دغدغه‌های مصرف‌کننده قبل از خرید آهن‌آلات

دغدغه‌های مصرف‌کننده قبل از خرید آهن‌آلات

مقالات آهن آلات
یکشنبه 28 فروردین 1401

با کمی دقت متوجه می‌شویم که اطراف ما را ابزارها و وسایل ساخته شده از فولاد و آهن‌آلات فراگرفته است. کاربرد و اهمیت آهن‌آلات در زندگی ما به‌قدری زیاد است که بسیاری صنایع و مصارف روزمره ما به آن‌ها وابسته هستند. زمانی که از آهن‌آلات صحبت می‌کنیم، درواقع منظور ما انواع میلگرد، لوله و ورق فولادی، تیرآهن و انواع پروفیل است. خرید آهن‌آلات همواره با دغدغه‌هایی مانند انتخاب بهترین روش خرید، یافتن مرجع معتبر اطلاع‌رسانی قیمت‌ها، روند نوسانات قیمت و... همراه بوده است. بنابراین، برای آشنایی با نکات خرید آهن‌آلات و یک تجربه خرید مطلوب تا انتها با ما همراه باشید.

آشنایی با روش‌های خرید آهن‌آلات

یکی از نکات لازم پیش از خرید آهن‌آلات، انتخاب روش مناسب است. روش‌های مختلفی برای خرید آهن‌آلات وجود دارند که هر یک از آن‌ها می‌توانند مزایا و معایبی داشته باشند. به دلیل حذف واسطه‌ها و هزینه‌ها، خرید مستقیم از کارخانه یکی از محبوب‌ترین روش‌ها است؛ اما محدودیت‌هایی وجود دارند که نقش واسطه‌ها را پررنگ‌تر می‌کنند. به‌طورکلی، 3 روش اصلی برای خرید آهن‌آلات وجود دارد که عبارتند از:

خرید مستقیم از کارخانه

خرید محصولات فولادی و آهن‌آلات از کارخانه بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر از روش‌های دیگر است. زیرا واسطه‌ها و دلال‌ها از این میان حذف می‌شوند؛ اما برخی شرکت‌ها فروش مستقیم به مصرف‌کننده را انجام نمی‌دهند و به دلیل قانون محدودیت حداقل بار، برای خرید از سایر شرکت‌ها باید حجم بالایی خریداری کنید. بسیاری افراد با در نظر داشتن نکات خرید آهن‌آلات و معایب خرید مستقیم، روش‌های دیگر را ترجیح می‌دهند. بااین‌حال، خرید مستقیم برای افرادی که بیش از یک تریلی محصولات فولادی و آهن‌آلات نیاز دارند، همچنان گزینه به‌صرفه‌تری است.

بیشتر بخوانید: بررسی معایب و محدودیت‌های خرید میلگرد از کارخانه

 

خرید آهن آلات از کارخانه، یکی از بهترین و به‌صرفه‌ترین گزینه‌ها است.

 

خرید از بنگاه‌های معاملاتی واسط

بنگاه‌های معاملاتی مجوز فروش دارند و می‌توانند محصولات فولادی و آهنی تولیدکنندگانی که فروش مستقیم ندارند را نیز به دست مصرف‌کنندگان برسانند. برخلاف کارخانه‌ها، بنگاه‌ها محدودیتی در حداقل بار اعمال نمی‌کنند. بنابراین، حتی اگر یک شاخه میلگرد یا تیرآهن نیاز داشته باشید نیز می‌توانید از بنگاه‌های معاملاتی تهیه کنید. به دلیل وجود بنگاه‌های معاملاتی متعدد در تمام شهرهای ایران، دسترسی به آن‌ها و تحویل کالای فولادی و آهنی از این طریق بسیار سریع‌تر میسر می‌شود.

خرید از بنگاه‌های معاملاتی معایبی نیز دارد. تنوع کالای این بنگاه‌ها ممکن است پایین باشد و به دلیل موجودی کم، امکان سفارش در حجم بالا وجود ندارد. از طرف دیگر، هزینه تمام‌شده برای خرید از طریق بنگاه‌ها بالاتر از قیمت درب کارخانه خواهد بود.

بورس کالا

بازار بورس کالا یکی از معتبرترین بازارهای داخلی است که وضوح قیمت در آن‌ها بیشتر از بنگاه‌ها است. بررسی سایر روش‌ها و نکات خرید آهن‌آلات نشان می‌دهد که خرید از طریق بورس کالا می‌تواند بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر از خرید از بازار باشد؛ اما متأسفانه برای خرید از بازار بورس باید حجم خرید شما بیشتر از 22 تن باشد. خرید از بازار بورس نیز برخی مشکلات خرید از درب کارخانه را دارد. هیچ تضمینی برای تحویل سریع و صحیح بار وجود ندارد و این امر به دلیل عدم وجود عرضه روزانه در کارخانه است.

بهترین روش خریدوفروش محصولات فولادی کم است؟

 بهتر است در هنگام انتخاب روش خریدوفروش به اولویت‌های خود و نکات لازم پیش از خرید آهن‌آلات دقت داشته باشید. برای مثال، حجم فولاد یا آهن‌آلات موردنیاز خود را در نظر بگیرید. درصورتی‌که خرید شما در حجم پایین است، خرید از بنگاه‌ها بهترین روش برای شما است. برای مثال: قیمت فنس در حجم پایین در بنگاه‌ها کاملا به صرفه است. اگر اولویت شما سرعت در تحویل بار است، خرید از کارخانه‌ها یا بورس کالا می‌تواند در روند پروژه شما اختلال ایجاد کند. همچنین خرید در حجم بالا درحالی‌که به کل بار نیاز ندارید، هزینه‌های اضافی مانند حمل‌ونقل و نگهداری می‌توانند شما را متحمل ضرر کنند.

بورس کالا به شما اجازه می‌دهد که از قیمت روز کالای فولادی یا آهنی موردنظر خود اطلاع داشته باشید و آن را با کمترین قیمت خریداری کنید. همچنین وضوح قیمت‌ها در این بازار بسیار بالاتر است. بنابراین، برخلاف خرید از کارخانه‌ها نیاز به تماس یا جستجو به دنبال قیمت‌ها نیست.

دغدغه‌های خرید آهن‌آلات بعد از انتخاب روش خرید

بسیاری از دغدغه‌های مشترک میان خریداران و مصرف‌کنندگان کالاهای فولادی و آهن‌آلات شامل موارد زیر هستند:

انتخاب مرجع مناسب برای اطلاع از قیمت‌های روز

قیمت آهن‌آلات ممکن است تحت تأثیر عوامل متعددی مانند نرخ ارز، قیمت مواد اولیه، میزان عرضه و تقاضا در بازار داخلی و... به‌صورت روزانه تغییر کند. بنابراین، برای بررسی این تغییرات و قیمت روز آهن‌آلات، دسترسی به یک مرجع مناسب و معتبر الزامی است. این مرجع می‌تواند سایت‌های معتبر خریدوفروش محصولات فولادی و آهنی یا بورس کالا باشد.

نوسانات قیمت لحظه‌ای محصولات

یکی دیگر از نکات خرید آهن‌آلات که پیش و پس از خرید باید به آن توجه داشته باشید، نوسانات قیمت لحظه‌ای محصولات است. برای خریدوفروش این دسته کالاها معمولاً توصیه می‌شود که پیش از هر حرکتی به تحلیل نمودار قیمت آهن‌آلات مراجعه کرده و به سیگنال‌های خریدوفروش توجه کنید.

محدودیت‌های حجمی خرید

یکی از دغدغه‌های بسیاری از مصرف‌کنندگان، محدودیت حداقل بار است. به‌عبارت‌دیگر، تنها افرادی می‌توانند از کارخانه‌ها به‌صورت مستقیم خرید کنند که حجم بالایی را سفارش داده باشند. برای مثال، خریداران میلگرد باید حداقل 24 تن (یک تریلی) بار سفارش دهند یا با توجه به قیمت لوله گاز، مانیسمان و … خریدشان در تناژهای بالا، توصیه می‌شود.

 

روش‌های متعددی برای خریدوفروش محصولات فولادی وجود دارد.

 

زمان تحویل محصول

به نکات لازم پیش از خرید آهن‌آلات توجه داشته باشید و روش خرید خود را با توجه به اولویت‌هایتان انجام دهید. درصورتی‌که به‌صورت فوری به کالای فولادی یا آهنی مورد نظر خود نیاز دارید، باید توجه داشته باشید که ارسال بار شما از طرف کارخانه‌ها ممکن است تا یک هفته نیز طول بکشد. با توجه به اینکه کارخانه‌ها عرضه روزانه ندارند، معمولاً ترافیک بارگیری اتفاق می‌افتد و ارسال سریع بارها امکان‌پذیر نیست.

نحوه حمل‌ونقل و هزینه ارسال

همیشه پیش از سفارش، برآوردهای لازم پروژه خود را انجام دید و سپس خرید کنید. توجه داشته باشید که هزینه‌های نگهداری و حمل‌ونقل آهن‌آلات بالا است و در صورت نیاز مجدد به سفارش، باید هزینه سنگینی بابت حمل‌ونقل بارها پرداخت کنید. هرچه مسافت بیشتر باشد، هزینه ارسال نیز بالاتر خواهد بود.

یکی از دغدغه‌های مصرف‌کنندگان پس از خرید، نحوه ارسال محصولات فولادی و آهنی است. متأسفانه کارخانه‌ها تنها ارائه کالا را تضمین می‌کنند و هیچ ضمانتی بابت سلامت کالا ارائه نمی‌دهند. بنابراین، در صورت بارندگی، زنگ‌زدگی کالا در مسیر و آسیب دیدن آن، کارخانه هیچ خسارتی پرداخت نمی‌کند. بنابراین، بنگاه‌ها ازاین‌جهت می‌توانند گزینه بهتری باشند.

معرفی فاکتورهای تأثیرگذار بر قیمت آهن‌آلات

فاکتورهای متعددی بر قیمت کالاهای آهنی و فولادی تأثیر دارند. برای مثال، قیمت میلگرد تحت تأثیر فاکتورهایی مانند سایز، وزن، نوع و... قرار دارد و برخی سایزهای پرمصرف مانند 14 و 16 با قیمت بالاتری در بازار ارائه می‌شوند. به‌طورکلی، قیمت کالاهای فولادی و آهن‌آلات تحت تأثیر سیاست‌گذاری‌های دولت، نرخ ارز، نرخ تورم، قیمت مواد اولیه، میزان عرضه و تقاضای بازار و کیفیت کالا تغییر می‌کند.

سخن پایانی

آهن‌آلات بخش مهمی از صنایع و حتی زندگی روزمره ما را تشکیل می‌دهند و تغییرات قیمت در آن‌ها می‌تواند به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بر کیفیت زندگی ما تأثیر بگذارد. با توجه به نکات خرید آهن‌آلات که پیش‌تر بیان شدند و نوسانات روزانه قیمت کالاهای فولادی و آهنی، می‌توانید تجربه یک خرید مطلوب را داشته باشید و کیفیت و قیمت را در این راستا مدنظر خود قرار دهید. 

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید