جدول وزن ورق آهن

blog image
جدول وزن ورق فولاد مبارکه
چهارشنبه 24 خرداد 1402

جدول وزن ورق آهن

کارخانه‌های تولید کننده ورق آهنی این محصول را با ضخامت و عرض‌های مختلف تولید می‌کنند. طول این مقاطع تخت هم به این بستگی دارد که به صورت رول عرضه می‌شود یا فابریک (برش خورده) است. همه این موارد در کنار یکدیگر، وزن ورق آهن را مشخص می‌کنند. وزن ورق‌های فولادی به دلایل مختلفی اهمیت دارد؛ مثلا قیمت ورق آهن برای هرکیلوگرم از این محصولات ارائه می‌شود. بنابراین برای برآورد هزینه کلی یک قطعه یا رول از این مقاطع، باید وزن آن را محاسبه کنید. در ادامه هم روش محاسبه وزن ورق سیاه با فرمول را آموزش می‌دهیم و هم جدول جرم این مقاطع را ارائه خواهیم داد.

جدول وزن ورق آهن

استفاده از جدول وزن ورق آهن ساده‌ترین راهی است که برای برآورد وزن ورق سیاه ۱۰ میل و سایر اندازه‌ها وجود دارد. برای استفاده از این جدول، تنها کافی است ویژگی‌های ظاهری محصول مورد نیازتان را با مشخصات موجود در جدول تطابق دهید و وزن هر متر مربع از محصول را در جدول ببینید. دقت داشته باشید که برای پیدا کردن وزن در جدول،‌ هم ضخامت محصول اهمیت دارد و هم عرض آن.

جدول وزن ورق آهن فولاد مبارکه:

 

جدول وزن ورق آهن فولاد مبارکه
جدول وزن ورق آهن فولاد مبارکه

 

جدول وزن ورق سیاه اکسین اهواز:

 

جدول وزن ورق سیاه اکسین اهواز
جدول وزن ورق سیاه اکسین اهواز

 

جدول وزن ورق آهنی کاویان:

 

جدول وزن ورق آهن کاویان
جدول وزن ورق آهن کاویان


 

برندهای مختلف از استانداردهای گوناگونی برای تولید محصولاتشان استفاده می‌کنند. به همین دلیل هر کارخانه جدول وزن ورق آهن ۳ میل و سایر سایزها را با توجه به معیارهایی که برای تولید رعایت می‌کند، ارائه می‌دهد.

فرمول محاسبه وزن ورق آهن

اگر به جدول وزن ورق آهن دسترسی ندارید، می‌توانید از فرمول استفاده کنید. برای استفاده از فرمول به مشخصات ظاهری محصول مانند ضخامت و عرض محصول نیاز خواهید داشت. این مقادیر را می‌توانید با استفاده از جدول اشتال ورق آهن پیدا کنید یا حتی اگر به محصول دسترسی دارید، خودتان آن‌ها را اندازه بگیرید. معیار مهم دیگر در فرمول محاسبه وزن مخصوص ورق آهن، چگالی فولاد است. استانداردهای به کار رفته در فولاد ایران برای کارخانه‌های مختلف یکسان است و برابر با ۷.۸ در نظر گرفته می‌شود. با توجه به این مقادیر فرمول عبارت است از:

طول ×عرض × ضخامت × ۷.۸ = وزن ورق سیاه

سه نکته مهم درباره این فرمول:

  • واحد عرض و ضخامت در فرمول بالا بر حسب میلی‌متر است؛ برای محاسبه وزن بر حسب کیلوگرم، باید مقدار نهایی را بر ۱۰۰۰ تقسیم کنید. (مانند تصویر زیر)
  • این فرمول وزن ورق آهنی برای هر متر مربع را به دست می‌آورد؛ اگر قصد دارید جرم مقطعی با طول بیشتر را به دست آورید، مقدار طول را نیز در مقادیر ضرب کنید.
  • وزنی که به دست می‌آورید، اسمی است و احتمال دارد با مقادیر واقعی تفاوت‌های جزئی داشته باشد.
فرمول محاسبه وزن ورق آهن
فرمول محاسبه وزن ورق آهن

وزن ورق آهن 1 میل

این نوع از مقاطع تخت فولادی سبک‌ترین محصولات موجود در بازار هستند که وزن هر کیلوگرم از آن‌ها حتی از ۳۰ کیلوگرم به ازای هر متر مربع هم کم‌تر است. کاربرد محدود این محصولات باعث شده از برنامه تولید بسیاری کارخانه‌ها حذف شود و تنها در موارد سفارشی برای مشتری تولید شود.

در شکل طول شاخه و سطح مقطع ورق آهن را مشاهده می‌کنید.
در شکل طول شاخه و سطح مقطع ورق آهن را مشاهده می‌کنید.

 

وزن ورق سیاه 1.5 میل

مقاطع ۱.۵ میلی‌متر هم تفاوت چندانی با مقاطع ۱ میل ندارند و برای کاربردهای محدود مورد استفاده قرار می‌گیرد. جرم این محصولات در کارخانه‌های مختلف بین ۲۰ تا ۳۰ کیلوگرم به ازای هر متر مربع است.

وزن ورق آهن ۲ میل

این مقاطع تخت فولادی، در لیست تولیدات فولاد مبارکه قرار دارند و با عرض‌های ۱ متر و ۱ متر و ۲۵ سانتی‌متر تولید می‌شوند. بر این اساس، وزن ورق ۲ میل سیاه در ازای هر متر مربع بین ۳۲ تا ۵۰ کیلوگرم برآورد می‌شود.