وزن ورق روغنی فولاد مبارکه

جدول وزن ورق روغنی فولاد مبارکه

جدول وزن آهن آلات
شنبه 27 خرداد 1402

وزن ورق روغنی تقریبا با شمشی که برای تولید آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، برابر است. این محصولات معمولا به روش نورد سرد تولید می‌شود و به‌همین‌دلیل است که به آن‌ها ورق سرد هم می‌گویند. در فرایند نورد سرد، شمش فولاد به‌صورت مداوم از میان غلطک عبور می‌کند تا ضخامت آن کم‌تر شود و در نهایت به حد استاندارد برسد. در این فرایند، چیزی از جرم فولاد کم نخواهد شد و معمولا چیزی هم به آن اضافه نمی‌شود. البته مصرف‌کنندگان برای اطمینان از وزن ورق روغنی که خریداری می‌کنند،‌ از جدول‌ وزنی استفاده می‌کنند که اعداد و ارقام دقیق‌تری را ارائه می‌دهد و احتمال خطای آن بسیار پایین است.

وزن ورق روغنی به چه عواملی بستگی دارد؟

مهم‌ترین عواملی که روی جرم ورق فولاد تأثیر می‌گذارد، عبارت است از:

  • آلیاژ مورد استفاده
  • ابعاد ورق
  • روش تولید ورق روغنی
  • مواد پوششی برای براق کردن روی ورق (این عامل تأثیر محدودی روی وزن تمام شده ورق دارد و تنها در صورتی لحاظ می‌شود که نیاز داشته باشید درصد خطای محاسباتتان کم‌تر از چند گرم باشد)
  • استاندارد تولید محصول

اگر در فرایند تولید ورق روغنی، از نورد گرم یا سایر روش‌ها استفاده شود و دمای شمش فولاد بالا برود، وزن محصول هنگام گرم بودن ورق با زمانی که سرد شده است،‌ متفاوت خواهد بود. این تفاوت وزن قابل چشم‌پوشی نیست و اگر خطایی در محاسبه آن رخ بدهد، هم به پروژه آسیب می‌رساند و هم ممکن است تفاوت‌ چند صد هزار تومانی در قیمت نهایی سفارش ایجاد کند که یا فروشنده را متضرر می‌کند یا به خریدار ضرر می‌رساند.

جدول وزن ورق روغنی فولاد مبارکه

جدول وزن، ساده‌ترین و دقیق‌ترین روشی است که می‌توانید برای برآورد جرم ورق‌های روغنی از آن استفاده کنید. برای استفاده از این جدول تنها کافی است ابعاد مقطع تخت فولادی مورد نظرتان را در جدول پیدا کنید و وزن آن را ببینید. این وزن‌ها با محاسبات استاندارد و چگالی دقیق تولیدات کارخانه فولاد مبارکه محاسبه شده‌اند. در صفحه وزن ورق روغنی گرفت، می‌توانید جرم سایر این محصولات را هم بررسی کنید.

فرمول محاسبه وزن ورق روغنی

اگر در محل پروژه هستید و به جدول وزن دسترسی ندارید، خودتان می‌توانید با استفاده از فرمول، وزن محصول مورد نظرتان را محاسبه کنید. برای محاسبه این عدد، تنها به چگالی فولاد و حجم محصول مورد نظرتان نیاز خواهید داشت. حجم، حاصل‌ضرب طول، عرض و ضخامت ورق است و چگالی هم عددی است که با توجه به درصد عناصر به‌کار‌رفته در تولید محصول تعیین می‌شود. بعد از به دست آوردن این دو مقدار، آن‌ها را در فرمول زیر قرار بدهید:

حجم ورق × چگالی فولاد = جرم ورق روغنی

همانطورکه پیش از این هم گفتیم، استاندارد تولید محصول روی وزن آن تأثیر دارد. علت این است که درصد عناصر به کار رفته در آلیاژهایی که برای تولید محصولات با استانداردهای مختلف به کار می‌رود، باهم متفاوت است. این تفاوت درصدها، چگالی را تغییر می‌دهد و وزن محصولات نهایی هم با هم متفاوت خواهد شد. به عنوان مثال ST12 متداول‌ترین استانداردی است که برای تولید این محصولات در نظر گرفته می‌شود و چگالی فولادی که برای تولید مطابق با این استاندارد است، برابر با ۷.۸۶ گرم بر سانتی‌متر تعیین می‌شود.

ارتباط وزن و قیمت ورق روغنی فولاد مبارکه

هرچقدر وزن ورق روغنی بیشتر باشد، مقدار متریال به کار رفته در آن بیشتر است، در نتیجه قیمت بیشتری هم دارد. البته وزن تنها عامل تأثیرگذار روی قیمت نیست؛ به‌عنوان‌مثال ممکن است تقاضا برای محصولی با وزن کم‌تر بالا برود و از عرضه کارخانه پیشی بگیرد؛‌ بنابراین ممکن است تا زمان تعادل دوباره عرضه‌و‌تقاضا، قیمت آن بالا برود و حتی از محصولات سنگین‌تر هم بیشتر شود! پس هنگام بررسی قیمت، باید در کنار وزن محصول، به سایر معیارهای آن هم توجه داشته باشید.

ما در صفحه قیمت ورق روغنی فولاد مبارکه، نرخ روز انواع این محصولات را قرار می‌دهیم. بعد از اینکه به کمک جدول وزن، ورق متناسب با کاربرد مورد نظرتان را پیدا کردید، می‌توانید نرخ آن را در این صفحه ببینید و بهترین زمان برای خرید آن را پیدا کنید. در گرفت، همیشه اطلاعاتی که درباره بازار فولاد نیاز دارید را پیدا خواهید کرد و با بررسی روزانه آن به یک فرد حرفه‌ای و آگاه از بازار تبدیل می‌شوید.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید