انواع ورق های فلزی در تصویر زیر نشان داده شده است.

جدول استاندارد ورق‌ های فلزی

مقالات آهن آلات
دوشنبه 28 آذر 1401

استاندارد ورق‌های فلزی شامل چندین نکته است که قبل از خرید باید مدنظر خریداران قرار بگیرد؛ از این نکات می‌توان به نوع فولاد بکاررفته در ورق‌های فلزی، ابعاد، ضخامت، وزن و... اشاره کرد. این استانداردها تاثیر بسزایی بر روی قیمت ورق‌ها می‌گذارند؛ به همین جهت، اطلاع از جزئیات آن‌ها برای خریداران مهم است. به عبارتی، استاندارد ورق آهنی در زمره فاکتورهایی قرار دارد که خریداران پیش از خرید باید به آن توجه کنند. در ادامه مطلب، هرآنچه که درباره استاندارد ورق‌های فلزی باید بدانید را شرح داده‌ایم. با ما همراه باشید.

استاندارد ورق فلزی به چه معناست؟

ورق فلزی با توجه به کاربردهای مهمی که در صنعت ساخت‌وساز دارد می‌بایست طبق استانداردهای معتبر تولید شود. محصولاتی که مطابق با استانداردها ساخته می‌شوند از کیفیت و کارایی لازم برخوردار هستند. همچنین، استاندارد ورق‌های فلزی توسط جداول مشخص می‌شود. در این جدول‌ها مواردی نظیر سایز، طول، وزن و سایر مشخصات ورق‌ها را قید می‌کنند. درضمن، اطلاعات مندرج در جدول استاندارد ورق فلزی با استانداردهای بین‌المللی مطابقت دارد. در ادامه لیستی از انواع ورق فلزی و جداول استاندارد آن‌ها را آورده‌ایم.

استاندارد ورق روغنی

ورق روغنی دارای ظاهری براق، درخشان و یکدست است و از آن در مواردی همچون ساخت بدنه ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و... استفاده می‌کنند. همچنین، ورق‌های روغنی جنس فولادی دارند و طی فرآیند نورد سرد ساخته می‌شوند. بعد از تولید نیز تحت عملیات روغن‌کاری قرار می‌گیرند؛ به همین دلیل، به ورق روغنی معروف شده‌اند. علاوه بر این، استاندارد DIN آلمان به عنوان استاندارد ورق روغنی شناخته می‌شود که این استاندارد، محصول را ازنظر مقاومت کششی به سه گروه معمولی (St12)، نیمه کششی (St13) و فوق کششی (St14) تقسیم می‌کند.

جدول خواص مکانیکی ورق‌های روغنی به شکل زیر است:

 

جدول ترکیبات شیمیایی ورق‌های روغنی به شکل زیر است:

جدول ابعاد و وزن استاندارد ورق روغنی به شکل زیر است:

 

استاندارد ورق سیاه

ورق سیاه از محصولات خروجی نورد گرم است؛ به همین دلیل، به آن ورق نورد گرم نیز گفته می‌شود. این دسته از ورق‌های فلزی در کوره‌هایی با دمای بالا قرار می‌گیرند و ظاهری تیره و مات دارند. ورق‌های سیاه بعد از تولید در ضخامت‌های موردنظر تولیدکنندگان برش زده می‌شوند. طول ورق سیاه نیز حدود 1 الی 6 متر است. همچنین، استاندارد ST37 به عنوان استاندارد ورق سیاه مورداستفاده قرار می‌گیرد. در قسمت زیر، جدول استاندارد ورق سیاه درج شده است.

 

جدول استاندارد ورق سیاه
جدول استاندارد ورق سیاه

 

استاندارد ورق آجدار

ورق آجدار نوعی ورق سیاه است که آن را به صورت خاصی فرم می‌دهند. اشکالی همچون دایره و خطوط مورب بر روی ورق‌های آجدار می‌کشند تا به‌مانند یک سرعت‌گیر عمل کنند. بنابراین، ورق‌های فلزی این دسته دارای خطوط برجسته بر روی سطح خود هستند. این ورق‌ها با توجه به خصوصیاتی که دارند در کف اتاق‌ها، وانت بارها، کامیون‌ها، آسانسورها و مواردی از این قبیل مورداستفاده قرار می‌گیرند. شرح استانداردهای ورق آجدار به‌این‌شکل است که در ضخامت‌های 1.5 تا 10 میلی‌متر، ابعاد 2*1، 6*1.5 و6*2 تولید می‌شوند در سه نوع استاندارد مختلف وجود دارند. در قسمت زیر، می‌توانید جدول استاندارد ورق آجدار را مشاهده کنید.

 

جدول استاندارد ورق آجدار
جدول استاندارد ورق آجدار

 

استاندارد ورق گالوانیزه

گالوانیزاسیون با هدف مقاوم‌سازی محصولات فلزی انجام می‌گیرد. در این فرآیند، محصولاتی مانند ورق‌های فلزی را در حوضچه‌های مذاب روی قرار می‌دهند تا سطح آن‌ها با عنصر روی پوشیده شود. بعلاوه ورق‌های گالوانیزه از استانداردهای خاصی تبعیت می‌کنند و ازنظر میزان ضخامت، طول، وزن و... دسته‌بندی شده‌اند. به‌طورکلی، از استاندارد ورق گالوانیزه می‌توان به CAN/CSA G164، AS/NZS 4680، 1461 ASTM A123 ISO اشاره کرد. به این ترتیب، استاندارد ورق‌های فلزی مدل گالوانیزه متنوع است و هرتولیدکننده‌ای بنا بر سیاست‌های خود می‌تواند از استانداردهای مختلفی پیروی کند. در ادامه جدول استاندارد ورق گالوانیزه آورده شده است. ورق‌های گالوانیزه، باید براساس وزن استاندارد موجود در جدول وزن ورق گالوانیزه و همچینن با ابعاد موجود در این جدول ساخته شوند. ورق گالوانیزه، به‌دليل مقاومت بالا دربرابر خوردگی و زنگ‌زدگی، باعث شده تا در صنایع مختلف کاربرد داشته باشد.

 

جدول استاندارد ورق گالوانیزه
جدول استاندارد ورق گالوانیزه

استاندارد ورق رنگی

ورق رنگی همان ورق گالوانیزه با اعمال کمی تغییرات است. زمانی که به ورق گالوانیزه رنگ و آستر زده می‌شود و سپس، آن را در کوره قرار می‌دهند، ورق رنگی حاصل می شود. رنگ مورداستفاده از جنس پلی یورتان، پلی وینیل کلراید، پلی استر، پلی وینیل ایدین فلوئوراید و اپوکسی است. در کل، رنگ‌هایی که بر روی سطح ورق‌های فلزی زده می‌شود، بسیار زیبا و جذاب هستند. از این ورق‌ها در مصارف مختلفی همچون ساخت لوازم خانگی و تجهیزات حمل‌ونقل استفاده می‌کنند. برای ورق‌های رنگی استاندارد خاصی معین نشده است ولی ممکن است تولیدکنندگان از استانداردهای ورق گالوانیزه، برای آن استفاده کنند. قیمت ورق رنگی براساس ابعاد، وزن و کیفیت ساخت آن تعیین می‌شود.در ادامه جدول اختصاصی استاندارد ورق رنگی قید شده است.

 

جدول استاندارد ورق رنگی
استاندارد ورق رنگی

 

استاندارد ورق اسیدشویی

استانداردهای مختلفی برای تولید ورق اسیدشویی وجود دارد که کارخانه سازنده، با بهره‌گيري از هرکدام از این استانداردها، محصول خود را تولید می‌کند و متداول‌ترین این استانداردها به نام‌های DIN1614 و BSEN10111 معروف هستند. این استانداردها، مواردی چون گرید، شماره فولاد، ماکزیمم درصد کربن، ماکزیمم منگنز، فسفر و گوگرد را مشخص می‌کنند و برای تولید، تولیدکنندگان باید از این موارد ذکرشده در جدول، تبعیت کنند.

ورق‌های اسیدشویی تا حدی شبیه به ورق‌های روغنی هستند. این ورق‌ها را با نام فلاکسینگ نیز می‌شناسند و در مدل‌های رول و شیت در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد. شایان ذکر است، ورق‌های اسیدشویی ازنظر وزنی به ورق‌های سیاه یا نورد گرم شباهت دارند و ابعاد فابریک آن‌ها نیز شامل 1000*2000 میلی‌متر و 1250*2500 میلی‌متر می‌شود. در ادامه اطلاعات بیشتری درباره استاندارد ورق‌ اسیدشویی به دست خواهید آورد.

 

جدول استاندارد ورق اسیدشویی
جدول استاندارد ورق اسیدشویی

 

استاندارد ورق آلومینیوم

ورق آلومینیوم یکی از پرکاربردترین ورق‌های فلزی است که به دلیل انعطاف‌پذیری و مقاومت مطلوب در حوزه‌های مختلفی بکار گرفته می‌شود. از سایر مشخصات ورق‌های آلومینیومی می‌توان به قابلیت خم‌پذیری، شکل‌پذیری، وزن سبک و ضخامت کم اشاره کرد. البته این ورق در ضخامت‌ها و وزن‌های مختلفی ساخته می‌شود و هر فردی با توجه به مصارف خود می‌تواند دست به انتخاب بزند. در قسمت زیر، با استاندارد ورق آلومینیوم آشنا خواهید شد.

رول‌های ورق آلومینیوم، در ابعاد مختلفی وجود دارند که هر کدام از آن‌ها مطابق با استانداردهای موجود در جدول تولید می‌شوند و با استفاده از این جدول، می‌توان به سادگی وزن و در نهایت قیمت ورق‌ آلومینیوم را به‌دست‌ آورد. ابعاد رول‌های آلومینیوم به این شرح است: ضخامت ورق آلومینیوم بین 0.2 تا 6 میلی‌متر، عرض استاندارد ورق آلومینیوم بین 1000 تا 1250 میلی‌متر، آلیاژهای استفاده‌شده استاندارد بین 1050 تا 3105 میلی‌متر و درصورتی‌که آلیاژها سفارشی باشد، بین 1100، 1200 و 3003 میلی‌متر متغیر است و تمام این اطلاعات شامل استاندارد ورق آلومینیوم می‌شود.

 

جدول استاندارد ورق آلومینیوم
جدول استاندارد ورق آلومینیوم

 

استاندارد ورق استیل

استیل نوعی آلیاژ آهنی است که کمتر از 2 درصد کربن دارد. ورق‌های استیل نیز حدود 0.15 الی 0.3 درصد کربن دارند؛ به همین دلیل، در زمره محصولات کم کربن قرار گرفته‌اند. از این ورق‌ها در ساخت میلگرد، تیرآهن و چرخ دنده استفاده می‌کنند. بعلاوه ورق‌های استیل به‌مانند اکثر محصولات فلزی به صورت رول و شیت راهی بازار مصرف می‌شوند. در ادامه با محدوده وزنی، طول، عرض، ضخامت و چگالی آن آشنا خواهید شد.

 

جدول استاندارد ورق استیل
جدول استاندارد ورق استیل

 

استاندارد انواع ورق فولادی بر چه اساسی تعیین می شود؟

ازآنجایی‌که ورق‌های فولادی، در صنایع مختلفی کاربرد دارند، استانداردهای خاصی برای آن‌ها تعیین شده که باید رعايت شوند. این استانداردها، یک معیار مشخص را برای اندازه‌گیری کیفیت و سایر مشخصات ورق‌های فولادی مثل: مشخصات فیزیکی، مکانیکی و شیمیایی ارائه کرده‌اند. استاندارد ورق‌های فولادی براساس: وزن، ضخامت، ابعاد، چگالی، کیفیت ساخت، درصد ترکیبات شیمیایی، گریدهای استحکام و شکل‌پذیری تعیین شده است. البته باید بگوییم در هر نوع از ورق فولادی، تعدادی از این ویژگی‌ها به‌عنوان استاندارد درنظر گرفته می‌شوند و این مربوط به همه انواع ورق نخواهد بود.

کاربرد جدول استاندارد ورق های فلزی

ورق‌هایی که ویژگی‌هایشان با جدول استانداردها همخوانی دارد را می‌توان با خیالی آسوده خریداری کرد. به عبارتی، پارامترهایی که در جدول استاندارد ورق‌های فلزی آورده می‌شود برای خریداران اهمیت زیادی دارد و آن‌ها با توجه به نیازهایشان و اطلاعات جداول دست به انتخاب می‌زنند. به این ترتیب، جداول استانداردها مانند یک راهنما به خریداران در راستای خریدی هوشمندانه کمک می‌کنند. بنابراین، ابتدا باید استانداردهای صنایع خود را بشناسید و سپس، ورق‌های فلزی استاندارد را با توجه به نیازهای خود انتخاب کنید.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

blog image
پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403
سه‌شنبه 28 فروردین 1403
blog image
آلیاژ آهنی و ترکیبات آن
چهارشنبه 15 فروردین 1403