بررسی معایب و محدودیت‌های خرید میلگرد از کارخانه

بررسی معایب و محدودیت‌های خرید میلگرد از کارخانه

مقالات آهن آلات
شنبه 27 فروردین 1401

نحوه خرید میلگرد، به‌عنوان یکی از پرمصرف‌ترین و اصلی‌ترین مصالح ساختمانی و صنعتی، تأثیر چشمگیری بر روی هزینه‌های کلی پروژه دارد. بنابراین، خرید بدون واسطه یکی‌از به‌صرفه‌ترین انواع خرید است که بسیاری افراد به‌دنبال آن هستند؛ اما همه خریداران قادر به تهیه میلگرد موردنیاز خود از درب کارخانه نیستند و محدودیت خرید میلگرد از کارخانه به یک مانع بزرگ برای آن‌ها تبدیل می‌شود. بنابراین، بسیاری مصرف‌کنندگان همچنان باید میلگردها را از روش‌های دیگر به‌دست بیاورند. با توجه‌ به‌‌اهمیت بالای این مطلب، در ادامه به‌بررسی محدودیت‌ها و نحوه خرید میلگرد از کارخانه و عواملی که از کارخانه تا بازار بر قیمت آن تأثیر می‌گذارند، می‌پردازیم.

آشنایی با روش‌های خرید میلگرد

امروزه در دنیایی زندگی می‌کنیم که برای خرید انواع کالا، می‌توان به روش‌های متعددی اقدام کرد؛ اما هنوز بسیاری افراد برای حذف دلال‌ها و انجام خرید با کمترین هزینه، مایل به‌خرید میلگرد از کارخانه‌ها هستند. بااین‌حال، محدودیت‌ها و معایب خرید میلگرد از کارخانه باعث شده‌اند تا بسیاری افراد در این میان، خرید به روش‌های دیگر را به خرید از کارخانه ترجیح دهند. به‌طورکلی، 4 روش برای خرید میلگرد وجود دارند که شامل موارد زیر هستند:

 

برای خرید میلگرد از روش های مختلفی می توان استفاده کرد.

 

  • بورس کالا

بازار بورس کالا که از سال 1382 راه‌اندازی شده است، یک روش بسیار آسان و مطمئنی برای خرید محصولاتی مانند میلگرد به‌شمار می‌آید. درواقع از طریق این بازار می‌توان قیمت میلگردها را به‌صورت لحظه‌ای و با در نظر گرفتن روند بازار فولاد و آهن خریداری کرد. برای خرید میلگرد در بازار بورس کالا کافی است کارگزاری خود را انتخاب کنید تا پس از دریافت کد بورسی، بتوانید از طریق کارگزاری به خریدوفروش میلگرد در این بازار بپردازید. 

  • خرید از شرکت‌های بازرگانی 

یکی از بهترین روش‌های خرید میلگرد، تهیه آن‌ از شرکت‌های بازرگانی است. این شرکت‌ها با اغلب شرکت‌ها کار کرده و امکان مقایسه محصولات و قیمت میلگردهای تولیدکنندگان مختلف را برای مشتریان خود ایجاد می‌کنند. شرکت‌های بازرگانی تا به امروز توانسته‌اند رضایت مشتریان خود را به‌خوبی حفظ کنند؛ ازجمله خدمات این شرکت‌ها می‌توان به صدور فاکتور رسمی برای اشخاص حقیقی، شرکت‌ها و سازمان‌ها، ضمانت بازگشت میلگردها در صورت مغایرت با فاکتور و تحویل کالاها در کمترین مدت‌زمان ممکن اشاره کرد. مصرف‌کنندگان با بهره‌گیری از خدمات شرکت‌های بازرگانی می‌توانند از شرکت‌ها و تولیدکنندگانی که فروش مستقیم ندارند نیز خرید کنند. 

  • بنگاه‌ها و انبارهای معاملاتی فولادی

در دسترس‌ترین و بهترین روش برای مصرف‌کنندگانی که میلگرد را در حجم بالا خریداری نمی‌کنند، خرید از طریق بنگاه‌ها و انبارهای معاملاتی فولادی است. در این روش برخلاف نحوه خرید میلگرد از کارخانه، محدودیت حداقل خرید وجود ندارد. بنابراین، مصرف‌کنندگانی که تنها به تعداد کمی شاخه میلگرد را برای ساخت خانه نیاز دارند نیز می‌توانند خرید خود را از طریق بنگاه‌ها انجام دهند. البته باید در نظر داشت که قیمت تمام‌شده خرید در بنگاه‌ها و انبارهای معاملاتی نسبت به‌روش‌های دیگر بیشتر خواهد بود. 

  • خرید از درب کارخانه به‌صورت مستقیم

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین دلایل محبوبیت خرید مستقیم از کارخانه‌ها، حذف شدن واسطه‌ها و مقرون‌به‌صرفه بودن آن است؛ بااین‌حال، محدودیت‌های خرید میلگرد از کارخانه کم نیستند. برای مثال، برای خرید از درب کارخانه لازم است حجم خرید شما حداقل 24 تن (یک تریلی) باشد. بنابراین، مشتریانی که در حجم بالا و بیشتر از یک تریلی میلگرد نیاز دارند، ترجیح می‌دهند از نحوه خرید میلگرد از کارخانه و با حداقل هزینه، خرید خود را انجام دهند. 

در خرید مستقیم برخلاف روش‌های دیگر، تحویل سفارشات به شما به‌سرعت انجام نمی‌شود؛ زیرا کارخانه‌ها عرضه روزانه ندارند و تحویل سفارش شما ممکن است روزها طول بکشد. علاوه بر این، پیش‌تر اشاره شد که برخی شرکت‌ها فاقد طرح فروش مستقیم به مصرف‌کنندگان هستند و تمام محصولات خود را به عمده‌فروشان و تأمین‌کنندگانی می‌فروشند که مجوز فروش داشته باشند.

بیشتر بخوانید: تخمین میلگرد مورد نیاز ساختمان بر چه اساس تعیین می شود؟

کدام روش برای خرید میلگرد بهتر است؟

روش خرید باید با توجه به شرایط، بودجه، میزان خرید و اولویت‌های خریدار انتخاب شود. برای مثال، خریداری که شرایط خرید از درب کارخانه را دارد و اولویت وی خرید مقرون‌به‌صرفه است، معایب خرید میلگرد از کارخانه را قبول کرده و خرید خود را از این طریق انجام می‌دهد؛ اما در مثالی دیگر ممکن است برخی افراد به کمتر از یک تریلی میلگرد نیاز داشته باشند. در این صورت، خرید باید از طریق بنگاه‌ها یا شرکت‌های بازرگانی انجام شود. از مزایای خرید از بورس کالا نیز می‌توان به شفافیت قیمت‌ها، کیفیت بالای محصول خریداری شده و قیمت بهتر نسبت به‌بازارهای دیگر به‌دلیل فروش عمده اشاره کرد.

معایب و محدودیت‌های خرید میلگرد از کارخانه 

اگرچه خرید بی‌واسطه، بسیار عالی و مقرون‌به‌صرفه است؛ اما محدودیت‌ها و معایب خرید میلگرد از کارخانه را نباید نادیده گرفت. پیش‌تر در روند مقاله نکاتی در مورد محدودیت خرید میلگرد از کارخانه گفته شد که در اینجا به‌بررسی دقیق‌تر آن‌ها می‌پردازیم:

محدودیت حجمی

خرید از کارخانه، تنها به‌میزان حداقل 24 تن امکان‌پذیر است؛ بنابراین، اگر حجم موردنیاز شما از یک تریلی کمتر است، خرید از این طریق گاهی می‌تواند شما را متحمل ضرر کند. حمل‌ونقل و نگهداری میلگردها هزینه‌هایی به‌همراه دارند که ممکن است با فروش اضافه حجم قادر به‌جبران آن‌ها نباشید. از طرف دیگر، شرایط ناپایدار بازار آهن و فولاد گاهی به‌گونه‌ای تغییر می‌کند که موجب زیان شما می‌شود.

 

خرید از کارخانه حداقل 24 تن باید باشد.

 

حمل‌ونقل نامناسب

یکی از معایب خرید میلگرد از کارخانه، حمل‌ونقل نامناسب بار است. در روند ثبت و ارسال سفارش، شرکت‌های تولیدکننده تنها بابت ارائه بار ضمانت می‌دهند؛ بنابراین، سلامت بار را مدنظر قرار نمی‌دهند. در این میان ممکن است ارسال سفارش شما در فصل بارندگی باشد و حمل‌ونقل بدون عایق و نامناسب میلگردها موجب بروز زنگ زدگی و آسیب‌دیدن آن‌ها شود. 

عدم تضمین ارسال صحیح و به‌موقع میلگرد

با توجه به محدودیت کارخانه‌ها در زمینه عرضه روزانه، شرکت‌های تولیدکننده هیچ تضمینی برای تحویل بار در یک تاریخ مشخص را به مشتریان خود ارائه نمی‌دهند. از طرف دیگر، تضمینی برای سلامت محصولات و ارسال صحیح وجود ندارد. بنابراین، در صورت آسیب‌دیدن کالا و واردشدن خسارت به شما تولیدکننده‌ها مسئولیتی نمی‌پذیرند و خسارتی متقبل نمی‌شوند.

هزینه ارسال کالا

متأسفانه هزینه حمل‌ونقل میلگردها بسیار سنگین است. هرچه فاصله شما از کارخانه بیشتر باشد، هزینه ارسال نیز افزایش پیدا می‌کند. بنابراین، درصورتی‌که برآورد شما از تعداد شاخه‌های میلگرد موردنیاز اشتباه باشد و به شاخه‌های بیشتری نیاز داشته باشید، مجبور به تقبل هزینه مضاعف برای حمل‌ونقل خواهید بود.

عدم امکان ارسال روزانه و تأخیر در زمان تحویل

کارخانه‌ها عرضه روزانه ندارند و همین محدودیت موجب ایجاد ترافیک بارگیری می‌شود؛ بنابراین، حتی ممکن است ارسال سفارش شما تا یک هفته نیز با تأخیر مواجه شود. این امر در شرایطی که نیاز فوری به میلگرد داشته باشید، می‌تواند منجر به کندشدن یا توقف موقتی پروژه شما شود.

محدودیت فروش محصولات بعضی کارخانه‌ها به‌صورت مستقیم

همان‌طورکه پیش‌تر اشاره شد، بعضی از کارخانه‌ها کالاهای خود را تنها با فروشندگان و تأمین‌کننده‌های دارای مجوز فروش معامله می‌کنند و به‌هیچ‌عنوان فروش مستقیم به مصرف‌کنندگان را انجام نمی‌دهند. بنابراین، کالاهای این دسته تولیدکنندگان را تنها از طریق واسطه‌هایی مانند بنگاه‌ها یا شرکت‌های معاملاتی می‌توانید تهیه کنید.

چه عواملی بر قیمت روز میلگرد تأثیر می‌گذارند؟

تغییر قیمت میلگردها ممکن است از داخل کارخانه و پیش از تولید شروع شده باشد؛ این امر به‌دلیل تغییرات قیمت ارز و مواد اولیه و نرخ تورم است. این عوامل می‌توانند هزینه تولید را افزایش داده و قیمت میلگرد را از کارخانه گران‌تر کنند. باتوجه‌به تحریم‌های اعمال‌شده بر صنایع و تولیدکنندگان ایرانی، در سال‌های گذشته به‌دفعات شاهد افزایش قیمت به این شکل بوده‌ایم. یکی دیگر از عوامل مؤثر بر افزایش یا کاهش قیمت میلگرد، میزان عرضه و تقاضا در بازار است؛ درصورتی‌که تقاضا برای این کالا بیشتر از میزان عرضه از طرف کارخانه‌ها باشد، قیمت میلگردها افزایش چشمگیری خواهد داشت. 

هزینه‌های دیگری نیز در این میان وجود دارند که منجر به جابه‌جا شدن قیمت‌ها می‌شوند؛ برای مثال، مصرف‌کننده‌ای که خرید خود را از یک بنگاه یا انبار معاملاتی انجام می‌دهد، باید در نظر داشته باشد که هزینه‌های حمل‌ونقل، انبارداری و بیمه نیز به قیمت تمام‌شده کارخانه اضافه می‌شوند. 

سخن پایانی

باتوجه‌به شرایط موجود و انواع محدودیت خرید میلگرد از کارخانه‌ها، خرید اینترنتی از شرکت‌های بازرگانی و بنگاه‌ها در بسیاری موارد می‌تواند خریدی تضمینی و اطمینانی‌تر باشد. این شرکت‌ها کیفیت کالاهای خود را تضمین می‌کنند و ارسال به بهترین روش و بدون آسیب به میلگردها انجام می‌دهند. 

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

blog image
چدن چکش خوار یا مالیبل
شنبه 01 اردیبهشت 1403
blog image
پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403
سه‌شنبه 28 فروردین 1403