شروع قطعی برق و افزایش قیمت در بازار آهن

شروع قطعی برق و افزایش قیمت در بازار آهن

اخبار
چهارشنبه 17 خرداد 1402

امروز اولین روز سهمیه‌بندی برق بود و قطعی برق به صورت محدود در بعضی از کارخانه های فولادی اعمال شد. البته اعلام شده است که کسری برق تنها ۲۰ درصد نسبت به روال سابق است، اما بعضی از کارخانه‌ها میزان عرضه محصولات خود را تا حدود ۵۰ درصد کاهش دادند. نکته مهم این است که کاهش احتمالی تولید که منجر به کمبود مقاطع فولادی در بازار و برآورده نشدن تقاضا می‌شود، به همین خاطر بسیاری از انباردارها، از الان خرید و انبار آهن‌آلات را شروع کرده‌اند. آمار نشان می‌دهد بعضی از انبارها تا حدود ۶۸ درصد از ظرفیتشان را پر هستند و این یک رکورد بی‌سابقه است. بیایید بررسی کنیم این اتفاقات چه تأثیری بر قیمت مقاطع فولادی مختلف گذاشته است.

نگاهی به بازار میلگرد قیمت میلگرد

بازار میلگرد امروز شیب‌های صعودی و نزولی مختلفی را تجربه کرد، اما اکثر آن‌ها در محدود مثبت یا منفی دو درصد نوسان داشتند. البته تعداد محدودی از این محصولات مانند میلگرد صبا فولاد زاگرس، ۳ درصد کاهش قیمت پیدا کردند. اکثر روندهای بازار امروز میلگرد نزولی بود. به عنوان مثال محصولات امیرکبیر حدود ۱.۸ درصد کاهش قیمت را تجربه کردند. نرخ سایز ۱۸ این محصول از ۱۰ خرداد وارد روندی ثابت شده بود و بعد از کاهشی شدید به ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان رسید. اما روز بعد از تعطیلات نیمه خرداد، وارد روند افزایشی شد و قیمت ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان را ثبت کرد. امروز، ۱۷ خرداد هم نمودار اصلاح شد و میلگرد ۱۸ این برند در قیمت ۲۴ هزار و۳۰۰ تومان خرید و فروش می‌شود. بالاترین قیمت میلگرد ۱۸ صبا فولاد زاگرس در خردادماه، نزدیک به ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان بوده است.

 

image not found
نوسانات قیمت میلگرد صبا فولاد زاگرس 18 شاخه 12 متری کارخانه

 

میلگرد ذوب آهن اصفهان امروز بین ۰.۴ تا ۱.۱ افزایش قیمت داشت. نرخ سایز ۲۲ این مقاطع فولادی که از ۹ خرداد وارد روند نزولی شده بود، بعد از یک هفته اصلاح شد و به ۲۴ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. نرخ این محصول تا پیش از روند نزولی که از ۹ خرداد شروع شد، تا ۲۶ هزار تومان هم بالا رفته بود. البته بالاترین قیمتی که میلگرد ۲۲ ذوب آهن در خرداد ماه امسال تجربه کرد، ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان بود.

نوسانات محدود ورق سیاه

بازار ورق‌های آهنی امروز نوسان‌های محدودی را تجربه کرد و نرخ اکثر مقاطع ثابت بود. اکثر مقاطع تختی که امروز نوسان داشتند، افت قیمت را تجربه کردند و تعداد محدودی از آن‌ها صعودی بودند. اما افت قیمت هیچکدام، بیشتر از ۳ درصد نبود. به عنوان مثال قیمت ورق آهن رول  12 فولاد مبارکه 1500، افت ۲.۹ درصدی داشت و نرخ آن از نزدیکی ۳۱ هزار و ۴۰۰ تومان به ۳۰ هزار و ۴۵۰ تومان رسید. البته این محصول از هشت خرداد وارد یک روند ثابت شده بود و تا ۱۳ خرداد با قیمت ۳۱ هزار و ۵۶۰ تومان باقی ماند.

روندهای افزایشی بازار ورق آهن، بسیار محدودتر از نوسانات کاهشی بود. به عنوان مثال قیمت ورق سیاه ۳ رول فولاد مبارکه 1250، امروز ۰.۳ درصد افزایش پیدا کرد و از ۳۲ هزار و ۱۰۰ تومان به ۳۲ هزار و ۲۰۰ رسید. نرخ این محصول از ۶ خرداد تاکنون تقریبا ثابت باقی مانده و بیشتر از ۵۰۰ تومان افزایش یا کاهش پیدا نکرده.

نوسانات مختلف قیمت تیرآهن

بازار تیرآهن هم امروز مثل میلگرد، نوسان‌های مختلفی را تجربه کرد. بیشترین افزایش قیمت مربوط به تیرآهن ۳۰ ذوب آهن بود که ۶.۶ درصد افزایش پیدا کرد و از ۲۷۹ هزار و ۸۲۰ تومان به ۲۹۸ هزار و ۱۷۰ تومان رسید. البته تا پیش از امروز، تیرآهن ۳۰ ذوب آهن، به مدت ۹ روز، با نرخ ۲۷۹ هزار و ۸۲۰ تومان خرید و فروش می‌شد و این اولین نوسان ده‌ روزه این پروفیل فولادی است.

 

image not found
نوسانات قیمت تیرآهن 30 ذوب آهن اصفهان شاخه 12 متری کارخانه

 

اکثر مقاطع ذوب آهن اصفهان امروز نوسان‌های افزایشی و کاهشی داشتند، اما هیچکدام از آن‌ها به اندازه سایز ۳۰ افزایش پیدا نکردند. تیرآهن‌های سایر برندها، تقریبا ثابت باقی ماندند و تنها چند مورد کاهش قیمت را تجربه کردند. به عنوان مثال قیمت تیرآهن ۲۰ یزد در بنگاه تهران، بعد از ثبات یک هفته‌ای، امروز ۲.۱ درصد کاهش پیدا کرد و از ۶ میلیون و ۴۶۷ هزار تومان به ۶ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان رسید.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید