تیرآهن فایکو در تصویر نمایش داده شده است.

جدول وزن تیرآهن فایکو

جدول وزن آهن آلات
شنبه 21 آبان 1401

در نگاه اول به نظر می‌رسد بررسی وزن تیرآهن فایکو، تنها بخاطر تأثیر آن روی قیمت اهمیت داشته باشد؛ اما این تنها یکی از دلایل است. اسکلت و پایه‌های هر ساختمان، ظرفیت مشخصی برای تحمل بار دارد. اگر وزن سازه بیشتر از این ظرفیت باشد، احتمال فرو ریختن وجود دارد. به همین دلیل مهندسان تلاش می‌کنند تا حد امکان سازه را سبک و مقاوم بسازند. آن‌ها برای این کار، باید جرم مصالح و مقاطعی که در سازه به کار می‌رود را به صورت دقیق محاسبه کنند. در این مقاله وزن تیرآهن فایکو را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

وزن تیرآهن فایکو به چه فاکتورهایی بستگی دارد؟

کارخانه‌های تولیدکننده مقاطع فولادی، محصولاتشان را با استانداردهای مختلفی تولید می‌کنند. همچنین ممکن است ترکیبات آلیاژی که به عنوان مواد اولیه مورد استفاده قرار می‌گیرد، در کارخانه‌های مختلف متفاوت باشد. به همین دلیل برای محاسبه وزن، باید به استانداردها و معیارهای کارخانه هم توجه داشت.

 

تیرآهن فایکو در تصویر نمایش داده شده است.
وزن تیرآهن فایکو در سایزهای مختلف متفاوت است که بر قیمت این محصولات تاثیر دارد.

 

مجموعه‌های فولاد مختلف، برای محاسبه جرم محصولاتشان، جدولی به نام جدول اشتال ارائه می‌دهند. در این جدول وزن هر متر از انواع مقاطع فولادی کارخانه مورد نظر نوشته شده است. یعنی شما باید با توجه به ابعاد مقطع فولادی مورد نظرتان، جرم یک متر از آن را در جدول اشتال پیدا کنید.

فرمول محاسبه وزن تیرآهن

فرمول محاسبه وزن تیرآهن، به جدول اشتال نیاز دارد. همانطور که گفتیم، جرم هر متر از محصول به همراه سایر مشخصات ظاهری آن در جدول اشتال درج می‌شود. دقت داشته باشید که هنگام پیدا کردن مقادیر محصول مورد نظر در جدول، به استاندارد IPE یا IPN تیرآهن هم توجه داشته باشید. بعد از اینکه جرم هر متر را پیدا کردید، باید آن را در طول شاخه تیرآهن ضرب کنید:

(طول تیرآهن) ۱۲× وزن هر متر از محصول در جدول اشتال = وزن تیرآهن فایکو

جدول وزن تیرآهن فایکو

جدول اشتال، جدولی با تعداد سطرها و ستون‌های بسیار زیاد است که داده‌های بسیاری با فونت بسیار کوچک در آن نوشته شده. احتمالا می‌توانید تصور کنید که محاسبه و خواندن چنین جدولی چقدر چالش‌برانگیز است. ما برای حل این مشکل در گرفت، صفحه‌ای برای وزن تیرآهن ساخته‌ایم. در این صفحه می‌توانید جرم سایزهای مختلف تیرآهن‌ها را بدون نیاز به محاسبات پیچیده پیدا کنید.

در ادامه نیز جدول وزن تیرآهن فایکو را قرار می‌دهیم. لازم است دوباره تأکید کنیم که هنگام پیدا کردن جرم محصول مورد نظرتان به استاندارد IPN و IPE توجه داشته باشید.

در این تصویر جدول وزن تیرآهن فایکو را مشاهده می کنید.
جدول وزن تیرآهن فایکو در سایزهای مختلف

این مجتمع تیرآهن با سایزهای متفاوتی تولید می‌کند که در میان آن‌ها تیراهن 14، 16 و 18 فولاد البرز شهرت بیشتری به دلیل کاربرد و کیفیت دارد که تقاضا برای آن‌ها بسیار زیاد است.

  • تیرآهن 14 فایکو در شاخه‌های 12 متری و 135 کیلوگرمی عرضه می‌شود که از نوع IPE  است و در خرپا، ستون و... مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • سایز 16 فابریک وزنی حدود 175 کیلوگرم دارد و در شاخه‌های 12 متری تولید می‌شود.
  • تیراهن 18 فولاد البرز کاربرد در ستون‌ها و تیرها دارد و وزن تقریبی آن 210 کیلوگرم است.

آیا وزن تیرآهن فایکو روی قیمت آن تأثیر دارد؟

جرم مقاطع فولادی یکی از معیارهای تعیین قیمت محسوب می‌شود، اما ثابت است و تغییری نمی‌کند. یعنی نمی‌توان گفت نوسان قیمت امروز تیرآهن ۱۶ فایکو، بخاطر تغییر وزن آن بوده است! هرچقدر جرم محصولی بیشتر باشد، مواد اولیه بیشتری در تولید آن به کار رفته و قیمت بالاتری دارد. اگر به دنبال بررسی نرخ این مقاطع فولادی با جزئیات بیشتر هستید، بهتر است صفحه «قیمت تیرآهن» را در سایت گرفت بررسی کنید. در این صفحه، هرآنچه لازم است درباره نرخ روز این مقاطع فولادی بدانید را قرار می‌دهیم.

سخن پایانی

در این مقاله، وزن تیرآهن فایکو را بررسی کردیم و جدول مرتبط با آن را ارائه دادیم. با استفاده از این جدول، به راحتی می‌توانید جرم محصول مورد نظرتان را پیدا کنید و نیازی به انجام محاسبات ریاضی یا پیدا کردن مقادیر در جدولی پر از داده‌های جزئی، نخواهید داشت. مقادیر این جدول با توجه به داده‌های کارخانه فایکو محاسبه شده‌اند و اختلاف آن‌ها با وزن واقعی محصولات، ناچیز است. 

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید