گالوانیزه سرد

گالوانیزه سرد و مزایا و معایب آن

مقالات آهن آلات
شنبه 23 دی 1402

فلزات، مقاومت ضعیفی در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی دارند که این موضوع به تغییر خواص آن‌ها منجر می‌شود. برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقی باید به سراغ گالوانیزه کردن فلزات رفت. فرآیند گالوانیزه یک نوع پوشش مقاوم در سطح فلز ایجاد می‌کند و مانع از واکنش نشان دادن آن در شرایط جوی مختلف می‌شود. گالوانیزه سرد (Cold Galvanizing) نیز به عنوان یکی از مدل‌های گالوانیزه جهت محافظت از فلزات آهنی و فولادی مورداستفاده قرار می‌گیرد. این مدل گالوانیزاسیون از روی غنی‌شده جهت پوشش‌دهی قطعات فلزی استفاده می‌کند.

 

گالوانیزه سرد
گالوانیزه سرد

 

اقدامات اولیه پیش از گالوانیزه سرد

آماده‌سازی سطح فلز یکی از اقدامات اولیه قبل از شروع گالوانیزه سرد است. قطعه را باید از آلودگی‌ها و چربی‌های مختلف تمیز کرد تا پوشش روی به خوبی در سطح آن ایجاد شود. بنابراین، فراموش نکنید که قبل از هر اقدامی، سطح فلز را پاکسازی و خشک کنید. همچنین، در صورتی که خوردگی یا زدگی بر روی سطح قطعه وجود داشت، آن را با کمک برس آهنی از بین ببرید. هرچقدر کیفیت سطح قطعه کار بالاتر باشد، فرآیند گالوانیزه سرد بهتر پیش می‌رود.

نحوه انجام گالوانیزه سرد

گالوانیزه سرد جزو فرآیندهای پوشش‌دهی آسان و به‌صرفه امروزی است. در این فرآیند، پوشش غنی از روی با یکی از ابزارهای برس، اسپری، غلتک و... در سطح محصولات آهنی و فولادی پخش می‌شود. لازم به ذکر است، پروسه گالوانیزه سرد با الکترولیز انجام گرفته و برخلاف گالوانیزه گرم نیازی به حرارت ندارد. در ادامه با طرز انجام گالوانیزه سرد آشنا خواهید شد.

اسپری کردن

در این روش، پوشش محافظ روی با اسپری به سطح فلزات منتقل می‌شود. اسپری سرد گالوانیزه با داشتن روی می‌تواند اتصال مناسبی را ایجاد کرده و درجه مقاومت سطوح فلزی را تا حد زیادی بهبود بخشد. به بیان دیگر، پوشش روی به شکل مکانیکی بر روی سطوح مقاطع آهنی و فولادی منتقل می‌شود و از آن‌ها در برابر عوامل خورنده محافظت می‌کند.

رنگ کردن

رنگ گالوانیزه سرد بر اساس رزین و روی غنی‌شده با درصد بالا است. پوشش ایجادشده با این رنگ جهت محافظت کاتدی مقاطع آهنی و فولادی بکار گرفته می‌شود. این پوشش، مقاومت فوق‌العاده‌ای در برابر چسبندگی و خوردگی دارد. بر همین اساس، فلزات گالوانیزه‌شده با این رنگ را می‌توان با خیالی آسوده در محیط‌هایی با خوردندگی بالا نظیر اسکله‌ها بکار گرفت.

استانداردهای لازم برای گالوانیزه سرد

در استاندارد گالوانیزه سرد به مباحثی نظیر ظاهر قطعات فلزی، ضخامت پوشش و میزان چسبندگی آن‌ها اشاره شده است. درحقیقت، سطح گالوانیزه چندین لایه دارد و ضخامت پوشش آن در عملکردش تاثیر می‌گذارد. بر این اساس، ضخامت پوشش سطوح قطعات باید با استانداردهای روز این حوزه مطابقت داشته باشد. اگر ضخامت از استاندارد بیشتر باشد به مقاومت بهتر فلز کمک خواهد کرد؛ اما انعطاف‌پذیری آن را کاهش می‌دهد. ضخامت کمتر از استاندارد اعلام‌شده نیز میزان شکل‌پذیری فلز را افزایش می‌دهد. به‌طورکلی، ضخامت پوشش اعمال‌شده در این فرآیند طبق استاندارد جهانی باید حدود 5 الی 30 میکرومتر باشد.

 

گالوانیزاسیون به روش سرد
گالوانیزاسیون به روش سرد

 

کاربرد گالوانیزه سرد

قطعات گالوانیزه سرد دارای ضخامت پوششی کمی هستند و معمولا در صنایعی که ظریف بودن برایشان اهمیت دارد، مورداستفاده قرار می‌گیرند. در ادامه به کاربردهای گالوانیزه سرد در حوزه‌های مختلف اشاره کرده‌ایم.

مزایا و معایب گالوانیزه سرد

گالوانیزه سرد مزایا و معایب مختص به خود را دارد که لازم است با آن‌ها آشنا شوید. از مزایای گالوانیزه سرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقرون به صرفه بودن
  • هدر رفت کم مواد اولیه
  • تولید ساده و بدون نیاز به تجهیزات خاص
  • براق و درخشان بودن سطح فلزات حاصل از گالوانیزه سرد

معایب و ایرادات وارده بر گالوانیزه سرد نیز به شرح زیر است:

  • ضخامت کم پوشش محافظ روی
  • استحکام کم در برابر خوردگی در مقایسه با سایر فرآیندهای گالوانیزاسیون
  • مضر برای محیط‌زیست به دلیل استفاده از مواد اضافی آبکاری، مواد اضافی مایع منفعل‌سازی و اسیدهای ترش

 

کاربرد گالوانیزه سرد

 

گالوانیزه سرد بهتر است یا گالوانیزه گرم؟

اینکه گالوانیزه کردن سرد بهتر است یا گرم به انتظار تولیدکننده و مصرف‌کنندگان بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال، روی موجود در فلزات گالوانیزه گرم بیشتر است و ضخامت بالاتری دارند؛ از‌این‌رو، مقاومت بی‌نظیری در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی از خود نشان می‌دهند. فلزات گالوانیزه سرد نیز ظاهر زیباتری دارند؛ اما مقاومت آن‌ها کمتر از مدل گرم است. بنابراین، گالوانیزه سرد ازنظر زیبایی برتری دارد و گالوانیزه گرم هم ازحیث میزان مقاومت بهتر است. علاوه بر این، فرآیند گالوانیزه گرم به بودجه بیشتری نیاز دارد؛ اما گالوانیزه سرد یک روش پوشش‌دهی کاملا مقرون به صرفه است.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

سوالات متداول

مطالب مرتبط

blog image
چدن چکش خوار یا مالیبل
شنبه 01 اردیبهشت 1403
blog image
پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403
سه‌شنبه 28 فروردین 1403