نمودار قیمت تیرآهن در سال 1402

نمودار قیمت تیرآهن در سال 1402

تیرآهن در مدل‌ها و سایز‌های مختلفی تولید و روانه بازار می‌شود که تیرآهن‌های H و I در سایز‌های 14، 16 و 18 کاربرد گسترده‌ای در صنایع پایین‌دستی دارند. تیرآهن و محصولات فولادی دیگر، از کالا‌های تاثیرگذار در بخش‌هایی همانند خودروسازی، حوزه‌های پتروشیمی و نفت، مسکن و ساخت سازه‌ها به‌شمار می‌رود. هرگونه نوسان در نمودار تغییرات قیمت تیرآهن، باعث افزایش یا کاهش هزینه‌های‌ مالی پروژه‌ها و رونق یا رکود صنایع مختلف خواهد شد. همانند تمامی مقاطع فولادی دیگر، افزایش قیمت سنگ‌آهن یکی از فاکتور‌های مهم در نمودار قیمت تیرآهن است که موجب رشد مثبت شیب نمودار قیمت خواهد شد.

بررسی نمودار قیمت تیرآهن در سال 1402

بررسی و تحلیل نمودار قیمت تیرآهن 16، 18 و 14 به‌عنوان پرفروش‌ترین و پرکاربردترین سایزها، امکان پیش‌بینی هرچه دقیق‌تر بازار را برای شما فراهم می‌کند. با توجه به اهمیت این محصولات فولادی در ساختمان‌سازی، برآورد صحیح هزینه آن‌ها با توجه به نوسانات روزانه و حتی لحظه‌ای جزو الزامات تعیین بودجه برای پروژه‌های ساختمانی است. از طرف دیگر، نوسانات قیمت تیرآهن بر روی بخش‌ها و صنایع دیگری مانند خودروسازی، پتروشیمی و نفت و گاز تأثیر می‌گذارد. ازاین‌رو، نتیجه تحلیل نمودار قیمت این محصول به روش تکنیکال برای بسیاری از صنعتگران و خریداران بازار فولاد اهمیت دارد.

طبق نظر متخصصان گرفت:

“با استفاده از نمودار نوسانات قیمت تیرآهن شما مسیر راحت‌تری برای پیش بینی نرخ این محصول در ماه‌های آتی خواهید داشت و این امر موجب انتخاب درست‌تری در زمان مناسب می‌شود که در قیمت نهایی پروژه که بسیار پر اهمیت بوده تاثیر می‌گذارد. کاربرد گسترده این محصول در سایزهای 14، 16 و 18 بوده که نمودار تغییرات قیمت تیرآهن در هر سایز متفاوت خواهد بود و اطلاعات مفیدی را در دسترس قرار می‌دهد.”

نمودار قیمت تیرآهن 12 اصفهان به شکل زیر است:

[viewChart id="2846"]

نمودار قیمت تیرآهن 20 فایکو به شکل زیر است:

[viewChart id="6217"]

عوامل مؤثر بر تغییرات نمودار قیمت تیرآهن در یک سال اخیر

مهم‌ترین عوامل مؤثر بر نوسانات قیمت تیرآهن طی یک سال اخیر، میزان عرضه و تقاضای بازارهای داخلی و بین‌المللی و قیمت دلار بوده است که در ادامه به بررسی اهمیت آن‌ها می‌پردازیم:

عرضه و تقاضا

بررسی رویدادهای بازار جهانی فولاد و به‌ویژه کشور چین به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و کلیدی‌ترین بازیگران بازار فولاد، نشان‌دهنده کاهش تقاضای جهانی برای محصولات فولادی است. کاهش چشمگیر تقاضا در کشور چین تا حدی پیشروی کرد که دولت چین تسهیلاتی برای افزایش ساخت‌وساز و بهبود شرایط بازار در نظر گرفت. اما با این شرایط نیز رونق چشمگیری ایجاد نشد و در بهار 1402 شاهد رکود در بازارهای جهانی بودیم.

باوجوداینکه در سال 1402 تقاضا در بازار داخلی به چشم می‌خورد، اما گستردگی آن به اندازه سال‌های گذشته نبوده است. اصلی‌ترین علت این امر را می‌توان رشد شدید نرخ تورم و کاهش توان خرید مردم در بازار مسکن دانست. به‌این‌ترتیب، رکود نسبی بازار فولاد موجب نزولی شدن قیمت تیرآهن طی 2 ماه گذشته شده است.

قیمت دلار

قیمت دلار و نرخ ارز را می‌توان به‌عنوان یکی از پررنگ‌ترین و اساسی‌ترین عوامل مؤثر بر نوسانات بازار فولاد و تیرآهن معرفی کرد. علاوه بر اینکه قیمت دلار نیمایی بر روی نرخ پایه تیرآهن در بورس کالا تأثیر می‌گذارد، در بازار آزاد نیز شاهد تأثیرات نوسان قیمت آن هستیم. بالا رفتن قیمت دلار با تأثیر بر بهای مواد اولیه و هزینه‌های تولید موجب صعودی شدن نمودار تیرآهن می‌شود. از طرف دیگر، اوج‌گیری ناگهانی نرخ ارز می‌تواند به برخی کالاها مانند تیرآهن ارزش سرمایه ببخشد و با ایجاد حباب قیمتی، موجب افزایش قیمت غیرمنطقی و کاذب آن در بازار آزاد شود. بالا رفتن قیمت دلار همچنین می‌تواند موجب افزایش تمایل بسیاری از تولیدکنندگان به صادرات و کسب درآمد ارزی بیشتر شود. با افزایش صادرات، حجم عرضه تیرآهن به بازار داخلی کاهش یافته و احتمال گرانی در بازار آهن و فولاد بیشتر می‌شود.

تغییرات آب و هوا

شرایط آب‌وهوایی نیز یکی دیگر از عوامل مهم در سکون یا تحرک بازار آهن‌آلات محسوب می‌گردد. در ابتدای سال؛ یعنی فواصل بهار و تابستان، فعالیت‌ بخش‌های عمرانی از سرگرفته می‌شود، به‌همین دلیل مصرف آهن‌آلات افزایش پیدا کرده و طبیعتا شیب نمودار قیمت تیر آهن روند صعودی درپیش خواهد گرفت.

نکات کلیدی تحلیل نمودار قیمت تیرآهن

در میان سایزهای مختلف تیرآهن، نمودار قیمت تیر آهن 14، 16 و 18 به دلیل تقاضای بیشتر در صنعت ساخت و سایز از اهمیت بالاتری برخوردار است. زیرا آن‌ها می‌توانند هزینه پروژه‌های ساختمانی را تحت تأثیر قرار داده و در بازار مسکن تأثیر قابل‌توجهی بگذارند. بنابراین، شناسایی عوامل مؤثر بر نوسانات قیمت طی سال‌های گذشته و تحلیل هرچه دقیق‌تر آن می‌تواند به پیش‌بینی بازار و برگرداندن ورق به نفع شما کمک چشمگیری کند. در این میان، قیمت دلار همواره جزو مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده قیمت تیر آهن در سال‌های اخیر شناخته شده است و بسیاری از تحلیلگران و صنعتگران، نوسانات آن را با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور تحلیل و پیش‌بینی می‌کنند؛ تا از رویدادهای احتمالی در بازار فولاد زودتر از دیگران مطلع شوند.

گرفت با ارائه نمودار نوسانات قیمت تیرآهن دید بازتری به شما برای پیشبینی قیمت این محصول خواهد داد. متخصصین گرفت با شناخت دقیق دغدغه‌ها و نیازهای مشتری، شما را در امر خرید مصالح فولادی راهنمایی کرده و بدون صرف زمان زیاد، خریدی مطمئن را تجربه خواهید نمود.