جدول وزن ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه یکی از ورق‌های آهنی بسیار پرکاربرد در صنایع مختلف است که به دلیل دوام و کیفیت بالا و مقاومت در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی، جزو محصولات فولادی محبوب و پر تقاضا دسته‌بندی می‌شود. قیمت این ورق پوشش‌دار با توجه به وزن آن تعیین می‌شود. به همین دلیل، جدول وزن مخصوص ورق گالوانیزه برای بسیاری از طراحان و مهندسان پرکاربرد است. استفاده از جدول وزنی به مهندسان این امکان را می‌دهد که برآورد قیمت را با دقت بالاتری انجام دهند و در هنگام خرید، از کیفیت و اصالت ورق‌ها اطمینان حاصل کنند. این جدول همچنین اطلاعات دقیقی از مشخصات فنی انواع ورق گالوانیزه را در اختیار طراحان قرار می‌دهد. در ادامه می‌توانید با در اختیار داشتن جدول وزن ورق گالوانیزه 6 متری، به برآورد حجم و قیمت ورق‌های موردنیاز خود بپردازید.

جدول وزنی ورق گالوانیزه چه کاربردی دارد؟

مهندسان پس از بررسی متراژ سقف شیروانی و فاکتورهایی مانند شیب و دهانه، با مراجعه به جدول وزن ورق شیروانی گالوانیزه می‌توانند قیمت ورق‌های موردنیاز برای اجرای سقف را محاسبه کنند. جدول وزنی همچنین به خریداران این امکان را می‌دهد که با مقایسه وزن استاندارد در جدول و وزن واقعی ورق‌ها، از کیفیت آن اطمینان حاصل کنند. اگر وزن واقعی با اختلاف زیاد از مقدار استاندارد کمتر باشد، می‌توان ورق گالوانیزه را بی‌کیفیت دانست؛ زیرا این ورق مقاومت و کارکرد موردنظر را ندارد.

ابعاد و وزن این ورق‌ها از عوامل موثر در قیمت ورق گالوانیزه هستند که در جدول وزن آن قابل مشاهده است. علاوه بر وزن هر مترمربع ورق گالوانیزه کرکره‌ای، فاکتورهای دیگری نیز می‌توانند بر قیمت آن تأثیر بگذارند. ظاهر کرکره‌ای این نوع ورق طی عملیات خم‌کاری به وجود می‌آید که یک فرایند پرهزینه است. به‌این‌ترتیب، با بالا رفتن هزینه‌های تولید، قیمت آن نیز نسبت به مدل‌های دیگر ورق گالوانیزه بیشتر می‌شود. جدول وزن ورق گالوانیزه در ضخامت‌های مختلف به شکل زیر است:

 

جدول وزن ورق گالوانیزه
جدول وزن ورق گالوانیزه

 

باید توجه داشت که استفاده از این جدول صرفا برای شرایطی که مشخصات ورق تهیه شده دقیقا همانند داده‌های جدول باشد، کاربرد دارد. همچنین جدول وزن ورق گالوانیزه برای ضخامت‌های بیشتر از 1 میلی‌متر به شکل زیر است:

 

جدول وزن ورق گالوانیزه  ضخامت بیشتر از یک
جدول وزن ورق گالوانیزه  ضخامت بیشتر از یک

 

فرمول محاسبه وزن ورق گالوانیزه

هنگام محاسبه وزن ورق‌ها، نوع آن اهمیت چندانی ندارد؛ زیرا چگالی آن‌ها یکسان است. برای مثال، محاسبه وزن ورق گالوانیزه ذوزنقه دقیقاً مثل نوع کرکره‌ای است و برای هردو از یک فرمول استفاده می‌شود. با توجه به اینکه قیمت زنده ورق گالوانیزه به‌صورت کیلویی اعلام می‌شود، به دست آوردن قیمت کل محصولات موردنظر بسیار آسان خواهد بود. پس از محاسبه وزن دقیق، برای محاسبه وزن ورق‌های گالوانیزه می‌توانید اعداد را در فرمول زیر جایگذاری کنید:

وزن ورق گالوانیزه= ضخامت (میلی‌متر) * طول ورق (میلی‌متر) * عرض ورق (میلی‌متر) * چگالی ورق (7.86 گرم بر سانتیمتر مکعب)

برای مثال وزن ورق گالوانیزه 6 متری با ضخامت 1 میلی‌متر و عرض 1 میلی‌متر به شرح زیر است:

وزن ورق گالوانیزه 6 متری = 1*6*1*7.86 = 47.16

 نکته مهمی که در این فرمول می‌توان به آن اشاره کرد، توجه به این موضوع که چگالی آهن در محاسبات کلی عدد  7.86 است و باید دقت کرد که برای ورق‌های ایرانی استفاده از عدد 8 توصیه می‌شود.

برای محاسبه وزن این ورق روش دیگری نیز وجود دارد که استفاده از نرم افزار‌های مهندسی است. برای استفاده از این نرم افزار‌ها تنها کافی‌ است ابعاد و مشخصات ورق را وارد کنید تا محاسبه انجام گیرد و مانند جدول محدودیتی در رابطه با ابعاد نخواهید داشت.

هر متر ورق گالوانیزه چند کیلو است؟

پس محاسبه وزن هر مترمربع ورق گالوانیزه، برآورد قیمت ورق‌های موردنیاز به‌راحتی امکان‌پذیر است. وزن ورق گالوانیزه به مشخصاتی مانند نوع، ضخامت و ابعاد آن بستگی دارد. این مشخصات با توجه به استانداردهای تولید تعیین می‌شوند. با توجه تفاوت استاندارد تولید برندهای مختلف، وزن آن‌ها نیز متفاوت خواهد بود. بااین‌حال، وزن ورق گالوانیزه به ازای یک متر و با عرض 1 متر و ضخامت 1 میلی‌متر تقریباً 8 الی 10 کیلوگرم است. شما همچنین با استفاده از جدول وزنی ورق گالوانیزه می‌توانید وزن هر کیلو از ورق‌ها را محاسبه کنید. برای مثال، اگر طول ورق در جدول وزنی 2 متر است، وزن آن را تقسیم‌بر 2 کنید تا وزن هر متر از ورق را به‌راحتی به دست بیاورید.