در این مقاله به بررسی رابیتس یا کناف پرداختیم.

رابیتس بهتر است یا کناف؟!

مقالات آهن آلات
دوشنبه 14 آذر 1401

با گسترش متدهای ساخت‌وساز، روش‌های جدیدی در ساخت و نصب سقف و دیوار نیز وارد بازار شدند؛ در نتیجه، این سوال در ذهن مردم به وجود آمد که استفاده از رابیتس بهتر است یا کناف؟ برای دانستن جزئیات هرکدام از این دو نوع تجهیزات ساختمانی و انتخاب آگاهانه‌تر، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

کناف چیست و انواع آن

کناف‌ها، نسل جدیدی از سقف و دیوارهای جداکننده هستند؛ درواقع از اتصال پنل‌های گچی و پوشش آن‌ها با سیمان و گچ، کناف به دست می‌آید و امروزه از این محصولات در نقاط مختلف خانه، به‌خصوص آشپزخانه و پذیرایی استفاده می‌شود. معمولا کناف‌ها را به دوسته ثابت و متحرک تقسیم‌بندی می‌کنند؛ همچنین، نوع ثابت آن به دو شکل ساده و طرح‌دار به فروش می‌رسند.

کناف‌‌های ساده، درز کار ندارند و فقط از چند شکل هندسی تشکیل شده است؛ اگر طرفدار دکورهای به دور از تجمل هستید، شکل ساده آن بهترین انتخاب است. کناف‌های طرح‌دار قیمت بالاتری داشته و ساخت آن نیز بیشتر طول خواهد کشید.

 

کناف پوششی از جنس گچ است.

 

از کناف علاوه بر سقف، در دیوارهایی که جداکننده فضا هستند نیز استفاده می‌شود؛ استفاده از کناف‌های دیواری در ترکیب با سنگ، کاشی یا کاغذ دیواری، زیبایی طراحی داخلی ساختمان شما را دو‌چندان می‌کند.

قبل از نصب هرگونه کنافی، لازم است تا ابتدا زیرسازی‌های لازم انجام شود؛ روی این زیرساز یک لایه روکش قرار می‌گیرد؛ حالا نوبت به نصب کناف روی آن و اتمام کار است.

مشخصات رابیتس و انواع آن

رابیتس، از وسایل اولیه ساختمانی با جنس فولاد است. می‌توانید از  این محصول در ساخت سقف کاذب استفاده کنید؛ همچنین اگر در سطح دیوارتان ترک‌خوردگی وجود دارد، برای یکپارچه کردن مجدد بافت آن می‌توانید از رابیتس کمک بگیرید.

رابیتس از نظر تعداد ستون‌هایی که دارد به سه دسته 9، 11 و 13 ستون تقسیم‌بندی می‌شود؛ طبیعتا هرچقدر تعداد ستون بیشتر شود، کیفیت و قیمت آن نیز بیشتر خواهد شد. رابیتس‌های موجود در بازار، ضخامت‌های متفاوتی دارند؛ با افزایش ضخامت، وزن آن نیز افزایش خواهد یافت و آن‌ها را می‌توان به چهار دسته سبک، نیمه سنگین، سنگین و خیلی سنگین طبقه‌‌بندی کرد.

درون رابیتس، چشمه‌هایی از اشکال هندسی متوازی‌الاضلاع، لوزی و مربع وجود دارد؛ وظیفه اصلی این چشمه‌ها، جلوگیری از هدر رفت انرژی داخل ساختمان به بیرون است.

برای نصب رابیتس، ابتدا میلگردها را به لبه آن متصل کرده و از طرفی این میلگردها به تیرآهن موجود در داخل ساختمان جوش می‌خورند. فاصله اتصال میلگردها از یکدیگر نباید بیشتر از 60 سانتی‌متر باشد؛ برای ساختمان‌هایی که نیازمند استحکام ویژه هستند، می‌توان این فاصله را به 30 سانتی‌متر کاهش داد. ازآنجایی‌که رابیتس از جنس فولاد است، نیازی به نگرانی از خراب شدن آن‌ها موقع جوش خوردن به میلگرد وجود ندارد.

هنگام خرید رابیتس، نیاز است تا وزن آن را متناسب با تعداد میلگرد انتخاب کنیم؛ هرچقدر تعداد میلگردها بیشتر شود، وزن رابیتس نیز بیشتر می‌شود.

10 تفاوت سقف کناف و رابیتس

رابیتس و کناف، از جهات زیادی با یکدیگر تفاوت دارند؛ با دانستن این تفاوت‌ها می‌توانیم آگاهانه‌تر دست به انتخاب بزنیم. ده تفاوت رابیتس و کناف عبارتند از:

کیفیت

هردوی این محصولات، از نظر کیفیت نمره قابل قبولی دریافت می کنند، اما لازم است پیش از استفاده بدانید به چه منظور قصد دارید از آن استفاده کنید. معمولا رابیتس به علت اینکه از فلز ساخته شده، کیفیت بالاتری دارد.

قیمت

با مقایسه این دو سازه از نظر هزینه متوجه می‌شویم که، قیمت رابیتس به علت استحکام بالاتر از کناف بیشتر است.

 

قیمت رابیتس یکی از تفاوت های اساسی آن با کناف است.

 

وزن

سازه رابیتس از عناصر فولادی تهیه شده است؛ بنابراین وزن رابیتس از کناف بالاتر است و در نتیجه، حمل‌ونقل آن نیاز به رعایت نکات ایمنی بیشتری دارد.

زیبایی ظاهری

کناف‌های طرح‌دار زیادی وجود دارد که می‌توانید مطابق با سلیقه خود زیباترین را خریداری نمایید؛ از طرفی، قابلیت گچ‌کاری در طرح و شکل‌های مختلف روی رابیتس نیز وجود دارد.

نیروی متخصص اجرا

نصب کناف برخلاف رابیتس، نیازمند نیروی متخصص است؛ درصورتی‌که برای نصب رابیتس، می‌توانید از همان نیروهای عادی ساختمانی کمک بگیرید.

وزن مرده بار

با مقایسه وزن مرده بار کناف و رابیتس، به سبکی فوق‌العاده سقف کناف پی می‌بریم.

زمان اجرا

اگر مراحل رابیتس کاری و قیمت اجرای آن را با نصب کناف مقایسه کنیم، متوجه طولانی‌تر بودن زمان نصب و اجرای رابیتس خواهیم شد.

ترمیم

تجهیزات ساختمانی بر اثر گذر زمان و حوادث طبیعی ممکن است به تعویض یا ترمیم نیاز پیدا کنند؛ سقف‌های رابیتس به علت مقاومت بالا در برابر این عوامل نسبت به سقف‌های کناف، نیاز کمتری به ترمیم پیدا می‌کنند. معمولا از رابیتس برای ساخت خانه‌ها برای اولین بار استفاده می‌شود؛ این درحالی‌است که کناف برای ترمیم‌های ساختمانی کاربرد گسترده‌تری دارد.

مورد استفاده در بازسازی ساختمان

معمولا برای ساختمان‌های قدیمی که نیاز به بازسازی دارند یا تغییر دکوراسیون داخلی منازل، از کناف بیشتر از رابیتس استفاده می‌شود.

مقاومت

اگر به دنبال تهویه بهتر فضای داخل سقف و عدم ماندن بخار هوا در داخل جزئیات سقف خود هستید، پیشنهاد ما به شما رابیتس است. بخار هوا به‌دلیل وجود منافذ، درون رابیتس باقی نمانده و باعث تخریب آن نمی‌شود؛ اما احتمال خرابی کناف به‌دلیل شرایط جوی، وجود دارد.

مقایسه مزایا و معایب رابیتس و کناف

هر کدام از تجهیزات ساختمانی در کنار فواید فراوانی که دارند، می‌توانند معایبی را نیز داشته باشند. در ادامه به چند مورد از معایب و مزایای هر دو تجهیزات ساختمانی کناف و راویز اشاره می‌کنیم.

معایب کناف

  • معمولا کناف‌ها مقاومت کمی در برابر ضربه یا سوراخ شدن دارند؛ در صورت وارد شدن ضربه به کناف، به ترمیم احتیاج پیدا خواهد کرد.
  • کناف‌ها در دو نوع ضدآب و معمولی به فروش می‌رسند؛ در صورت خرید نوع معمولی کناف، با رسیدن آب به آن دچار خرابی می‌شود.

مزایای کناف

  • کناف از سقف‌های گچی معمولی سبک‌تر است؛ بنابراین در صورت رخداد زلزله، آسیب کمتری را به نواحی اطراف وارد می‌کند.
  • یکی از گزینه‌های مناسب برای افرادی است که قصد ایجاد تغییراتی در ساختمان قدیمی خود را دارند.

 

کناف ها، سبک هستند و همین یکی از مزایای آن نسبت به رابیتس است.

 

معایب رابیتس

  • معمولا به علت استفاده از عناصر فلزی در ساخت آن، وزن بالایی دارند.
  •  قیمت تمام شده رابیتس از سایر تجهیزات ساختمانی مناسب سقف، بالاتر است.

مزایای رابیتس

  • مقاومت رابیتس در برابر انواع آسیب‌ها بسیار بالا است.
  • برای نصب رابیتس در سقف‌، نیازی به داشتن نیروهای متخصص نیست.

سخن پایانی

با توجه به تمامی مطالب گفته شده، به این نکته پی می‌بریم که قبل از هر گونه اقدامی برای خرید تجهیزات ساختمانی لازم است تا انواع مختلف آن را باهم مقایسه کنیم. در این صورت می‌توانیم مناسب‌ترین محصول مناسب با کاربری ساختمان خود را تهیه کنیم. با بررسی‌ها و مقایسه‌های انجام شده، این گونه به نظر می‌رسد که سقف‌ها و دیوارهای رابیتس از کناف کیفیت و استحکام بالاتری را دارند. اگر به دوام خانه خود در برابر خطرات احتمالی از جمله سیل و زلزله می‌اندیشید، پیشنهاد ما به شما رابیتس است؛ اما خب، کناف هم برتری‌های مخصوص به خود را دارد؛ انتخاب نهایی با شماست!

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

blog image
پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403
سه‌شنبه 28 فروردین 1403
blog image
آلیاژ آهنی و ترکیبات آن
چهارشنبه 15 فروردین 1403