جدول وزن پروفیل

blog image
جدول وزن پروفیل ساوه
دوشنبه 28 فروردین 1402

جدول وزن پروفیل

جدول وزن قوطی برای افرادی که از این مقاطع در کارشان استفاده می‌کنند، اهمیت بسیاری دارد. وزن این محصولات هم در خرید و فروش آن‌ها تأثیر دارد و قیمت پروفیل را نیز تعیین می‌کند و هم در کاربردشان حائز اهمیت است و مشخص می‌کند که هر سایز از آن‌ها برای چه مواردی استفاده می‌شوند. پروفیل‌های فولادی انواع مختلفی دارند و کارخانه‌های گوناگونی هم آن‌ها را تولید می‌کنند؛ به همین دلیل هنگام بررسی جدول وزن پروفیل باید دقت داشته باشید که محصول درست از کارخانه درست را چک کنید. همچنین باید این جدول‌ها را از منبع معتبری چک کنید که از درست بودن آن اطمینان دارید. در این صفحه از گرفت آنچه باید درباره جدول وزن قوطی بدانید را به همراه جرم مقاطع مختلف ارائه می‌دهیم.

جدول وزن پروفیل (جدول وزن قوطی)

در جدول وزنی پروفیل، مشخصات ظاهری این محصولات مانند سایز، ضخامت و مربعی یا مستطیلی بودن آن درج شده است و با توجه به این ویژگی‌ها، وزن هر متر مربع از محصول مشخص می‌شود. دقت داشته باشید که سایز و ضخامت ثبت شده در این جدول‌ها، بر حسب میلی‌متر هستند و وزن هم بر حسب کیلوگرم ثبت می‌شود. در ادامه جدول وزن قوطی در سایزها و ضخامت‌های مختلف را ارائه می‌دهیم.

جدول وزن قوطی ضخامت ۱، ۱.۲۵ و ۱.۵ میل:

 

جدول وزن قوطی ضخامت ۱، ۱.۲۵ و ۱.۵ میل:

جدول وزن پروفیل ضخامت ۲ و ۲.۵ میل:

 

جدول وزن پروفیل ضخامت میل:
جدول وزن پروفیل ضخامت ۲.۵ میل:

جدول وزن قوطی ضخامت ۳ و ۳.۵ میل:

 

 3 جدول وزن قوطی مربع ضخامت
 3.5 جدول وزن قوطی مربع ضخامت

 

جدول وزن پروفیل ضخامت ۴ و ۴.۵ میل:

 

جدول وزن پروفیل ضخامت ۴ و ۴.۵ میل

 

جدول وزن قوطی ضخامت ۵ میل و ۶ میل:

 

جدول وزن قوطی ضخامت ۵ میل و ۶ میل

جدول وزن پروفیل مستطیلی

قوطی‌های مستطیلی نیز مانند نمونه‌های مربعی، در ضخامت‌های ۱ تا ۶ میلی‌متر تولید می‌شوند. پروفیل‌های مستطیلی سنگین‌تر از نمونه‌های مربعی هستند، زیرا یکی از اضلاع مقاطع مستطیلی بزرگ‌تر از پروفیل‌های مربعی است. در ادامه جدول وزن این محصولات برای ضخامت‌ها و سایزهای گوناگون آن‌ها را ارائه می‌دهیم.

جدول وزن قوطی مستطیل ضخامت 1 و 1.25:

 

جدول وزن قوطی مستطیل ضخامت 1 و 1/25

 

جدول وزن قوطی مستطیل ضخامت 1.5:

 

جدول وزن قوطی مستطیل ضخامت 1.5

 

جدول وزن قوطی مستطیل ضخامت 2:

 

جدول وزن قوطی مستطیل ضخامت 2

 

جدول وزن قوطی مستطیل ضخامت 2.5:

 

جدول وزن قوطی مستطیل ضخامت 2.5

جدول وزن قوطی مستطیل ضخامت 3:

 

جدول وزن قوطی مستطیل ضخامت 3

 

جدول وزن قوطی مستطیل ضخامت 3.5:

 

جدول وزن قوطی مستطیل ضخامت 3.5

 

جدول وزن قوطی مستطیل ضخامت 4 تا 6:

 

جدول وزن قوطی مستطیل ضخامت 4 تا 6

 

وزن پروفیل قوطی

هرچقدر ضخامت و سایز قوطی پروفیل بیشتر باشد، وزن محصول هم بیشتر خواهد شد. پروفیل‌های سنگین‌تر معمولا برای صنعت به کار می‌روند و مقاطع سبک‌تر که ظرافت بیشتری هم دارند، برای کاربردهای ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از آنجایی که وزن پروفیل قوطی به صورت مستقیم روی مقاومت آن تأثیر دارد، پیش از خرید، باید محاسبات لازم را انجام داد و تعیین کرد که پروفیل با چه جرمی برای پروژه مناسب است.

فرمول محاسبه وزن پروفیل

اگر به جدول وزن قوطی دسترسی نداشته باشید، می‌توانید از فرمول برای محاسبه وزن محاسبه کنید. البته برای این کار، به تمام مشخصات قوطی مورد نظرتان نیاز خواهید داشت. چگالی فولاد تمام کارخانه‌ها به صورت تقریبی باهم برابر است و در فرمول ۷.۸۶ در نظر گرفته می‌شود. همچنین از آنجایی که پروفیل‌ها، مقاطعی توخالی هستند، برای محاسبه وزنشان باید از فرمول زیر استفاده کرد:

(طول قوطی+عرض قوطی)×۲×ضخامت×طول شاخه×۷.۸۶=وزن

دقت داشته باشید که در این فرمول، طول شاخه و طول و عرض قوطی باید با واحد متر قرار داشته باشد و ضخامت آن با واحد میلی‌متر قرار بگیرد تا وزن با واحد کیلوگرم به دست آید. اگر به خود محصول دسترسی دارید، می‌توانید مقادیر مورد نیاز برای فرمول را با متر محاسبه کنید. اما اگر به محصول دسترسی ندارید، به جدول اشتال نیاز خواهید داشت؛ در جدول اشتال، تمام مشخصات ظاهری انواع پروفیل‌ها در سایزهای گوناگون درج شده است.

وزن انواع پروفیل

کته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که کارخانه‌های ایرانی از استانداردهای مشخصی برای تولید پروفیل‌های فولادی استفاده می‌کنند؛ به همین دلیل وزن قوطی‌هایشان به مقدار جزئی باهم متفاوت است. این تفاوت به اندازه‌ای نیست که در کاربرد مقاطع تغییری ایجاد کند.

وزن قوطی 2*2 (وزن قوطی ۲۰×۲۰ )

وزن قوطی 2*2 شش متری، بین ۴ تا ۹ کیلوگرم است و جزو پروفیل‌های فولادی سبک محسوب می‌شود. این محصولات در ضخامت‌های مختلف ۱ تا ۲.۵ میلی‌متر تولید می‌شوند. در جدول‌های وزن می‌توانید سایز ۲×۲ ضخامت‌های مختلف قوطی‌ را بررسی کنید.

وزن قوطی 4در4 (وزن پروفیل ۴۰×۴۰)

برای محاسبه وزن قوطی 4در4 شش متری، ابتدا باید ضخامت محصول را نیز مشخص کنید. به عنوان مثال کم‌ترین ضخامتی که برای این مقاطع وجود دارد، ۱ میلی‌متر است. وزن هر متر مربع از پروفیل ۴در۴ یک میل، ۱.۲۵ کیلوگرم است. بنابراین وزن هر شاخه ۶ متری از این محصول ۷.۵ کیلوگرم خواهد بود. سنگین‌ترین قوطی ۴×۴ کاربردی در صنعت و ساختمان‌سازی هم ۳.۵ میلی‌متر ضخامت دارد و سنگینی هر متر مربع از آن حدود ۵ کیلوگرم است. بنابراین هر شاخه ۶ متری از این مقاطع، حدود ۳۰ کیلوگرم وزن دارد.

وزن هر شاخه پروفیل 6 متری

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، اعداد موجود در جدول وزن قوطی آهنی بر حسب کیلوگرم هستند و جرم هر متر مربع از محصول را مشخص می‌کنند. بنابراین بعد از اینکه به کمک جداول،‌ جرم هر متر مربع از پروفیل مورد نظرتان را به دست آوردید، باید آن را در طول شاخه ضرب کنید تا جرم کلی به دست آید. شاخه‌های این محصولات معمولا ۶ متری هستند، اما بعضی از کارخانه‌ها، شاخه‌های ۱۲ متری هم تولید می‌کنند.