سیم بکسل در انواع مختلف در تصویر، نشان داده شده است.

تست کشش سیم بکسل

مقالات آهن آلات
چهارشنبه 30 آذر 1401

تست کشش، نوعی آزمایش متالوژیکی است که به‌منظور مشخص کردن میزان استحکام فلزات مورداستفاده قرار می‌گیرد. تست کشش فولاد، یکی از رایج‌ترین انواع این آزمایشات است. این تست ازسری آزمون‌های مخرب است؛ زیرا درنتیجه انجام آن، نمونه مورد آزمایش، به‌طورکامل تخریب می‌شود. تنش تسلیم و تنش کشش، دو نتیجه اصلی و مهمی است که با انجام این آزمایش به‌دست می‌آید.

تنسایل یا تست کشش سیم بکسل به چه معناست؟

تست کشش سیم بکسل، باتوجه به روند و نتایجی که دارد، به‌عنوان اساسی‌ترین آزمون مکانیکی مواد، شناخته می‌شود. این آزمایش مکانیکی، با صرف هزینه نسبتاً معمولی، نتایج استانداردی ارائه می‌کند. در طول این آزمون، ماده تا حد تخریب مورد کشش قرار می‌گیرد و درنتیجه آن، واکنش ماده مورد آزمایش در برابر اعمال نیرو‌ها مورد مطالعه قرار می‌گیرد و ثبت می‌شود. با انجام این آزمایش، نتایج مهمی مانند: استحکام کششی و ازیاد طول ماده به‌دست‌می‌آید. از این نتایج، برای کنترل کیفیت ماده، قیمت سیم بکسل و پیش‌بینی واکنش‌های احتمالی آن در برابر نیرو‌ها استفاده می‌شود.

دلایل اجرای تست کشش سیم بکسل

تست کشش سیم بکسل، مراحل پیچیده‌ای ندارد؛ همچنین هزینه انجام این آزمایش خیلی بالا نیست بااین‌حال دلایلی پشت این آزمون وجود دارد که ضرورت انجام آن را ثابت می‌کند. از مهم‌ترین دلایل اجرای این تست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مواد مورد استفاده در کاربرد‌های مهندسی در نتیجه این آزمایش مشخص می‌شوند.
  • ضریب ارتجاعی مواد با انجام این آزمایش ثابت می‌شود.
  • رفتار احتمالی که مواد تحت انواع نیرو‌ها از خود نشان خواهند داد، با انجام این آزمایش قابل پیش‌بینی خواهد بود.
  • از کیفیت و استحکام مواد اطمینان حاصل خواهد شد.
  • نتایج این آزمایش برای توسعه و مقایسه مواد مفید خواهد بود.

مقایسه تنسایل مقاومتی انواع سیم بکسل

تنسایل ویژگی فیزیکی است که میزان مقاومت و کشش فلزات را مشخص می‌کند؛ درصورتی‌که میزان این کمیت افزایش یابد، مقاومت کششی نیز افزایش خواهد داشت. به‌طورمثال درصورتی‌که تنسایل فلزی مانند فولاد افزایش داده شود، مقاومت کششی این فلز نسبت به سایر فلزات عادی افزایش خواهدیافت. درنتیجه به منظور مقایسه تنسایل مقاومتی انواع سیم بکسل، می‌توان از میزان مقاومت کششی آن‌ها کمک گرفت.

سیم بکسل آسانسور

سیم بکسل آسانسور، وظیفه اتصال بخش‌های مختلف به یکدیگر را دارد. به‌طورمثال کابین‌ها به‌وسیله این سیم‌ها به وزنه‌ها متصل می‌شوند؛ همچنین وزنه و کابین متصل به‌هم توسط یک سیم بکسل دیگر به موتور کششی وصل است. ازآنجایی‌که عمده امنیت مسافران آسانسور، به‌وسیله سیم بکسل تأمین می‌شود، این سیم قبل از مصرف بار‌ها مورد آزمایش قرار می‌گیرد. از رایج‌ترین آزمایش‌های مربوط به سیم بکسل آسانسور می‌توان به آزمایش‌های کششی، پیچشی و خمشی اشاره کرد. دریافت استاندارد‌های روز دنیا و مجوز‌ها و تأییدیه‌های سازمان کنترل کیفی، در گرو نتیجه این آزمایشات است.

 

سیم بکسل آسانسوری در تصویر زیر نشان داده شده است.

 

سیم بکسل استیل

سیم بکسل استیل، در ساختار خود تعداد زیادی سیم فولادی دارد که به یکدیگر تابیده شده‌اند. این نوع سیم‌ها بیشتر با دو گرید ۳۰۴ و ۳۱۶ در بازار موجود هستند و به‌ترتیب با نام‌های بگیر و نگیر نیز شناخته می‌شوند. وجود میزان قابل‌توجهی کروم و نیکل در ساختار این سیم باعث مقاومت بالای آن، دربرابر رطوبت شده است. علاوه‌بر این مقاومت نسبتاً بالا در برابر حرارت، از دیگر ویژگی‌های مثبت سیم بکسل استیل به‌حساب می‌آید.

سیم بکسل فولادی

سیم بکسل فولادی، ابزاری است که به‌طورگسترده در انواع دستگاه‌های بالابر کاربرد دارد. از این سیم، می‌توان برای بلند کردن و جابه‌جا کردن بار‌ها و اجسام مختلف استفاده کرد. ضریب انبساط و انعطاف‌پذیری این ابزار، باتوجه به ساختار‌ها و کاربرد‌های مختلف آن متفاوت است. از ویژگی‌های این سیم می‌توان به گالوانیزه بودن آن اشاره کرد.

سیم بکسل نتاب

سیم بکسل نتاب، نوعی سیم فولادی است که این سیم‌ها به‌دلیل داشتن خاصیت ضدگردشی، بیشتر در اتصالات تاور کرین کاربرد دارد. این سیم‌ها بافت بسیار‌ریزی دارند و از تعداد بسیار زیادی استرند تشکیل شده اند. این ساختار ارتباط مستقیمی ما بالا بودن خاصیت انعطاف‌پذیری این سیم دارد؛ به همین دلیل سیم‌ بکسل نتاب نسبت به سایر سیم‌های بکسل بسیار انعطاف‌پذیر‌تر است و قیمت سیم بکسل نتاب نیز، براساس این میزان انعطاف‌پذیری مشخص می‌شود.

سیم بکسل مهاری

سیم‌ بکسل مهار که وظیفه مهار دکل‌ها را برعهده دارند، به‌طورمعمول دارای ۷ تا ۱۹عدد بافت مفتولی هستند. از انواع قطور این نوع سیم‌ها، برای ایجاد اتصال در پل‌ها و نگهداری از آن‌ها نیز استفاده می‌شود. سیم‌های مهار متشکل از ساختار‌های متفاوت ۱x۷، ۱x۱۹، ۱x۳۷، ۱x۶۱ هستند و مفتول‌های موجود در آن‌ها، گالوانیزه سرد یا گرم است. این سیم‌ها برای مهار کردن دکل‌های مخابراتی، برقی و... بکار ‌می‌روند.

بررسی تست کشش سیم بکسل با دستگاه

تست کشش سنج، آزمایشی است که به‌منظور اندازه‌گیری کشش سیم بکسل انجام می‌شود؛ همچنین این تست در متعادل ساختن میزان کشش تمام سیم بکسل‌ها کاربرد دارد. در آزمون کشش سیم بکسل، سرویس‌کاران میزان کشش سیم‌های بکسل مختلف را به کمک وزنه تعادل اندازه‌گیری می‌کنند. درمرحله اول، این روش ابتدا اندازه تمام سیم‌های تحت‌آزمایش کشیده می‌شوند و نیروی فنر نیروسنج مربوط به هریک از آن‌ها جداگانه ثبت می‌گردد. سپس هریک از اندازه‌های ثبت‌شده با دیگری مقایسه می‌شود.

 

دستگاه تست کشش سیم بکسل، در تصویر نشان داده شده است.

 

تست سرخوردگی سیم بکسل آسانسور

برای انجام تست سرخوردگی سیم بکسل آسانسور و ثبت نتایج آن کافی است پس از توقف کابین روی ضربه‌گیر در چاهک، سر خوردن سیم بکسل روی شیار فلکه، به مدت ۳ ثانیه تحت نظر قرار بگیرد؛ درصورتی نتیجه این آزمون مثبت است که سیم بکسل از روی شیار فلکه بلند نشود و قاب وزنه تعادل وینچ نکند و بالا بیاید. تعیین قیمت سیم بکسل آسانسور، تا حد زیادی به نتایج این آزمایشات بستگی دارد زیرا تعیین‌کننده کیفیت آن، خواهند بود.

سخن پایانی

تست کشش سیم بکسل، آزمونی است که به‌وسیله آن می‌توان از امنیت آسانسور و سالم بودن آن اطمینان حاصل کرد. دلیل اهمیت این تست، وظیفه مهمی است که سیم بکسل برای اتصال بخش‌های مختلف آسانسور بر عهده دارد. درصورتی‌که اطلاعات بیشتری در این زمینه دارید دانسته‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

blog image
چدن چکش خوار یا مالیبل
شنبه 01 اردیبهشت 1403
blog image
پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403
سه‌شنبه 28 فروردین 1403