بازار آهن در ثبات عمیق!

بازار آهن در ثبات عمیق!

اخبار
دوشنبه 08 خرداد 1402

این روزها بازار آهن و فولاد در ثبات عمیقی فرو رفته که حتی افزایش قیمت ۳۰ درصدی کرایه بار هم نتوانست به آن نوسان بدهد. بازار آهن در سطح بین‌الملل هم تقریبا به همین اندازه آرام مانده و چند روزی است که نوسان جدی را تجربه نکرده. گرفت در این مقاله به بررسی کامل بازار آهن پرداخته است.

خبرهای امروز در ایران و منطقه

مهم‌ترین خبر امروز در ایران، دیدار سیاستمداران ایرانی با حاکم عمان بود. ممکن است تصمیماتی که دو طرف برای گسترش روابط گرفته‌اند، در آینده روی نرخ بازار فولاد تأثیر بگذارد. البته از آنجایی که عمان، مصرف‌کننده بزرگی برای مقاطع فولادی ایران نیست، احتمال اینکه این نشست تأثیر بر بازار فولاد نداشته باشد نیز وجود دارد.

مهم‌ترین خبر این روزهای بازار فولاد،‌ انتخابات ترکیه است. ترکیه یکی از مهم‌ترین تولیدکننده‌های فولاد و مقاطع فولادی در ایران به شما می‌رود، اما کارخانه های فولاد بخاطر انتخابات، مدتی است که حجم تولیدشان را کم کرده‌اند و روند بازار این کشور، بلاتکلیف مانده. کم‌کم اردوغان دوباره حکومت این کشور را به دست می‌گیرد و دوباره اوضاع به روال سابق باز خواهد گشت. وقتی کارخانه‌های ترکیه دوباره به روند قبلی خود برگردند، احتمال رونق گرفتن بازار منطقه و ایجاد نوسان در قیمت مقاطع فولادی بیشتر می‌شود.

بررسی بازار فولاد در هشتمین روز از خرداد ۱۴۰۲

بازار فولاد ایران، امروز را هم به خواب عمیق خود ادامه داد و نرخ‌های ثابتی داشت. در ادامه نوسان‌های امروز پرتقاضاترین محصولات بازار را بررسی می‌کنیم.

میلگرد

میلگردهای برندهای مختلف یا نرخ ثابت داشتند یا کمی افت قیمت پیدا کردند. برندهای میانه، ذوب آهن اصفهان، نیشابور، ابهر، امیرکبیر، جهان فولاد سیرجان، راد همدان، فولاد سپهر ایرانیان و ابرکوه امروز افت قیمت ۰.۴ تا ۲.۸ درصدی را تجربه کردند. البته این افت قیمت‌ها، بعد از ثبات طولانی ایجاد شد و احتمالا بعد از این هم قیمت مقاطع ثابت می‌ماند.

 

نوسانات قیمت میلگرد آجدار جهان فولاد سیرجان 14 شاخه 12 متری
نوسانات قیمت میلگرد آجدار جهان فولاد سیرجان 14 شاخه 12 متری

 

به عنوان مثال قیمت میلگرد راد همدان از ۲۷ اردیبهشت ماه تا ۲ خرداد ثابت بود، بعد از آن با یک افزایش قیمت جزئی، دوباره به ثبات رسید و امروز افت قیمت پیدا کرد. نرخ سایز ۱۴ این محصول، امروز ۴۰۰ تومان کاهش پیدا کرد و از ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان به ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان رسید.

نبشی و ناودانی

در بازار نبشی، همه محصولات به جز تولیدات فولاد سپهر ایرانیان، قیمت مشابه دیروز را تجربه کردند. محصولات این برند هم بین ۰.۴ تا ۱.۴ افت قیمت داشتند. بیشترین کاهش در  قیمت نبشی  10  * 100*100  دیده می‌شد که ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ۲۵ هزار و ۱۰۰ تومان رسید. البته روند کاهشی قیمت این محصول از شنبه آغاز شده بود و همچنان هم ادامه دارد. در بازار ناودانی همه قیمت‌های امروز ثابت بود و هیچ تغییری مشاهده نمی‌شد.

 

قیمت نبشی شکفته کارخانه 8 خرداد 1402

 

تیرآهن

بازار تیرآهن، پرنوسان‌ترین بازار امروز بود و در میان محصولات مختلف آن، روندهای ثابت و نزولی وجود داشت؛ چند محصول محدود هم رشد قیمت را تجربه کردند. تیرآهن اصفهان، امروز روندهای متفاوتی را تجربه کردند. تنها روند صعودی بازار امروز،‌ متعلق به تیرآهن ۱۶ ذوب آهن بود که ۵.۲ درصد افزایش پیدا کرد و از ۵ میلیون و ۳۲۱ هزار تومان به ۵ میلیون و ۵۹۶ هزار تومان رسید.

تیرآهن ۱۲ ذوب آهن هم امروز بیشترین افت قیمت را تجربه کرد. نرخ این محصول دیروز یک افزایش غیرمنتظره را ثبت کرده بود و از ۴ میلیون و ۴۰۳ هزار تومان به ۴ میلیون و ۵۸۷ هزار تومان رسیده بود. اما امروز این افزایش ناگهانی جبران شد و نرخ آن دوباره به ۴ میلیون و ۴۰۳ هزار تومان برگشت.

سایر انواع پروفیل های فولادی، نوسان‌های کم‌تر از ۴ درصد داشتند و اکثر آن‌ها هم روند ثابتی را ثبت کردند.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید