نوسان قیمت میلگرد در روزهای گذشته هیجانی بوده است.

قیمت میلگرد نسبت به روزهای گذشته چگونه بوده است؟

مقالات آهن آلات
چهارشنبه 27 مهر 1401

قیمت میلگرد در ایران، به‌دلایل مختلفی از جمله مسائل سیاسی، دچار بلاتکلیفی خاصی شده و با نوسانات شدیدی همراه است؛ درحال‌حاضر، نگرانی فعالان اقتصادی، همسان بودن یا نبودن قیمت واقعی محصول با قیمت فروش نیست؛ مسئله مهمی که ذهن آن‌­ها را مشغول کرده، هیجانات منفی است که در روزهای اخیر وارد بازار آهن شده و اوضاع را آشفته ساخته است.

در روزهای گذشته روند نوسانات قیمت میلگرد به چه شکل بوده است؟

بازار فولاد و آهن ایران در این روزها، آشفته‌­ترین روزهای خود را تجربه می­‌کند؛ به‌طوری‌که قیمت هیچ یک از محصولات به‌طور دقیق مشخص نیست و از آن بدتر دائما در حال تغییر است. متاسفانه روند تغییرات قیمت میلگرد در ایران، در طی چند روز گذشته با وضعیت بدی همراه بوده و تا مشخص نشدن نتایج مذاکرات و آرام نشدن وضعیت کشور، هیچ چیز قطعی نخواهد بود.

آخرین تغییرات قیمت میلگرد در ماه های گذشته بر اساس چه عواملی رخ داد؟

بررسی نمودار قیمت میلگرد در بازار ایران و تغییرات آن، به فعالان اقتصادی و مصرف‌کنندگان کمک می­‌کند تا با روند تغییرات آشنا شوند و بتوانند نرخ محصولات فولادی را پیش‌­بینی نمایند؛ همچنین از این طریق می‌­توان عوامل تاثیرگذار در ایجاد تغییرات در ماه‌­های گذشته را شناسایی کرد. به‌طورکلی، نرخ میلگرد در ماه‌­های گذشته با نوساناتی همراه بوده و سیر نزولی نسبتا خوبی را تجربه کرده است؛ از عواملی که موجب تغییر بهای میلگرد شده می‌­توان به ارزش دلار، میزان تقاضا و عرضه بازار، مذاکرات هسته‌ای و در نهایت نرخ جهانی فولاد اشاره کرد.

سهم کدام فاکتور در تغییرات قیمت میلگرد نسبت به هفته ها و روزهای گذشته بیشتر بوده است؟

امروزه همه می‌­دانند که نمودار قیمت میلگرد ثابت نیست و به‌صورت لحظه‌­ای یا روزانه تغییر می‌­کند؛ اما سوالی که ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد این است که کدام یک از این عوامل سهم بیشتری روی تغییر نرخ آن داشته است؟ یا به عبارت بهتر مهم‌­ترین عامل گران شدن آهن و میلگرد کدام است؟

به‌عنوان مثال در شهریور امسال قیمت میلگرد 14 فایکو در محدوده 14 هزار تومان تغییر می‌کرد، که در مجموع با کاهش هزینه (1 هزار و 382 تومان، معادل 8.4 درصد) همراه بوده است؛ در تاریخ مرداد 1401 نیز در بازه 15 هزار فروخته می‌شد که می‌توان نتیجه گرفت که در این ماه هم، به اندازه 1 هزار و 824 تومان نسبت به روزهای قبل، حدود 10 درصد کاهش قیمت داشته است.

از عواملی که نرخ مقاطع فولادی را تحت تاثیر قرار داده و آن را کنترل می‌­کند، می­‌توان به ارزش نفت، هزینه تولید مواد اولیه، بها دلار آمریکا، میزان تقاضا و عرضه بازار، هزینه حمل‌ونقل و... اشاره کرد. هر کدام از این موارد به‌نحوی در این تغییرات نرخ سهیم هستند؛ اما براساس مطالعات انجام شده مهم‌­ترین عاملی که شرایط بازار را به این روز رسانده، نوسانات قیمت مواد اولیه در داخل کشور است که به‌تنهایی، تغییرات شدیدی را به بازار فولاد تحمیل کرده است.

 

نمودار تغییرات قیمت میلگرد فایکو را در تصویر می توانید مشاهده کنید.

 

سخن پایانی

پیش­‌بینی قیمت میلگرد در ایران، به یکی از دغدغه‌­های مهم فعالان اقتصادی تبدیل شده است؛ به‌همین‌دلیل است که با بررسی دقیق نمودار قیمت آهن آلات، همواره سعی می­‌کنند ارزش واقعی این مقاطع فولادی را پیش بینی کنند و اوضاع بازار فولاد را به‌ثبات برسانند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نرخ دقیق مقاطع فولادی پیشنهاد می­کنیم با ما همراه باشید تا در بهترین زمان ممکن برای خرید محصولات فولادی اقدام نمایید.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

blog image
چدن چکش خوار یا مالیبل
شنبه 01 اردیبهشت 1403
blog image
پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403
سه‌شنبه 28 فروردین 1403