کارخانه فولاد مبارکه در تصویر نمایش داده شده است.

اهتمام فولاد مبارکه برای تکمیل ۱۳۰ پروژه جاری

اخبار
یکشنبه 27 فروردین 1402

محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل فولاد مبارکه، در این بازدید که به همراه جمعی از معاونان و مدیران شرکت صورت گرفت گفت: رهبر معظم انقلاب در شعار سال ۱۴۰۲ نیز بر اهمیت تولید، رشد آن و تأثیری که بر بهبود قدرت اقتصادی کشور و در نتیجه مهار تورم و بهبود معیشت زندگی مردم دارد، تأکید فرمودند. خوشبختانه در همین راستا، شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بنگاه‌های اقتصادی کشور که محصولات موردنیاز بسیاری از صنایع بزرگ و کوچک کشور را تولید می‌کند، این راهبرد را مدنظر قرار داده تا همچنان مانند سال قبل بتواند سهم خود را در تحقق شعار سال و رونق اقتصادی و بهبود معیشت آحاد جامعه ادا نماید.

وی با اشاره به اینکه فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۱ در حوزه‌های تولید، پیشبرد فرایند اجرای پروژه‌های توسعه، تولید محصولات جدید و دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی عملکرد درخشانی داشت، تصریح کرد: علاوه بر رشد تولید، یکی از تعهدات شرکت‌های بزرگی مانند فولاد مبارکه و انتظاراتی که از این شرکت‌ها وجود دارد تعهد به سرمایه‌گذاری است که خوشبختانه طی یک سال و نیم گذشته، پروژه‌های متعددی در فولاد مبارکه آغاز شده و اجرای آن‌ها با سرعت و کیفیت بسیار مطلوب در حال انجام است.

مدیرعامل کارخانه فولاد مبارکه اصفهان تعداد پروژه‌های جاری این شرکت را ۱۳۰ پروژه اعلام و تصریح کرد: برای اجرای این پروژه‌ها که در تکمیل و به بهره‌برداری رساندنِ آن ها اهتمام خاص داریم، بالغ‌بر ۴۸۰ میلیون یورو و ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است تا گام بلندی برای تحقق راهبرد مقام معظم رهبری برای سال ۱۴۰۲ مبنی بر جذب سرمایه وتوسعه برداشته باشیم.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت به بار نشستن هرچه سریع‌تر این طرح‌ها و نقشی که تک‌تک آن‌ها می‌توانند در رونق اقتصادی جامعه ایفا کنند، به‌طور منظم، طی بازدیدهای میدانی، روند اجرای این پروژه‌ها را کنترل می‌کنیم.

به گفته طیب‌نیا، متأسفانه به‌دلیل عواملی از قبیل تحریم‌ها و نوسانات شدید ارزی، برخی از پروژه‌ها در فرایند اجرا با تأخیر مواجه می‌شوند؛ اما تلاش مجموعه بر این است که مشکلات موجود را مدیریت کنیم و اجازه ندهیم حتی یکی از آن‌ها با توقف مواجه شود. امروز نیز شاهد آن بودیم که خوشبختانه بخش اعظمی از پروژه‌ها مطابق برنامه در حال اجراست.

وی از پیشرفت ۷۵ درصدی پروژه احداث نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی فولاد مبارکه خبر داد و گفت: این پروژه ارزشمند که با توجه به گرم شدن هوا می‌تواند در فصل گرم سال خطوط تولید را یاری کند، به‌زودی وارد فاز بهره‌برداری خواهد شد.

مدیرعامل فولاد مبارکه افزود: بهره‌برداری از این پروژه‌ها در رشد تولید، اشتغال‌زایی و کاهش معضل بیکاری، درآمدزایی و رونق اقتصادی و در نهایت کاهش تورم مؤثر است و این اتفاق میمون نوید مبارکی برای سهام‌داران و ذی‌نفعان شرکت و کشور عزیزمان خواهد بود.

وی تأکید کرد: وقتی توسعه‌ها به بار می‌نشیند بدیهی است علاوه بر رشد تولید و اشتغال‌زایی، درآمدزایی و تزریق نقدینگی صورت می‌گیرد و امید در جامعه تقویت می‌شود.

طیب‌نیا گفت: طی یک سال اخیر با آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های توسعه و استخدام جدیدی که انجام شد، برای بالغ‌بر ۴ هزار نفر، به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم، فرصت شغلی ایجاد شده است؛ بنابراین به‌صراحت می‌توان گفت فولاد مبارکه در این حوزه دِین خود را به جامعه در زمینه بهبود وضعیت معیشت مردم ادا کرده است. البته این پایان کار نیست و ان‌شاءالله در ادامه نیز با به بار نشستن سایر پروژه‌ها و افزایش تولید، شاهد بهبود این وضعیت نیز خواهیم بود.

در جریان این بازدید، مدیران اجرای پروژه‌های جنبی و پشتیبانی، انرژی و سیالات، توسعه آهن‌سازی و فولادسازی در گزارش‌های مبسوطی میزان پیشرفت و اجرای پروژه‌های در دست اجرای خود را در حضور مدیرعامل فولاد مبارکه به شرح ذیل توضیح دادند:

احداث نیروگاه برق با توجه به کمبود شدید برق در فصول گرم سال

حمیدرضا خسروانی پور، مدیر اجرای پروژه‌های انرژی و سیالات گفت: با توجه به کمبود شدید برق در فصول گرم سال و لزوم استمرار تولید و لزوم افزایش دیماند شبکه، احداث این نیروگاه که از پروژه‌های پیشران دولت نیز به شمار می‌آید در دستور کار فولاد مبارکه قرار گرفت.

 

کارخانه فولاد مبارکه اصفهان در تصویر نمایش داده شده است.

 

ظرفیت نیروگاه

نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه شامل دو واحد گازی به ظرفیت اسمی هریک ۳۰۷ مگاوات و یک واحد بخار به ظرفیت اسمی ۳۰۰ مگاوات است که جمعاً با ظرفیت اسمی ۹۱۴ مگاوات در زمینی بالغ‌بر ۱۲ هکتار در شمال‌شرقی پست برق شهید خرازی با همکاری متخصصان فولاد مبارکه و شرکت مپنا در حال احداث است.

سرعت و پیشرفت چشمگیر اجرای پروژه

علاوه بر دستاوردهایی که بهره‌برداری از این نیروگاه می‌تواند داشته باشد، نکته قابل‌توجه در سرعت بالای احداث این نیروگاه است؛ به‌نحوی‌که با گذشت حدود ۱۳ ماه از شروع پروژه، شاهد پیشرفت ۷۵ درصدی آن هستیم که این میزان پیشرفت در زمان مذکور به‌نوعی یک رکورد محسوب می‌شود و در پروژه‌های مشابه کشور بی‌سابقه است. در حال حاضر ۹۷ درصد تجهیزات واحدهای گازی تأمین‌ شده و نصب هر دو واحد گازی بیش از ۹۰ درصد پیشرفت داشته است و پیش‌بینی می‌گردد در تابستان سال جاری واحد گازی اول راه‌اندازی گردد.

افزایش توان ساخت داخل و اشتغال‌زایی

کلیه مراحل نصب، تست و راه‌اندازی نیروگاه توسط متخصصان داخلی در حال انجام است. همچنین شایان ذکر است که بیش از ۶۰ درصد تجهیزات این واحد تولیدی برق توسط شرکت‌های توانمند داخلی تأمین می‌شود که اشتغال‌زایی بسیار زیادی با خود به همراه داشته و دانش و توان فنی مهندسان ایرانی را نیز به شکل قابل‌توجهی ارتقا داده است و بر قیمت ورق فولاد مبارکه اصفهان تاثیر بسزایی گذاشته است. 

سایر مزایا

مزیت این نیروگاه نسبت به نیروگاه قبلی فولاد مبارکه راندمان بالای آن است. واحدهای گازی با استفاده از توربین گرمای حاصل از دود خروجی توربین‌های گازی در بویلرهای بازیافتی، بخار سوپر هیت تولید می‌نماید و بخار تولیدی توربوژنراتور بخار را به حرکت درمی‌آورد. در حقیقت واحد بخار بدون مصرف سوخت قادر به تولید برق است و به این ترتیب بازده کل نیروگاه افزایش خواهد یافت. از مزایای دیگر این نیروگاه می‌توان به مصرف آب کمتر نسبت به نیروگاه قبلی اشاره کرد؛ به‌طوری‌که مصرف ویژه آب این نیروگاه با استفاده از برج‌های خنک‌کننده هوایی حدود یک‌دهم مصرف ویژه نیروگاه موجود است که دارای برج خنک‌کننده آبی است.

۱-پروژه توسعه انباشت و برداشت ناحیه آهن‌سازی

رضا خادم کیمیایی، مدیر اجرای پروژه‌های ناحیه آهن‌سازی تشریح کرد: همان‌گونه که از نام این پروژه مشخص است، توسعه فضا و ظرفیت واحد انباشت و برداشت هدف اصلی تعریف و اجرای این عملیات است که با تأکید مدیریت شرکت در حال حاضر دارای پیشرفت کلی بیش از ۷۲ درصد و پیشرفت فاز اجرای ۸۰ درصد است.

مهم‌ترین فعالیت‌های انجام‌شده در این پروژه عبارت‌اند از: کامل شدن عملیات ریل‌گذاری جهت نصب ماشین ریکلایمر پارک شماره ۱؛پیشرفت ۹۸.۵ درصدی عملیات ریل‌گذاری ماشین استاکر پارک شماره ۲؛ انجام عملیات تسطیح پارک شماره ۱؛ پیشرفت حدود ۹۰ درصدی عملیات تسطیح پارک شماره ۲؛ پیشرفت حدود ۹۰ درصدی عملیات نصب نوار نقاله ۰۴، شوت‌ها و تنظیمات مربوطه؛ پیشرفت حدود ۵۰ درصدی عملیات نصب نوار نقاله ۰۵ و متعلقات آن؛ پیشرفت ۱۰۰ درصدی عملیات اجرای کابل‌های MV از پست RED۲ به ساختمان اتاق برق؛ پیشرفت ۸۵ درصدی عملیات اجرای کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی و سیستم زهکش؛ پیشرفت حدود ۷۵ درصدی اجرای عملیات سیستم پاشش آب.

گفتنی است علی‌رغم مشکلات ناشی از تحریم‌های ظالمانه، برخی از اقلام عمده پروژه، نظیر نوار نقاله‌ها، موتور/گیربکس‌ها، ویبرو فیدرها و سیستم‌های توزین و... تأمین شده و آماده نصب است.

۲-پروژه نصب و راه‌اندازی ماشین‌آلات جدید انباشت و برداشت ناحیه آهن‌سازی

به‌موازات انجام پروژه فوق، نصب ماشین‌آلات جدید انباشت و برداشت ناحیه آهن‌سازی در پارک‌های انباشت و برداشت موجود و جدید واحد شهید خرازی در حال انجام است.

مهم‌ترین فعالیت‌های انجام‌شده در این پروژه عبارت‌اند از:

الف) مراحل اجرا و نصب پرتال ریکلایمر، شامل نصب سازه‌های اصلی، گریدر و سازه هویست؛ نصب چرخ‌های ماشین (بوجی‌ها)؛ پیشرفت ۹۳ درصدی عملیات نصب قطعات مکانیکی و تجهیزات مربوطه؛ ادامه عملیات کابل‌کشی و نصب جعبه‌های اتصال و سینی کابل‌ها.

ب) مراحل اجرا و نصب بوم ریکلایمر، شامل نصب سازه‌های اصلی شامل (Sub structure, Equalizer beam, Upper structure) پس از انجام ماشین‌کاری دقیق؛ نصب چرخ‌های ماشین (بوجی‌ها)؛ پیشرفت

۴۱ درصدی عملیات نصب قطعات مکانیکی.

ج) مراحل اجرا و نصب بریج ریکلایمر، شامل اتمام عملیات جوشکاری و نصب سازه‌های اصلی؛ نصب چرخ‌های ماشین (بوجی‌ها)؛ انجام عملیات پیش مونتاژ و جوشکاری بخش اول Harrow های ماشین؛ انجام پیش مونتاژ و جوشکاری تِرولی؛ ادامه عملیات نصب قطعات مربوط به

Chain Guide؛ پیشرفت ۵۴ درصدی عملیات نصب قطعات مکانیکی.

د) مراحل اجرا و نصب استاکر، شامل نصب سازه‌های اصلی ماشین شامل (Sub structure, Super structure, Boom)؛ نصب تجهیزات مکانیکی، چرخ‌های ماشین (بوجی‌ها)، یونیت و جک‌های هیدرولیک؛ ادامه عملیات جوشکاری و نصب سازه‌های اصلی Tripper Car شامل (Sub structure, Super structure)، هندریل‌ها و پلتفرم‌های مربوطه؛ پیشرفت ۸۴ درصدی عملیات نصب قطعات مکانیکی.

شایان‌ذکر است شروع قرارداد از تاریخ ۱۲/۰۵/۱۴۰۱ و پایان آن ۲۶/۱۱/۱۴۰۲ است و با توجه به درصد پیشرفت فیزیکی که مطابق با برنامه زمان‌بندی حدود ۳۸ درصد بوده، انتظار می‌رود احداث این مجموعه در زمان قرارداد و بدون هیچ‌گونه تأخیری به اتمام و بهره‌برداری برسد.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید