نمودار قیمت لوله در سال 1402

لوله آهنی کاربردهای فراوانی در صنایع کلیدی کشور ازجمله ساختمان‌سازی، پتروشیمی، صنایع نفت و گاز و... دارد. در حال حاضر کارخانه‌های متعددی در کشور وجود دارند که انواع لوله فلزی را با گرید کیفی بالا تولید و به بازارهای داخلی و جهانی عرضه می‌کنند. عوامل متعددی وجود دارند که می‌توانند بر قیمت روز لوله‌های آهنی تأثیر گذاشته و موجب نوسانات روزانه و حتی لحظه‌ای آن شوند. ازاین‌رو، بررسی نمودار قیمت و رفتار بازار در مواجه با چالش‌ها و تغییرات بازارهای مالی، شرایط سیاسی و اقتصادی کشور و... به تشخیص فوری سیگنال‌های خریدوفروش لوله آهنی کمک می‌کند. در ادامه می‌توانید با عوامل مؤثر بر نوسانات قیمت انواع لوله بیشتر آشنا شوید.

بررسی نوسانات نمودار قیمت انواع لوله

لوله‌های آهنی شامل انواع لوله سبک و سنگین هستند؛ که هر یک از آن‌ها کاربردهای ویژه‌ای در صنایع مهم کشور دارند. لوله‌های سبک‌وزن معمولاً برای کاربردهای ساختمانی مانند لوله انتقال آب و گاز و یا به‌عنوان لوله‌های داربستی مورداستفاده قرار می‌گیرند. لوله‌های داربستی عمدتاً از نوع درزدار بوده و ارزان‌تر از انواع بدون درز هستند. بیشترین افزایش قیمت و نوسانات نمودار این نوع لوله به دلیل میزان عرضه و تقاضای بازار است؛ که در بهار و تابستان به دلیل افزایش ساختمان‌سازی و پروژه‌های عمرانی به اوج خود می‌رسد.

لوله‌های درزدار با استفاده از ورق سیاه یا ورق آهن ساخته می‌شوند و نوسانات قیمت ورق سیاه در بازار فولاد، تأثیر مستقیم بر روی قیمت روز لوله‌های درزدار خواهد داشت. این در حالی است که لوله مانیسمان یا لوله بدون درز به‌طور مستقیم با استفاده از فولاد خام به دست می‌آید. برخلاف لوله درزدار، هیچ خط جوشی بر روی لوله مانیسمان وجود ندارد که مقاومت آن در برابر فشار را کاهش دهد. بنابراین، از لوله‌های مانیسمان عمدتاً در کاربردهای صنعتی و انتقال گازها و مایعات پرخطر در نیروگاه‌های تولید انرژی، صنعت نفت و گاز، پتروشیمی و... استفاده می‌شود. نوسانات قیمت لوله مانیسمان عمدتاً تحت تأثیر هزینه‌های بالای تولید و شرایط اقتصادی و سیاسی کشور به وجود می‌آیند.

 

لوله‌های آهنی شامل انواع لوله سبک و سنگین هستند
لوله‌های آهنی شامل انواع لوله سبک و سنگین هستند.

 

عوامل مؤثر بر نوسانات نمودار قیمت

مشخصات لوله ازجمله عواملی هستند که بر روی قیمت محصول در مقایسه با لوله‌های دیگر تأثیر می‌گذارند و در نوسانات روزانه آن تقریباً بی‌تأثیر هستند. آنچه نمودار قیمت انواع لوله را دچار نوسان می‌کند، عبارتند از:

قیمت دلار

یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر نوسانات قیمت آهن‌آلات، دلار است که قیمت آن به‌صورت روزانه و حتی لحظه‌ای تغییر می‌کند. دلار با تأثیر بر قیمت مواد اولیه وارداتی، هزینه‌های تولید، میزان تمایل تولیدکنندگان به صادرات و... نمودار قیمت انواع لوله را دچار نوسان می‌کند. برای مثال، در زمستان 1401 هم‌زمان با اوج‌گیری ناگهانی بهای دلار، شاهد بالا رفتن ناگهانی قیمت محصولات فولادی ازجمله لوله‌های آهنی بودیم. برای مشاهده این تغییرات می‌توانید بر روی قیمت لوله کلیک کرده و از نوسانات قیمت آن طی ماه‌های گذشته مطلع شوید.

نرخ تورم

نرخ تورم یا همان افزایش قیمت محصولات و خدمات در مقایسه با سال گذشته، طی سال‌های گذشته با سرعت چشمگیری در حال رشد بوده است. درصورتی‌که از بالا رفتن نرخ تورم جلوگیری نشود، شاهد تداوم در افزایش قیمت آهن‌آلات و لوله‌های فولادی خواهیم بود.

هزینه حمل‌ونقل

یکی از دغدغه‌های خریداران، هزینه‌های حمل‌ونقل است که با بالا رفتن تعرفه سالانه، بیشتر شدن فاصله محل بارگیری تا مقصد و همچنین افزایش قیمت سوخت، روند صعودی پیدا می‌کند. هزینه‌های حمل‌ونقل جزو لاینفک خرید لوله‌های فولادی است که بالا رفتن آن، هزینه‌های نهایی خرید را افزایش می‌دهد.

میزان عرضه و تقاضا

میزان عرضه و تقاضای لوله با بالا رفتن تقاضا از طرف صنایع وابسته مانند پتروشیمی، صنایع نفت و گاز و... بیشتر شده و موجب گرانی در بازار داخلی می‌شود. از طرفی افزایش ساختمان‌سازی و پروژه‌های عمرانی و شهرسازی در فصول گرم موجب افزایش تقاضا برای انواع لوله فولادی می‌شود و از طرف دیگر امکان کاهش میزان عرضه به دلیل قطعی برق در تابستان وجود دارد. بنابراین، میزان عرضه و تقاضا جزو عوامل مهمی است که قیمت لوله‌ها را در بازار دچار نوسان می‌کند.

جمع‌بندی

لوله آهنی دارای انواع متعددی است که در صنایع کلیدی کشور مانند پتروشیمی، ساختمان‌سازی، آب و فاضلاب، صنایع نفت و گاز و... کاربرد دارند. بنابراین، بررسی نمودار قیمت لوله و رفتار آن در صورت تغییر شرایط اقتصادی و سیاسی کشور اهمیت بالایی برای بسیاری از صنعتگران و خریداران مهم بازار فولاد دارد. ازجمله مهم‌ترین عوامل مؤثر بر نوسانات قیمت لوله می‌توان به نرخ ارز و تورم، هزینه حمل‌ونقل، هزینه سوخت، قیمت مواد اولیه و میزان عرضه و تقاضا اشاره کرد که توجه به آن‌ها می‌تواند به پیش‌بینی روند نمودار قیمت لوله‌ها و بهبود تجربه خرید کاربران کمک کند.