ثبات نسب بازار آهن

شروع دوباره خرید آهن آلات با ثبات بازار

اخبار
یکشنبه 07 خرداد 1402

اردیبهشت‌ ماه، بازار فولاد نوسان‌های بسیاری داشت. به همین دلیل خریداران کم‌کم از بازار خارج شدند و تصمیم گرفتند محصولات مورد نیازشان را زمانی خریداری کنند که بازار به ثبات رسیده باشد. وقتی بازار ثبات داشته باشد، می‌توان قیمت‌ها را تاحدودی پیش‌بینی کرد و بودجه مورد نیاز برای خرید را برآورد کرد، اما این امکان در بازاری که صعودها و نزول‌های شدید را تجربه می‌کند، وجود ندارد. با شروع خرداد ماه، بازار آهن به ثبات رسید و قیمت اکثر مقاطع فولادی، نوسان‌های محدود صعودی یا نزولی را تجربه کرد. تداوم ثبات، کم‌کم خریداران را به میدان کشانده تا خرید محصولات مورد نیازشان را از سر بگیرند و تقاضا را افزایش بدهند. در خبر امروز بررسی می‌کنیم بازار آهن  و فولاد، هفتمین روز خردادماه را چطور گذراند.

بازار میلگرد در نوسان‌های کم‌تر از ۲ درصد به سر می‌برد

پرنوسان‌ترین میلگرد بازار امروز، تولیدات فولاد شاهرود بود که ۲.۹ درصد افت قیمت را تجربه کرد. البته این افت قیمت، امروز اتفاق افتاد. میلگرد شاهرود از ۳ تا ۶ خرداد مانند بسیاری از مقاطع فولادی ثابت مانده بود. امروز نرخ میلگرد ۱۶ شاهرود از ۲۵ هزار تومان، به ۲۴ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. سایر مقاطع این برند هم افت قیمت مشابهی را تجربه کردند. سایر میلگردهای بازار یا روند ثابتی داشتند یا شیب‌های صعودی و نزولی کم‌تر از ۲ درصد را تجربه کردند.

 

نوسانات قیمت میلگرد آجدار شاهرود 14 شاخه 12 متری کارخانه
نوسانات قیمت میلگرد آجدار شاهرود 14 شاخه 12 متری کارخانه

 

خواب عمیق بازار نبشی و ناودانی

در بازار ناودانی، هیچ نوسانی به جز افزایش قیمت ۰.۴ درصدی ناودانی ناب تبریز دیده نمی‌شد! جالب است بدانید که تولیدات این کارخانه هم از ۳۱ اردیبهشت تا ۷ خرداد ثابت مانده بودند و امروز بعد از بیشتر از یک هفته، صعود قیمت جزئی را تجربه کردند. ناودانی ناب تبریز از ۱۴ اردیبهشت تا امروز، ترکیبی از روندهای ثابت و نزولی را تجربه کرده بود و امروز، اولین صعودی بود که بعد از یک هفته اتفاق افتاد.

در بازار نبشی هم تنها محصولات کارخانه‌های ناب تبریز، فولاد سپهر ایرانیان و تعدادی از تولیدات مجتمع فولاد ابهر، نوسان قیمت را تجربه کردند. نبشی‌های سایر برندها، به ثبات عمیق خود ادامه دادند. نبشی‌های کارخانه ناب تبریز، ۰.۴ درصد افت قیمت و تولیدات فولاد سپهر ایرانیان، ۰.۷ درصد افت قیمت را تجربه کردند. این نوسان‌ها، به اندازه‌ای ناچیز بود که می‌توان آن‌ها را نادیده گرفت و گفت که بازار نبشی امروز را ثابت گذراند!

 

نوسانات قیمت نبشی 7*70*70 ناب تبریز 6 متری کارخانه
نوسانات قیمت نبشی 7*70*70 ناب تبریز 6 متری کارخانه

 

بازار ورق سیاه امروز نوسان‌های ۰ تا ۳ درصد را تجربه کرد

در ثبات عمیق ۷ خرداد، بازار ورق سیاه، یکی از پرنوسان‌ترین بازارها محسوب می‌شد! در جدول قیمت برندهای مختلف این محصول، بعضی از ورق‌ها نسبت به دیروز تغییری نداشتند، بعضی از آن‌ها کاهش قیمت را تجربه کردند و بعضی هم افزایش داشتند.

پرنوسان‌ترین ورق فولادی بازار امروز، قیمت ورق آهن 4 فولاد مبارکه 1250 بود که از ۳۳ هزار و ۲۵۰ به ۳۲ هزار و ۳۰۰ تومان کاهش پیدا کرد. البته نرخ این محصول در هفته ابتدایی خرداد، چندان باثبات نبود و افزایش‌های بیش از هزار تومان را هم تجربه کرد! با وجود نزول امروز، قیمت هنوز هم این محصول با قیمتی بیشتر از نرخ آن در ابتدای خرداد، خرید و فروش می‌شود. هزینه این محصول در ابتدای خرداد، حدود ۳۲ هزار و ۱۰۰ تومان بود.

سایر انواع ورق‌ های سیاه بازار، کاهش‌های کم‌تر از ۲ درصد را تجربه کردند و بعضی از آن‌ها هم قیمت ثابت داشتند. البته در میان آن‌ها،‌ نمودارهای صعودی هم دیده می‌شد. مثلا روند تولیدات کارخانه فولاد کاویان، امروز شیب صعودی به خود گرفته بود.

آیا ثبات بازار ادامه دارد؟

می‌دانید که بازار آهن در بسیاری از مواقع، نوسان‌های غیرقابل پیش‌بینی نشان می‌دهد و همه را غافلگیر می‌کند! در حال حاضر سیگنالی مبتنی بر خروج بازار از این ثبات دیده نمی‌شود. اگر شرایط به همین صورت باقی بماند، بازار آهن در نیمه ابتدایی خرداد، ثبات قابل قبولی به دست می‌آورد و خریداران می‌توانند با خاطری آسوده، محصولات مورد نیاز برای پروژه‌هایشان را خریداری کنند. همانطور که در ابتدای خبر گفتیم، خریداران کم‌کم وارد بازار می‌شوند؛ آن‌ها از دیروز ثبت سفارشاتشان را از نو آغاز کرده‌اند. این مسئله نشان می‌دهد که آن‌ها به ثباتی که انتظار داشتند، دست پیدا کرده‌اند.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید