کاربرد میلگرد

کاربرد میلگرد

مقالات آهن آلات
سه‌شنبه 11 بهمن 1401

میلگرد یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی است که در ساخت انواع سازه‌های ساختمانی کاربرد دارد. این ماده دارای مزایای زیادی است که باعث شده است به یکی از پرکاربردترین انواع آهن آلات تبدیل شود. در ادامه کاربرد میلگرد در بخش های مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد و متوجه خواهید شد که هر نوع میلگرد در چه بخشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

مهم‌ترین کاربرد میلگرد

میلگرد یک مقطع فولادی است که برای تقویت سازه‌های بتنی به منظور افزایش مقاومت و پایداری آن‌ها استفاده می‌شود. قبل از ریختن به مخلوط‌های بتن اضافه می‌شود و همراه با بتن سفت می‌شود تا تکیه‌گاه اضافی ایجاد کند. مصرف‌کنندگان میلگرد از آن جهت ساخت‌وساز پروژه‌های ساختمانی و صنعتی استفاده می‌کنند. درواقع، میلگردها نه تنها در ساختمان‌سازی بلکه در حوزه‌های مهم صنعتی نیز کارایی دارند. به‌طورکلی، میلگرد از نظر شکل ظاهری به دو دسته ساده و آجدار تقسیم می‌شود که هر یک از آن‌ها، مصارف مختص به خود را دارند. در قسمت زیر با کاربرد انواع میلگرد آشنا خواهید شد.

 

کاربرد انواع میلگرد در ساختمان
کاربرد انواع میلگرد در ساختمان

 

کاربرد میلگرد ساده

میلگردهای ساده به دلیل داشتن مقاومت نسبی در حوزه‌هایی نظیر سیم بکسل و سیم خاردار بکار گرفته می‌شوند. عرضه آن‌ها نیز اغلب به شکل کلاف است؛ زیرا کربن کمی در ترکیبشان وجود دارد و درنتیجه سختی قابل‌توجهی ندارند. افزون بر این، میلگرد ساده قابلیت شکل‌پذیری مطلوبی دارد؛ به همین جهت، در پروژه‌هایی که شکل‌پذیری مهم است مورداستفاده قرار می‌گیرد. در برخی پروژه‌ها نیز به عنوان الکترود در جوشکاری استفاده می‌شوند.

کاربرد میلگرد آجدار

مهم‌ترین کاربرد میلگرد آجدار مربوط به بخش ساختمان‌سازی می‌شود. آج موجود بر روی میلگردهای آجدار به برقراری یک اتصال قوی با بتن کمک می‌کند. همچنین، میلگردهای آجدار را با نام میلگردهای تقویتی نیز می‌شناسند و درکل، نوعی آرماتور فولادی هستند که در اغلب پروژه‌های ساختمانی با هدف افزایش مقاومت، پایداری و ایمنی سازه مورداستفاده قرار می‌گیرند. به‌طورکلی، مقاومت میلگردهای آجدار قابل‌مقایسه با میلگردهای ساده نیست؛ از‌این‌رو، به انتخاب اول خریداران تبدیل شده‌اند.

کاربرد انواع میلگردهای A2، A1 و A3

میلگرد که تقویت‌کننده سازه‌های بتنی است، در گریدهای مختلف تولید می‌شود که باتوجه به مشخصات هر گرید، کاربرد متفاوتی دارد. در زیر کاربرد هر یک از انواع میلگرد به تفکیک گرید، تشریح شده است:

  • میلگرد A1: شکل پذیرترین است و در سازه های مقاوم در برابر زلزله استفاده می شود زیرا می تواند تغییر شکل قابل توجهی را بدون شکستگی تحمل کند.
  • میلگرد A2: انعطاف پذیری کمتری نسبت به A1 دارد اما همچنان قادر به مقاومت در برابر تغییر شکل متوسط است. در سازه هایی که از نظر لرزه ای فعال نیستند استفاده می شود.
  • میلگرد A3: کمترین شکل پذیری را دارد و در سازه های غیر لرزه ای مانند پل ها و ساختمان های با خطر لرزه ای کم کاربرد دارد. 

 

مهم‌ترین کاربرد میلگرد آجدار ساختمان‌سازی است
مهم‌ترین کاربرد میلگرد آجدار ساختمان‌سازی است

 

کاربرد سایر میلگردها

از سایر میلگردهای پرکاربرد می‌توان به میلگرد کربنی، آلیاژی، فولادی، ضدزنگ، فایبرگلاس، گالوانیزه و... اشاره کرد. این میلگردها به دلیل ساختار مستحکم و بافت مقاومی که در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی دارند، قابل‌استفاده در پروژه‌های مهم صنعتی مانند پالایشگاه‌ها هستند. بنابراین، در زمان خرید میلگرد باید به نوع آن و کاربری موردنظرتان توجه داشته باشید؛ برای این منظور، می‌توانید از تجارب کارشناسان فروش میلگرد استفاده کنید.

  • راه سازی: میلگرد اغلب در راهسازی برای تقویت آسفالت و بتن استفاده می‌شود.
  • پیش ساخته: میلگرد در پیش ساخت سازه هایی مانند دیوار، کف و ستون استفاده می‌شود.
  • دیوارهای حائل: از میلگرد برای تقویت دیوارهای حائل و جلوگیری از ریزش آنها استفاده می‌شود.
  • پی شمع: از میلگرد برای تقویت پایه های شمع استفاده می شود که در گودبرداری های عمیق و ساختمان های بلند استفاده می‌شود.
  • پل ها: میلگرد برای تقویت عرشه پل ها، تکیه گاه ها و پایه ها استفاده می‌شود.
  • سازه های دریایی: میلگرد برای تقویت سازه های دریایی مانند اسکله ها، اسکله ها و موج شکن‌ها استفاده می‌شود.
  • معدن: میلگرد برای تقویت معادن زیرزمینی و جلوگیری از غارها استفاده می‌شود.
  •  راه آهن: میلگرد برای تقویت خطوط راه آهن، پل ها و سایر زیرساخت‌های راه آهن استفاده می‌شود.

به طور کلی میلگرد جزء مهمی در صنعت ساختمان است که به عنوان ستون فقرات هر سازه‌ای عمل می‌کند و استحکام، دوام و ایمنی سازه را تامین می‌کند.

کاربرد انواع میلگرد در ساختمان چیست؟

میلگرد در ساختمان‌سازی جهت اهداف مختلفی مورداستفاده قرار می‌گیرد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، استحکام‌بخشی به بتن است. به عبارتی، تقویت بتن در سازه اهمیت زیادی دارد که این کار توسط میلگردهای فولادی انجام می‌گیرد. درضمن، موارد مصرف میلگرد در ساختمان‌سازی به بتن مسلح محدود نمی‌شود و از آن جهت ایجاد قاب فولادی، اسکلت فلزی، سقف، تیر و ستون استفاده می‌کنند. بر همین اساس، میلگرد را یکی از مهم‌ترین اجزای سازه می‌دانند. برخی از کاربردهای کلیدی میلگرد در ساخت و ساز عبارتند از:

  • تقویت پایه‌های بتنی: میلگرد برای تقویت پایه های بتنی به منظور ایجاد پشتیبانی اضافی برای سازه استفاده می شود.
  • تقویت‌کننده دیوارهای بتنی: از میلگرد برای تقویت دیوارهای بتنی برای ایجاد تکیه گاه اضافی و جلوگیری از ترک خوردن استفاده می شود.
  • دال‌های بتنی تقویت‌کننده: میلگرد برای تقویت دال های بتنی در کف، پشت بام و عرشه به منظور ایجاد پشتیبانی اضافی و جلوگیری از ترک خوردن استفاده می شود.
  • تیرهای بتنی تقویت‌کننده: از میلگرد برای تقویت تیرهای بتنی در پل‌ها، ساختمان‌ها و سایر سازه‌ها برای ایجاد پشتیبانی اضافی و جلوگیری از ترک خوردن استفاده می‌شود.
  • ستون‌های بتنی تقویت‌کننده: میلگرد برای تقویت ستون های بتنی برای ایجاد تکیه‌گاه اضافی و جلوگیری از ترک خوردن استفاده می‌شود.
  • تقویت‌کننده عناصر بتنی پیش‌ساخته: میلگرد برای تقویت عناصر بتنی پیش‌ساخته مانند دیوارها، تیرها و دال‌ها برای ایجاد تکیه گاه اضافی و جلوگیری از ترک خوردن استفاده می‌شود.
  • لوله‌های بتنی تقویت‌کننده: از میلگرد برای تقویت لوله‌های بتنی به منظور ایجاد تکیه گاه اضافی و جلوگیری از ترک خوردن استفاده می‌شود.

 

کاربرد میلگرد در بتن
کاربرد میلگرد در بتن

 

کاربرد میلگرد در صنعت راه و شهرسازی

شهرها جهت کارکرد بهتر به زیرساخت‌های مستحکم و ایمنی نیاز دارند. به عبارتی، برای احداث راه‌ها و شهرهای سالم و استاندارد باید از متریالی نظیر میلگرد در زیرساخت‌های آن‌ها استفاده کرد. این نحوه شهرسازی در کل دنیا مرسوم است و در کشور ما نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد. امروزه میلگردها در راه‌سازی، پل‌سازی، تونل‌سازی، سدسازی و... به‌طور گسترده‌ای بکار گرفته می‌شوند. سازه‌های احداث‌شده با میلگردها از مقاومت بالایی برخوردار هستند و طول عمر بالایی دارند.

کاربرد میلگرد در صنعت خودرو و تجهیزات صنعتی

میلگردها در صنعت خودروسازی و تجهیزات صنعتی مصارف مهمی دارند. این محصول فولادی در ساخت اسکلت فلزی ماشین‌های سواری و صنعتی استفاده می‌شوند. با کمک میلگردها می‌توان مقاومت بدنه خودرو را به صورت چشمگیری افزایش داد. درحقیقت، با وجود آن‌ها استحکام بدنه وسایل نقلیه در برابر ضربه‌های ناشی از تصادفات افزایش می‌یابد. از طرفی دیگر، با به کارگیری میلگردها می‌توان وزن خودرو را کاهش داد. این محصول جایگزین مناسبی برای مواد اولیه سنگین‌تر نظیر چدن‌ها است.

البته لازم به ذکر است، میلگردهای مورداستفاده در صنعت خودروسازی یا ساخت تجهیزات صنعتی به همان شکل اولیه خود نیستند، بلکه پردازش‌های مختلفی بر روی آن‌ها انجام می‌گیرد و به اشکال مختلفی تبدیل می‌شوند. گاهی اوقات نیز این محصول فولادی را با متریال دیگری نظیر پلاستیک‌ها یا فایبرگلاس‌ها ترکیب می‌کنند و محصول نهایی را در پروژه موردنظر خود بکار می‌گیرند. به این ترتیب، طرز استفاده از میلگرد در صنعت خودروسازی به اهداف و تصمیمات تولیدکنندگان بستگی دارد.

 

کاربرد میلگرد در ساخت سازه فلزی
کاربرد میلگرد در ساخت سازه فلزی

 

کاربرد میلگرد در ساخت سازه فلزی

همان‌طور که بیان شد، میلگرد یک محصول فولادی استحکام‌بخش است که در سازه‌های مختلف به کار می‌رود. یکی از این سازه‌ها، سازه‌های فلزی است که باید با بهره‌گیری از متریال فلزی مستحکم مانند میلگردها ایجاد شوند. حضور میلگردها در سازه‌های فلزی منجر به دوام و پایداری آن‌ها می‌شود. سازه‌هایی هم که پایداری لازم را داشته باشند در برابر نیروهای خارجی نظیر زلزله و بارهای سنگین مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند. این مقاومت در برابر حوادث غیرمنتظره در صنعت ساخت‌وساز اهمیت زیادی دارد و سازه‌های فلزی نیز به دلیل داشتن میلگردهای فولادی از چنین مقاومتی برخوردار هستند.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

blog image
چدن چکش خوار یا مالیبل
شنبه 01 اردیبهشت 1403
blog image
پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403
سه‌شنبه 28 فروردین 1403