فرق میلگرد ساده و آجدار در این مقاله بررسی شده است.

فرق میلگرد ساده و آجدار

مقالات آهن آلات
شنبه 17 دی 1401

میلگرد، از پرکاربردترین مقاطع فولادی در صنایع مختلف مانند: ساخت سد، ساختمان، پل و... است که برای افزایش مقاومت کششی سازه بخصوص بتن استفاده می‌­شود. از مهم­‌ترین مسائل هنگام خرید میلگرد، اطلاع از دسته‌بندی آن است که نیاز به شناخت دقیق ویژگی و کاربردها دارد. میلگردها به دو دسته ساده و آجدار تقسیم می‌­شوند که از نظر خصوصیات و ظاهر تفاوت‌­هایی بایکدیگر دارند. در ادامه این مقاله به تعریف هرکدام و همچنین تفاوت و کاربردهای دقیق آن­ها می‌­پردازیم.

میلگرد ساده چیست؟

کاربرد اصلی میلگرد ساده، در پروژه­‌های صنعتی است. این نوع میلگرد یک میله بلند با سطح مقطع گرد و دارای سطحی کاملا صاف و بدون برآمدگی است. همین خصوصیات باعث می‌­شود که شکل‌پذیری بسیار بالا، قابلیت جوش خوب و همچنین دارای تنش تسلیم کمتری باشد. کار اصلی این نوع میلگرد، افزایش استحکام و مقاومت بیشتر در سازه­ بتنی هست. میلگرد ساده به A1 معروف است که در قطرهای مختلف از 6 تا 20 میلی‌متر و همچنین طول 6 تا 12 متر تولید می‌­شود. همچنین شایان ذکر است که به این نوع مقطع فلزی، فولاد نرم نیز گفته می­‌شود.

 

میلگرد ساده در تصویر نمایش داده شده است.

 

میلگرد آجدار چیست؟

به میلگردهای فولادی که در سطح بیرونی خود دارای آج یا همان برآمدگی‌­هایی به شکل دوکی، مارپیچ یا ترکیبی از این ­دو در سراسر طول میله هستند، آجدار گفته می‌­شود. وجود این برآمدگی­‌ها باعث افزایش مقاومت کششی و همچنین سطح درگیری بیشتری با بتن می‌­شود. کاربرد این نوع میلگرد بیشتر در ساختمان­‌سازی­های مسکونی است. باتوجه به نوع آج این میلگرد، اسامی متفاوتی نیز به ­آن داده شده و قیمت انواع مختلف آن می‌­تواند متفاوت باشد. میلگرد با آج مارپیچ را A2، آج دوکی A3 و مرکب را  A4 می‌­نامند، همچنین به‌عنوان‌مثال قیمت میلگرد 16 که دارای آج هست نسبت به میلگرد پایین‌­تر بدون آج متفاوت است. کاربرد اصلی این نوع مقطع فولادی در سازه­‌های مسکونی است.

میلگرد ساده و آجدار از لحاظ سایز، شکل ظاهری و گرید چه تفاوتی دارند؟

در ادامه تفاوت این دو را از سه نظر بررسی می­کنیم:

  • سایز: تولیدکنندگان این مقاطع فولادی را، طبق استانداردهای موجود تولید و عرضه می‌کنند. میلگرد ساده سایزی بین 5.5 الی 20 میلی‌متر و نوع آجدار آن بین 5.5 الی 40 میلی‌متر روانه بازار می‌­شود. قابل‌ذکراست هم میلگرد ساده و هم آجدار به دو صورت کلاف و شاخه تولید می‌­شود.
  • شکل ظاهری: میلگرد ساده، سطحی کاملا صاف دارد برعکس آجدار که دارای برآمدگی‌هایی از نوع جناقی، مارپیچ و یا مرکب است.
  • گرید: میلگرد ساده، با گرید A1 تولید شده و نوع آجدار آن نیز با گریدهای متفاوت A2، A3 و A4 روانه بازار می‌­شود که در ادامه با تفاوت گرید­ها بیشتر آشنا می‌شویم.

تفاوت میلگرد ساده و آجدار از لحاظ روش تولید

مراحل ابتدایی تولید هردو نوع میلگرد شبیه بوده و این­گونه است که شمش‌­ها در کوره با حرارت حدود 1100 قرار گرفته، در ادامه بوسیله­ جریان آب، آماده نورد می‌­شوند. تفاوت نحوه تولید میلگرد از مرحله شکل‌­دهی و قالب‌­بندی شروع می‌­شود، به‌گونه‌­ای‌که باید میلگرد ساده بدون هیچ‌گونه برآمدگی با سطحی سیقلی از زیر غلتک خارج شود و  در مقابل میلگرد آجدار باید درون قالب قرار گرفته تا برآمدگی مورد نیاز ساخته شود. همین تفاوت‌­ها باعث متغیر بودن قیمت میلگرد ساده به نسبت آجدار هست.

فرق میلگرد ساده و آجدار از لحاظ خواص مکانیکی

این دونوع میلگرد از لحاظ خواص مکانیکی نیز تفاوت‌­هایی دارند که باعث متفاوت بودن نحوه و زمینه استفاده­ آن­‌ها در صنعت می­‌شود. در ادامه با برخی از این تفاوت­‌ها آشنا می‌­شویم.

 

میلگرد آجدار در تصویر نمایش داده شده است.

 

خاصیت کششی

هرچه شماره گرید میلگرد بالاتر می‌­رود، خاصیت کششی که به سازه می‌­بخشد نیز بیشتر می­‌شود، در نتیجه میلگرد A1 که ساده است، دارای کمترین خاصیت کششی و گرید A4 که میلگرد آجدار با برآمدگی مرکب هست، بیشترین کیفیت را در خاصیت کششی دارد. این مشخصه به مقاومت ساختمان در برابر زلزله کمک می‌­کند.

خاصیت شکل پذیری

میلگرد ساده، جزء فولادهای نرم بوده، به‌همین‌دلیل دارای خاصیت فرم‌­پذیری بسیار بالایی هست و به‌­راحتی قابلیت خم­‌شدن دارد، که باعث می‌­شود کاربرد زیادی در تمامی صنایع داشته باشد. اما، هر چه عدد گرید بالاتر می‌­رود، از شکل‌­پذیری این فولاد کاسته شده و گزینه­ مناسب‌­تری برای استفاده در ساختمان می‌­شود.

قابلیت آبکاری

فرآیند آبکاری بیشتر روی میلگردهای ساده انجام می­‌شود، زیرا این مقطع فولادی مقاومت کمتری در برابر خوردگی، اکسیدشدن و ضربه دارد، اما اگر بخاطر شرایط محیطی نیاز به بالا بردن مقاومت باشد، روی میلگرد آجدار نیز این فرآیند انجام می‌­شود.

خاصیت جوش پذیری

با افزایش گرید، خاصیت جوش‌­پذیری نیز کاهش می‌­یابد، به­‌طوری‌­که میلگرد ساده A1 دارای بالاترین امکان جوش است و در مقابل توصیه­ می­‌شود آجدار A3 و A4 اصلا تحت جوش قرار نگیرند.

خاصیت خستگی

مقاومت در برابر خستگی رابطه­ مستقیمی با شکل­‌پذیری دارد، به­‌صورتی‌که میلگرد ساده دارای بیشترین مقاومت در برابر انواع تنش‌­ها مثل ضرب‌ه­ای و لرزشی هست و توانایی بیشتری برای مقابله ترک و شکست دارد.

قیمت میلگرد ساده و آجدار چه تفاوتی دارند؟

موارد بسیار زیادی مانند کارخانه تولیدکننده و جنس بکاررفته در تعیین قیمت میلگرد تاثیرگذار است اما، به‌طورکلی می‌­توان گفت قیمت میلگرد آجدار به­‌طورکلی بالاتر از نوع ساده آن هست. یکی از مهم‌ترین دلایل این اختلاف قیمت، وزن بالاتر نوع آجدار هست که روی ارزش نهایی تاثیر به‌­سزایی می‌گذارد.

تولیدکنندگان میلگرد ساده و آجدار

در کشورمان تولیدکنندگان مطرحی دست به تولید میلگرد زده‌­اند، به‌عنوان‌مثال از بهترین تولیدکنندگان میلگرد ساده، کارخانه‌­های ذو‌‌ب‌آهن اصفهان، فولاد کویر کاشان، نیشابور و فولاد خراسان هستند. ذوب‌آهن اصفهان در کنار کارخانه‌­هایی مانند راد همدان، ظفر بناب و کویر کاشان بخش بزرگی از میلگردهای آجدار را روانه بازار می­‌کنند. محصولات فولادی تولیدشده در کارخانجات مختلف با توجه به کیفیت و مواد بکار رفته دارای قیمت‌­های متفاوتی نیز هستند به‌عنوان‌مثال قیمت میلگرد 8 در تمام کارخانه­‌ها متفاوت هست.

سخن پایانی

حال با شناخت کامل انواع میلگرد، تفاوت‌­ها و کاربردهای آن می‌­توانید مناسب‌­ترین محصول را در بهترین زمان و با مرغوب‌­ترین کیفیت تهیه بفرمایید. در صورت نیاز به هرگونه مشاوره در خصوص خرید خود می‌­توانید به سایت گرفت، مراجعه کرده تا متخصصین ما مشاوره­‌های لازم را در اختیار شما قرار دهند.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید