برای نمونه قیمت میلگرد 10 با طول 6 متر، کم‌تر از قیمت همین محصول با طول 12 متر خواهد بود.

میلگرد سنگین و کاربردهای آن

وقتی صحبت از نوع سنگین این محصول می‌شود، می‌توانیم در مورد تحمل وزن بالا صحبت کنیم یا از طول عمر زیاد آن‌ها حرف بزنیم. این مقطع فولادی در ساخت سازه‌ها بتنی و ساختمان‌های مسکونی، کاربرد بسیار زیادی دارد. این محصول از نظر وزنی و ظاهری تفاوت زیادی با نمونه سبک دارد و به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را تفکیک کنید.

میلگرد سنگین را چطور تشخیص دهیم؟

این محصول، نقش اساسی و مهمی در تقویت سازه‌ها دارد و در زمان انتخاب نوع مناسب باید دقت زیادی داشته باشید. باتوجه به این‌که وزن، مولفه اصلی برای تشخیص سبک یا سنگین بودن این مقطع فولادی است، می‌توانید در زمان خرید از طریق وزن نهایی، تشخیص دهید که از چه نوعی است.

این مقطع، از نوع سبک آن قطر بیش‌تری دارد و پهن‌تر خواهد بود. با استفاده از این دو پارامتر اصلی، می‌توانید سبک یا سنگین بودن این محصول فولادی را در زمان خرید تشخیص دهید.

بررسی قیمت میلگرد سنگین در بازار

اگر پیش از خرید می‌خواهید در مورد قیمت تقریبی این محصول اطلاع داشته باشید، باید اطلاعات مختصری در مورد سایزهای مختلف این محصول داشته باشید. سایز 32 یکی از پر‌استفاده‌ترین انواع این محصول است و قیمت میلگرد 32 نیز با‌توجه به‌وزن و طول مورد نیاز شما، مشخص می‌شود.

طبق نظرات کارشناسان آهن‌ پرتال:

"نیازسنجی، پیش از خرید میلگرد یکی از مهم‌ترین مراحل است و باید مشخص شود که این محصول در چه شرایطی و برای چه منظور استفاده می‌شود. به طور کلی می‌توان میلگرد را به دو دسته خاص تقسیم کرد که میلگرد سبک و سنگین نام دارند و در زمان خرید لازم است به تفاوت‌های میلگرد سنگین و سبک دقت داشته باشید."

تفاوت میلگرد سبک و سنگین در چیست؟

در زیر به 4 مورد از تفاوت‌های میلگرد سنگین و سبک اشاره خواهیم کرد:

  • وزن: مشخصاً مهم‌ترین تفاوت این دو نوع را می‌توان وزن آن‌ها دانست؛ نوع سنگین این محصول به‌طورکلی، وزن بیش‌تری از نوع سبک دارند.
  • سایز: سایزهای 8، 10 و 12 مربوط به میلگردهای سبک هستند؛ میلگرد سنگین اما در سایزهای بزرگ‌تری تولید می‌شود که سایز 32 یکی از آن‌هاست.
  • قیمت: با توجه به این که وزن یک پارامتر مهم برای قیمت‌گذاری است، قیمت نوع سبک پایین‌تر خواهد بود.
  • کاربرد: سایز و وزن نهایی این محصول در مشخص کردن کاربرد آن تاثیر مستقیمی دارد. از نوع سنگین در جاهایی استفاده می‌شود که نیاز به تحمل وزن بالا خواهد بود و نوع سبک هم برای تقویت یا ساخت حفاظ‌های ساختمانی به کار می‌رود.

 

وزن، اصلی ترین دلیل تفاوت قیمت میلگرد سبک و سنگین است.

 

استاندارد وزن میلگرد آیا می‌ تواند از یک عددی پایین تر باشد؟

هنگامی‌که صحبت از استاندارد می‌شود، منظور یک سری اصول و قواعد مشخص برای تولید محصول است. از آن‌جایی که میلگردها در صنعت ساخت‌وساز کارایی دارند و باید کیفیت بالایی داشته باشند، رعایت استاندارد در زمان تولیدشان، می‌تواند یکی از مهم‌ترین نکات باشد.

استانداردهای مشخصی از نظر ابعادی و وزنی برای تولید این محصول وجود دارد که آن‌ها را از هم متمایز ساخته‌اند. وزن این مقطع فولادی، یکی از پارمترهای استاندارد در تولید این محصول است که رابطه مستقیمی با طول و قطر آن دارد. از این رو وزن آن نمی‌تواند از یک میزان خاص پایین‌تر باشد، چرا که سبب افت پایداری و استقامت می‌شود.

میلگرد سبک بخریم یا سنگین؟! کدام به صرفه تر است؟!

قیمت تمام شده این محصول به وزن آن بستگی دارد؛ پس همین موضوع می‌تواند مشخص کند که کدام نوع به صرفه‌تر خواهد بود. با این وجود که قیمت نوع سبک این مقطع فولادی در بازار کمی بیش‌تر از دیگر انواع است، اما قیمت تمام شده آن‌ پایین‌تر خواهد بود. دلیل آن هم به وزن کم‌تر این محصول برمی‌گردد.

میلگرد کدام کارخانه ها سبک است؟

دو کارخانه ظفر بناب و راد همدان در حال حاضر مشغول به تولید نوع سبک این محصول هستند که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • ظفر بناب: قیمت میلگرد بناب به نسبت تولید کنندگان دیگر کمی بالاتر بوده و این تفاوت قیمت به‌دلیل کیفیت بالای محصولات این کارخانه است.
  • راد همدان: اگر قصد خرید نوع سبک این محصول با قیمت‌های پایین‌تر را دارید، می‌توانید از تولیدات این کارخانه استفاده کنید، چرا که قیمت میلگرد راد همدان به نسبت کارخانه ظفر بناب کمی پایین‌تر خواهد بود.

 

قیمت میلگرد سبک راد و ظفر به نسبت سایر برندها بهتر است.

 

میلگرد کدام کارخانه ها سنگین است؟

در ادامه این مطلب می‌توانید 5 کارخانه را مشاهده کنید که در زمینه تولید نوع سنگین این مقطع فولادی پرکاربرد فعالیت دارند:

  • ذوب آهن اصفهان: قیمت میلگرد اصفهان با وجود معروف بودن این کارخانه، بسیار مقرون به صرفه و مناسب است.
  • کویر کاشان: هزینه خرید محصولات این شرکت کمی بالاتر از دیگر کارخانه‌ها خواهد بود، چرا که قیمت میلگرد کویر کاشان کمی بالاتر است.
  • نیشابور: قیمت میلگرد نیشابور با وجود این که این کارخانه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این محصول است، بسیار مناسب و مقرون به صرفه خواهد بود.
  • ابهر: این کارخانه از سال 1385 شروع به فعالیت کرده و میزان زیادی از نیاز به میلگرد کشور را برطرف کرده است. قیمت میلگرد ابهر نیز بسیار منصفانه مشخص شده‌اند.
  • میانه: تولیدات این کارخانه کیفیت بالایی دارند و همین موضوع بر قیمت میلگرد میانه نیز اثرگذار بوده است.

میلگرد سبک گران تر است؛ چرا؟!

شاید به نظر برسد که نوع سنگین این مقطع فولادی قیمت بالایی دارند، اما باید توجه کنید که نوع سبک در بازار با قیمت بالاتری معامله می‌شود؛ دلیل این تفاوت در قیمت‌، به پروسه تولید و موادی که برای این کار استفاده می‌شوند، برمی‌گردد.

 

به دلیل تفاوت در نحوه تولید، قیمت میلگرد سبک از میلگرد سنگین بیشتر است.

 

تقلب در وزن میلگرد ممکن است؟!

در شرایط خاصی این اتفاق ممکن است. اصلی‌ترین راه تشخیص محصول تقلبی از اصلی به واسطه وزن این آن است؛ همه کارخانه‌ها این مقطع فولادی را با توجه به جدول اشتال و با وزن‌های مشخصی تولید می‌کنند و نمونه‌های تقلبی تفاوت وزنی زیادی با نمونه‌های اصلی دارند.

آیا قیمت میلگرد به وزن آن وابسته است؟!

بله، با توجه به این که تولید‌کنندگان این محصول، مواد اولیه را به صورت کیلویی خریداری می‌کنند، برای فروش نیز بر طبق همین معیار، قیمت میلگرد نهایی مشخص می‌شود.

سخن پایانی

بررسی میلگرد سبک و میلگرد سنگین پیش از خرید می‌تواند بسیار کمک کننده باشد و اطلاعاتی را به شما خواهد داد که برای برنامه‌ریزی پروژه کارآمد هستند. برای مثال تفاوت میلگرد سبک و سنگین نشان می‌دهد که هر یک برای چه شرایطی مناسب خواهند بود.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

blog image
چدن چکش خوار یا مالیبل
شنبه 01 اردیبهشت 1403
blog image
پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403
سه‌شنبه 28 فروردین 1403