ثبات دوباره بازار آهن بعد از یک ماه نوسان

ثبات دوباره بازار آهن بعد از یک ماه نوسان

اخبار
شنبه 06 خرداد 1402

این روزها بازار آهن از تب و تاب ماه گذشته به دور افتاده و ثابت قابل قبولی را تجربه می‌کند. همین مسئله باعث شده خریداران دوباره دست به کار شوند و مقاطع فولادی مورد نیازشان را سفارش بدهند. اکنون عرضه و تقاضا در اغلب مقاطع تخت و طویل فولادی در حالت تعادل قرار دارد. البته هنوز هم نوسان‌های قیمت دیده می‌شود، اما آنقدر گسترده نیست که خریداران و سرمایه‌گذاران برای تصمیم‌گیری درباره خرید یا سرمایه‌گذاری در آهن‌آلات مردد شوند. در این مقاله از گرفت روند قیمت مهم‌ترین محصولات فولادی در اولین روز دومین هفته خردادماه را بررسی می‌کنیم.

قیمت میلگرد، پرنوسان‌ترین مقطع فولادی

میلگرد یکی از پرفروش‌ترین انواع مقاطع فولادی است که در مجتمع‌های فولاد سراسر کشور تولید می‌شود. بازار میلگرد، امروز هم روند نزولی داشت، هم صعودی و هم شیب ثابت را تجربه کرد. مثلا قیمت محصولات دو کارخانه ذوب آهن و میانه، افت یک و پنج درصدی را تجربه کردند اما میلگرد آذر فولاد امین وامیرکبیر هم رشد قیمت ۷ و ۱.۵ درصدی داشتند.

 

میلگرد آذر فولاد امین در 6 خرداد 1402

 

قیمت میلگرد بعضی از کارخانه‌ها مانند ظفربناب و کارخانه بافق یزد هم از ۳ خرداد ثابت باقی مانده و هیچ تغییری نکرده است. روند قیمت محصولات بعضی از کارخانه‌ها هم، بسته به نوع محصول،‌ متفاوت بود. مثلا قیمت میلگرد ۱۴ نیشابور در بنگاه امروز ۲.۹ درصد افزایش داشت و از ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان رسید. اما نرخ همین محصول در کارخانه، افت قیمت ۱.۱ درصدی را تجربه کرد و از ۲۵ هزار و ۶۰۰ تومان به ۲۵ هزار و ۳۰۰ تومان رسید.

قیمت ورق سیاه با نوسان‌های محدود

ورق‌های فولادی امروز ثبات قیمت نداشتند، اما نوسان‌های محدودی را تجربه کردند که قابل چشم‌پوشی است. پرنوسان‌ترین محصول این بازار در ۶ خرداد ۱۴۰۲، ورق اکسین اهواز 6000×2000 ضخامت 20 بود که ۱۸.۶ درصد رشد قیمت داشت و نرخ آن از ۲۵ هزار تومان به ۲۹ هزار و ۷۰۰ تومان رسید. نکته جالب این است که قیمت این محصول از ۳۰ اردیبهشت تا صبح امروز روی ۳۱ هزار و ۷۰۰ تومان ثابت باقی مانده بود. اما امروز، ۶ خرداد ۱۴۰۲، به یکباره افت شدیدی پیدا کرد و تا ۲۵ هزار تومان هم رسید. اما این روند نزولی، همین امروز اصلاح شد و قیمت در حال بازگشت به روند ثابتی است که هفته پیش وجود داشت.

 

نوسانات قیمت ورق سیاه 20 اکسین اهواز 6000*2000 فابریک بنگاه تهران

 

تعداد محدودی از انواع ورق سیاه در بازار امروز، حدود ۵ درصد نوسان نزولی را تجربه کردند. اما اکثر این مقاطع تخت فولادی در نوسان کم‌تر از ۲ درصد بودند.

بخش‌های ثابت بازار فولاد امروز

بازار پروفیل‌های ساختمانی، نبشی و ناودانی امروز هم روندی مشابه روزهای هفته قبل را در پیش گرفتند. بازار نبشی از ۳ خرداد تاکنون تغییر قیمت جدی نداشته است. البته در هفته آخر اردیبهشت هم روند این بازار ثبات بود و تنها در بعضی از روزها، قیمت کمی کاهش یا افزایش پیدا می‌کرد. ناودانی هم تقریبا روند قیمت مشابه نبشی داشت.

محصول دیگری که روزهای اخیر را با ثبات سپری می‌کند، تیرآهن است. این مقاطع امروز، نوسان قیمت داشتند اما این نوسان‌ها آنقدر محدود بود که بهتر است نمودار قیمت تیرآهن را هم در دسته روندهای باثبات قرار بدهیم. در این بازار، عرضه و تقاضا متعادل است و جو آرامی ایجاد شده.

آیا روند قیمت مقاطع فولادی در خردادماه ثابت می‌ماند؟

هنوز برای پیش‌بینی آینده خرداد زود است. احتمال دارد نوسان‌های این ماه هم مانند ماه قبل، از میانه آن شدت بگیرد و فراز و فرودهای پیش‌بینی‌نشده‌ای رخ بدهد. همچنین در صورت بروز اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی مانند تورم یا شروع قطعی برق، نرخ مقاطع فولادی تحت تأثیر قرار می‌گیرد.  تنها نکته‌ای که می‌توانیم بگوییم این است که در حال حاضر، عاملی برای برهم زدن این ثبات وجود ندارد. اما اینکه ثبات تا کی ادامه خواهد داشت، قابل پیش‌بینی نیست.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید