کاهش قیمت مقاطع فولادی روندی جهانی که از سال قبل آغاز شده

کاهش قیمت مقاطع فولادی روندی جهانی که از سال قبل آغاز شده

اخبار
یکشنبه 31 اردیبهشت 1402

اگر سال قبل در بازار آهن و فولاد فعال بوده‌اید، احتمالا به خاطر دارید که در بهار و تابستان، روندهای نزولی شدیدی را تجربه کردیم و قیمت بسیاری از محصولات روند نزولی شدیدی به خود گرفت. یکی از علت‌های این مسئله، رکود بازار جهانی فولاد بود. انتظار می‌رفت با پایان سال ۲۰۲۲ و فرا رسیدن ۲۰۲۳، این روندها اصلاح شوند و بازار فولاد دوباره رونق بگیرد. اما این اتفاق نیفتاد و حتی در اسفنده ماه ۱۴۰۱ (مارس ۲۰۲۳)، قیمت فولاد و آهن کاهش شدیدی پیدا کرد. این روندهای نزولی باعث شد تولیدکنندگان اروپایی مقاطع فولادی میزان تولیداتشان را کاهش بدهند تا از این روندها پیشگیری کنند؛ مثلا در سال ۲۰۲۳ آلمان و فرانسه به ترتیب ۶.۶۵ و ۳۲ درصد کم‌تر از مدت مشابه در سال قبل، فولاد تولید کردند.

علت‌های کاهش قیمت جهانی مقاطع فولادی چیست؟

رکود جهانی بازار فولاد، علت‌های مختلفی دارد. اما مهم‌ترین دلیل، حضور چین در بازار است. چین مقاطع فولادی خود را با اختلاف قیمت بسیار زیادی در بازار کشورهای مختلف اروپایی عرضه می‌کند. به عنوان مثال اختلاف قیمت مقاطع وارداتی چین در ایتالیا با مقاطع تولیدی در این کشور آنقدر زیاد بود که باعث شد قیمت فولاد نورد گرم ایتالیا به ۷۵۰ دلار در هر تن برسد. 

  • در حال حاضر، رکود بازار فولاد چهار دلیل اصلی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.
  • اقتصاد چین و کاهش تقاضای مقاطع فولادی به دلیل فرا رسیدن فصل بارش‌ها در چین، باعث شده این کشور محصولاتش را با قیمت پایین‌تری به بازارهای بین‌المللی صادر کند.
  • انتخابات ترکیه و افت ارزش لیر، بازار فولاد این کشور را بی‌ثبات کرده است. ترکیه یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان فولاد در منطقه محسوب می‌شود و نیاز بعضی از کشورهای اروپایی را هم برآورده می‌کند.
  • رکود طولانی بازار و افت قیمت‌ها باعث شده بسیاری از خریداران با احتیاط زیادی خرید کنند و به یکباره برای همه محصولات مورد نیازشان، تقاضا نداشته باشند. کاهش تقاضا، بسیاری از کارخانه‌ها را وادار کرد تا میزان تولیدشان را کاهش بدهند.
  • وضعیت بی‌ثبات بازار باعث کاهش قیمت مواد اولیه‌ای چون قراضه آهن، سنگ آهن و ذغال سنگ کک شده است. در نتیجه هزینه تمام شده بعد از تولید کاهش پیدا می‌کند و قیمت مقاطع هم کم‌تر می‌شود.

وضعیت بازار ایران در دو ماهه ابتدایی ۱۴۰۲ چگونه بود؟

احتمالا می‌دانید که بازار فولاد هم در ماه‌های اخیر همگام با روند نزولی بازار جهانی بوده است و نوسان‌های بسیاری را تجربه کرده. در دو ماهه ابتدایی امسال، نوسان‌ها زیاد بوده اما در مجموع می‌توان گفت در این دوماه، قیمت بسیاری از مقاطع ثابت باقی مانده. به عنوان مثال قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان در سایز 22 در ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ با قیمت ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسید و امروز، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، با قیمت ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان عرضه می‌شود. البته در این میان نوسان‌های قیمت بسیاری را تجربه کرده و اوج قیمت ۳۱ هزار تومانی و کف قیمت ۲۴ هزار و ۳۰۰ تومانی را هم دیده است! قیمت سایر مقاطع فولادی هم بعد از نوسان‌های بسیار و روندهای نزولی در اردیبهشت ۱۴۰۲، اصلاح شده و اکنون به نزدیکی نرخ آن‌ها در اواسط فروردین رسیده است.

 

در این تصویر، تغییرات قیمت تیرآهن 22 اصفهان را در 2 ماه ابتدایی سال 1402 مشاهده می کنید.
در این تصویر، تغییرات قیمت تیرآهن 22 اصفهان را در 2 ماه ابتدایی سال 1402 مشاهده می کنید.

 

بازار فولاد در آخرین روز اردیبهشت ۱۴۰۲

بازار آهن و فولاد، آخرین روز اردیبهشت را با رنگ سبز به پایان می‌رساند. روند اصلاحی قیمت ارز به پایان رسیده و همین مسئله باعث رشد قیمت بسیاری از محصولات فولادی شده است. البته در این بازار سبز، رنگ‌های خنثی و قرمز هم دیده می‌شود! بعضی از مقاطع فولادی، سه تا چهار روز انتهایی اردیبهشت را با روند ثابت به پایان رساندند و تعداد محدودی هم در هفته آخر، به سیر نزولیشان ادامه دادند. مثلا قیمت میلگرد ظفر بناب از ۲۳ تا ۱۵ اردیبهشت روند افزایشی داشت و از ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان به ۲۶ هزار تومان رسید، اما بعد از آن افت پیدا کرد و تا آخر اردیبهشت روی قیمت ۲۵ هزار و ۴۰۰ تومان، ثابت باقی ماند. اما میلگرد ابهر، بعد از ۴ روز ثبات قیمت، امروز کاهش ۳۰۰ تومانی را تجربه کرد. 

در روزهای اخیر، بازار فولاد ایران ثبات نسبی را تجربه می‌کند و نمودار کم‌تر محصولی، نوسان شدید داشته است. به همین دلیل احتمال می‌رود بازار مدتی در آرامش بماند و خریداران فرصت کافی برای به تعادل رساندن عرضه و تقاضا در بازار به دست آورند.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید