7 نکته درباره شرایط انبار کردن و نگهداری میلگرد

7 نکته درباره شرایط انبار کردن و نگهداری میلگرد

مقالات آهن آلات
دوشنبه 06 تیر 1401

مگر می‌شود از ساخت‌وساز صحبت به میان بیاید و به محصولاتی همچون میلگرد اشاره نشود؛ مطالب زیادی در مورد کاربردها و انواع این مقطع فولادی پرکاربرد وجود دارند، اما اطلاعات کمی در مورد شرایط نگهداری میلگرد ارائه می‌شوند. انبار‌کردن میلگرد یکی از معضلات کسانی است که در صنعت ساختمان‌سازی مشغول فعالیت هستند.

خرید یا نگهداری میلگرد!؟ تصمیم درست کدام است؟!

اگر به دنبال یک فرمول یا قاعده کلی هستید، باید بگوییم که چنین چیزی وجود ندارد!

میلگرد، شرایط نگهداری چندان دشواری ندارد، اما لازم است اصولی را مد نظر قرار دهید که باتوجه به‌استانداردها مشخص شده‌اند. به‌این‌ترتیب، می‌توان گفت اگر می‌توانید شرایط مناسب برای نگهداری از این مقطع فولادی را فراهم کنید، انبار کردن آن می‌تواند گزینه خوبی باشد. در نقطه مقابل و زمانی که امکان فراهم کردن یک انبار مناسب را ندارید، بهترین گزینه پیش‌روی شما، خرید این محصول است.

 

برای تصمیم بین خرید در لحظه یا نگهداری میلگرد در انبار، باید به شرایط پروژه توجه کنید.

 

انبار مناسب برای نگهداری میلگرد چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

در این قسمت، می‌خواهیم مشخص کنیم که وقتی صحبت از یک انبار مناسب می‌شود، دقیقاً در مورد چه چیزی حرف می‌زنیم. پارامترهای مهم برای انبار مصالح مختلف، باید متفاوت باشند. در این‌جا همه موارد مهم در رابطه با یک انبار مناسب برای میلگرد را بررسی خواهیم کرد.

  • ایمنی: کار در چنین محیط‌هایی، می‌تواند از نظر ایمنی برای کارکنان آن خطرناک باشد. استفاده از حفاظ‌های استاندارد و چینش منظم این مقطع فولادی می‌تواند به بالا رفتن ضریب ایمنی در این انبارها کمک کند.
  • کارکنان مناسب: بخش بزرگی از خرابی‌ها و آسیبی که به میلگرد‌های انبار شده وارد می‌شود، در اثر بی دقتی یا ناآگاهی کارکنان انبار است؛ با استخدام نیروهای باتجربه می‌توانید بخشی از این مشکل را برطرف کنید.
  • موقعیت مکانی: محلی که برای ساخت انبار استفاده می‌شود، می‌تواند تاثیر زیادی بر شرایط آن در آینده داشته باشد؛ از این رو بهتر است این مکان در جایی با شرایط آب و هوایی مناسب و به دور از عوامل مخرب باشد.
  • امنیت: انبار کردن مقدار زیادی میلگرد، می‌تواند افراد سودجو و طمع‌کار را به خود جلب کند؛ برای پیشگیری از سرقت، بهتر است انبار از سیستم‌های نظارتی هوشمند و نگهبانی بهره‌مند باشد.
  • فضای مناسب برای نگهداری: چینش و دسته‌بندی این مقطع فولادی، اصول خاصی دارد که برای انجام نیاز به یک فضای کارآمد خواهد داشت.

نکات مهم برای انبار کردن میلگرد

نگهداری از این مقطع فولادی، نیازمند شرایط خاصی است که در طولانی مدت آن را از عوامل مخرب دور نگه دارد. در این پروسه، کیفیت یا مقدار این محصول اهمیت چندانی ندارد، چرا که همه چیز به شرایط انبار برمی‌گردد.

در پروسه انبار‌کردن این محصول پرکاربرد، ممکن است عوامل زیادی موجب ایجاد خسارت شوند. در ادامه این مطلب راهکارهای پیشگیری از 7 مورد آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

1- عدم نگهداری میلگردها در زیر تابش مستقیم نور آفتاب

نور مستقیم آفتاب، نمی‌تواند سبب ایجاد پوسیدگی یا زنگ‌زدگی در فلزات شود، اما می‌تواند این فرآیند را سرعت ببخشد. از طرفی این مقطع فولادی در زمان استفاده باید دمای پایینی داشته باشد و اگر در زیر نور مستقیم آفتاب نگهداری شود، مشکلات زیادی را به وجود خواهد آورد.

2- عدم نفوذ گردوغبار

شاید چندان مهم به نظر نرسد، اما گرد و غبار می‌تواند یکی از عوامل ایجاد پوسیدگی در این محصول باشد. نفوذ گردوغبار به انبار میلگرد در نهایت سبب افت کیفیت آن می‌شود.

3- جلوگیری از ورود رطوبت

همه ما می‌دانیم که دشمن درجه یک هر نوع فلزی، رطوبت است. وقتی صحبت از رطوبت برای فلزات می‌شود، ذهن بلافاصله به سمت پوسیدگی و زنگ‌زدگی می‌رود. اکسیداسیون، بزرگ‌ترین مشکل در انبارهایی است که از این مقطع فولادی نگهداری می‌کنند و باید دقت زیادی برای کنترل آن صورت گیرد.

4- فاصله مناسب بین میلگردها

فاصله کافی میان میلگردهایی که در انبار هستند، می‌تواند از پیشرفت پوسیدگی و انتقال آن به دیگر محصولات جلوگیری کند؛ همین کار کوچک می‌تواند در طولانی مدت از ضررهای بسیار جلوگیری کند.

 

برای انبارکردن میلگرد، فاصله مناسبی باید بین این مقاطع باشد.

 

5- تماس نداشتن با عوامل خورنده میلگرد

مواد مختلفی می‌توانند سبب آسیب به این مقطع فولادی شوند. برخی از آن‌ها پوسیدگی‌های شدید ایجاد می‌کنند و برخی دیگر باعث افت کیفیت محصول می‌شوند. در هر دو صورت عوامل خورنده باعث ضررهای مالی هستند و باید از انبار میلگرد دور باشند.

6- زدودن آلودگی و تمیزکردن میلگرد

این موضوع، اهمیت بسیار زیادی چه در زمان انبار‌کردن این محصول و چه در زمان استفاده آن دارد. وجود آلودگی روی میلگردهایی که قرار است انبار شوند، می‌تواند پوسیدگی ایجاد کند؛ همین آلودگی‌ها یا زنگ‌زدگی‌ها در پروسه ساخت‌وساز هم دردسر‌ساز هستند.

7- جداسازی میلگردها بر اساس نوع و سایز

دسته‌بندی و مرتب کردن این محصول، باتوجه به‌نوع و سایزشان یکی از مهم‌ترین اصولی است که سبب ایجاد انبار مناسب می‌شوند. لازم است که ابعاد کوچک در کنار هم قرار بگیرند و آن‌هایی که سایز بزرگ‌تری دارند جدا باشند. پیش از خرید باید بدانید میلگرد سبک یا سنگین؟! کدام یک برای پروژه شما مناسب تر است؟ و سپس بعد از تهیه، میلگردها را بر اساس سایز در انبار جداسازی کنید.

راه هایی برای جلوگیری از رطوبت و زنگ زدگی میلگرد در مناطق جنوبی کشور!؟

در مناطق جنوبی کشور، بزرگ‌ترین معضل رطوبت هوا و پوسیدگی این مقطع فولادی است، برای پیشگیری از این اتفاق لازم است همواره ذخیره میلگرد تحت نظر باشند و آن‌هایی که دچار مشکل شده‌اند را جدا کنید. از طرفی، طراحی سازه انبار و تمهیداتی که برای آن در نظر گرفته می‌شود در جلوگیری از زنگ‌زدگی این محصول موثر هستند.

 

رطوبت، باعث آسیب دیدگی به میلگرد می شود و در انبار میلگرد نباید رطوبت وجود داشته باشد.

 

قفسه های فولادی برای نگهداری میلگرد!

استفاده از قفسه‌های فولادی، مزیت‌های زیادی دارد. برای مثال، قفسه‌های فولادی، میلگرد را از سطح زمین بالاتر می‌برد و به این ترتیب بسیاری از عوامل خورنده از آن‌ها دور خواهند بود. از طرفی وجود قفسه‌های فولادی به دسته‌بندی و فرآیند تخلیه و بارگیری نیز کمک بزرگی خواهد کرد.

شرایط نگهداری انواع میلگرد در انبار

پارامترهای مهم برای نگهداری از هر نوع میلگرد با دیگری متفاوت است و نگهداری آن در کنار هم می‌تواند مشکل‌ساز باشد. در ادامه این مطلب، مروری کوتاه بر شرایط نگهداری انواع این مقطع فولادی خواهیم داشت.

  • انبار میلگرد ضدزنگ

این نوع میلگرد، مقاومت بالایی دارد؛ اما با این وجود اگر می‌خواهید آن‌ها را در محیط آزاد نگهداری کنید، لازم است روی آن‌ها را بپوشانید.

  • انبار میلگرد با پوشش اپوکسی

این میلگردها را در قفسه‌های با ارتفاع از سطح زمین نگهداری کنید و سعی کنید تا جای ممکن با فلزات دیگر تماس نداشته باشند.

  • انبار میلگرد گالوانیزه

مراقب باشید در حین فرآیند تخلیه و بارگیری به پوشش گالوانیزه آن‌ها آسیبی وارد نشود، چرا که سبب ایجاد پوسیدگی خواهد شد.

  • انبار میلگرد فولادی

بهتر است میلگردها از سطح زمین فاصله داشته باشند و روی آن‌ها پوشانده شود؛ همچنین لازم است به چینش آن‌ها دقت کافی شود تا دچار لقی یا افتادگی نشوند.

تخلیه میلگرد از انبار به چه صورت باید باشد؟

پروسه تخلیه میلگرد از انبار، باید به‌گونه‌ای باشد که این مقطع فولادی دچار کم‌ترین میزان تنش شود. هنگامی که صحبت از تنش می‌شود، منظور همان ضربه‌های ناگهانی یا خراش‌هایی است که در این پروسه روی این مقطع فولادی ایجاد می‌شوند. همچنین در حین انجام تخلیه از انبار لازم است تمامی نکات ایمنی را مدنظر قرار دهید تا هم کارکنان آسیب نبینند و هم میلگردها دچار مشکل نشوند.

 

هنگام تخلیه میلگرد از انبار، باید توجه داشت تا میلگردها دچار شکستگی نشوند.

 

آیا انبار کردن میلگرد بر قیمت آن موثر است؟!

نگهداری از میلگرد در انبار، اگر بر طبق اصول و استانداردهای انجام این کار باشد، چندان تاثیری بر قیمت فروش آن نخواهد داشت. اما اگر شرایط نگهداری از این مقطع فولادی نامناسب باشد، امکان دارد که این مقطع فولادی آسیب‌های زیادی ببیند و در زمان فروش، قیمت پایین‌تری روی آن گذاشته شود. برخی افراد، برای بالا بردن قیمت میلگرد، اقدام به خرید و انبارکردن مقادیر زیادی از این محصول کارآمد می‌کنند؛ اما باید توجه کنید که استهلاک انبار کردن این محصول می‌تواند بسیار زیاد باشد.

طبق نظرات کارشناسان گرفت:

"7عامل مهم وجود دارند که می‌توانند سبب آسیب‌دیدن و خرابی میلگردهای انبار شده بشوند؛ به علاوه، افزایش قیمت این محصول در سال‌های اخیر باعث شده تا این مقطع، اهمیت بیش‌تری پیدا کند. شرایط نگهداری صحیح میلگرد در انبار، می‌تواند از ضررهای مالی زیادی جلوگیری کند که در نهایت به پیشبرد پروژه کمک شایانی خواهد کرد."

سخن پایانی

برای نگهداری میلگرد در انبار، تفاوتی نمی‌کند که چه نوعی یا چه سایزی از این محصول را خریداری کنید؛ نکته مهم نحوه نگهداری و انبار میلگرد است که باید بر طبق اصول و قواعد آن انجام شود. با مطالعه این مقاله می‌توانید اطلاعات مفیدی در این‌باره کسب کنید که برای خرید یا انبار کردن این مقطع فولادی، کارآمد خواهند بود.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

blog image
چدن چکش خوار یا مالیبل
شنبه 01 اردیبهشت 1403
blog image
پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403
سه‌شنبه 28 فروردین 1403