بازار نزولی آهن در آغاز دومین هفته تیرماه

بازار نزولی آهن در آغاز دومین هفته تیرماه

اخبار
یکشنبه 11 تیر 1402

بازار آهن و فولاد علی‌رغم ثبات قیمت دلار در روزهای اخیر، وارد روند نزولی شده است. البته نوسان‌های نزولی محصولات چندان زیاد نیست و تعادل بازار را برهم نمی‌زند. هیجان‌های روزهای ابتدایی تیرماه به پایان رسیده و اکنون بازار ثبات خود را به دست آورده است. میزان عرضه و تقاضا در بازار در سطح معمول قرار دارد و به همین دلیل است که نوسان‌های موجود چندان هیجانی نیستند. در ادامه بررسی می‌کنیم که بازار در روزهای اول دومین دهه از تیرماه چه روندی داشت.

نمودار قیمت‌های مقاطع فولادی در روزهای اخیر چگونه بود؟

اولین روزهای دومین هفته تیر با روند نزولی آغاز شد. البته بعضی از مقاطع به ثباتی که در آخر هفته قبلی به دست آورده بودند، ادامه دادند و تعدادی هم کمی افزایش قیمت داشتند. در ادامه به سراغ بخش‌های مختلف بازار آهن و فولاد می‌رویم و روندهای آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

نمودار قیمت میلگرد در اکثر بازارها نزولی بودد؛ تعدادی از محصولات هم با قیمتی مشابه روزهای قبل معامله شدند. بیشترین کاهش قیمت در بازار میلگرد مربوط به برند پرشین فولاد بود که ۳.۷ درصد کاهش قیمت داشت و حدود ۹۰۰ تومان افت قیمت داشت اما در روز 11 تیر مقداری افزایش قیمت داشت. بعد از آن هم میلگردهای فایکو و بافق یزد، با ۲.۷ درصد، بیشترین کاهش را ثبت کردند؛ البته قیمت این برندها هم در امروز مقداری افزایش قیمت داشته است. برندهایی چون جهان فولاد سیرجان، راد همدان و کاوه تیکمه داش هم در بازه ۴ تا ۷ تیرماه به ثبات رسیدند و در ۱۰ تیرماه هم ثابت ماندند.

 

image not found
نوسانات قیمت میلگرد آجدار بافق یزد 16 - 11 تیر

 

بازار پروفیل از ثباتی که از ۴ تیر به دست آورده بود خارج شد. البته هنوز تعداد زیادی از این محصولات قیمت ثابت دارند، اما پروفیل اصفهان و تعدادی از محصولات تهران، بین ۰.۳ تا ۱.۳ درصد کاهش قیمت داشتند.

ورق سیاه برندهای مختلف در روز شنبه ۱۰ خرداد، نوسان‌های محدودی را تجربه کردند اما اکثر آن‌ها در یکشنبه، ۱۱ خرداد ثابت بودند. البته بسیاری از این محصولات بیشتر از یک هفته است که در نرخ ثابت قرار دارند.

اکثر نبشی‌های بازار در دهمین روز از خردادماه ثابت بودند، اما از ۱۱ خرداد روند نزولی خود را آغاز کردند. به عنوان مثال نبشی  4*60*60 ناب تبریز، ۱.۵ درصد کاهش پیدا کرد و از ۲۴ هزار و ۵۵۰ به کم‌تر از ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان رسید. بیشترین کاهش قیمت هم مربوط به نبشی  5*50*50 شکفته بود که بعد از حدود یک هفته ثبات، ۲.۶ درصد کاهش داشت و از ۲۴ هزار و ۳۰۰ تومان به ۲۳ هزار و ۶۵۰ تومان رسید. بعضی از نبشی‌ها از جمله آونگان، منظومه و جاوید بناب، همچنان ثابت مانده‌اند.

از میان برندهای تولیدکننده ناودانی، تنها سه برند شکفته، صنایع فولاد کوهپایه و تهران نوسان داشتند و بقیه ثابت بودند. نوسان این محصولات هم بین ۰.۷ تا ۲.۴ بود. ناودانی 5  اسپیرال صنایع فولاد کوهپایه هم افزایش پیدا کرد و از ۲۵ هزار و ۵۰۰ به ۲۶ هزار و ۷۰۰ تومان رسید.

 

image not found
نوسانات قیمت تیرآهن14 ماهان 12 متری بنگاه تهران - 11 تیر

 

قیمت تیرآهن در بازارهای مختلف امروز عمدتا نزولی و ثابت بود، اما در میان این روندها، تعدادی هم شیب مثبت به چشم می‌خورد. مثلا تیرآهن ۱۴ یزد که در ۱۰ تیر از ۳ میلیون و ۳۰۲ هزار تومان به ۳ میلیون و ۲۵۶ هزار تومان رسیده بود، دوباره به قیمت سابق خود برگشت. نوسان‌های نزولی هم چندان شدید نبود و از ۱.۵ درصد فراتر نرفت؛ کاهشی‌ترین تیرآهن امروز، سایز ۱۴ ماهان بود که از ۳ میلیون و ۷۳ هزار تومان به ۳ میلیون و ۲۷ هزار تومان رسید.

نوسانات بازار لوله‌ها هم مثل همیشه،‌ کم‌تر از سایر بخش‌های بازار آهن و فولاد است. آخرین نوسان‌های لوله مانیسمان به ۶ تیر بر می‌گردد و از آن زمان تاکنون، نرخ انواع مختلف این محصولات به ثبات رسیده است. در بازار لوله داربستی هم چنین روندی وجود دارد، اما تعدادی از محصولات در ۱۱ تیر، کاهش ۰.۳ درصدی را تجربه کرده‌اند که نوسانی جدی به شمار نمی‌رود و آرامش بازار لوله را برهم نمی‌زند!

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید