معرفی انواع مدل‌های سقف شیروانی فلزی و مدرن

معرفی انواع مدل‌های سقف شیروانی فلزی و مدرن

مقالات آهن آلات
چهارشنبه 10 شهریور 1400

امروزه سقف شیروانی به یکی از محبوب‌ترین و شیک‌ترین انواع سقف برای ساختمان‌های ویلایی و چندطبقه تبدیل شده است. این در حالی است که در گذشته از سقف‌های شیروانی و شیب‌دار بیشتر در مناطق بارانی مانند شهرهای شمال کشور استفاده می‌شد. سقف‌های شیروانی بسیار سبک هستند و مانع از افزایش بارهای وارده بر دیوارها و ستون‌ها می‌شوند. آن‌ها همچنین جلوه لوکس و زیبایی به ساختمان می‌بخشند و هزینه اجرای پروژه ساختمانی را کاهش می‌دهند. بنابراین، در بسیاری از مناطق سردسیر و گرمسیر کشور از سقف‌های شیروانی استفاده می‌شود. در ادامه ضمن معرفی انواع سقف شیروانی، به بررسی مشخصات و مزایای استفاده از آن‌ها می‌پردازیم.

سقف شیروانی چیست؟

سقف شیروانی حالتی شیبدار دارد و می‌تواند شکلی مثلثی یا سه‌گوش را به قسمت بالایی ساختمان بدهد. این نوع از سقف‌ها با استفاده از مصالح مختلفی ساخته می‌شوند و مهم‌ترین نکته در زمان ساخت آن‌ها، توجه به شرایط آب‌وهوایی منطقه است. سقف‌های شیروانی می‌توانند وزن سازه و بارهای اعمال‌شده بر دیوارها و ستون‌ها را به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهند. نصب و اجرای آن‌ها بسیار آسان است و می‌توان از پوشش و عایق‌بندی بر روی آن‌ها استفاده کرد. لازم به ذکر است که سقف‌های شیروانی زیبایی خاصی دارند و جلوه بسیار جذاب و جالب‌توجهی به ساختمان می‌بخشند. از مهم‌ترین موادی که برای ساخت این نوع از سقف‌ها استفاده می‌شوند؛ می‌توان به مواردی مانند ورق‌های رنگی گالوانیزه و PVC اشاره کرد؛ برای مشاهده قیمت ورق رنگی به لیست قیمت مربوطه مراجعه کنید.

دلایل استفاده از سقف شیروانی در ساختمان‌ها چیست؟

یکی از کاربردهای اصلی انواع سقف شیروانی در مناطقی با آب‌وهوای سرد و مرطوب است. ناحیه‌هایی که مقدار بارش باران یا برف در آن‌ها زیاد است، با نصب این نوع از سقف‌ها می‌توانند به‌راحتی آب ناشی از باران را از طریق ناودان سرازیر کرده و مانع از نفوذ آن به داخل سقف و ایجاد نشتی شوند. همچنین با استفاده از این مدل سقف‌ها، دیگر نیازی به برف‌روبی نبوده و در فصل زمستان، خطر سنگین شدن و تخریب کاهش پیدا می‌کند.

یکی دیگر از مزیت‌های انواع سقف شیبدار هزینه پایین نصب آن است. برای اجرای این نوع از طراحی، مصالح کمتری استفاده می‌شود؛ به همین دلیل قیمت ساخت تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. در کنار این‌ موارد، زمان موردنیاز برای اجرای این نوع از سقف‌ها نیز نسبت به دیگر نمونه‌ها بسیار کمتر است؛ همین موضوع باعث کاهش هزینه خواهد شد، درنتیجه گزینه مناسبی برای افرادی است که می‌خواهند مساحت زیادی را با استفاده از این نوع سقف پوشش دهند.

در کنار این موارد باید گفت که این مدل سقف‌ها عایق خوبی برای سرما و گرما هستند و این موضوع باعث صرفه‌جویی چشمگیر در مصرف انرژی می‌شود. درواقع استفاده از آن‌ها در مناطق سردسیر و گرمسیر باعث می‌شود که دمای داخل چه در فصل زمستان و چه در تابستان همواره مطبوع بوده و نیازی به افزایش درجه وسایل سرمایشی و گرمایشی نباشد. نکته دیگر اینکه رنگ‌های این سقف‌ها در مناطق سردسیر به‌گونه‌ای انتخاب می‌شوند که نور خورشید را به خود جذب می‌کنند و باعث گرم‌تر شدن محیط می‌شوند. در مناطق گرمسیر نیز اغلب رنگ‌های روشن انتخاب می‌شود تا با بازتاب نور خورشید مانع از گرم شدن بیش‌ازحد محیط شوند.

مدل‌های سقف شیروانی تنوع بسیار زیادی داشته و دوام بالایی دارند. همچنین می‌توانند در بهینه‌سازی و کاهش مصرف انرژی نیز نقش موثری را ایفا کنند؛ زیرا نتایج تحقیقات نشان داده است که سقف‌های شیبدار می‌توانند به‌طور موثری از هدر رفت حرارت جلوگیری کرده و محیط خانه را در فصل سرد سال، گرم کنند.

 

سقف‌های شیروانی در مناطق آب و هوایی سرد و مرطوب استفاده می‌شوند.
سقف‌های شیروانی در مناطق آب و هوایی سرد و مرطوب استفاده می‌شوند.

 

معرفی انواع سقف شیروانی و شیبدار

مدل‌های مختلف سقف شیبدار با استفاده از شیوه‌ها و مصالح متنوعی ساخته می‌شوند؛ همین امر باعث می‌شود که ویژگی‌های آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت شده و برای موارد گوناگون به کار گرفته شوند. در ادامه به معرفی انواع سقف شیبدار می‌پردازیم.

سقف شیروانی فلزی

این نوع از سقف‌ها دارای خط‌هایی صاف هستند و نمای براقی دارند؛ همچنین تنوع رنگی بسیار زیادی داشته و می‌توانند به‌خوبی با سبک‌های مختلف معماری هماهنگ شوند. قیمت انواع سقف شیروانی فلزی تا حدودی بالا است، اما ماندگاری و دوام خوب آن‌ها باعث می‌شود که شما هزینه کمتری را صرف تعمیر یا نگهداری این سقف‌ها کنید.

سقف‌های شیروانی فلزی معمولاً با استفاده از ورق گالوانیزه ساخته می‌شوند. ورق‌های شیروانی به‌کاررفته در سقف را می‌توان به دو نوع سفالی و شادولین تقسیم کرد. ورق‌های شادولین شامل انواع پالرمو، پرچین و جتوا هستند. از میان ورق‌های شادولین، انواع ذوزنقه‌ای، سینوسی (کرکره‌ای) بیشتر شناخته شده‌اند.

در مورد مزایا و معایب سقف شیروانی فلزی می‌توان گفت که ورق‌های شیروانی فلزی هزینه نگهداری اندکی دارند و ازنظر اقتصادی، جزو گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه به شمار می‌آیند. آن‌ها در برابر زنگ‌زدگی مقاوم هستند و در منطق سردسیر و آب‌وهوای برفی و بارانی عملکرد بسیار مطلوبی ایجاد می‌کنند. ورق‌های فلزی استحکام بالایی دارند و در طولانی‌مدت دچار پوسیدگی نمی‌شوند. از دیگر مزایای شیروانی فلزی می‌توان به وزن سبک نسبت به شیروانی بتنی، سهولت در جابجایی، قابلیت نصب آسان و سریع و عدم نیاز به برف‌روبی اشاره کرد.

سقف شیروانی شینگل

سقف شینگل نوعی سقف شیروانی فلزی است که دارای وزن سبک، انعطاف‌پذیری مطلوب و زیبایی ظاهری مدرن و خیره‌کننده است. این نوع سقف به‌آسانی و بسیار سریع اجرا می‌شود، اما برای نصب اصولی و ایجاد عملکرد موردنظر، نیاز به نیروی متخصص و ماهر است. سقف شینگل را می‌توان در ترکیب با ورق OSB استفاده کرد.

سقف شیروانی کامپوزیتی یا آسفالتی

این نوع از سقف‌ با استفاده از آسفالت ساخته شده و بیشتر در آمریکا رواج دارند. مزیت سقف شیبدار کامپوزیتی، ارزان بودن آن است؛ همچنین این سقف به‌راحتی نصب شده و نیاز به تخصص خاصی ندارد. به دلیل گسترش کاربرد این نوع از انواع سقف شیروانی شرکت‌های مختلف تلاش کرده‌اند که سبک‌ها و رنگ‌های متفاوتی از آن را تولید کرده و به بازار عرضه کنند.

سقف شیروانی تک‌بر

این نوع از مدل‌های سقف شیبدار به دلیل اینکه تنها یک ضلع دارد، به‌عنوان سقف تک‌بر شناخته شده و بیشتر برای پوشاندن تراس یا آلونک‌های کوچک کاربرد دارد. ساختمان این نوع از سقف به‌گونه‌ای است که پنل شیبدار آن به یک دیوار بلند متصل شده و می‌تواند حالتی شبیه به یک سقف شیروانی با زاویه 45 درجه را ایجاد کند. سقف‌های تک‌بر به‌راحتی نصب شده و به مصالح کمتری نیاز دارند؛ همچنین می‌توانند به‌سرعت برف یا باران را سرازیر کرده و مانع از تجمع آن‌ها شوند.

 

از سقف شیروانی تک‌بر در تراس یا آلونک‌های کوچک استفاده می‌شود.
از سقف شیروانی تک‌بر در تراس یا آلونک‌های کوچک استفاده می‌شود.

 

سقف شیروانی چهاربر

سقف شیروانی چهاربر درواقع ترکیبی از 4 پانل است که با شیب‌های متفاوتی نسبت به هم قرار گرفته‌اند؛ به‌گونه‌ای که شیب دوتا از پانل‌ها، دو برابر دیگری است و درنهایت یک سازه‌ای با شیب ملایم به دست خواهد آمد. سقف‌های چهاربر یا سقف فرانسوی می‌توانند فضای زیرشیروانی را گسترش داده و امکان بزرگ کردن آن را در آینده برای شما فراهم کنند؛ این نوع از سقف‌های شیروانی ممکن است در صورت بارش برف دچار آسیب شوند.

سقف شیروانی چندبر

برای تشکیل تاج سقف از شیروانی چندبر استفاده می‌شود. این نوع از سقف‌های شیبدار دارای اضلاعی با اندازه یکسان هستند و استفاده از آن‌ها در همه کشورهای جهان رایج است. این نوع از سقف‌های شیبدار مقاومت بالایی داشته و می‌توان مدل‌های مختلفی را با استفاده از آن پیاده کرد.

سقف شیبدار با تایل‌های سفالی

یکی از قدیمی‌ترین انواع سقف شیبدار سقف‌های شیروانی با تایل‌های سفالی هستند؛ استفاده از سفال می‌تواند نمای قدیمی و سنتی به ساختمان ببخشد. به همین دلیل این نوع از سقف‌ها بیشتر در ساخت ویلاهای لوکس با نمای سنتی مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ البته گران‌تر بودن سفال نسبت به دیگر مصالح نیز باعث شده که تنها افراد خاصی توانایی استفاده از آن را داشته باشند.

سقف شیبدار با تایل‌های بتنی

شبیه‌ترین نوع سقف شیروانی به مدل‌های سفالی، سقف شیروانی با تایل‌های بتنی است؛ تفاوت این نوع از سقف‌ها با نمونه قبلی، در بالاتر بودن مقاومت آن‌ها در برابر شکستن و دیگر آسیب‌ها است. همچنین قیمت بتن نسبت به سفال بسیار ارزان‌تر بوده اما از دید ظاهری شباهت زیادی به آن دارد؛ به همین دلیل استفاده از این نوع سقف شیبدار در مناطق مختلف بسیار رایج است. مزیت تایل‌های بتنی این است که می‌توان آن‌ها را به‌صورت مسطح نصب کرده و نیازی به قرار دادن آن‌ها بر روی هم نیست؛ درنتیجه مصالح کمتری مصرف شده و قیمت کاهش پیدا می‌کند.

سقف شیروانی با تایل‌های سنگ لوح

این نوع از تایل‌ها زیبا بوده و مقاومت بسیار بالایی دارند و می‌توانند با سبک‌های مختلف معماری هماهنگ شوند. هرچند قیمت سقف شیبدار با تایل‌های سنگ لوح نسبت به دیگر نمونه‌ها بالاتر است؛ اما به دلیل دوام بسیار خوبی که دارد، می‌تواند در درازمدت هزینه مصرفی شما را تا حد زیادی کاهش دهد.

 

سقف‌های شیروانی با تایل‌های سنگ لوح مقاومت بالایی داند.
سقف‌های شیروانی با تایل‌های سنگ لوح مقاومت بالایی داند.

 

سقف شیروانی آندوویلا

سقف آندوویلا نوعی ورق باکیفیت ساخت فرانسه است که با استفاده از مواد طبیعی مانند سلولز طبیعی، رزین، نوعی قیر تحت‌فشار و حرارت و پیگمنت‌های طبیعی ساخته می‌شود. این ورق در برابر نفوذ رطوبت و خرابی مقاوم است و در برابر آلاینده‌های شیمایی موجود در هوا دچار خرابی نمی‌شود. سقف شیروانی آندوویلا ظاهر زیبایی دارد و به‌عنوان محصول دوست‌دار طبیعت شناخته می‌شود.

سقف شیروانی آکروتایل

سقف آکروتایل یا همان PVC به دلیل تنوع بالای رنگ و طرح، یکی از گزینه‌های جذاب و زیبای بازار محسوب می‌شود. سقف‌های آکروتایل مدل‌های مختلفی دارند که از میان آن‌ها، سقف‌های کاذب آلومینیومی، چوبی و آکوستیک محبوبیت بیشتری دارند.

سقف شیروانی مدرن آندولین

سقف‌های مدرن جدیدترین نوع طراحی و معماری این سقف‌های شیروانی هستند که با استفاده از روش‌های روز معماری و طراحی دکوراسیون، ساخته می‌شوند. آندولین نیز نوعی سقف شیروانی مدرن است که مقاومت مطلوبی در برابر آب دارد. آندولین در شرایط آب‌وهوایی مرطوب و بارانی به‌خوبی دوام می‌آورد و رنگ خود را حفظ می‌کند. بنابراین، یکی از گزینه‌های بسیار عالی برای مناطق شمال و شمال غربی کشور به شمار می‌آید. با توجه به اینکه در تولید سقف شیبدار آندولین بیتومن یا آسفالت استفاده می‌شود، ماندگاری این نوع سقف بسیار بالا و در حدود 20-30 سال خواهد بود. به‌این‌ترتیب، هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن بسیار پایین است.

سقف شیروانی ورق OSB (چوبی)

در شیروانی‌های چوبی از ورق‌های OSB استفاده می‌شود. آن‌ها ورق‌هایی از جنس خرده‌های چوب کمپرس شده و ساخته شده با فناوری‌های جدید هستند. این ورقه‌های چوبی در ضخامت، ابعاد و شکل‌های متفاوتی تولید می‌شوند و از استحکام و طول عمر بالایی برخوردارند. یکی از پیشنهادهای جذاب افراد حرفه‌ای، ترکیب ورق OSB با شیروانی شینگل است. این ترکیب می‌تواند سقف را عایق کرده و ظاهری زیبا و کلاسیک به آن ببخشد.

توفال چوبی یکی دیگر از مدل‌های سقف شیبدار است که در زمان گذشته بسیار رایج بوده اما امروزه رونق خود را از دست داده است؛ مزیت استفاده از این مواد در ساخت انواع سقف شیبدار، مقاوم بودن آن‌ها در برابر اشتعال است. همچنین توفال چوبی عایق خوبی نیز هست؛ درنتیجه می‌تواند در مصرف انرژی صرفه‌جویی کند.

سقف شیروانی با پنل‌های خورشیدی

یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در مصرف انرژی، استفاده از سقف شیبدار با پنل‌های خورشیدی است؛ در این نوع از سقف‌ها شما می‌توانید به‌جای استفاده از مصالح ساختمانی مختلف، سلول‌های آفتابی را جایگزین کرده و به‌این‌ترتیب ساختمانی سازگار با محیط‌زیست بسازید.

 

در اجرای انواع سقف شیروانی از مصالح مختلفی استفاده می‌شود.
در اجرای انواع سقف شیروانی از مصالح مختلفی استفاده می‌شود.

 

مدل‌های سقف شیروانی ساده

سقف شیبدار ساده بیشتر اهداف کاربردی دارند و با قیمت ارزان‌تری می‌توان آن‌ها را تهیه و اجرا کرد. رایج‌ترین انواع سقف شیروانی ساده عبارتند از:

  • تک پشته: در اجرای این نوع شیروانی از یک تیر مرکزی با ارتفاع بیشتر از سایر تیرها استفاده می‌شود. به‌این‌ترتیب، شیروانی‌ها به سمت دو طرف تیر مرکزی شیب پیدا می‌کنند.
  • دو پشته: برای اجرای این نوع سقف از دو تیر مرکزی استفاده می‌شود. به‌این‌ترتیب، شیروانی‌ها از این دو تیر به دو طرف شیب می‌یابند.
  • متساوی: تیرها در این نوع سقف به شکل متساوی از یک‌ طرف به طرف دیگر ساخته می‌شوند و سپس سقف به‌وسیله شیروانی‌ها پوشش می‌یابند.
  • تک تیره: در این نوع سقف شیروانی از تنها یک تیر مرکزی استفاده می‌شود.
  • معکوس: تیرها در این نوع سقف، معکوس وارونه هستند و شیروانی‌ها بین آن‌ها پوشش ایجاد می‌کنند.

وزن سقف شیروانی به چه عواملی بستگی دارد؟

وزن سقف شیروانی به جنس و اندازه متریال به‌کاررفته در ساخت شیروانی بستگی دارد. شیروانی‌های چوبی وزن پایین‌تری در مقایسه با شیروانی‌های فلزی و بتنی دارند. آن‌ها وزن سقف شیبدار تحت تأثیر موارد دیگری مانند تیرها و اتصالات نیز قرار دارد. هرچه متراژ قسمت شیروانی دار ساختمان بیشتر باشد، وزن سقف نیز بیشتر می‌شود.

سقف سبک شیروانی

سقف سبک شیروانی با بهره‌گیری از مصالح سبک ساخته می‌شود و وزن پایین‌تری نسبت به انواع دیگر سقف شیروانی دارد. این نوع سقف معمولاً در ساختمان‌های متوسط و کوچک کاربرد دارند و ساخت و اجرای آن‌ها آسان و سریع انجام می‌شود. سقف‌های شیروانی سبک می‌توانند به‌صورت پیش‌ساخته و از جنس پروفیل باشند و یا در ساخت آن‌ها از شیروانی‌های چوبی و فولادی استفاده شود.

بهترین سقف شیروانی کدام است؟

سقف شیروانی موردنظر شما زمانی بهترین نوع خواهد بود که بیشترین تناسب را با عملکردهای موردنیاز و آب‌وهوای محل اجرا داشته باشد و زیبایی بصری خاصی به ساختمان ببخشد. بنابراین، برای انتخاب بهترین نوع سقف شیبدار لازم است به‌تناسب میزان شیب، مدل و جنس شیروانی با شرایط آب‌وهوایی و نقشه ساختمان توجه ویژه‌ای داشته باشید. مدل و طرح شیروانی انتخاب‌شده باید به زیبایی ساختمان بیفزاید. گاهی اوقات انتخاب یک شیروانی نامناسب می‌تواند تمام زحمات طراحی نقشه برای دستیابی به زیبایی ساختمان را از بین ببرد. سقف موردنظر شما همچنین باید ازنظر عایق برودتی، عایق صدا و وزن اعمال‌شده بر ساختمان نیز مناسب باشد تا بیشترین کارایی و بهترین عملکرد را ایجاد کند.

مقایسه سقف‌های شیروانی با تیرچه‌بلوک

سقف‌های تیرچه‌بلوک با استفاده از مصالح سنگینی مانند بتن، میلگرد و... ساخته می‌شوند و در مقایسه با سقف شیروانی بار بیشتری را به ساختمان تحمیل می‌کنند. با توجه به متریال موردنیاز برای ساخت هر دو سقف، می‌توان فهمید که هزینه ساخت سقف شیبدار پایین‌تر از انواع سقف تیرچه‌بلوک است. ازنظر زیبایی بصری نیز جلوه سقف‌های شیروانی بسیار بیشتر و خاص‌تر از سقف تیرچه‌بلوک است؛ که این امر ازجمله دلایل محبوبیت بیشتر سقف شیروانی در خانه‌های ویلایی به شمار می‌آید.

نکاتی در رابطه با سقف‌های شیروانی

زمانی که می‌خواهید مدل‌های سقف شیروانی را بر روی ساختمان خود پیاده‌سازی کنید؛ باید آب‌وهوا را در نظر داشته باشید. برای مثال در مناطق کوهستانی و پربارش، بهتر است که از ورق‌های گالوانیزه استفاده کنید؛ این نوع از ورق‌ها در برابر نفوذ آب بسیار محکم بوده و در اثر قرارگیری در معرض رطوبت، دچار خوردگی یا زنگ‌زدگی نخواهند شد. همچنین ظاهر زیبایی داشته و وزن کمی نیز دارند؛ درنتیجه بار زیادی را به دیوارهای ساختمان تحمیل نمی‌کنند.

انواع سقف شیروانی بیشتر در مناطق سردسیر و کوهستانی کاربرد داشته و می‌توانند تا حد زیادی در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند. در کنار این‌ها مدل‌های سقف شیروانی با استفاده از مصالح مختلفی ساخته شده و می‌توان از آن‌ها برای پوشش آلاچیق، بالکن، آلونک استفاده کرد؛ البته استفاده از انواع سقف شیبدار به‌عنوان پوشش اصلی ساختمان نیز بسیار رایج بوده و در آن از مواد مختلفی مانند سنگ، چوب، فلز یا سفال به کار گرفته می‌شود. مهم‌ترین نکته در زمان نصب این نوع از سقف‌ها، توجه به تناسب میان آب‌وهوای محیط و مصالح ساختمانی مصرفی برای ساخت است.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

blog image
چدن چکش خوار یا مالیبل
شنبه 01 اردیبهشت 1403
blog image
پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403
سه‌شنبه 28 فروردین 1403