مردم عادی چگونه می‌توانند از بورس کالا میلگرد بخرند؟!

مردم عادی چگونه می‌توانند از بورس کالا میلگرد بخرند؟!

مقالات آهن آلات
شنبه 08 امرداد 1401

میلگرد، یکی از پرکاربردترین و پرفروش‌ترین مقاطع فولادی است که نوسان قیمت آن در هزینه کلی پروژه‌های عمرانی و ساختمان‌سازی تأثیر قابل‌توجهی دارد. عمدتاً 3 روش برای خرید میلگرد وجود دارد که شامل: خرید از کارخانه، بنگاه‌ها و بورس کالا هستند.

خرید از بورس کالا، به‌عنوان یکی از راحت‌ترین و به‌صرفه‌ترین روش‌های خرید به شمار می‌آید که قیمت‌گذاری در آن، پس از بررسی کالاها توسط کارشناسان انجام می‌شود؛ بااین‌حال، شرایطی نیز برای خرید آرماتور از بورس کالا وجود دارد. در ادامه می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد خرید میلگرد از بازار بورس کالا به دست بیاورید.

چرا باید از بورس میلگرد خرید؟

این روزها اختلاف قیمت میلگرد میان بازار آزاد و بورس کالا خیلی بیشتر شده است؛ به‌قدری که خرید از بورس کالا می‌تواند تغییر چشم‌گیری در هزینه پروژه‌های ساختمانی و عمرانی ایجاد کند. با خرید این مقطع از بورس می‌توان واسطه‌ها را حذف و آرماتورهای موردنیاز پروژه را با حداقل بها تهیه کرد.

بورس کالا درواقع یک بازار قانونمند و منسجم است که قیمت‌گذاری در آن با بررسی محصول توسط کارشناسان و کشف قیمت برحسب میزان عرضه و تقاضا انجام می‌شود. معاملات و قیمت میلگرد در این بازار شفاف‌سازی می‌شود. شفافیت معاملات در بورس کالا باعث شده است مالیات‌ها نیز در موعد مقرر پرداخت شوند؛ بنابراین، بورس می‌تواند التهاب و نوسانات قیمت را در بازار فرو بنشاند.

حداقل خرید میلگرد در بورس کالا چقدر است؟

باوجود مزایای متعددی که در خرید مقاطع فولادی از بورس وجود دارد، محدودیت‌هایی نیز برای خرید در نظر گرفته می‌شود؛ برخلاف بازار آزاد و خرده‌فروشان، امکان خرید این محصول در حجم پایین از بورس کالا وجود ندارد. خریداران بازار بورس کالا باید حداقل 20 تن میلگرد را در سفارش خود ثبت کنند؛ در غیراین‌صورت، خرید آن‌ها مورد تأیید قرار نمی‌گیرد. بنابراین، روش خرید از بازار بورس اغلب برای پروژه‌های بزرگ‌تر مناسب است.

 

تهیه آرماتورهای فولادی از بورس یکی از روش های خرید آن است.

 

مدارک لازم برای معاملات میلگرد در بورس

فارغ از اینکه قصد خرید چه نوع کالایی از بورس کالا را دارید، ابتدا لازم است مدارک مشخصی را برای دریافت کد مشتری در بورس کالا ارائه دهید و مشخصات خود را به‌عنوان خریدار تکمیل کنید. با یک‌بار احراز هویت و ارسال مدارک، از این به بعد می‌توانید به‌راحتی در بورس برای خرید هر کالایی اقدام کنید. بسته به اینکه مشتری حقیقی هستید یا حقوقی، مدارک موردنیاز برای دریافت کد مشتری متفاوت خواهد بود.

الف) مدارک و اطلاعات موردنیاز برای دریافت کد مشتری حقیقی:

  • فتوکپی شناسنامه
  • فتوکپی کارت ملی
  • تکمیل فرم درخواست کد مشتریان حقیقی با اطلاعاتی شامل کد ملی، شماره‌حساب بانکی مشتری، شماره تماس، آدرس و کد پستی.

ب) مدارک و اطلاعات موردنیاز برای دریافت کد مشتری حقوقی:

  • فتوکپی روزنامه رسمی ثبت شرکت
  • فتوکپی روزنامه رسمی تغییرات اخیر شرکت
  • فتوکپی کارت ملی و شناسنامه اعضای هیئت‌مدیره شرکت
  • فرم درخواست کد مشتریان حقیقی که با اطلاعاتی شامل فهرست سهامداران با سهام 10 درصد یا بیشتر، لیست آخرین ترکیب اعضای هیئت‌مدیره، صاحبان امضای مجاز و شماره‌حساب جاری مشتری حقوقی تکمیل شده باشد.

مراحل خرید میلگرد از بورس

برای خرید از بورس کالا، لازم است از مراحل زیر پیروی کنید:

  • تکمیل و ارائه فرم درخواست خرید

برای هر بار خرید از بورس کالا لازم است خریدار یک فرم سفارش را تکمیل و به کارگزار خود ارسال کند. این فرم باید شامل مشخصات دقیق میلگرد موردنظر به‌علاوه نام شرکت تولیدکننده، حداکثر قیمت خرید و... باشد.

  • بررسی امکان خرید

در این مرحله، کارگزار امکان خرید را بررسی کرده و در صورت نیاز، برای رایزنی با کارخانه تولیدکننده اقدام می‌کند.

  • واریز پیش پرداخت

در صورت تأیید درخواست، اطلاع‌رسانی لازم به خریدار انجام می‌شود؛ در این مرحله لازم است که خریدار 10 درصد از ارزش تقریبی کالا موردنظر را به‌عنوان تضمین خرید به‌حساب کارگزار واریز کند.

  • خرید کالا

خرید کالا توسط کارگزار خریدار و پس از رقابت با سایر کارگزاران نهایی می‌شود؛ اگر میلگرد موردنظر به مقدار کافی عرضه شده باشد و قیمت آخر از حداکثر قیمت تعیین‌‌شده توسط خریدار کمتر (یا مساوی با آن) باشد، خرید انجام می‌شود.

نیاز است خریدار مدارکی جهت اثبات دلیل خرید خود (خرید باید برای مصرف نهایی باشد) ارائه دهد؛ این امر به بورس کالا کمک می‌کند تا از واسطه‌گری‌ها و احتکار جلوگیری کند. برای تهیه میلگرد از بورس، تعیین مسئول و پیمانکار حمل بار و ارائه یک آدرس دقیق از محل تخلیه سفارشات الزامی است. با پیگیری‌های صورت گرفته توسط کارگزار، سفارش خریدار تأیید و ارسال شده و نهایتاً حواله فروش صادر می‌شود. حواله میلگرد روشی برای خرید میلگرد از بازار بورس است.

 

مراحل زیادی برای تهیه میلگرد از بورس وجود دارد.

 

کارمزدهایی که برای خرید میلگرد دولتی باید پرداخت

هزینه‌ای که خریدار پیش از معامله به کارگزار پرداخت می‌کند، حق‌الزحمه کارگزار و کارمزد را نیز شامل می‌شود. این هزینه‌ها عبارتند از:

  • حق‌الزحمه کارگزار: 0.18 درصد از ارزش معامله
  • کارمزد شرکت بورس کالا: 0.06 درصد
  • کارمزد سازمان بورس و اوراق بهادار: 0.04 درصد

پروانه ساخت، راهی آسان برای خرید میلگرد از بورس

خرید با پروانه ساخت، یکی از راحت‌ترین و ارزان‌ترین روش‌های خرید میلگرد است که امروزه بسیاری از خریداران از آن بهره می‌گیرند. تنها کافی است با نحوه خرید میلگرد با پروانه ساختمان پیش از شروع پروژه یا طی پیشبرد آن توجه آشنا باشید؛ به‌این‌ترتیب، می‌توانید جواز ساخت خود را دریافت کرده و برای هر 1000 مترمربع زیربنا، متری 50 کیلوگرم میلگرد خریداری کنید.

خریداران با در دست داشتن جواز ساختمان می‌توانند مقاطع فولادی موردنظر خود را با نرخ مصوب دریافت کنند و این امر تا حد زیادی به تنظیم بازار و کاهش احتکار کمک کرده است. خرید میلگرد از بورس کالا با بهره‌گیری از مزایای پروانه ساخت درواقع توانسته تقاضای کاذب بازار را از بین برده و از ایجاد حباب جلوگیری کند.

کدام میلگردها در بورس عرضه می‌شود؟

هر یک از این محصولات فولادی عرضه شده در بورس کالا، نماد خاص خود را دارند؛ که با توجه به مشخصات کالا، برند تولیدکننده و انبار کالا مشخص می‌شود. به‌طورکلی، آرماتورهای عرضه شده در بورس شامل موارد زیر هستند:

  • سبد سایزهای 14 تا 24: مجتمع فولاد صنعت بناب
  • سبد سایزهای 14 تا 32 – A3: صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه
  • سبد سایزهای 14 تا 32 – A3: صبا فولاد زاگرس
  • سبد سایزهای 14 تا 32 – A3: فولاد آذربایجان
  • سبد سایزهای 14 تا 32 – A3: آذر فولاد امین
  • سبد سایزهای 14 تا 28 – A3: مجتمع فولاد خراسان
  • سبد مخلوط: فولاد روهینا جنوب
  • سبد مخلوط: مجتمع فولاد ظفر بناب
  • سبد مخلوط: ذوب‌آهن اصفهان
  • سبد مخلوط: جهان فولاد سیرجان

سبد میلگرد مخلوط چیست؟

همان‌طور که اشاره شد، محصولات بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده آرماتور به‌صورت سبدهایی در بورس کالا ارائه می‌شوند که شامل سایزهای مشخصی از میلگردهای مشخص هستند. برای مثال، سبد صبا فولاد آذر در بورس کالا شامل گریدهای A3 در سایزهای 14 تا 32 است. این درحالی‌است که برخی از شرکت‌ها مانند ذوب‌آهن اصفهان، محصولات خود را به‌صورت سبدهای مخلوط در بورس کالا ارائه می‌دهند. در یک سبد مخلوط که در بورس عرضه می‌شود، سایزها متفاوت و انواع مختلف آرماتور قرار دارند. برای مثال، یک سبد مخلوط می‌تواند سایزهای 14، 16 و 18 یا میلگردهای ساده، آجدار و کلاف را شامل شود.

 

در سبد مخلوط میلگرد، می توان انواع و سایزهای این محصول را تهیه کرد.

 

نحوه تعیین قیمت روز میلگرد در بورس کالا

همان‌طورکه اشاره شد، قیمت میلگردها در بورس کالا از شفافیت بالایی برخوردار است و قیمت‌گذاری توسط کارشناسان انجام می‌شود. پایه قیمت‌گذاری این کارشناسان، بیشتر میزان عرضه و تقاضا برای محصول فولادی موردنظر است؛ بااین‌حال، فاکتورهای دیگری مانند نوسانات قیمت دلار نیمایی و نرخ ارز نیز در تعیین قیمت روز این مقاطع دخیل هستند.

با بالا رفتن قیمت دلار نیمایی، تمایل تولیدکنندگان برای صادرات و افزایش سود و درآمد بالا می‌رود. این امر در ادامه موجب کاهش میزان عرضه به بازارهای داخلی می‌شود. برهم خوردن تعادل نمودار عرضه و تقاضا و کاهش میزان عرضه نسبت به تقاضای بازار، افزایش قیمت را به دنبال دارد. از طرف دیگر، افزایش قیمت مواد اولیه مانند شمش فولاد می‌تواند بر قیمت نهایی میلگرد مورد نیاز شما تأثیر بگذارد.

خرید میلگرد از بورس برای مردم عادی صرفه اقتصادی دارد؟!

خرید از بورس کالا با حذف واسطه‌ها و دلالان، قیمت خرید را تا حد زیادی کاهش می‌دهد؛ به‌این‌ترتیب، هزینه لازم برای خرید میلگرد موردنیاز پروژه به حداقل می‌رسد. البته این صرفه اقتصادی برای خریدارانی است که در حجم بالا به آرماتور نیاز دارند. علاوه‌بر این، خرید مقاطع فولادی با پروانه ساخت و قیمت نرخ مصوب دولت می‌تواند برای خریداران بسیار به‌صرفه‌تر و مناسب‌تر تمام شود.

سخن پایانی

خرید از بازار بورس کالا به شما اجازه می‌دهد که سفارش خود را از طریق کارگزاری ثبت و پیگیری کنید. این بازار شفاف، امکان خرید کالا با قیمت موردنظرتان را ایجاد کرده است؛ بنابراین، درصورتی‌که حداکثر قیمت تعیین شده توسط شما به‌عنوان یک مشتری مناسب بوده و عرضه به مقدار کافی انجام شده باشد، می‌توانید از یک تجربه خرید مطلوب و مقرون‌به‌صرفه بهره‌مند شوید.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

blog image
چدن چکش خوار یا مالیبل
شنبه 01 اردیبهشت 1403
blog image
پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403
سه‌شنبه 28 فروردین 1403