پیش بینی قیمت میلگرد

پیش بینی قیمت میلگرد در سال 1403

پیش بینی قیمت
شنبه 24 دی 1401

قیمت میلگرد یکی از عوامل موثر در صنعت ساختمان‌سازی است که به صورت مستقیم بر هزینه‌های ساخت‌وساز تاثیر می‌گذارد. درواقع، این محصول فولادی در اکثر پروژه‌های ساخت‌وساز به کار می‌رود و در کل، نقش تعیین‌کننده‌ای در توسعه شهری دارد. از‌این‌رو بررسی و تحلیل قیمت میلگرد به مهندسان و ساختمان‌سازان کمک می‌کند تا محصول را در بهترین زمان ممکن و با قیمت اقتصادی تهیه کنند. در این مطلب، به پیش بینی قیمت میلگرد در سال  1403 پرداخته‌ایم و دورنمای آن را براساس داده‌های موجود ترسیم کرده‌ایم. با همراه ما باشید.

عوامل موثر بر روند قیمت میلگرد در سال 1403

از عوامل موثر بر قیمت میلگرد در 1403 می‌توان به قیمت آهن و سنگ آهن، درصد عرضه و تقاضا، نرخ ارز، میزان تورم و شرایط سیاسی و اقتصادی کشور اشاره کرد. سنگ آهن به عنوان ماده اولیه ساخت میلگرد تاثیر زیادی بر قیمت آن می‌گذارد. براساس آمارهای موجود، قیمت سنگ آهن افزایشی است که به دنبال آن، بهای میلگرد نیز صعودی خواهد شد. میزان عرضه و تقاضای میلگرد هم بر فرآیند قیمت‌گذاری آن به شدت موثر است. با آغاز فصل بهار و تسریع ساخت‌وساز که باعث افزایش تقاضا می‌شود، معمولا قیمت‌ها تا حدی افزایش پیدا می‌کنند.

 

قیمت میلگرد 18 راد همدان در 1402
تغییرات قیمت میلگرد 18 راد همدان در 1402 از زمستان صعودی بوده است.

 

نرخ ارز نیز در کل سال بر قیمت نهایی میلگردها اثر می‌گذارد و مسیر آن‌ها را تعیین می‌کند. در سال‌های اخیر با افزایش بی‌رویه نرخ ارز، شاهد صعودی شدن قیمت محصولات فولادی بودیم. این روند در سال ۱۴۰۳ نیز تداوم خواهد داشت که نتیجه آن، افزایش مجدد بهای میلگردهای کارخانجات مختلف است. علاوه بر این موارد، چندین فاکتور دیگر نیز روند ارزش‌گذاری میلگردهای بازار را تعیین می‌کنند که از آن‌ها می‌توان به مصوبات و شرایط عرضه محصولات در بورس، احتمال افزایش نرخ بنزین، تداوم تحریم‌ها و کمتر شدن درآمدهای نفتی، کسری بودجه و مواردی از این قبیل اشاره کرد.

تجربه نشان داده است که وقتی صنایع به‌صورت بین‌المللی وارد رکود می‌شوند، بازار و صنایع ایران هم تحت تأثیر قرار می‌گیرند و فعالیتشان کاهش پیدا می‌کند. تحلیل‌کنندگان با پیش‌بینی و بررسی هرکدام از این عوامل، سعی می‌کنند نرخ میلگرد را در سال ۱۴۰3 تخمین بزنند. همانطورکه مشخص است، هیچ‌کدام از عوامل بالا، قطعیت ندارند. به‌همین‌دلیل است که در بازار فولاد، نوسان‌های غیرمنتظره بسیاری دیده می‌شود. اگر عوامل تأثیرگذار بر قیمت، طی یک روز تغییر نکند، احتمال اینکه نرخ‌ فولاد هم روند مشابه روز قبل داشته باشد، زیاد است. اما اگر دلار به یک باره چند هزار تومان افزایش داشته باشد، روی بازار فولاد هم تأثیر می‌گذارد و قیمت میلگرد فردا با امروز، کاملا متفاوت خواهد بود. 

پیش بینی قیمت میلگرد در سال 1403 چه اهمیتی دارد؟

فعالان بازار فولاد همیشه به‌دنبال روش‌هایی برای پیش‌بینی قیمت  میلگرد فردا هستند. آن‌ها براساس تجربیات و تحلیل‌هایی که از قیمت‌های کنونی به‌دست می‌آورند، حدس‌هایی درباره روند آتی بازار می‌زنند. این حدس‌ها گاهی درست از آب درمی‌آید، اما گاهی هم اتفاقات غیرمنتظره، روی بازار اثر می‌گذارد و همه پیش‌بینی‌ها را برباد می‌دهد. عوامل متعددی می‌توانند بر قیمت میلگرد تأثیر بگذارند که با بررسی تاریخچه بازار و رفتار نمودار قیمت در برابر هر یک از آن‌ها، می‌توانید پیش‌بینی درستی از قیمت میلگرد در سال 1403 داشته باشید.

پیش‌بینی قیمت میلگرد در 1403 باعث برنامه‌ریزی و مدیریت هرچه بهتر پروژه‌های ساخت‌وساز می‌شود و بر همین اساس نقش کلیدی جهت رسیدن به موفقیت ایفا می‌کند. با یک پیش‌بینی درست قیمت محصولات ساختمانی می‌توان به اشتغال‌زایی در بخش ساخت‌وساز و پویایی اقتصاد کلان کشور کمک کرد. به این ترتیب، تخمین صحیح قیمت این محصول در سال جاری علاوه بر بهینه‌سازی هزینه‌های پروژه، به توسعه اقتصادی و صنعتی کشور منجر می‌شود. کارشناسان نیز همواره در تلاش هستند با یک برآورد صحیح از روند قیمت‌گذاری میلگردها و سایر مقاطع فولادی به پیشبرد اهداف فعالان این حوزه و پویایی بازارهای حیاتی کشور کمک کنند.

روند تغییرات قیمت میلگرد در سال 1402 چطور بود؟

تغییرات قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۲ کاملا محسوس بوده است؛ مخصوصا در چهار ماه ابتدایی سال مدام نوسان داشت و در این مدت با نرخ‌های متفاوتی به فروش می‌رسید. قیمت آرماتور در سال ۱۴۰۲ از شروع فروردین تا اوایل اسفند یک روند کاهشی با شیب ملایم داشت. هر کیلو میلگرد در آغاز سال ۱۴۰۲ در محدوده ۲۸ هزار تومان خریدوفروش شد که این قیمت در روزهای ابتدایی اسفند به ۲۵ هزار تومان رسید. 

 

نوسانات قیمت میلگرد زاگرس
نوسانات قیمت میلگرد زاگرس در 1402 را مشاهده می‌کنید.

 

بهای میلگرد در خرداد و تیر ۱۴۰۲ تا حدی اصلاح شد؛ اما نوسانات صعودی و نزولی آن همچنان پابرجا باقی ماند. این روند قیمت‌گذاری از دومین هفته اسفند به دلیل افزایش ناگهانی نرخ دلار تغییر کرد و وارد محور صعودی شد؛ به‌ طوری‌ که شاهد بازگشت بهای میلگرد به کانال ۲۸ هزار تومان بودیم. با رشد روزافزون نرخ دلار، قیمت میلگرد نیز همچنان افزایشی باقی ماند و حتی از ۲۸ هزار تومان فراتر رفت.

 

نمودار قیمت میلگرد 16اصفهان در 1402
روند تغییرات قیمت میلگرد اصفهان در سال 1402  در روزهای آخر سال صعودی شد.

 

تاثیر جنگ بر روی قیمت میلگرد در سال 1402

بازار میلگرد در سال ۱۴۰۲ تحت تاثیر جنگ میان اوکراین و روسیه قرار گرفت. به عبارتی، بازار جهانی میلگرد با شروع جنگ دچار نوسانات شدیدی شد و محصولات آن، تغییرات مالی زیادی را ثبت کردند. آشفتگی بازار جهانی بر ارزش میلگرد سال ۱۴۰۲ تاثیر زیادی گذاشت و نوسانات متعددی را بر آن تحمیل کرد. از سوی دیگر، با آغاز جنگ، قیمت دلار نیز دستخوش تغییرات زیادی شد که خود این موضوع، عاملی بر تشدید نوسانات حاکم بر بازار فولاد است. بر همین اساس، معامله‌گران میلگرد در سال ۱۴۰۲ با اتفاقات و چالش‌های زیادی مواجه شدند.

روش‌های تحلیل روند قیمت میلگرد در سال ۱۴۰3

برای تحلیل روند قیمت میلگرد در سال 1403 باید مولفه‌های مختلفی را بررسی کرد. یکی از این مولفه‌ها، روند بازار جهانی فولاد است؛ تقاضای جهانی فولاد و قیمت آن بر بازارهای داخلی تاثیر زیادی می‌گذارد. براساس گزارش انجمن جهانی فولاد، انتظار می‌رود که تقاضا حدود ۱.۹ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته باشد. همچنین، بهتر شدن اوضاع ساخت‌وساز در کشور چین باعث افزایش تقاضای میلگرد خواهد شد. این افزایش تقاضا نیز منجر به رشد قیمت این مقطع فولادی در بازار جهانی می‌شود که به دنبال آن، بهای محصولات داخلی افزایش پیدا می‌کنند. از سوی دیگر، با توجه به وضعیت سیاسی موجود و تصمیمات اتخاذشده فعلی، اتفاق خاصی در بازار فولاد کشور نخواهد افتاد و وضعیت فعلی پایدار خواهد ماند.

 

قیمت میلگرد 16 میانه
نوسانات قیمت میلگرد 16 میانه در 1402

 

یکی از بهترین و دقیق‌ترین روش‌های تحلیل بازار فولاد، تحلیل تکنیکال است که با مطالعه نمودار قیمت و رویه بازار توسط کارشناسان و تحلیلگران انجام می‌شود. تحلیل و پیش‌بینی بازار می‌تواند برای بازه زمانی بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت باشد. با توجه به شرایط کنونی بازار فولاد، هر رویداد جدیدی می‌تواند بر روی شرایط بازار تأثیر گذاشته و پیش‌بینی بازار را با چالش روبه‌رو کند. ازاین‌رو، معمولاً پیش‌بینی آینده نزدیک بازار فولاد بسیار آسان‌تر و البته دقیق‌تر خواهد بود. برای تحلیل و پیش‌بینی قیمت میلگرد در سال جاری لازم است طبق مراحل زیر پیش بروید:

1. بررسی رفتار نمودار قیمت میلگرد در سال‌های گذشته

درصورتی‌که نمودار قیمت میلگرد در سال‌های گذشته را بررسی کنید، متوجه یک الگوی تکراری در برخی دوره‌های زمانی و در واکنش به عوامل متعدد می‌شوید. برای مثال، در ماه‌های ابتدایی سال معمولاً با رشد قیمت در واکنش به افزایش تقاضای بازار فولاد همراه است. به‌این‌ترتیب، با تحلیل نمودار میلگرد متوجه خواهید شد که اغلب نوسانات بازار به دلیل تغییرات نرخ ارز و تصمیمات دولت برای کنترل بازار رخ می‌دهند.

2. شناخت عوامل مؤثر بر نوسان قیمت

با بررسی نمودار قیمت و شرایط بازار فولاد، با مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده قیمت و نوسانات نمودار میلگرد آشنا می‌شوید. به‌این‌ترتیب، در صورت تغییر شرایط بازار یا رویدادهای جدید به‌سرعت می‌توانید واکنش بازار را پیش‌بینی کنید. برای مثال، در صورت بالا رفتن قیمت گاز مصرفی واحدهای تولیدی می‌توانید گرانی را پیش‌بینی کنید و با مشاهده رکود در بازارهای جهانی، احتمال افت قیمت در بازار داخلی ایران ازنظر شما قوت خواهد گرفت.

 

نمودار قیمت میلگرد 12 ظفر بناب
نمودار قیمت میلگرد 12 ظفر بناب در 1402

 

3. پیش‌بینی بازار طبق اخبار و رویدادهای جدید

پایه و اساس دقیق‌ترین و قابل‌اعتمادترین تحلیل و پیش‌بینی‌ها، اخبار روز و رویدادهای اقتصادی و سیاسی در سطح کشوری و جهانی است. بنابراین، توجه به طرح‌های جدید دولت، میزان عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی، وضعیت بورس کالا، میزان واردات و صادرات فولاد و... را می‌توان کلید موفقیت در پیش‌بینی صحیح روند قیمت میلگرد دانست. دقیقاً به همین دلیل است که تحلیلگران و خریداران بازار فولاد همواره در حال رصد کردن نرخ ارز و تحلیل بازار فولاد سایر کشورها هستند و اخبار مرتبط با روابط سیاسی کشور، نتیجه برجام و لایحه‌های جدید مجلس را با دقت و حساسیت بالایی پیگیری می‌کنند.

قیمت میلگرد در سال 1403 چگونه پیش بینی می‌شود؟

آشفتگی بازار دلار در سال ۱۴۰۳ مانند سال‌های قبل ادامه داشته و بخش تولید میلگرد نیز تحت‌ تاثیر آن دچار التهاب می‌شود. این وضعیت ناپایدار به بخش مصرف‌کنندگان هم منتقل خواهد شد که قطعا به ضرر آن‌ها و به سود دلالان است. بنابراین، دورنمای بازار میلگرد در سال پیش رو، افزایش قیمت است. همچنین، بعد از افزایش افسارگسیخته بهای میلگرد، یک رکود سنگین به بازار تحمیل می‌شود که پیامدهای منفی برای بازارهای مهم و حیاتی کشور مانند مسکن دارد.

به این ترتیب، پیش بینی قیمت میلگرد در سال 1403 یک روند بی‌ثبات همچون سالیان پیش است. البته دولت هرچند وقت یک‌بار سعی در کنترل قیمت‌ها به صورت دستوری دارد که نتیجه آن، ریزش موقتی قیمت‌ها است؛ این ریزش قیمت در میلگرد بیش از سایر مقاطع فولادی خواهد بود. درواقع، میلگرد یک محصول اشباع‌شده در بازار است که توسط بسیاری از کارخانجات فولادی در تناژ بالا تولید می‌شود و عرضه آن زیاد است؛ به همین دلیل، همیشه بیشترین ریزش و رکود به نام میلگردها ثبت می‌شود.

چگونگی تحلیل و ارزیابی روند قیمت میلگرد برای تصمیم‌گیری‌های بهتر در سال 1403

با تحلیل و ارزیابی روند قیمت میلگرد می‌توان تصمیم‌گیری‌های بهتری در سال ۱۴۰۳ اتخاذ کرد. برای این منظور، می‌توانید اخبار سیاسی و اقتصادی کشور را دنبال کنید. برای مثال، تا قبل از برگزاری انتخابات مجلس، قیمت‌ها تا حدی کنترل می‌شد؛ اما بعد از آن، شاهد رشد بی‌رویه قیمت‌ها بودیم. حتی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز بر بازار میلگرد ایران تاثیر می‌گذارد؛ با برنده شدن دونالد ترامپ قطعا روند صعودی قیمت‌ها ادامه خواهد داشت. بنابراین، جهت تحلیل روند قیمت‌گذاری میلگردها باید عوامل موثر بر آن‌ها را مورد ارزیابی قرار داد. به طور کلی، با توجه به این مسائل نمی‌توان انتظار کاهش قیمت میلگرد در روزهای اینده را داشت.

درحال‌حاضر مسائل غیرشفاف بسیاری وجود دارد. به‌عنوان‌مثال نرخ دلار در حال افزایش است و کسی نمی‌داند این افزایش قیمت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. نرخ تورم هم مسئله دیگری است که روی هزینه مقاطع فولادی در سال 1403 تأثیر می‌گذارد، به‌همین‌دلیل پیش‌بینی‌های بازار فولاد باید در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر انجام شود تا شرایط باثبات بیشتری برای تحلیل نمودارها وجود داشته باشد. ما در سایت گرفت، به‌صورت روزانه نرخ مقاطع فولادی مختلف را قرار می‌دهیم. همچنین نمودار بهای این محصولات را برای تحلیل ساده‌تر در اختیار شما قرار خواهیم داد. گرفت، منبع معتبری برای اطلاع از نرخ‌ها و اخبار بازار فولاد است که به شما در تحلیل و تخمین نرخ‌ها کمک می‌کند.

نکات و تکنیک‌های تحلیل و پیش بینی قیمت میلگرد

بازار فولاد در حال حاضر به یک بازار مالی تبدیل شده است و بسیاری از قوانین ترید در این بازار هم تأثیر دارد. البته پیچیدگی این بازار به اندازه بازار سهام و بورس‌های بین‌المللی نیست و هنوز هم می‌توان با تکنیک‌های ساده، تا حدودی پیش بینی قیمت آهن در سال ۱۴۰۳ را انجام داد. در ادامه به روش‌هایی که برای تحلیل و تخمین به شما کمک می‌کنند، اشاره می‌کنیم.

  • تاریخچه بازار را به یاد داشته باشید.
  • نمودارها را بررسی کنید.
  • اخبار را پیگیری کنید.
  • تحلیل تکنیکال را یاد بگیرید.
  • به شاخص‌های فاندامنتال توجه داشته باشید.
  • مراقب تغییرات عواملی که احتمال دارد روی بازار فولاد اثر بگذارند، باشید.
دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

سوالات متداول

مطالب مرتبط

blog image
پیش بینی قیمت آهن در سال ۱۴۰۳
سه‌شنبه 28 فروردین 1403