راهنمای کامل مراحل رابیتس کاری (راویزکاری) + قیمت اجرای آن

راهنمای کامل مراحل رابیتس کاری (راویزکاری) + قیمت اجرای آن

مقالات آهن آلات
شنبه 24 مهر 1400

مراحل رابیتس ‌کاری از قسمت‌ های اصلی در اجرای سقف‌ های کاذب، نمای ساختمان و دکوراسیون داخلی هستند که در ساختمان‌ سازی مدرن بسیار موردتوجه قرار گرفته‌ اند. رابیتس یا به اصطلاح عامیانه، راویز، یک شبکه فلزی است که با ساختار مختلفی پیاده‌ سازی می‌ شود؛ به همین دلیل است که راویز کاری می‌ تواند امکان اجرای انواع سقف‌ های کاذب را فراهم کند. در این مقاله قصد داریم شما را با این شبکه آشنا کرده و مراحل اجرای آن را برای شما توضیح دهیم.

راجع‌به رابیتس بیشتر بدانیم!

رابیتس یکی از محبوب‌ترین مصالح در اجرای طرح‌های مختلف سقف کاذب و دکوراسیون داخلی است که می‌تواند فضای کافی برای نصب تجهیزات الکتریکی یا سیستم‌های نوری را فراهم کند. این شبکه گسترده را می‌توان با استفاده از فیکسچر یا آهن مشبک تثبیت کرده و از آن به‌عنوان نگه‌دارنده گچ یا سیمان بهره گرفت.

 

رابیتس کاری در سقف های کاذب و دکوراسیون داخلی مودر استفاده قرار می گیرد.

 

رابیتس درواقع زیرشاخه‌ای از ورق گالوانیزه گرم است که در اثر انجام پرس‌کاری یا اعمال کشش بر روی این ورق به دست می‌آید؛ ازاین‌رو این ورق خاص فولادی در برابر خوردگی مقاوم بوده و سایر ویژگی‌های ورق‌های گالوانیزه را در خود دارد.

البته نکته مهم اینجا است که فولاد، تنها ماده اولیه برای ساخت رابیتس به شمار نمی‌رود؛ بلکه در مواردی و برای کاربردهای خاص، ممکن است پلیمرها به‌عنوان جایگزین مورداستفاده قرار بگیرند. این تنوع بالا در جنس، باعث شده که دامنه کاربرد این ورق فولادی نیز تا حد زیادی گسترش پیدا کند؛ به‌صورتی که از این محصول هم برای انجام کارهای تزیینی و هم در کارهای ترمیمی مانند پوشاندن ترک‌خوردگی دیوار، استفاده می‌شود.

نکات مهمی که باید در رابیتس‌کاری به آن توجه کنیم!

در زمان راویز کاری برای به دست آوردن یک نتیجه خوب، باید نکاتی را در نظر داشت؛ عدم رعایت این موارد باعث می‌شود که سازه‌های پیاده‌سازی شده بر روی رابیتس، استحکام کافی را نداشته باشند و شکل موردنظر را ایجاد نکنند. مهم‌ترین این موارد عبارت‌اند از:

  • شرایط جوی

یکی از نکات بسیار مهم در زمان اجرای مراحل رابیتس‌کاری، توجه به شرایط جوی است؛ شما باید دقت کنید که دمای هوای محیط بالاتر از 5 درجه سانتی‌گراد باشد. در غیر این صورت، خشک شدن گچ با تاخیر انجام شده و درنتیجه در سطوح، فروکش می‌کند. این موضوع باعث می‌شود که گچ حالتی پفکی پیدا کرده و مقاومت فشاری آن را کاهش می‌دهد؛ درنتیجه سازه به‌راحتی تغییر شکل داده و با استفاده از رنگ و بتونه نیز نمی‌توان آن را اصلاح کرد.

  • تراز کردن

برای جلوگیری از ایجاد شیب در سازه و یکنواخت بودن سطح آن، به‌ویژه در سقف‌های کاذب یا نماهای گچ‌بری، مجری باید به‌طور دائم، تراز بودن شبکه را کنترل کند؛ این موضوع باعث می‌شود که زیبایی کار درنهایت حفظ شده و دیوارها با هم اختلافی نداشته باشند.

بیشتر بخوانید: مقالات آهن آلات

  • استفاده از نبشی مناسب و انجام صحیح جوشکاری

اگر مجری کار، نبشی را به‌درستی انتخاب نکرده یا فرایند جوشکاری و اتصال رابیتس به میلگردها را با دقت کافی انجام ندهد؛ سازه‌ها استحکام نداشته و پس از مدتی دچار افت خواهند شد. درنتیجه لرزش ایجادشده در این سازه‌ها، باعث ایجاد قوس یا تغییر شکل در آن‌ها شده و حتی ممکن است باعث ایجاد ترک شود؛ در مواردی مشاهده شده که این انتخاب نادرست و عدم اجرای صحیح، باعث شده که گچ فروریخته و سازه مخدوش شود.

 

در اجرای رابیتس باید فرایند جوشکاری با دقت کافی انجام شود
  •  
  • انتخاب درست توری‌ها و رعایت اصول در زمان اورلپ آن‌ها

برای کاهش پرت مصالح، باید توری مناسب انتخاب شده و در زمان نصب، استاندارد اورلپ میان آن‌ها رعایت شود؛ به‌این‌ترتیب ضخامت گچ مصرفی نیز کاهش یافته و در هزینه‌ها تا حد زیادی صرفه‌جویی خواهد شد.

  • به‌کارگیری نیروی ماهر

تمامی مراحل رابیتس‌کاری، به‌ویژه اجرای گچ سفید، باید توسط نیروی ماهر انجام شود؛ استفاده از کارگران باتجربه و دارای مهارت، باعث می‌شود که مصالح کمتری مصرف شده و از فروکش کردن گچ نیز جلوگیری خواهد کرد. همچنین نیروهای ماهر قادر به اجرای طرح‌های پیچیده هندسی بوده و می‌توانند سازه‌ها را به‌درستی تراز کنند؛ به‌این‌ترتیب همه طرح‌ها به‌صورت کاملا منظم اجرا شده و پشت نور مخفی‌ها نیز صاف خواهد بود. درمجموع می‌توان گفت که استفاده از نیروی ماهر، در به دست آوردن نتیجه مطلوب بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

مراحل اجرای راویز (رابیتس)

انجام مرحله‌به‌مرحله و اصولی راویز کاری باعث می‌شود که درنهایت یک سازه با شکل بسیار زیبا و با دوام خوب به دست آید؛ به همین دلیل در این بخش این مراحل را فهرست کرده‌ایم تا در زمان کار، هیچ‌یک از آن‌ها از قلم نیفتد.

مرحله اول: نصب میلگردهای آویز

میلگردهای آویز برای تحمل بار اصلی نصب شده و باید به تیرآهن‌ها جوش داده شوند؛ به همین دلیل باید از جنس فولاد نرمه باشند. نکته مهم در نصب این مقاطع، فاصله میان آن‌ها است که باید از 60 سانتی‌متر کمتر باشد. البته بسته به اینکه قرار است چه طرحی بر روی شبکه رابیتس اجرا شود؛ ممکن است این حداقل تا 30 سانتی‌متر نیز کاهش پیدا کند.

مرحله دوم: نصب توری فولادی

در این مرحله می‌توان توری‌های فولادی را با استفاده از جوشکاری یا سیم‌های مخصوص رابیتس، نصب کرد؛ سیم‌های رابیتس، همان مفتول‌های گالوانیزه هستند. توری‌های رابیتس، براساس تعداد پل‌ها دسته‌بندی می‌شوند؛ هرچه فاصله میلگردها در مرحله اول از رابیتس‌کاری کمتر باشد، توری با تعداد پل و وزن کمتر استفاده می‌شود.

 

در اجرای راویز باید توری های فولادی را با جوشکاری نصب کنیم.

 

مرحله سوم: گچ کاری

یکی از مهم‌ترین نکات در اجرای گچ‌کاری، استفاده از نیروهای ماهر است؛ زیرا در این مرحله باید سطح رابیتس به‌طور کامل با گچ پوشانده شده و هیچ عیب و نقصی در آن وجود نداشته باشد. در کنار این‌ها برای پوشش بهتر، باید گچ‌کاری به‌صورت چندمرحله‌ای انجام شود؛ در این صورت باید به خشک شدن لایه‌های زیرین، مقدار مصالح مصرفی و ضخامت لایه گچ توجه ویژه‌ای شود که تنها یک نیروی ماهر از پس انجام آن بر خواهد آمد.

  •  
استفاده از راویز در سقف ها وزن سازه را به میزان زیادی افزایش می دهد که این یکی از معایب جدی اجرای رابیتس در ساختمان ها است.

 

قیمت رابیتس‌کاری تحت تاثیر چه عواملی قرار می‌گیرد؟

عوامل مختلفی هستند که بر روی قیمت رابیتس‌ کاری تاثیر گذاشته و آن را دست‌خوش تغییر می‌کنند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیمت ورق گالوانیزه

همان‌طور که گفتیم، شبکه‌های رابیتس از جنس ورق گالوانیزه هستند؛ به همین دلیل همه عوامل موثر بر قیمت ورق گالوانیزه، بر روی قیمت رابیتس نیز تاثیرگذار است. برای مثال نوسانات ارز و بازار آهن، از عوامل غیرمستقیمی هستند که هزینه موردنیاز برای اجرای این شبکه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

  • قیمت میلگرد

میلگرد یکی از مواد اصلی در اجرای مراحل رابیتس‌کاری است که تغییرات قیمت آن، می‌تواند قیمت این شبکه را نیز تحت تاثیر قرار دهد. برای تخمین هزینه اجرای رابیتس، باید تعداد میلگردها را با توجه به طرح موردنظر و مساحت آن، به‌طور تقریبی محاسبه کرده و در قیمت میلگرد ضرب کنید.

  • دستمزد اجرای شبکه‌های رابیتس

دستمزد اجرای رابیتس، با توجه به نوع و کاربرد آن متفاوت است؛ همچنین بسته به اینکه قصد پیاده‌سازی چه طرحی را دارید و می‌خواهید چه مساحتی را پوشش دهید، مقدار دستمزد تعیین‌شده متفاوت خواهد بود. این موضوع به این دلیل است که مصالح و زمان صرف شده برای مساحت‌های بزرگ‌تر، بیشتر خواهد بود؛ همچنین تعداد کارگرهای موردنیاز نیز در این موارد افزایش خواهد یافت که این خود رد افزایش هزینه‌ها تاثیرگذار است.

راهنمای کلی راویزکاری سقف

راویزکاری سقف پشت بام می تواند یک کار دلهره آور باشد، اما با دانش و ابزار مناسب، می تواند یک تجربه ارزشمند باشد. راهنمای عمومی رابیتز برای کار بام یک منبع عالی برای هر کسی است که به دنبال شروع کار در سقف است. این اطلاعات جامع در مورد تمام جنبه های سقف، از انتخاب مواد مناسب تا تکنیک های نصب مناسب را ارائه می دهد. همچنین توصیه هایی در مورد ایمنی، نگهداری و تعمیرات ارائه می دهد. با راهنمای عمومی رابیتز برای کار بام، می‌توانید با اطمینان به هر پروژه سقف‌سازی بپردازید و اطمینان حاصل کنید که سقف شما برای سال‌های آینده به خوبی محافظت می‌شود.

سخن پایانی

راویز کاری یکی از مدرن‌ترین شیوه‌های اجرای سقف کاذب و انواع طرح‌های دکوراسیون داخلی یا نمای ساختمان است که امکان نورپردازی تزیینی را برای ما فراهم می‌کند. در انجام مراحل رابیتس‌کاری باید دقت کنید که مواد و مصالح مناسب انتخاب کرده و فرصت کافی را برای اجرا در اختیار مجری قرار دهید؛ در غیر این صورت، نتیجه نهایی زیبایی خود را از دست خواهد داد و حتی امکان تخریب آن نیز وجود خواهد داشت. در این مقاله تلاش کردیم تا هر آنچه را باید درباره شبکه‌های رابیتس و نحوه اجرای آن‌ها بدانید؛ با شما در میان بگذاریم.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید