کدام کارخانه‌ ها ارزان ترین میلگرد را تولید می‌ کنند؟

کدام کارخانه‌ ها ارزان ترین میلگرد را تولید می‌ کنند؟

مقالات آهن آلات
شنبه 04 تیر 1401

قیمت میلگرد، یکی از مهم‌ترین معیارهایی است که خریداران برای خرید در نظر می‌گیرند. پیداکردن ارزان‌ترین میلگردهای بازار به بررسی کارخانه‌های مختلف و قیمت محصولاتشان نیاز دارد. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است بعضی از کارخانه‌ها برای ارائه میلگرد ارزان، هزینه تمام شده برای تولید را کاهش می‌دهند و برای این کار کیفیت میلگرد را کم‌تر می‌کنند. خرید میلگرد از این کارخانه‌ها نتیجه‌ای جز به خطر انداختن امنیت پروژه ندارد. در این مقاله به میلگردهای ارزان بازار می‌پردازیم و کارخانه‌هایی که در عین حفظ کیفیت، قیمت مناسبی هم برای محصولاتشان در نظر می‌گیرند را معرفی خواهیم کرد.

میلگرد کدام کارخانه ها هم با کیفیت است و هم قیمت مناسبی دارد؟

افرادی که مدتی است در بازار فعالیت دارند، با نام کارخانه‌هایی که میلگردهای ارزان و باکیفیت عرضه می‌کنند، آشنا هستند. خوشبختانه این کارخانه‌ها در مناطق مختلف ایران قرار دارند؛ به‌همین‌دلیل، مدیران پروژه‌ها می‌توانند باتوجه به‌موقعیت مکانی پروژه‌شان، کارخانه مناسب را برای خرید انتخاب کنند.

در ادامه لیست کارخانه‌هایی که میلگردهای استاندارد تولید می‌کنند و آن‌ها را با بهترین قیمت به بازار عرضه می‌کنند را ارائه می‌دهیم:

  • مجتمع فولاد آذربایجان: محصولات این کارخانه با نام میلگرد میانه هم شناخته می‌شوند؛ این کارخانه میلگردهایی با استاندارد A3 و از سایز ۱۰ تا ۳۲ تولید می‌کند. قیمت میلگرد میانه نسبت به بسیاری از دیگر کارخانه‌ها مناسب‌تر است.
  • مجتمع فولاد خراسان: این کارخانه انواع میلگردهای ساده و آجدار در سایزهای مختلف را تولید می‌کند. قیمت میلگرد نیشابور نشان می‌دهد محصولات این کارخانه نسبت به بسیاری از کارخانه‌های دیگر ارزان‌تر است.
  • کارخانه امیرکبیر خزر: این کارخانه در شمال کشور قرار دارد و میلگردهایی با استاندارد A1، A2، A3 و A4 در سایزهای گوناگون تولید می‌کند.
  • کارخانه فولاد سرمد ابرکوه: این کارخانه در یزد قرار گرفته و میلگردهای استاندارد A3‌ را در سایزهای ۱۰ تا ۳۲ تولید می‌کند.
  • کارخانه فولاد ابهر: محصولات این کارخانه با نام میلگرد ابهر یا میلگرد سیادن ابهر هم شناخته می‌شود. در جدول قیمت میلگرد ابهر، هزینه میلگردهای مختلف این برند ثبت شده است.
  • مجتمع آریان فولاد: این کارخانه در بوئین زهرای استان قم قرار دارد. این مجتمع میلگردهای ساده و آجدار با استانداردهای A1، A2 و A3 را در سایزهای مختلف با بالاترین کیفیت تولید می‌کند.
  • کارخانه فولاد راد همدان: با بررسی قیمت میلگرد راد همدان متوجه می‌شوید این کارخانه نیز محصولاتش را با قیمت مناسب‌تر از سایر کارخانه‌ها ارائه می‌دهد. این کارخانه به‌صورت تخصصی در زمینه تولید میلگردهای آجدار سایزهای ۸ تا ۳۲ و با استانداردهای A3 و A4 فعالیت می‌کند.

اختلاف قیمت محصولات این کارخانه‌ها با کارخانه‌های دیگر خیلی زیاد نیست و میلگردهای این کارخانه‌ها هم از روندهای بازار پیروی می‌کند، اما تجربه ثابت کرده قیمت محصولات این کارخانه‌ها در اکثر روزهای سال تاحدی نسبت به سایر میلگردها مناسب‌تر است.

 

کارخانه های مختلفی در کشور میلگرد ارزان و باکیفیت تولید می کنند.

 

طبق نظر کارشناسان گرفت:

“تشخیص اینکه کدام یک از کارخانه های فولادی، در عین تولید محصول باکیفیت، میلگردی ارزان به بازار عرضه می کنند، کار دشواری است. ارزان بودن قیمت میلگرد برخی کارخانه ها به دلیل استانداردهای به کار رفته در تولید، دستگاه های موجود در هر کارخانه، وزن هر محصول و سایز و نوع تولیدی میلگرد بستگی دارد.”

دلایل ارزان بودن قیمت میلگرد برندها

با وجود اینکه بعضی از کارخانه‌ها بخاطر کیفیت پایین، محصولاتشان را با قیمت ارزان ارائه می‌دهند، اما این موضوع دلیل ارزان بودن محصولات کارخانه‌هایی که در این مقاله معرفی کردیم، نیست. هزینه مواد اولیه، دستگاه‌های مورد استفاده در کارخانه، وزن محصولات و استانداردهایی که برای ساخت میلگرد رعایت می‌شود، روی ارزان بودن قیمت میلگرد تأثیرگذار است. به‌طورکلی، این کارخانه‌ها به عنوان تولیدکننده‌های میلگرد ارزان و باکیفیت در بازار شناخته شده‌اند و کم‌تر کسی درباره علت ارزان بودن محصولات آن‌ها سوال می‌کند.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که بخشی از ارزان یا گران بودن قیمت میلگرد به عرضه‌ و تقاضا برمی‌گردد. به‌همین‌دلیل، در بعضی بازه‌های زمانی، قیمت میلگرد همه کارخانه‌ها کاهش پیدا می‌کند و می‌توان محصولات آن‌ها را با قیمت ارزان‌تر خرید.

آیا هر میلگرد ارزانی، باکیفیت است؟

میلگرد، در زیرساخت‌‌های ساختمان به کار می‌رود و در صنایع دیگر هم کاربردهای حیاتی دارد؛ به‌همین‌خاطر، کیفیت آن از اهمیت بسیاری برخوردار است. همه میلگردهای ارزان، کیفیت بالایی ندارند؛ بعضی از آن‌ها با متریال نامرغوب دارای ناخالصی تولید می‌شوند، بعضی دیگر همه مراحل فرایند تولید را طی نمی‌کنند و به اندازه کافی مقاوم نیستند، بعضی هم بخاطر استفاده نکردن از مقدار مواد اولیه مورد نیاز برای تولید آن‌ها، وزن کم‌تر و قیمت پایین‌تری دارند. استفاده از این میلگردها باعث به خطر افتادن امنیت پروژه می‌شود.

وزن میلگرد باید با طول و سطح مقطع آن متناسب باشد. بدیهی است که میلگردهای سایز ۸ و ۱۰ به فولاد کم‌تری برای تولید نیاز دارند، اما میلگردهای بزرگ‌تر سنگین‌تر هستند و مواد اولیه مورد استفاده برای تولید آن‌ها بیشتر است. در نتیجه قیمت میلگردهای کوچک‌تر نسبت به سایزهای بزرگ، ارزان‌تر است، اما این بدان معنا نیست که مقدار فولاد مورد نیاز برای تولید آن‌ها به کار نرفته و وزنشان کم‌تر از حد استاندارد است.

برای اطمینان از کیفیت میلگردهای ارزان، به اعتبار کارخانه‌ آن‌ها هم توجه داشته باشید. بسیاری از افراد فعال در بازار فولاد و خریداران مقاطع فولادی، تجربه زیادی دارند و برندهای تولیدکننده میلگرد را می‌شناسند. این افراد مشخص می‌کنند کدام کارخانه معتبر است و محصولات مرغوب تولید می‌کند و کدام کارخانه نامعتبر است و محصولاتش پاسخ نیاز مشتریان را نمی‌دهد. مثلا کارخانه فولاد خراسان، محصولی باکیفیت بالا در بازار عرضه می کند و قیمت میلگرد نیشابور در عین مرغوبیت، بسیار ارزان است. 

عوامل موثر بر قیمت میلگرد کارخانه های فولادی

قیمت میلگرد، همیشه ثابت نیست و عوامل مختلفی روی آن‌ها تأثیر دارد؛ به‌همین‌دلیل، در بعضی روزها قیمت میلگرد به‌طورکلی کاهش پیدا می‌کند و می‌توان این محصولات را با قیمت کم‌تر خرید. در بعضی روزها هم قیمت در کل روند صعودی دارد و حتی قیمت ارزان‌ترین میلگردهای بازار هم نسبت به روزهای قبل بیشتر می‌شود.

 

عوامل مختلفی بر قیمت میلگردها اثرگذار است.

 

عوامل مختلفی روی نوسان‌های قیمت میلگرد تأثیر دارند که باعث غیرقابل پیش‌بینی بودن قیمت این مقاطع فولادی می‌شوند. در ادامه به مهم‌ترین عوامل اشاره می‌کنیم:

  • نرخ ارز
  • میزان عرضه‌و‌تقاضا
  • زمان خرید
  • هزینه حمل‌ونقل
  • شرایط داخلی کارخانه
  • تصمیمات سیاسی و دولتی
  • میزان تورم
  • قیمت داخلی و جهانی آهن

این موارد مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار روی قیمت هستند، اما بعضی از عوامل ناگهانی هم می‌توانند قیمت میلگرد را دچار نوسان کنند. مثلا جنگ روسیه و اوکراین یا شیوع ناگهانی ویروس کرونا در دو سال قبل، عوامل ناگهانی بودند که باعث نوسان شدید قیمت فولاد در بازار شدند.

سخن پایانی

در این مقاله، توضیحاتی درباره میلگرد ارزان ارائه دادیم و کارخانه‌هایی که این محصول را با قیمت‌های مناسب‌تر تولید می‌کنند، معرفی کردیم. شما می توانید در وب سایت گرفت اطلاعات دقیقی درباره قیمت محصولات مختلف به دست آورید و ارزان‌ترین میلگرد را برای پروژه مورد نظر خود را انتخاب کنید. درصورتی‌که قیمت محصولی در جدول ثبت نشده باشد، فقط کافی است با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید و راهنمایی‌های لازم در این زمینه را دریافت کنید.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید