ورق دامپا چیست؟

آشنایی با ورق دامپا

مقالات آهن آلات
یکشنبه 19 شهریور 1402

ورق دامپا (Dampa sheet)، ابزاری برای پوشش سازه شیروانی از زیر محسوب می‌شود که باعث زیبایی ساختار سقف می‌شود. دامپا، محصولی است که احتمالاً کمتر کسی با آن آشنایی کامل دارد، اما نمونه‌های موفق آن را می‌توان در ساختمان‌های سطح شهر مشاهده کرد. ورق دامپا، نسبت به محصولات و ابزارهای دیگر برای زیباسازی سقف، مقرون‌به‌صرفه و کاربردی‌تر است. اگر در حوزه ساختمان‌سازی فعالیت دارید و یا در حال ساختن یک خانه یا ساختمان برای خودتان هستید، به‌خوبی می‌دانید که توجه به‌ظاهر سقف چقدر مهم است. سقف، هم زیبایی بصری یک ساختمان را شکل می‌دهد و هم از سازه در برابر عوامل خارجی آسیب‌رسان محافظت می‌کند.

با استفاده از دامپا می‌توان ساختار سقف را به‌شکل اصولی ساخت و از بروز نشتی و سایر آسیب‌های مخرب جلوگیری کرد. از میان تجهیزات کاربردی برای سقف ساختمان که در بازار وجود دارند، دامپا ویژگی‌های برجسته‌تری دارد. این ورق انواع مختلفی دارد و پیش از خرید باید با مباحث مرتبط با آن آشنا شد. در این مقاله تخصصی از مجموعه گرفت با ما همراه شوید.

ورق دامپا چیست؟

دامپا که از آن با عنوان «لمبه» هم یاد می‌شود، پوششی برای سقف شیروانی سازه‌ها، سقف کاذب و ساخت انواع کانکس است. ضخامت و کلفتی این ورق پوششی بسته به نوع کاربردی که در سازه دارد، از 0.4 تا 1.2 میلی‌متر متغیر است. استفاده از این ورق می‌تواند زیبایی چشمگیری را برای سقف به‌ارمغان بیاورد و علاوه بر آن، از وزش باد جلوگیری کند. با توجه به نوع پروژه و کاربرد ورق‌های دامپا، برای اتصال پوشش به سقف سازه از 2 روش پرچ کردن و یا جوشکاری استفاده می‌شود.

از این ورق پوششی برای سقف پارکینگ‌ها، تراس، آلاچیق‌ها، تالارها، هتل‌های مجلل، بانک‌های بزرگ و حتی سینماها هم استفاده می‌شود. به‌همین دلیل است که اگر نگاهی به تصویر این ورق بیندازید، مطمئناً به‌خاطر می‌آورید که بارها و بارها آن را در سازه‌های مختلف مشاهده کرده‌اید.

ورق دامپا و کاربرد آن در سقف
ورق دامپا و کاربرد آن در سقف

مشخصات و ابعاد ورق دامپا

عرض اولیه این محصول که در واقع همان عرض ورق رنگی گالوانیزه محسوب می‌شود، 100 و 125 سانتی‌متر است. عرض 100 سانتی‌متری با عنوان «عرض کوتاه» و عرض 125 سانتی‌متری با عنوان «عرض بلند» شناخته می‌شوند. الزامی است که پیش از خرید ورق لمبه یا دامپا در مورد ابعاد آن با فروشنده متخصص مشورت کنید. به‌طور کلی، ابعاد استاندارد دامپا عبارت‌اند از:

انواع ورق دامپا: بررسی 4 نوع مختلف

در حال حاضر 4 نوع مختلف از انواع ورق لمبه یا دامپا در بازار وجود دارند، اما معمولاً ورق‌های پلاستیکی و فلزی بیشتر به‌فروش می‌رسند. سقف‌های لمبه‌شده پلاستیکی معمولاً از جنس اکریلیک، پلی کربنات، PVC و پلی استایرن هستند. این در حالی است که سقف‌های لمبه‌شده فلزی از جنس فولاد ضد زنگ هستند و با گرانول‌های اکریلیک و یا گرانول‌های سنگی پوشانده می‌شوند تا سطحی یک‌دست داشته باشند. در ادامه برای آشنایی بیشتر با 4 نوع مختلف لمبه آشنا می‌شوید.

ورق دامپا فلزی

ورق‌های فلزی از منحنی‌های کم‌تری برخوردار هستند و از جنس فولاد ضد زنگ و یا آلومینیوم ساخته می‌شوند. همچنین، این نوع از ورق‌های لمبه یک لایه محافظ از جنس روی هم دارند و با برخورداری از لایه دیگری از جنس اسید کروماتیک باعث جلوگیری از زنگ آهن می‌شوند. عمده کاربرد این نوع از ورق‌های دامپا در سقف گاراژها، باغ‌تالارها، سقف‌های صنعتی، سوله‌ها و غیره است.

ورق دامپا پلاستیکی

این نوع از ورق‌های لمبه معمولاً کم‌ترین دوام و ماندگاری را دارند، اما از مزایای متعددی هم برخوردار شده‌اند. البته فراموش نکنید که دوام ورق‌های پلاستیکی به مواد اولیه آن‌ها هم بستگی دارد و هرچقدر مواد مستحکم‌تری داشته باشند، مقاوم‌تر هستند. ورق‌های پلاستیکی ارزان‌تر هستند، به‌راحتی تمیز می‌شوند و وزن سبکی دارند.

ورق لمبه موجدار

ورق‌های موجدار به‌دلیل چین‌هایی که دارند با عنوان «ورق دامپای راه‌راه» هم شناخته می‌شوند. دوام و ماندگاری این ورق‌ها مورد توجه مشتریان است و در سقف مکان‌هایی مثل ایوان‌ها، گاراژهای خانگی، انواع کانکس و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع ورق لمبه به 4 نوع فولادی گالوانیزه، رنگ‌شده پلی استر، پی‌وی‌سی پلاستیزول و ورق ساخته‌شده از قیر تقسیم می‌شود.

ورق پلاستیکی پلی کربنات

ورق‌های پلاستیکی پلی کربنات، ارزان‌ترین محصول موجود در بازار هستند و نمی‌توان عمر مفید و ماندگاری زیادی را از آن‌ها انتظار داشت. ورق‌های پلی کربنات از نظر عملکرد مثل ورق‌های PVC هستند. از جمله ویژگی‌های این ورق می‌توان به وزن سبک، عایق صوتی، نصب بدون دردسر و انعطاف‌پذیری اشاره کرد. ضمناً، پلی کربنات به‌عنوان بهترین مواد اولیه برای ساخت ورق‌های دامپا محسوب می‌شود.

 

ضخامت ورق دامپا در کاربرد آن برای سقف
ضخامت ورق دامپا در کاربرد آن برای سقف

 

کاربردها و مزایای استفاده از ورق دامپا

مهم‌ترین کاربرد ورق لمبه، پوشش دیوار و یا سقف سازه‌های مختلف است. البته، این ورق کاربردهای مختلف و متعددی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • طراحی سقف کاذب در سازه‌های مختلف مسکونی، تجاری، گردشگری، اداری و غیره
  • مسقف کردن گاراژ، سوله‌های صنعتی و کارگاهی
  • دیوارکشی و مسقف کردن کانکس
  • طراحی سقف گلخانه
  • مسقف کردن مکان‌هایی که در فضای باز قرار دارند (مثل خانه‌باغ)

همچنین، مزایای بسیاری هم برای انواع ورق دامپا تعریف شده‌اند که بسته به جنس ورق متفاوت خواهند بود. با این اوصاف، مهم‌ترین مزایای ورق لمبه در سازه‌های ساختمانی عبارت‌اند از:

  • زیباسازی ساختمان
  • قابلیت رنگ‌آمیزی مجدد
  • مقاومت در برابر خوردگی، آسیب ناشی از باد و بروز زنگ آهن
  • وزن سبک
  • اتصال و نصب آسان
  • تنوع، رنگ‌بندی مختلف و مقرون‌به‌صرفه بودن

اجرای سقف کاذب دامپا

پس از اینکه خط تراز سقف (مثل سقف‌های کاذب شبکه‌ای)، مشخص شد، نبشی لبه با استفاده از پیچ پرچ و یا رول پلاک نصب می‌شود. البته، برای اجزای سقف کاذب دامپا به‌جای استفاده از نبشی گالوانیزه از پروفیل ناودانی لبه (از جنس آلومینیوم و یا گالوانیزه رنگی) استفاده می‌شود.

همچنین، برای زیرسازی ورق دامپا باید پروفیل یوچانل را برعکس حرکت دامپا در تراز ناودانی به سقف اصلی و از طریق تسمه آویز قابل تنظیم با فاصله‌های مشخص، میخ و یا پیچ و رول پلاک به سقف متصل کرد. در نهایت، پس از تنظیم و نصب کردن یوچانل، ورق لمبه را باید در چنگک‌های خارجی یوچانل و به‌شکل کشویی در کنار همدیگر قرار داد.

برای خرید ورق دامپا به چه نکاتی باید توجه کرد؟

برای خرید انواع ورق دامپا باید به نکات مهمی همچون استعلام آخرین قیمت ورق رنگی، در نظر گرفتن بودجه، ویژگی‌های سازه مورد نظر و جنس ورق لمبه توجه کرد. برای اینکه در مورد قیمت روز انواع محصولات بازار آهن مطلع شوید، می‌توانید از امکانات وب‌سایت مجموعه گرفت بهره‌مند شوید. شما می‌توانید پس از تماس گرفتن با کارشناسان مجموعه ما در مورد چگونگی انتخاب بهترین ورق دامپا برای پوشش سازه مورد نظرتان تصمیم بگیرید.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

blog image
چدن چکش خوار یا مالیبل
شنبه 01 اردیبهشت 1403
blog image
پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403
سه‌شنبه 28 فروردین 1403