در این تصویر ورق های فولادی موجود در بازار آهن نمایش داده شده است.

راهنمای خرید ورق آهن

راهنمای خرید آهن آلات
دوشنبه 01 اسفند 1401

مطالعه راهنمای خرید ورق آهنی قبل از سفارش آن اهمیت زیادی دارد. این راهنما شامل نکات مهمی است که قبل و بعد از خرید ورق باید به آن‌ها توجه داشته باشید. به‌طورکلی، اگر مایل به خرید بهترین و مرغوب‌ترین محصولات دسته فولاد و آهن‌آلات هستید باید اطلاعات کاملی درباره آن‌ها به دست آورید. خریداران برای دریافت اطلاعات ورق آهن موردنظر خود باید به سراغ جامع‌ترین راهنمای آن بروند. در این مطلب، کامل‌ترین راهنمای خرید ورق آهن و بهترین روش‌های سفارش آن را آورده‌ایم. با ما همراه باشید.

قبل از خرید ورق باید به چه نکاتی توجه کرد؟

قبل از خرید ورق آهنی باید به چند نکته توجه داشته باشید و هدف خود از خرید را مشخص کنید تا ریسک انتخاب اشتباه به حداقل برسد. از این نکات مهم و کاربردی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاربرد

کاربردهای ورق آهن اولین نکته‌ای است که باید به آن دقت داشت. درواقع، ورق آهنی انواع مختلفی دارد که هر نوع آن با هدف خاصی تولید می‌شود و کاربردهای مختص به خود را دارد. از انواع ورق آهنی می‌توان به ورق روغنی، ورق سیاه، ورق گالوانیزه، ورق اسیدشویی، ورق آجدار، ورق رنگی و... اشاره کرد. هر کدام از این ورق‌های آهنی دارای مشخصات مکانیکی و شیمیایی ویژه‌ای هستند که این ویژگی‌ها، تعیین‌کننده کاربرد ورق آهنی است.

 

راهنمای خرید ورق آهن
راهنمای خرید ورق آهن

 

به این ترتیب، قبل از خرید ورق آهن در ابتدا نوع آن را تعیین کنید. نوع ورق باید با پروژه و هدف شما همخوانی داشته باشد. به‌عنوان‌مثال، اگر قصد استفاده از ورق آهنی برای سقف آلاچیق یا سقف سوله را دارید، ورق‌های رنگی را انتخاب کنید. با مطالعه مقاله انواع ورق فلزی می‎‌توانید انواع مختلف این محصول را بشناسید تا با دید بهتری خرید کنید.

مشخصات

مشخصات ورق آهن یکی دیگر از نکاتی است که باید مدنظر خریداران قرار بگیرد. زمانی که صحبت از مشخصات ورق می‌شود، منظور میزان ضخامت، مقاومت، ابعاد و سایر خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آن است. همچنین، ویژگی‌های انواع ورق آهن باید با استانداردهای ملی و بین‌المللی مطابقت داشته باشد. شایان ذکر است، هرچقدر ضخامت ورق‌های آهنی بیشتر باشد از استقامت بالاتری در برابر ضربه، فشار و حرارت برخوردار هستند و بالعکس. ابعاد ورق نیز که به شکل طول، عرض و ضخامت مورداندازه‌گیری قرار می‌گیرد بسیار مهم است. برخی از پروژه نیاز به ورق‌های آهنی با ابعاد کم دارند و برخی دیگر نیز از ورق‌های آهنی بزرگ استفاده می‌کنند. بنابراین، قبل از خرید ورق آهنی باید به خصوصیات فنی آن توجه کافی داشته باشید.

وزن

ورق‌های آهنی در وزن‌های مختلفی تولید می‌شوند. وزن ورق آهن باید با نوع پروژه موردنظر شما هماهنگ باشد؛ در غیر این صورت، استفاده از آن کار اشتباهی است و تبعات منفی به دنبال خواهد داشت. از سوی دیگر، برای برآورد مقدار موردنیاز ورق برای پروژه خود می‌توانید از تجارب کارشناسان فروش و جداول وزنی دقیق استفاده کنید. هرچقدر ورق آهنی منتخب شما وزن استانداردی داشته باشد، کیفیت کار به همان اندازه بالا می‌رود. بر همین اساس، وزن ورق‌های آهنی را با حساسیت زیادی انتخاب کنید.

قیمت

استعلام قیمت ورق آهنی قبل از خرید اهمیت زیادی دارد. بهای این محصول فولادی تحت‌تاثیر نوسانات ارز، قیمت جهانی فولاد، میزان عرضه و تقاضا، اخبار سیاسی در داخل و خارج از کشور و... قرار می‌گیرد. بر همین اساس، قیمت ورق آهن به صورت پیوسته نوسان داشته و تغییرات زیادی را ثبت می‌کند. با توجه به چنین شرایطی، خریداران ورق آهن باید قبل از سفارش محدوده قیمتی آن را موردارزیابی و تحلیل قرار داده و درنهایت، خرید خود را در زمان ثبات قیمت آن انجام دهند. لازم به ذکر است، قیمت ورق‌های آهنی با یکدیگر تفاوت دارد؛ به‌عنوان‌مثال ورق‌های گالوانیزه با قیمت بیشتری نسبت به ورق‌های سیاه به فروش می‌رسند.

بررسی قیمت خریداران

بررسی قیمت روز ورق آهن مراکز مختلف به خریداران کمک می‌کند تا محصول را با بهترین قیمت ممکن تهیه کنند. برای مقایسه قیمت ورق فولادی برندها و مراکز مختلف کافی است به سایت‌ها و کانال‌های معتبر فروشندگان حرفه‌ای مراجعه کنید. آخرین قیمت فروش انواع ورق آهنی در این بسترهای ارتباطی در اختیار خریداران قرار می‌گیرد. به این ترتیب، امکان مقایسه و بررسی قیمت ورق‌های آهنی بدون مراجعه حضوری و به راحت‌ترین شکل ممکن فراهم شده است. به هر حال، بررسی قیمت و عوامل موثر بر قیمت ورق آهن را پیش از خرید فراموش نکنید!

روش‌های خرید ورق فلزی

برای خرید ورق فلزی می‌توان از روش‌های مختلفی اقدام کرد. این روش‌ها شامل خرید ورق از بازار آهن، خرید ورق از کارخانجات و همین‌طور، خرید ورق از تامین کنندگان وبسایت گرفت می‌شود که در ادامه هر یک از آن‌ها را شرح داده‌ایم:

خرید ورق آهن از بازار آهن

خرید ورق آهن از بازار آهن از روش‌های سنتی است که معمولا در تناژ‌های کم انجام می‌گیرد. این روش نسبت به روش‌های دیگر از ریسک بیشتری برخوردار است؛ زیرا احتمال حضور دلال‌ها و افراد سودجو غیرحرفه‌ای در این بازار وجود دارد. از سوی دیگر، هزینه‌های انبارداری نیز از خریداران اخذ می‌شود و محصول با قیمت بالایی به فروش می‌رسد.

 

روش‌های خرید ورق فلزی
روش‌های خرید ورق فلزی

 

خرید ورق آهن از کارخانه

فروش ورق آهن توسط کارخانجات فرصت مناسبی جهت تهیه آن با قیمت ارزان است. اصولا، خرید ورق آهنی به صورت مستقیم از کارخانه به عنوان بهترین روش شناخته می‌شود. البته باید شرایط خرید را از کارخانه داشته باشید؛ یکی از این شرایط، ثبت سفارش خود در حد حداقل یک تریلی است. البته خرید ورق فولادی از کارخانه معایبی نیز دارد که از آن‌ها می‌توان به محدودیت در عرضه، طول کشیدن ارسال سفارشات و محدودیت‌های حجمی اشاره کرد.

خرید ورق آهن از گرفت

خرید ورق آهن از گرفت یکی از روش‌های خرید آنلاین است. در این روش، فروشندگان معتبر و حرفه‌ای کشور می‌توانند نوع ورق آهنی و قیمت پیشنهادی خود را در سایت ثبت کنند تا خریداران سراسر کشور از جزئیات فروش آن‌ها مطلع شوند. در سوی مقابل، خریداران با ورود به سایت گرفت می‌توانند با معتبرترین مراکز فروش و قیمت محصولات آن‌ها در کسری از ثانیه آشنا می‌شوند و خرید خود را در محیطی امن با بهترین قیمت انجام دهند. این روش به تعامل بهتر و راحت‌تر خریداران و فروشندگان کمک می‌کند.

بعد از خرید ورق باید به چه نکاتی توجه کرد؟

بعد از خرید ورق فولادی باید به چند نکته توجه داشته باشید تا مطمئن شوید خرید مناسبی داشته‌اید. این نکات عبارتند از:

تشخیص اصالت کالا

راه‌های مختلفی برای تشخیص اصالت کالا وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها توجه به برند تولیدکننده و خصوصیات محصول است. درواقع، ورق‌های آهنی برندهای مختلف طبق استانداردهای گوناگون داخلی و خارجی ساخته می‌شوند و در صورتی که خصوصیات ورق‌ها با این استانداردها همخوانی داشته باشد به معنای اصل بودن کالا است. علاوه بر این، ورق‌های اصل فاقد هر نوع آسیب‌دیدگی و زنگ‌زدگی هستند.

تطبیق با فاکتور

در زمان خرید ورق آهنی یک فاکتور رسمی صادر شده ‌و در اختیار خریدار قرار می‌گیرد. باید محموله ارسال‌شده را با فاکتور خرید آن مقایسه کنید و از مطابقت اطلاعات آن اطمینان حاصل نمایید. این اطلاعات شامل نوع ورق آهنی، میزان ضخامت، وزن و مواردی از این قبیل می‌شود. بنابراین، به محض اینکه سفارش ورق آهنی به دستتان رسید به مقایسه اطلاعات درج‌شده در فاکتور با محموله دریافتی خود بپردازید.

بررسی مشخصات ظاهری

بررسی مشخصات ظاهری یکی دیگر از نکاتی است که باید بعد از خرید ورق آهنی در دستور کار خود قرار دهید. ظاهر ورق‌های خریداری‌شده باید کاملا سالم باشد و هیچگونه زردی یا سفیدک بر روی سطح آن‌ها مشاهده نشود؛ این علائم به احتمال زیاد بیانگر وجود اکسید یا آلاینده‌های مختلف بر روی بدنه ورق است. افزون بر این، ظاهر ورق‌ها باید فاقد حفره‌های کوچک، خراش خوردگی و ترک باشد.

پس از خرید ورق آهن، آن را به دقت بررسی کنید تا آسیبی مانند خراش، فرورفتگی یا تغییر رنگ داشته باشد. چنین آسیب‌هایی می تواند یکپارچگی و طول عمر ورق را تحت تأثیر قرار دهد و ممکن است یکپارچگی ساختاری ساختمان شما را به خطر بیندازد. در صورت مشاهده هر گونه نقص، حتماً فوراً برای تعویض یا بازپرداخت با فروشنده تماس بگیرید.

تطبیق وزن جدول اشتال با وزن باسکول

همان‌طور که اشاره شد، وزن ورق آهنی بسیار مهم است و بعد از خرید باید موردبررسی قرار بگیرد. درواقع، وزن ورق‌های آهنی باید نزدیک به وزن جدول اشتال باشد؛ در غیر این صورت، در دسته محصولات غیراستاندارد قرار می‌گیرد. بعد از خرید نیز می‌توانید با وزن باسکول از وزن دقیق محصول مطلع شوید و سپس، آن را با وزن‌های مندرج در جدول اشتال مقایسه کنید. جدول وزن ورق آهن را می‌توانید در وب سایت گرفت مشاهده کنید.

 

بعد از خرید ورق آهن باید به چه نکاتی توجه کرد؟
بعد از خرید ورق آهن باید به چه نکاتی توجه کرد؟

 

حمل و نقل و انبار

بعد از خرید ورق آهنی و اطمینان از استاندارد بودن آن باید به حمل‌ونقل و نحوه انبار کردن محصول توجه داشته باشید. ورق‌ها باید به درستی جابه‌جا شوند و آن‌ها را نباید بر روی زمین بکشید. بهتر است ورق‌ها را بر روی پایه‌های چوبی قرار دهید و بعد از بستن محکم آن‌ها به محل موردنظر منتقل کنید. همچنین، محل نگهداری ورق‌های آهنی باید تهویه مناسب داشته باشد. بعلاوه محصولات را بر روی یک پایه و بالاتر از سطح زمین قرار دهید. درضمن ورق‌ها می‌بایست در محوطه‌ای سربسته و به دور از رطوبت و باران انباشت شوند. نکته آخر اینکه از قرار دادن ورق‌هایی با جنس مخالف بر روی یکدیگر اجتناب کنید.

نصب صحیح

 نصب صحیح ورق آهن برای اطمینان از عملکرد مطلوب و دوام طولانی مدت ضروری است. اطمینان حاصل کنید که ورق‌ها مطابق دستورالعمل سازنده نصب شده‌اند و به طور ایمن در جای خود محکم شده‌اند. علاوه‌براین، برای جلوگیری از نفوذ آب و ایجاد آسیب در طول زمان، مهم است که هر شکاف یا درز را ببندید.

سخن پایانی

خرید ورق‌های آهنی می‌تواند یک فرآیند پیچیده باشد که نیازمند بررسی دقیق چندین عامل است. مهم است که نیازهای خاص خود را شناسایی کنید، مانند اندازه، ضخامت و نوع ورق فولادی مورد نیاز خود، و همچنین هرگونه ویژگی یا مشخصات اضافی. همچنین باید از درجات مختلف فولاد و خواص آن‌ها و همچنین پوشش‌های مختلف موجود آگاه باشید.

علاوه بر این، هنگام انتخاب تامین کننده، مطمئن شوید که یکی از تامین کنندگان معتبر، قابل اعتماد و با تجربه در ارائه محصولات فولادی با کیفیت بالا را انتخاب کنید. برای تحقیق و مقایسه قیمت‌ها، زمان‌های تحویل و نظرات مشتریان وقت بگذارید تا مطمئن شوید که بهترین ارزش را برای پول خود دریافت می‌کنید.

با پیروی از این نکات و دستورالعمل ها، می توانید مطمئن باشید که هنگام خرید ورق های فولادی برای پروژه یا کسب و کار خود تصمیمی آگاهانه گرفته اید. به یاد داشته باشید، سرمایه گذاری روی ورق های فولادی با کیفیت بالا می تواند سرمایه گذاری بلندمدتی باشد که از نظر دوام، استحکام و کارایی جواب می دهد.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

سوالات متداول