در این تصویر، انواع میلگرد را در بازار آهن مشاهده می کنید.

نوسانات قیمت بازار جهانی فولاد در پایان اردیبهشت 1402

اخبار
سه‌شنبه 26 اردیبهشت 1402

اگر در روزهای اخیر اخبار بازار فولاد را بررسی کرده باشید، می‌دانید که از نیمه دوم اردیبهشت ماه، روند نزولی بر اکثر مقاطع تخت و طویل فولادی حاکم شد و نرخ بسیاری از محصولات را کاهش داد. در بازار فولاد جهانی هم روندهایی مشابه بازار داخل حاکم بوده و بسیاری از محصولات، شیب منفی را در قیمتشان تجربه کرده‌اند. در این خبر از گرفت بررسی می‌کنیم، هفته سوم اردیبهشت (مصادف با ۱۹مین هفته از سال ۲۰۲۳) در بازار فولاد بین‌الملل چه گذشت. 

روند نمودارهای مقاطع فولادی در بازار جهانی چگونه بوده؟

همانطور که در ابتدای خبر اشاره کردیم، روند قیمت‌ها در بازار جهانی نزولی است. البته در هفته سوم اردیبهشت، بسیاری از مقاطع فولادی کف قیمت خود را لمس کردند و به ثبات رسیدند. کارشناسان و تحلیلگران بازار فولاد، چندان به افزایش قیمت‌ها امیدوار نیستند و بیشتر انتظار دارند که بازار در روندی ثابت و آرام فرو برود. 

کارشناسان دلایل مختلفی را برای این پیش‌بینی‌های خود در نظر می‌گیرند. دلیل اول ثبات بازار چین است؛ بازار فولاد چین تعیین‌کننده اصلی نرخ شمش و ورق سیاه محسوب می‌شود و ثبات آن به معنای ثبات قیمت جهانی این دو محصول است. از طرفی، ترکیه به عنوان مهم‌ترین منبع صادرات قراضه، منتظر انتخابات است و احتمالا بازار فولادش برای مدتی از رونق می‌افتد. سومین دلیل ثبات بازار، نزدیک شدن به ماه ژوئن و جولای است؛ کشورهای غربی در این دو ماه در تعطیلات تابستانی قرار می‌گیرند و معاملات و پروژه‌هایشان را سبک‌تر ادامه می‌دهند. پس بازار هم به ثبات می‌رسد. کاهش قیمت نفت، هم‌زمان با گرم شدن هوا، از دیگر علت‌های روند نزولی اخیر در بازار آهن و فولاد بوده است. 

مقایسه نمودار قیمت بعضی از مقاطع فولادی در بازار ایران و خارج

نوسان‌های بازار ایران همیشه با نوسان‌های بازار بین‌المللی، هماهنگ نیست. زیرا در بسیاری از موارد، عواملی که داخل کشور رخ می‌دهد، روی نرخ محصولات تأثیر می‌گذارد. اما همانطور که گفتیم، روند نزولی نیمه دوم اردیبهشت‌ماه، با رشد منفی بازار فولاد جهانی همراه بوده است. بیایید نوسان‌های قیمت چند محصول در سطح داخلی و جهانی را باهم مقایسه کنیم تا متوجه شویم تغییرات قیمت در هر دو سطح چگونه بوده است.

مقایسه نوسان‌های میلگرد در ایران و جهان

چین و ترکیه در سومین هفته از اردیبهشت، میلگردهایشان را با قیمت کم‌تری عرضه کردند. به عنوان مثال چین، نرخ این مقاطع فولادی را سه دلار کاهش داد و هر تن را با قیمت ۵۷۰ دلار فروخت. البته رشد منفی این محصول در بازار بورس شانگهای تا ۲۰ دلار هم رسید. ترکیه و اروپا هم به ترتیب ۲۰ و ۱۰ دلار از قیمت میلگردهایشان کاستند، اما آمریکا ثبات قیمت این مقاطع فولادی را حفظ کرد و هر تن را به نرخ ۹۴۰ دلار از درب کارخانه عرضه کرد.

 

در این تصویر، تغییرات قیمت میلگرد 16 ذوب آهن اصفهان را مشاهده می کنید.
در این تصویر، تغییرات قیمت میلگرد 16 ذوب آهن اصفهان را مشاهده می کنید.

 

 میلگردهای ایران در هفته سوم اردیبهشت نوسان‌های بسیاری را تجربه کردند. ما در صفحه نمودار قیمت میلگرد، تغییرات قیمت اکثر برندها را مورد بررسی قرار داده ایم. بعضی از محصولات در روزهای ابتدای هفته سوم اردیبهشت روند صعودی داشتند و سپس از اواسط هفته سقوط قیمت را شروع کردند. اما بعضی دیگر هفته را با شیب منفی آغاز کردند و در روزهای میانی، کمی صعود داشتند. با این وجود، هنوز نوسان‌های بسیاری در بازار میلگرد ایران وجود دارد و نمی‌توان کف قیمتی برای این محصولات تعیین کرد. به عنوان مثال میلگرد ۱۶ ذوب آهن اصفهان تمام طول هفته سوم را با افت قیمت سپری کرد و نرخ آن از ۲۶ هزار و ۲۶۰ تومان به ۲۴ هزار و ۲۴۰ رسید. اما میلگرد ۱۶ نیشابور در روزهای یکشنبه (۱۷ اردیبهشت) و چهارشنبه (۲۰ اردیبهشت) شیب صعودی به خود گرفت و در نهایت قیمت آن از ۲۶ هزار تومان در ابتدای هفته به ۲۵ هزار و ۴۵۰ تومان در روز چهارشنبه رسید.

مقایسه نوسان‌های ورق سیاه در ایران و جهان

همانطور که پیش از این گفتیم، تعیین‌کننده اصلی قیمت این محصول در بازار جهانی، چین است. این کشور در هفته سوم اردیبهشت، ورق سیاه صادراتی را در محدوده قیمت ۵۷۵ تا ۵۹۰ دلار به ازای هر تن عرضه کرد که ۲۵ دلار نسبت به بازه متوسط قیمت، کم‌تر بود. نرخ این محصول در بازار اروپا و آمریکا هم کاهش ۱۰ و ۵ دلاری را تجربه کرد.

 

قیمت ورق سیاه 3 فولاد مبارکه، 25 اردیبهشت 1402

سایز

قیمت

ورق 1000 فولاد مبارکه

325230

ورق 1250 فولاد مبارکه

308720

ورق 1500 فولاد مبارکه

324780

ورق 2000*1000 فولاد مبارکه

341750

ورق 1250*2500 فولاد مبارکه

324780

ورق 1500*6000 فولاد مبارکه

313770

 

قیمت ورق سیاه در هفته سوم اردیبهشت بازار آهن ایران هم روند نزولی شدیدی به خود گرفت. علت آن هم کمبود تقاضا، کاهش قیمت ارز و افت قیمت جهانی بود. در این هفته نرخ ورق سیاه 2 فولاد مبارکه 1000 از حدود ۳۶۳ هزار تومان به ۳۴۱ هزار تومان رسید. البته کارخانه فولاد مبارکه روز سه‌شنبه، ۱۹ اردیبهشت، روند عرضه ورق سیاه را متوقف کرد و این مسئله تاحدودی باعث کنترل شیب تند نزولی قیمت این محصول شد. در روزهای آخر هفته سوم، نمودار قیمت ورق سیاه در ایران به ثبات رسید و محصولی که نام بردیم، با قیمت تقریبی ۳۴۰ هزار تومان خرید و فروش شد.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید