احتمال افزایش قیمت مقاطع فولادی در خرداد

احتمال افزایش قیمت مقاطع فولادی در خرداد

اخبار
چهارشنبه 03 خرداد 1402

هنوز برای پیش‌بینی خرداد ماه زود است و باید منتظر گذر روزها بمانیم تا ببینیم بازار فولاد چه نوسان‌هایی را طی می‌کند و قیمت مقاطع مخلتف چه تغییری را تجربه خواهد کرد. البته بعضی از افراد با توجه به وضعیت و اخبار موجود، افزایش قیمت آهن‌آلات در خردادماه را محتمل می‌دانند. گرفت در این گزارش اخباری که احتمالا روی بازار تأثیر خواهند داشت را بررسی می‌کنیم و درباره روند محصولات فولادی در روزهای ابتدایی خردادماه هم صحبت خواهیم کرد.

عوامل احتمالی افزایش قیمت مقاطع فولادی چیست؟

از ابتدای خردادماه هزینه حمل و نقل بار، ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد. باربری یکی از بخش‌های مهم خرید و فروش آهن‌آلات محسوب می‌شود و به صورت مستقیم روی هزینه نهایی پروژه‌ها تأثیر دارد. با وجود اینکه سه روز از افزایش نرخ می‌گذرد، اما هنوز در بازار نوسان جدی به این خاطر مشاهده نشده. اما ممکن است در آینده، با قرار گرفتن در کنار سایر علت‌ها، شیب نمودار مقاطع فولادی را صعودی کند.

دومین دلیل،‌احتمال افزایش قیمت دلار است. نرخ ارز یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که بر بازار آهن تأثیر می‌گذارد. دلار در این روزهای ابتدایی خرداد، نوسان جدی نداشته، اما زمزمه‌هایی درباره افزایش قیمت آن به گوش می‌رسد. البته در روزهای اخیر بخاطر بعضی از وقایع سیاسی مثل احتمال سفر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، مانع از صعود قیمت ارز شده‌اند و حتی روند کاهشی به آن داده‌اند.

در فصل گرما، ساخت و ساز رونق می‌گیرد و تقاضا برای مقاطع فولادی افزایش پیدا می‌کند. این مسئله نیز ممکن است روی افزایش نرخ‌های بازار تأثیر داشته باشد. از طرفی، محدودیت‌های آب و برق در فصل تابستان و قطعی آن‌ها، روند فعالیت کارخانه‌های فولاد را مختل می‌کند. اگر این مسئله مانع از فعالیت استاندارد خطوط تولید شود، میزان عرضه هم کاهش پیدا می‌کند. بنابراین اگر تقاضا ثابت بماند یا رشد کند، قیمت هم به دنبال آن بالا می‌رود.

بازار فولاد خرداد را چطور شروع کرد؟

تا سومین روز خرداد، بازار ثابت بود و نوسان‌های محدودی را تجربه کرد. البته بعضی از مقاطع فولادی هم نوسان‌های جهشی را تجربه کردند. به عنوان مثال میلگرد امیر کبیر امروز نزدیک به ۷ درصد افزایش قیمت داشت. نرخ سایز ۱۸ این محصول از ۲۴ هزار و ۳۵۰ تومان دیروز به نزدیکی ۲۶ هزار تومان رسید. مقاطع این برند امروز اوج قیمتی را ثبت کردند که از اواخر اسفند تاکنون تجربه نشده بود.

 

نوسانات قیمت میلگرد آجدار امیرکبیر 18 شاخه 12 متری
نوسانات قیمت میلگرد آجدار امیرکبیر 18 شاخه 12 متری

 

بازار تیرآهن به اندازه میلگرد نوسان نداشت و تنها تعداد محدودی از این پروفیل‌ها مانند تیرآهن‌ اصفهان نوسان داشتند. بعضی از تیرآهن‌های ذوب آهن، کاهش قیمت ۲ درصدی را تجربه کردند و بعضی دیگر تا ۳ درصد هم رشد داشتند.

بازار نبشی و ناودانی هم امروز در آرام‌ترین حالت ممکن بود. نمودار ناودانی برندهای مختلف که شیب ثابتی داشت و از میان نبشی‌ها هم فقط نبشی فولاد سپهر ایرانیان افزایش ۰.۷ درصدی را تجربه کرد.

بازار مقاطع تخت فولادی به اندازه مقاطع طویل راکد نبود و نوسان‌های محدودی در آن دیده می‌شد. اکثر این نوسان‌ها در تولیدات کارخانه فولاد مبارکه اتفاق افتاد. شیب نمودار محصولات این برند امروز هم روند کاهشی داشت و هم افزایشی، اما هیچکدام از آن‌ها بیشتر از ۳ درصد کاهش قیمت را تجربه نکردند و بیشتر از ۲ درصد هم افزایش قیمت نداشتند.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید