میلگرد نگهداری شده در انبار نمایش داده شده است.

تفاوت قیمت میلگرد کارخانه با بازار آهن

مقالات آهن آلات
شنبه 01 بهمن 1401

بعضی از مقاطع در تعداد محدود برای ساختمان به‌کار می‌روند، به‌همین‌دلیل اگر قیمت آن‌ها مقداری کم‌تر یا بیشتر از حدی که پیش‌بینی کردید باشد، مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند. اما میلگرد یکی از محصولاتی است که درهر پروژه‌ای، به تعداد زیاد مورد نیاز است. به‌همین‌دلیل کوچک‌ترین اختلاف قیمت‌‌ها هم تأثیر زیادی در برآورد بودجه دارد. پیمانکاران معمولا به‌دنبال بهترین روش برای خرید این مقاطع فولادی هستند و تفاوت قیمت میلگرد کارخانه با بازار آهن را بررسی می‌کنند. دراین‌مقاله، این دو شیوه خرید میلگرد را باهم مقایسه می‌کنیم و مزایا و معایب هرکدام را توضیح می‌دهیم.

قیمت میلگرد در کارخانه بر اساس چه معیارهایی تعیین می شود؟

هرکدام از کارخانه‌ها، معیارهای مخصوص به خودشان را برای تعیین قیمت در نظر می‌گیرند. آلیاژ فولاد، فرایند تولید، اعتبار برند، وزن محصولات و هزینه مواد اولیه از مهم‌ترین معیارهایی است که کارخانه‌ها برای تعیین نرخ میلگرد به آن توجه می‌کنند.

نرخ این محصولات به میزان عرضه‌وتقاضا هم بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال ممکن است قیمت میلگرد ۱۴، ۱۶ و ۱۸ که کاربرد بیشتری نسبت به سایزهای دیگر دارند، بیشتر باشد. منظور از نرخ بیشتر این است که هزینه‌ای که برای هر کیلوگرم از فولاد به‌کاررفته برای میلگرد ۱۴ می‌پردازید، بیشتر از هزینه‌ هر کیلوگرم فولادی است که برای سایز ۲۲ به‌کاررفته است.

روند کلی کارخانه‌ها به‌این‌صورت است که باتوجه به شرایط بازار و معیارهای خودشان،‌ نرخ مشخصی برای محصولات در نظر می‌گیرند. اگر تقاضا در بازار وجود داشته باشد و محصولات با قیمت تعیین‌شده، فروش برود، هزینه درهمین‌حد باقی می‌ماند یا افزایش پیدا می‌کند. اما اگر تقاضا در بازار کم باشد،‌ مسئولان کارخانه نرخ اعلام‌شده را کاهش می‌دهند تا مشتریان برای خرید ترغیب شوند و عرضه‌‍وتقاضا به تعادل برگردد.

 

میلگرد به صورت بندیلی در کارخانه نمایش داده شده است.

 

عوامل تعیین کننده قیمت میلگرد در بازار آهن

هزینه مقاطع فولادی در بازار فولاد، معمولا بالاتر از کارخانه است. این مسئله به‌علت هزینه‌های جانبی است که بازاریان پرداخت می‌کنند. آن‌ها به فضایی فیزیکی برای ذخیره محصولات نیاز دارند. همچنین باید خدمات حمل‌ونقل و بیمه مرسوله را هم به مشتریانشان ارائه بدهند.

بازاریان بیشتر از هر گروه دیگری در جریان نوسانات قیمت میلگرد قرار دارند. درنتیجه ممکن است در طول یک روز، محصولاتشان را با قیمت‌های متفاوتی بفروشند. به‌عنوان‌مثال قیمت میلگرد ۸ معمولا پایین‌تر از سایر سایزهای این محصول است، اما دربعضی روزها تقاضا برای کوچک‌ترین سایز آرماتور زیاد می‌شود و ممکن است قیمت آن افزایش پیدا کند.

مقاطع فولادی موجود در بازار، به نرخ روز فروخته می‌شوند؛ حتی اگر مدت‌ها قبل خریداری شده و در انبار مانده باشند. البته شرایط نگهداری محصولات اهمیت بسیاری دارد؛ انبار کردن میلگرد برای کسب سود، بدون‌توجه به شرایط نگهداری محصول، باعث زنگ‌زدن آن می‌شود و به‌جای اینکه سود داشته باشد، صاحب آن‌ها را دچار ضررهای سنگین می‌کند؛ زیرا مشتریان مقاطع فولادی آسیب‌دیده و زنگ‌زده را نمی‌خرند.

بررسی علت تفاوت قیمت میلگرد در بازار و کارخانه و شرایط خرید از هر کدام

مهم‌ترین علت‌های تفاوت قیمت میلگرد در بازار و کارخانه عبارت است از:

  • بازاریان باید هزینه‌ای برای انبار کردن مقاطع بپردازند.
  • بازاریان محصولات را بیمه می‌کنند که تا زمان تحویل به مشتری سالم باقی بماند.
  • امکان خرید مقاطع فولادی از بازار فولاد، در حجم کم هم وجود دارد. نرخ محصولات در خرید خرد همیشه از خرید عمده بیشتر است.
  • بازاریان باهم رقابت هم دارند و ممکن است به‌صورت‌لحظه‌ای قیمت محصولاتشان را افزایش یا کاهش بدهند. جریان معاملاتی که در بازار برقرار است، در کارخانه وجود ندارد.
  • کارخانه‌ها معمولا خارج از شهرها قرار دارند. بنابراین بازاری‌ها باید هزینه حمل مقاطع تا انباری که داخل شهر واقع شده است را هم بپردازند.

با وجود اینکه قیمت میلگرد ۱۶ و سایر سایزهای این محصول در کارخانه پایین‌تر است، اما خرید از کارخانه چالش‌هایی دارد که بسیاری از افراد نمی‌توانند آن‌ها را مدیریت کنند. به‌عنوان‌مثال وقتی از کارخانه خرید می‌کنید، باید محصولات را درب کارخانه تحویل بگیرید و مسئولیت حمل تا پروژه برعهده خودتان خواهد بود. همچنین کارخانه‌ها یا محصولاتشان را فقط به نمایندگی‌های مجاز می‌فروشند یا در حجم‌عمده به مصرف‌کنندگان ارائه می‌دهند. بنابراین افرادی که برای پروژه‌های کوچک به تعداد محدودی میلگرد نیاز دارند، نمی‌توانند از کارخانه خرید کنند. مسئله دیگر در خرید از کارخانه این است که بعضی از مجموعه‌ها تولید و تحویل روزانه ندارند و خریداران ممکن است مجبور شوند برای چند هفته منتظر بمانند تا سفارششان برای تحویل آماده شود.

 

قیمت میلگرد در کارخانه و بازار باهم متفاوت است.

 

قیمت میلگرد در بازار بیشتر از کارخانه است، اما خرید از آن هیچ محدودیتی ندارد. شما به‌راحتی می‌توانید نرخ محصولات را به‌صورت‌اینترنتی بررسی کنید و هر محصولی که می‌خواهید را در تعداد مورد نیاز سفارش بدهید. فروشنده‌های معتبر، امکان ارسال سفارش شما را هم دارند، به محض پردازش و نهایی‌شدن سفارش، کامیون حامل میلگردها به سمت پروژه شما حرکت می‌کند و طی چند روز بعد برای تحویل بار آماده خواهد بود.

سخن پایانی

در این‌مقاله عوامل تأثیرگذار بر قیمت میلگرد در کارخانه و بازار را بررسی کردیم و علت تفاوت قیمت این دو را هم توضیح دادیم. خرید از بازار، کارخانه و بورس کالا، روش‌هایی هستند که برای خرید پروفیل‌ها و مقاطع تخت و طویل فولادی کاربرد دارند. خرید از کارخانه و بورس کالا، چالش‌های بسیاری دارد و احتمالا بسیار زمان‌بر خواهد بود. به‌همین‌دلیل اغلب پیمانکاران و مهندسان ساختمان ترجیح می‌دهند محصولات موردنظرشان را از بازار یا به‌صورت اینترنتی خریداری کنند. ما در مجموعه گرفت، قیمت روز میلگرد و سایر پروفیل‌های فولادی را ارائه می‌دهیم تا در جریان آنچه در بازار می‌گذرد باشید و بتوانید آنچه نیاز دارید را با بهترین قیمت خریداری کنید.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

blog image
چدن چکش خوار یا مالیبل
شنبه 01 اردیبهشت 1403
blog image
پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403
سه‌شنبه 28 فروردین 1403