حمل‌ونقل تیرآهن

حمل‌ونقل تیرآهن

مقالات آهن آلات
چهارشنبه 14 تیر 1402

تیرآهن یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین محصولات فولادی در ساختمان‌سازی و اجرای پروژه‌های ساختمانی است که معمولاً در شاخه‌های 12 متری تولید و عرضه می‌شود. بنابراین، طول و وزن شاخه‌ها به‌گونه‌ای است که حمل‌ونقل آن‌ها را با محدودیت‌هایی مواجه می‌کند. با توجه به اهمیت حفظ کیفیت تیرآهن در حین جابجایی، لازم است بهترین روش حمل‌ونقل را به‌درستی تشخیص دهید. لازم به ذکر است که هزینه حمل‌ونقل آهن‌آلات همواره یکی از دغدغه‌های خریداران است که عوامل متعددی در تعیین آن مؤثرند. در ادامه ضمن بررسی عوامل مؤثر بر هزینه حمل‌ونقل، به بررسی روش‌های مختلف و نکات حمل تیرآهن می‌پردازیم.

هزینه حمل‌ونقل تیرآهن

هزینه ارسال و جابجایی تیرآهن از فروشگاه یا درب کارخانه تا محل تحویل یکی از دغدغه‌های مهم در هنگام خرید تیرآهن است. هزینه‌های حمل‌ونقل علاوه بر مشخصات سفارش، به عوامل متغیری مانند تورم، قیمت سوخت و انرژی، تعرفه سالانه و... نیز بستگی دارد. با توجه به نوسانات نرخ تورم و تأثیر شدید نرخ ارز بر روی آن، امکان تغییر هزینه‌ها و تعرفه رایج وجود دارد. ازاین‌رو، لازم است پیش از ثبت خرید و انتخاب روش حمل تیرآهن، استعلام گرفته و از قیمت روز حمل‌ونقل مطلع شوید.

انتخاب روش حمل‌ونقل تیرآهن

امروزه کارخانه‌ها و فروشگاه‌های فولادی از روش‌های مختلفی برای انتقال و تحویل بار با سرعت بالا و هزینه کمتر بهره می‌گیرند. تحویل بار می‌تواند از طریق مسیرهای جاده‌ای، خطوط ریلی، حمل‌ونقل دریایی، حمل‌ونقل کانتینری و یا ترکیبی از چند روش باشد. برای مثال، برای انتقال تیرآهن به جزیره قشم، ابتدا ممکن است حمل‌ونقل از طریق خطوط ریلی با هزینه کمتر و سرعت بیشتر نسبت به تریلی انجام شود. سپس برای انتقال تیرها به سیستم حمل‌ونقل دریایی و سپس دریافت و تحویل بار در محل، از سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای استفاده می‌شود. انتخاب روش حمل‌ونقل معمولاً با توجه به فاصله محل بارگیری و تحویل تیرآهن، بودجه و همچنین مسیرهای دسترسی به محل تحویل بار انجام می‌شود.

 

انتخاب کدام روش حمل و نقل تیرآهن مناسب است؟
انتخاب کدام روش حمل و نقل تیرآهن مناسب است؟

 

مهم‌ترین نکات حمل‌ونقل تیرآهن

روش حمل‌ونقل تیرآهن باید با توجه به موارد زیر انجام شود تا برآورد هزینه به‌درستی انجام شده و سلامت تیرها در هنگام تحویل بار تضمین شود.

  • محاسبه مسافت حمل‌ونقل تیرآهن

بسیاری افراد ترجیح می‌دهند از نزدیک‌ترین کارخانه خرید کنند. این امر به‌طور چشمگیری هزینه نهایی تیرآهن را کاهش می‌دهد. بااین‌حال، در بسیاری موارد نیز دیده می‌شود که کیفیت و برند تیرها اهمیت بالاتری برای خریداران و مصرف‌کنندگان دارد. بنابراین، حتی باوجود مسافت طولانی و هزینه‌های بیشتر، از کارخانه موردنظر خود خرید می‌کنند.

  • روش حمل‌ونقل تیرآهن

یکی از مهم‌ترین نکات حمل تیرآهن، انتخاب کشنده متناسب با وزن سفارش است. اگر وزن سفارش شما کمتر از 1 تن باشد، وانت یک انتخاب مناسب است. نیسان برای بار 3 تن و خاور برای وزن بین 3 الی 5 تن کاربرد دارد. درصورتی‌که وزن بار بین 10 الی 1 تن باشد، تک 6 چرخ بهترین وسیله نقلیه برای حمل تیر خواهد بود. گزینه بعدی جفت یا 10 چرخ است که برای بارهای 15 الی 20 تن استفاده می‌شود. در صورت خرید از کارخانه، حداقل حجم خرید شما باید برابر ظرفیت بار یک تریلی (کفی یا لبه‌دار) باشد. در این صورت، می‌توانید 22 الی 24 تن را به روش حمل‌ونقل جاده‌ای جابجا کنید.

  • وزن تیرآهن

یکی از عوامل تعیین‌کننده هزینه حمل‌ونقل، وزن تیرآهن است. درواقع نوع کشنده و هزینه بارگیری را تعیین می‌کند. وزن بالای تیرها در روش حمل‌ونقل کانتینری و دریایی نیز می‌تواند به یک عامل افزاینده قیمت حمل‌ونقل تبدیل شود.

عوامل مؤثر بر هزینه حمل‌ونقل مقاطع فولادی

ازجمله مهم‌ترین عوامل مؤثر بر روش و هزینه حمل‌ونقل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مسافت مبدأ بارگیری تا محل تحویل: مشخصاً هرچه مسافت بیشتر باشد، هزینه بیشتری بر خریدار تحمیل می‌شود. همچنین گاهی ممکن است انتقال به روش حمل‌ونقل ترکیبی هزینه‌های بیشتری به همراه داشته باشد.
  • ظرفیت بار: بسته به ظرفیت کشنده و نوع وسیله نقلیه، هزینه جابجایی تغییر می‌کند.
  • حق کمیسیون شرکت حمل‌ونقل: یکی از مواردی که بر روی هزینه حمل‌ونقل اعمال می‌شود، حق کمیسیون شرکت بارگیری است که بر روی تعرفه کشیده می‌شود. 
  • هزینه بارگیری: هزینه بارگیری یکی از عواملی است که ممکن است برای هر انبار نسبت به انبار دیگر متفاوت باشد. این مبلغ جهت بارگیری تیرآهن و قرار دادن تیرها بر روی تریلی پرداخته می‌شود.

 

عوامل تاثیرگذار بر قیمت حمل و نقل تیرآهن چیست؟
عوامل تاثیرگذار بر قیمت حمل و نقل تیرآهن چیست؟

 

مهم‌ترین فاکتورهای تأثیرگذار حمل‌ونقل تیرآهن

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید به آن توجه شود، عملکرد شرکت باربری است. جالب است بدانید که در روش خرید از کارخانه، تنها تحویل بار تضمین می‌شود و کیفیت فرایند تحویل بار مدنظر قرار نمی‌گیرد. این در حالی است که بسیاری از فروشگاه‌ها صحت و سلامت و حفظ کیفیت محصولات فولادی در هنگام بارگیری، جابجایی و تحویل را نیز در اولویت کار خود قرار می‌دهند. در همین راستا، فروشگاه‌ها از انتخاب بهترین شرکت‌های باربری و تحویل بار با بهره‌گیری از وسایل نقلیه مناسب و مطمئن و نیروی انسانی باتجربه اطمینان حاصل می‌کنند. به‌این‌ترتیب، خرید از یک فروشگاه معتبر یک تصمیم مهم است می‌تواند تجربه خرید شما را ارتقا دهد و سلامت و حفظ کیفیت محصولات را نیز تضمین کند. 

خرید تیرآهن از کارخانه

خرید از کارخانه با حذف واسطه‌ها و دلالان، قیمت تیرآهن را به حداقل می‌رساند. بااین‌حال، محدودیت‌هایی را نیز بر خرید شما اعمال می‌کند. در وهله اول حجم خرید شما باید ضریب 22-24 تن (ظرفیت یک تریلی) باشد. در وهله بعد، ممکن است فاصله کارخانه از محل اجرای پروژه زیاد باشد. به‌این‌ترتیب، هزینه‌های حمل‌ونقل تیرآهن به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد.

نکات کلیدی 

در این مقاله به بررسی مهم‌ترین عوامل مؤثر بر حمل‌ونقل تیرآهن پرداختیم و دانستیم که موقعیت جغرافیایی و فاصله محل بارگیری تا مقصد و روش تحویل تیرآهن ازجمله مهم‌ترین فاکتورهای تعیین‌کننده هزینه هستند. اگرچه سازمان حمل‌ونقل کشوری برای حمل‌ونقل انواع بار تعرفه‌های سالانه تعیین می‌کند، اما موارد متعددی مانند هزینه سوخت نیز می‌توانند در هزینه نهایی تحویل بار تأثیر بگذارند. بنابراین، لازم است از پیش از هر کاری استعلام گرفته و از هزینه نهایی مطمئن شوید.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

blog image
چدن چکش خوار یا مالیبل
شنبه 01 اردیبهشت 1403
blog image
پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403
سه‌شنبه 28 فروردین 1403