ضرورت استفاده از جدول وزن آهن آلات

ضرورت استفاده از جدول وزن آهن آلات

مقالات آهن آلات
دوشنبه 02 اسفند 1400

امروزه با توجه به نوسانات بازار و بالا رفتن قیمت آهن آلات، آگاهی دقیق از هزینه نهایی پروژه کمک شایانی در سرمایه‌گذاری و اتلاف هزینه در کنار زمان می‌کند. در واقع اطلاع از وزن آهن آلات به عنوان یک ضرورت به حساب می‌آید؛ زیرا قیمت آهن آلات کاملا با وزن آن، هماهنگی دارد. ضرورت استفاده از جداول وزنی آهن آلات، به‌دلیل فروش محصولات آهنی در بازار به‌صورت کیلویی است.

 

در این تصویر، نمایی از محصولات فولادی کارخانه هارا مشاهده می کنید.

 

از سویی دیگر، اگر پیش از شروع پروژه، مقدار دقیق وزن محصولاتی مانند میلگرد، تیرآهن، پروفیل و... حساب شود، در  انجام اصولی سازه کمک بسیاری می‌کند.

طبق نظر کارشناسان گرفت:

"با توجه به اهمیت بودجه در هر پروژه‌ای و تاثیر وزن آهن بر نرخ، اطلاع از وزن محصولات آهنی بسیار پر اهمیت است. از‌این‌رو اهمیت وزن محصولات موجب ضرورت استفاده از جداول وزن آهن آلات شده است؛ به‌خصوص در محصولات پر فروشی مانند میلگرد 14، 16، 18 و تیرآهن 12، 14، 16 و 18 که تحت تاثیر نوسانات بازار هستند."

کاربرد جدول وزن در خرید و فروش آهن آلات

راه‌های بسیاری برای بدست آوردن وزن مقاطع آهنی وجود دارد؛ اما امروزه برای سهولت و جلوگیری از اتلاف وقت، هر کارخانه جدول وزنی مخصوص به محصولات خود را در زمان خرید به شما ارائه می‌دهد.

جدول وزن آهن آلات هر کارخانه در هنگام خرید، کمک می‌کند تا مقدار دقیق مقاطع مورد نیاز برای اجرای پروژه را تخمین بزنید و تا انتها پروژه، به مشکل کمبود بودجه برخورد نکنید. همچنین در سایت گرفت برای اطلاع دقیق و سهولت در انتخاب، جداول وزن آهن آلات مختلف مانند میلگرد، پروفیل، تیرآهن، ورق آهن و... آورده شده است.

علاوه بر استفاده از جداول کارخانه‌ها، با استفاده از جدول اشتال که طبق استاندارد آلمان تهیه شده، می‌توانید علاوه بر وزن، اطلاعاتی در خصوص ضخامت، گشتاور، ممان و... نیز بدست آورید تا در هنگام خرید، بیشترین سود را داشته باشید.

 جداول وزنی آهن آلات

همانطور که پیش‌تر گفته شد، هر محصول فولادی جدول اشتال یا وزنی مخصوص به خود را دارد؛ البته که راه‌ها و روش‌های زیادی برای حساب کردن وزن مقاطع وجود دارد. در این بخش قصد داریم تا در خصوص جدول وزنی هر یک از محصولات توضیح بیش‌تری دهیم:

جدول وزن میلگرد

بی‌شک یکی از محصولات فولادی پرمصرف در صنایع مختلف، میلگرد است؛ اطلاع از وزن میلگرد، علاوه بر اینکه کمک به تعیین دقیق هزینه‌ها می‌کند، یکی از راه‌های تشخیص کیفیت آن نیز است. از این‌رو راه‌های متفاوتی برای محاسبه آن وجود دارد؛ یکی از راه‌ها، استفاده از فرمول است.

 

جدول وزن میلگرد، شما را در محاسبه دقیق هزینه‌ها کمک می‌کند.

 

از متداول‌ترین فرمول‌های محاسبه وزن محصول مذکور به شرح زیر است:

جدول وزن میلگرد در این تصویر ارائه شده است.

روش بالا، یکی از روش‌های متداول تعیین وزن میلگرد در بین مهندسان است؛ اما این روش کمی زمان‌گیر خواهد بود. بهترین روش برای محاسبه وزن این محصول، استفاده از جدول وزن میلگرد است؛ زیرا علاوه بر دقت بالا، در زمان نیز صرفه‌جویی می‌شود.

جدول وزن تیرآهن

از آنجایی که قیمت و وزن تیرآهن، کاملا به یکدیگر وابسته هستند، در نتیجه اطلاع از وزن تیرآهن بسیار ضروری خواهد بود. بهترین روش برای اطلاع از وزن این محصول، استفاده از جدول وزن تیرآهن است.

 

جدول وزن تیرآهن تاثیر مستقیمی بر قیمت آن دارد.

 

اگر بنا به هر دلیلی دسترسی به جدول را نداشته باشید، می‌توانید از فرمول زیر نیز استفاده کنید:

جدول وزن تیرآهن را در این تصویر مشاهده می کنید.

جدول وزن پروفیل آهن

همانطور که مطلع هستید، بخش مهمی از سبک‌سازی سازه به پروفیل‌ها بستگی دارد؛ جدول وزن پروفیل آهن برای محاسبه وزن سازه نقش بسزایی دارد. همچنین از دلایل اهمیت وزن پروفیل می‌توان به جلوگیری از خطا در اسکلت سازه اشاره کرد.

 

در این تصویر، نمایی از پروفیل آهن را مشاهده می کنید که در وزن های مختلفی تولید می شوند.

 

یکی از راه‌های محاسبه وزن پروفیل فرمول است؛ برای حساب کردن وزن این محصول می‌توانید از فرمول زیر استفاده نمایید:

در این تصویر، فرمول محاسبه وزن پروفیل را مشاهده می کنید.

جدول وزن ورق آهن

برای دسترسی سریع و آسان به وزن انواع ورق آهنی، بهترین گزینه استفاده از جدول وزن ورق آهن است که با توجه به آن علاوه بر وزن می‌توانید اطلاعاتی در خصوص ضخامت، سایز و... نیز بدست آورید.

 

برای محاسبه وزن آهن باید اطلاعاتی مانند ضخامت و سایز ورق را در اختیار داشته باشید.

 

روش دیگر، ممکن است مقداری زمان‌گیر باشد؛ اما آگاهی از آن در بسیاری از شرایط کمک می‌کند. فرمول زیر برای محاسبه وزن ورق آهن استفاده می‌شود:

با این فرمول می توانید وزن ورق آهن را محاسبه کنید.

سخن پایانی

در نهایت، استفاده از جدول وزن آهن آلات برای متخصصان فعال در حوزه‌های مختلف صنایع، یک ضرورت به حساب می‌آید. استفاده از جدول وزنی از چندین سو برای شما مزایا دارد؛ پس اگر تا به‌حال از آن استفاده نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم تا یک بار پیش از شروع اجرایی پروژه، از جدول وزنی استفاده و سپس شروع به اجرا پروژه کنید تا ضرورت و اهمیت آن را کاملا درک کند.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

blog image
چدن چکش خوار یا مالیبل
شنبه 01 اردیبهشت 1403
blog image
پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403
سه‌شنبه 28 فروردین 1403