همه چیز درباره ورق گالوانیزه ذوزنقه‌ ای

همه چیز درباره ورق گالوانیزه ذوزنقه‌ ای

مقالات آهن آلات
چهارشنبه 08 آذر 1402

ورق گالوانیزه ذوزنقه‌ای یکی از محصولات پرکاربرد در صنعت ساختمان‌سازی به‌حساب می‌آید؛ این محصول در عرض خود دارای یک سری موج‌ها به شکل ذوزنقه بوده و به دلیل برخورداری از یک سری ویژگی‌های مطلوب همچون مقاومت بالا در برابر خوردگی، عایقی عالی، استحکام بالا و ظاهر زیبا از آن در کارهای مختلفی همچون انواع سقف‌های مسکونی، تجاری، ورزشی، حصارکشی اطراف سازه‌ها، ساخت سوله برای محصولات و پارکینگ استفاده می‌کنند. تا انتهای این متن همراه ما باشید تا اطلاعات مفید بیشتری درباره ورق ذوزنقه ای در اختیار شما قرار دهیم.

image not found

ورق گالوانیزه ذوزنقه چیست؟

ورق گالوانیزه ذوزنقه ای به ورق‌هایی گفته می‌شود که با لایه‌ای از روی پوشش داده شده و در عرض آن‌ها نیز موج‌هایی مربعی یا ذوزنقه شکل ایجاد شده است.  ازآنجایی‌که بر روی این ورق‌ها با روی فرآیند گالوانیزاسیون صورت می‎گیرد، بنابراین می‌توان مقاومت خوبی در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی از آن‌ها انتظار داشت.

این محصول یکی از زیباترین و درعین‌حال پرکاربردترین متریال‌ها در صنعت ساختمان‌سازی بوده که در هر متر آن معمول 6 موج وجود داشته و برای سقف و پوشش‌دهی از آن استفاده می‌شود. ورق‌های گالوانیزه ذوزنقه‌ای علاوه بر لایه روی با لایه‌ی دیگری به نام رزین ultra_weather پوشش داده شده‌اند و به همین جهت در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید و کاهش ضریب هدایت حرارتی مقاومت بسیار زیادی از خود نشان می‌دهند.

ابعاد و وزن انواع ورق گالوانیزه ذوزنقه ای

برای تولید ورق گالوانیزه ذوزنقه ای در ابعاد مختلف هیچ‌گونه محدودیتی وجود نداشته و شما می‌توانید آن را در طول‌های مدنظر و عرض‌های 100 تا 120 سانتی‌متر تهیه کنید؛ البته ضخامت این محصول نیز می‌تواند از سوی مشتری مشخص شده باشد، امکان تولید آن در ضخامت‌های 0.3 میلی‌متر تا 2 میلی‌متر فراهم است. اما دررابطه‌با وزن این ورق‌ها می‌توان این‌گونه گفت که وزن ورق گالوانیزه ذوزنقه ای درست مانند ورق گالوانیزه بوده و تنها تفاوت آن‌ها در ارتباط با تولید ورق‌های ذوزنقه در ابعاد مختلف است. فرمول محاسبه وزن ورق گالوانیزه ذوزنقه‌ای به شرح زیر است:

چگالی ورق (گرم بر سانتی‌متر مکعب) * ضخامت ورق (mm) * عرض ورق (mm) * طول ورق (mm) = وزن ورق گالوانیزه ذوزنقه‌ای (kg)

در زمان محاسبه وزن این ورق به این نکته توجه کنید که چگالی پوشش روی ورق‌های گالوانیزه 7.14 گرم بر سانتی‌متر مکعب بوده اما از آنجایی که ضخامت این پوشش نسبت به ضخامت ورق بسیار کم است، می‌توان از آن صرف نظر کرد و در محاسبه تنها چگالی ورق فولادی یعنی 7.68 گرم برسانتی‌متر مکعب را در نظر گرفت. وزن یکی از عوامل موثر بر قیمت این محصول است. با کلیک بر روی قیمت ورق گالوانیزه می‌توانید از آخرین نرخ این محصول مطلع شوید.

 

image not found
ورق گالوانیزه ذوزنقه

 

کاربرد ورق گالوانیزه ذوزنقه ای چیست؟

ورق های گالوانیزه ذوزنقه ای مزایای زیادی دارند که ازجمله آن‌ها می‌توان به وزن سبک، طول عمر زیاد، ضد آب بودن، مقاومت در برابر خوردگی، مقاوم در برابر آسیب مکانیکی، مونتاژ راحت و داشتن طیف کاملی از لوازم جانبی اشاره کرد؛ تمامی این مزیت‌ها باعث شده تا این ورق‌ها در صنعت‌ها و مصارف گوناگونی کاربرد داشته باشند. درضمن برای اطلاع از قیمت ورق رنگی می‌توانید به سایت‌های معتبر در این حوزه مراجعه کنید.

یکی از اصلی‌ترین و اساسی‌ترین کاربردهای ورق‌های ذوزنقه‌ای استفاده در سقف و بام ساختمان‌ها است؛ همان‌طور که می‌دانید بام‌ها در معرض تغییرات آب‌و‌هوایی و دگرگونی‌های زیادی هستند و باید از عمر مفید و طولانی برخوردار باشند تا نوسازی بام‌ها هرچه دیرتر انجام شده و در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود.

تحقیقات نشان داده‌ است که با استفاده از این روش‌ها در ساخت بام‌ سازه‌ها، میزان زیادی از شدت صدا کم شده و این میزان در ورق ذوزنقه‌ای 53 دسی‌بل است؛ این ورق‌ها همچنین عایق حرارتی خوبی هستند و از آن‌ها برای پیشگیری از آتش‌سوزی استفاده می‌شود؛ اما از دیگر کاربردهای ورق ذوزنقه ای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- در ساخت انواع سقف‌ها و پوشش‌های سقف مانند سقف‌های معماری، بام خانگی، سالن اجتماعات، سالن بدنسازی، سالن نمایشگاه، ساختمان‌های تجاری و ساختمان‌های صنعتی کاربرد دارد.

2- در اجرای دیوارهای جانبی ساختمان‌ها و همچنین سطوح خارجی خانه‌های کوچک متحرک کاربرد دارد.

3- از این ورق در سوله‌های محصولات، پناهگاه‌های سایه‌ای و پارکینگ استفاده می‌شود.

4- در تعریف مرز زمین‌ها، جداکردن مناطقی برای بازسازی مغازه‌ها و مناطق ساختمانی کاربرد دارد.

5- برای محفظه پایین سقف که متحمل بار در یک سقف عایق حرارتی است، کاربرد دارد.

6- برای پوسته سقف متحمل بار بدون عایق حرارتی نیز کاربرد دارد.

7-    برای پوسته بیرونی در برابر آب‌و‌هوا و در ساخت‌وسازهای دو پوسته‌ای کاربرد دارد.

 

image not found
ورق ذوزنقه

 

روش تولید انواع ورق ذوزنقه

فولادهایی که برای تولید ورق ذوزنقه از آن‌ها استفاده می‌کنند از نوع DX51D + Z و بر پایه استاندارد EN10346 بوده و در ابتدای کار این ورق‌ها را با یکی از روش‌های زیر گالوانیزه می‌کنند:

  1. 1- گالوانیزه گرم، از Z100 (حداقل 100 گرم در مترمربع) تا Z270 (حداقل 270 گرم در مترمربع)
  2. 2- آلوزینک، آلیاژ آلومینیوم روی، Al_Z100 تا Al_Z270
  3. 3- رنگ‌آمیزی با پرایمر 5 میکرون و رنگ با ضخامت 20 میکرون روی ورق فلزی گالوانیزه گرم Z100

بعد از اینکه ورق‌ها گالوانیزه شدند، به‌وسیله دستگاه مورد فرمینگ ورق قرار می‌گیرند و در عرض آن‌ها موج‌های مربع و ذوزنقه شکل ایجاد می‌شود. معمولاً در هر متر از این ورق‌ها 6 موج وجود دارد و بسیار مهم است که برای تغییر شکل خاصیت انعطاف‌پذیری داشته باشند. شاید جالب باشد که بدانید مدت زمانی که برای تولید این ورق‌ها صرف می‎شود برابر با 2 تا 48 ساعت است.

نحوه حمل و نقل، انبار و نگهداری ورق ذوزنقه ای

برای حمل‌و‌نقل ورق‌های گالوانیزه ذوزنقه ‌ای باید از ماشین‌های استفاده شود که سکوی بارگذاری داشته باشند؛ چراکه در این صورت امکان بارگیری و تخلیه آن‌ها بسیار راحت‌تر می‌شود. سکوی بارگذاری وسیله‌های نقلیه باید دارای طول مناسبی برای حمل ورق‌ها باشند و ورق‌هایی که در این سکوها قرار می‌گیرند هم نباید فراتر از طول سکو باشند، چراکه در نتیجه باعث آسیب رسیدن به ورق‌ها و از بین رفتن ضمانت تحویل سالم می‌شود.

این ورق‌های گالوانیزه شده باید در برابر رطوبت و پوسته‌پوسته شدن محافظت شوند و دقت داشته باشید که برای تخلیه آن‌ها از سکو باید نسبت به طول آن‌ها افرادی را برای کمک داشته باشید؛ برای مثال اگر طول ورق 6 متر است، برای تخلیه آن از 6 نفر استفاده کنید که هر طرف آن توسط 3 نفر حمل شود. 

برای تخلیه این ورق‌ها از درون بسته‌بندی‌های اصلی سازنده بهترین گزینه استفاده از تجهیزات تخلیه مکانیکی است؛ زیرا اگر در حین تخلیه این ورق‌ها آسیب ببینند یا تغییر شکل دهند، مرحله نصب با مشکل مواجه می‌شود. به‌طورکلی برای تخلیه و ذخیره آن‌ها در انبار باید تمامی احتیاط‌های لازم را رعایت کنید.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

سوالات متداول

مطالب مرتبط

blog image
چدن چکش خوار یا مالیبل
شنبه 01 اردیبهشت 1403
blog image
پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403
سه‌شنبه 28 فروردین 1403