جدول وزن لوله

blog image
جدول وزن لوله مبلی
چهارشنبه 27 دی 1402
blog image
جدول وزن لوله گوشتدار
یکشنبه 25 تیر 1402
blog image
جدول وزن لوله مسی
یکشنبه 25 تیر 1402
blog image
جدول وزن لوله اسپیرال
یکشنبه 25 تیر 1402
blog image
جدول وزن لوله استیل
یکشنبه 25 تیر 1402

جدول وزن لوله

امروزه انواع زیادی لوله فولادی در سایزهای مختلف تولید شده‌اند که کاربرد بالایی در صنایع کلیدی کشور دارند. لوله‌ها می‌توانند از نوع درزدار یا مانیسمان (بدون درز) باشند یا در یک دسته‌بندی دیگر، جزو لوله‌های صنعتی یا ساختمانی به شمار بیایند. فرقی ندارد که لوله موردنیاز شما جزو کدام دسته است، برای برآورد قیمت لازم است وزن لوله‌ های فولادی را محاسبه کنید. 

استفاده از فرمول‌ها برای محاسبه وزن کمی پیچیده است؛ به همین دلیل، استفاده از جدول وزنی گزینه‌ای بهتر و آسان‌تر است که سرعت کار را برای مهندسان و صنعتگران به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد. در ادامه می‌توانید فرمول کلی محاسبه وزن انواع لوله را مشاهده کرده و از جدول وزن سایزهای مختلف لوله فولادی در برآورد قیمت استفاده کنید.

جدول وزن انواع لوله 

جدول وزن لوله معمولاً بر اساس مؤلفه‌هایی مانند ضخامت، قطر داخلی و قطر خارجی نوشته می‌شود تا یافتن محصول موردنظر برای همه خریداران به‌راحتی امکان‌پذیر باشد. پس از بررسی جدول و محاسبه وزن لوله‌های موردنیاز، برآورد هزینه را با توجه به آخرین قیمت لوله  انجام دهید. هرچه میزان برآورد تخمینی شما به وزن واقعی نزدیک‌تر باشد، برآورد هزینه نیز به قیمت واقعی نزدیک‌تر می‌شود. به‌این‌ترتیب، در هنگام اجرای پروژه با کسری بودجه مواجه نمی‌شوید. ازاین‌رو، محاسبه وزن لوله‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

از جدول وزنی لوله همچنین می‌توان برای اطمینان از کیفیت و اصالت محصولات خریداری‌شده بهره گرفت. اختلاف وزن لوله خریداری‌شده و وزن استاندارد در جدول اشتال نباید زیاد باشد. در غیر این صورت، مقاومت و عملکرد موردنظر را ارائه نمی‌دهد و کارایی لازم را نخواهد داشت. گاهی ممکن است لوله‌ها را بر روی باسکول قرار داده و متوجه اختلاف وزن آن با وزن استاندارد در جدول وزنی برند شوید. در این صورت، لازم است کیفیت و اصالت لوله‌ها را به‌درستی بررسی کنید؛ زیرا ممکن است محصول تقلبی باشد. در ادامه جدول وزن لوله را در سایزهای مختلف مشاهده می‌کنید.

جدول وزن لوله فولادی 0.5 و 0.75 اینچ:

جدول وزن لوله فولادی 0.5 اینچ

 

جدول وزن لوله 1 اینچ:

جدول وزن لوله فولادی 1 اینچ

 

جدول وزنی لوله فولادی 1.25 و 1.5  اینچ:

 

جدول وزن لوله 2 اینچ:

جدول وزن لوله فولادی 2 اینچ

 

جدول وزنی لوله فولادی 2-½ اینچ:

 

جدول وزن لوله فولادی 2.5 ینچ

 

جدول وزن لوله فولادی 3 اینچ:

جدول وزن لوله فولادی 3 اینچ

 

جدول وزنی لوله فولادی 4 اینچ:

جدول وزن لوله فولادی 4 اینچ

 

جدول وزنی لوله 5 اینچ:

جدول وزن لوله فولادی 5 اینچ

 

جدول وزن لوله 6 اینچ:

جدول وزن لوله فولادی 6 اینچ

 

جدول وزنی لوله 8 اینچ:

جدول وزنی لوله 8 اینچ

 

فرمول محاسبه وزن لوله فولادی

در هنگام محاسبه وزن لوله آهنی، نوع آن اهمیت چندانی ندارد. زیرا عمدتاً از یک فرمول کلی برای محاسبه استفاده می‌شود. شما همچنین با استفاده از جدول وزنی می‌توانید وزن هر متر از لوله را محاسبه کرده و سپس با ضرب آن در حجم موردنیاز، وزن دقیق سفارش خود را به دست بیاورید. به‌این‌ترتیب، نیازی به محاسبه وزن با استفاده از فرمول‌های پیچیده نخواهد بود. بااین‌حال، در برخی مواقع مهندسان از روش‌های پیچیده برای دستیابی به نتیجه دقیق‌تر استفاده می‌کنند. در این مواقع، وزن لوله‌های موردنظر با جایگذاری مشخصات آن در فرمول زیر به دست می‌آید:

وزن لوله فولاد (کیلوگرم) = [(قطر بیرونی – ضخامت لوله) * ضخامت لوله * 3.14 * طول * چگالی] / 1000

در هنگام محاسبه وزن لوله فولادی لازم است به جنس آن توجه داشته باشید. زیرا بسته به اینکه جنس لوله از چدن، ورق سیاه و یا... است، چگالی آن متفاوت خواهد بود.

امروزه بسیاری از خریداران برای به دست آوردن وزن تقریبی لوله‌های موردنیاز خود از روش محاسبه آنلاین بهره می‌گیرند. در این روش کافی است ابعاد و نوع لوله را در نرم‌افزارهای آنلاین جایگذاری کرده و عدد به‌دست‌آمده را با وزن به‌دست‌آمده از باسکول مقایسه کنید. هرچه وزن واقعی لوله و عدد به‌دست‌آمده از نرم‌افزار آنلاین نزدیک‌تر باشند، کیفیت لوله خریداری‌شده بالاتر است.

لوله‌های فولادی با توجه به وزن، ضخامت و مشخصات خود کاربردهای متفاوتی در صنایع مختلف خواهند داشت. کارخانه‌های مختلف از استانداردهای متفاوتی در خطوط تولید خود بهره می‌گیرند و به همین دلیل، مشخصاتی مانند قطر و وزن لوله برندهای مختلف، یکسان نیستند. این تفاوت‌ها در کیفیت، میزان تقاضای بازار و قیمت انواع لوله نیز تأثیر می‌گذارند. بنابراین، توجه به جدول وزنی و محاسبه وزن لوله‌ها در هنگام خرید از اهمیت بالایی برخوردار است.