بررسی دلایل اهمیت باسکول کردن آهن‌ آلات قبل از تحویل

بررسی دلایل اهمیت باسکول کردن آهن‌ آلات قبل از تحویل

مقالات آهن آلات
یکشنبه 22 خرداد 1401

یکی از مهم‌ترین مراحل تحویل مقاطع فولادی توسط کارخانه، باسکول کردن و تأیید تطابق وزن محصولات با موارد ثبت‌شده در باسکول است. آهن‌آلاتی که سفارش می‌دهید، در دو مرحله باسکول می‌شوند؛ اولین بار در هنگام تحویل بار به راننده است. هنگامی‌که بار به دست شما می‌رسد، برای دومین بار باسکول می‌شود. در غیراین‌صورت، مشکلاتی برای شما ایجاد می‌کند که نیاز به صرف زمان و پیگیری دارد. در ادامه به‌طور گسترده‌تری به دلایل اهمیت باسکول کردن آهن‌ آلات در هنگام تحویل بار می‌پردازیم.

باسکول آهن‌ آلات به چه معناست؟

باسکول، نوعی ترازو است که برای اندازه‌گیری وزن اجسام بزرگ و بسیار سنگین از آن استفاده می‌شود. انواع باسکول شامل باسکول‌های صنعتی، فروشگاهی، جاده‌ای، آویز، کفه‌ای و باسکولت هستند که در صنایع مختلف ازجمله کارخانه‌های تولیدکننده فولادی، صنایع غذا و دارو، معادن، صنایع شیمیایی و... از آن‌ها استفاده می‌شود.

استفاده از باسکول‌ها به‌دلیل استحکام بالا و مقاومت مطلوب در برابر ضربه و اجسام سنگین، بسیار امن و مطمئن است؛ بنابراین، اگر چندین تن آهن‌ آلات بر روی باسکول قرار بگیرند، اندازه‌گیری وزن به‌راحتی انجام می‌شود. باسکول کردن آهن‌آلات هنگام تحویل بار، یکی از وظایف راننده است و در صورت مغایرت وزن بار و فاکتور، راننده باید پاسخگوی علت آن باشد.

 

درصورت مغایرت وزن باسکول، راننده مسئول آن است.

 

طبق نظر کارشناسان گرفت:

“باسکول کردن آهن‌ آلات قبل از تحویل، امکان پیگیری علت مغایرت وزن بار با مقدار ثبت‌شده در فاکتور را ایجاد می‌کند. بنابراین، جبران هرگونه کمبود در بار ممکن می‌شود. باسکول کردن آهن آلات کمک می کند تا از کیفیت محصولات، قیمت فاکتور و عدم کم فروشی کارخانه یا فروشنده اطمینان حاصل کنیم.”

به چه دلیل باید آهن‌ آلات را قبل از تحویل وزن کرد؟

لازم به ذکر است که کارخانه‌های تولیدکننده فولادی، هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال مغایرت فاکتور و حجم بارگیری شده را نمی‌پذیرند؛ زیرا راننده موظف است هنگام بارگیری و تخلیه بار، آن را باسکول کرده و تطابق حجم مقاطع فولادی با فاکتور را تأیید کند. این امر به سه دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است:

بررسی تقلبی بودن محصول

یکی از اصلی‌ترین و کاربردی‌ترین راه‌های تشخیص اصالت و کیفیت محصولات فولادی، مقایسه وزن مقاطع با وزن استاندارد آن‌ها است. وزن هر کیلوگرم از هر نوع کالای فولادی ازجمله نبشی، تیرآهن، میلگرد و... در جدول اشتال آورده شده است. با در دست داشتن ابعاد مقاطع فولادی به‌راحتی می‌توانید وزن استاندارد آن را محاسبه کرده و با وزن محصول خریداری‌شده مقایسه کنید.

برای مثال، با مراجعه به جدول وزن میلگرد می‌توانید به‌راحتی وزن یک شاخه میلگرد آجدار جناغی 12 متری را در حالت استاندارد به دست بیاورید. درصورتی‌که وزن میلگرد خریداری‌شده کمتر باشد، معمولاً نشان‌دهنده کیفیت پایین آن است؛ زیرا وزن میلگرد تا حد زیادی نشان‌دهنده میزان استحکام و مقاومت آن در سازه است.

 

وزن نهایی میلگرد، در تعیین اصل بودن آن کمک می کندو

 

کنترل قیمت محصول در فاکتور

اگرچه میلگردها را به‌صورت شاخه‌ای یا بندیل خریداری می‌کنیم، اما قیمت میلگرد نهایی با توجه به وزن آن‌ها مشخص می‌شود. باسکول کردن قبل از تحویل، به شما اجازه می‌دهد وزن محصولات و میزان ثبت‌شده در فاکتور را مقایسه کنید و در صورت کمتر بودن حجم بار، اختلاف بار جبران شود. به‌این‌ترتیب، می‌توانید از یکسان بودن قیمت محصولات دریافتی و قیمت فاکتور اطمینان پیدا کنید.

تشخیص کم‌ فروشی

اگر محصولات خریداری‌شده را باسکول نکنید، ممکن است حجم بار از مقدار ثبت‌شده در فاکتور کمتر باشد و کارخانه کم‌فروشی کرده باشد. درصورتی‌که مقاطع فولادی قبل از تحویل باسکول نشده باشند، پیگیری این کم‌فروشی بسیار دشوار است؛ زیرا در این صورت راننده به‌عنوان مسئول جابجایی و باسکول کردن محصولات باید پاسخگو باشد؛ نه کارخانه.

آیا وزن محصولات فولادی کارخانه‌ های مختلف با یکدیگر تفاوت دارد؟

در کارخانه‌های مختلف از استانداردهای ملی و بین‌المللی مختلفی استفاده می‌شود. برای مثال، تولید تیرآهن در کارخانه‌های مختلف ممکن است از استاندارد IPE (استاندارد ایران و اروپا) یا INP (استاندارد چین و روسیه) پیروی کرده باشد. استانداردها می‌توانند در شکل، اندازه، وزن و بسیاری ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی کالای موردنظر شما تأثیر بگذارند. باتوجه‌به تفاوت استانداردهای به‌کاررفته در خط تولید کارخانه‌های مختلف، ممکن است وزن آن‌ها نیز یکسان نباشد.

قبل از تحویل میلگرد و تیرآهن، چگونه باید آن‌ ها را وزن کنیم؟

وزن میلگردها و تیرآهن‌های خریداری‌شده را می‌توانید باتوجه‌به استاندارد به‌کاررفته در خط تولید کارخانه موردنظر خود محاسبه کنید. در این روش، شما می‌توانید به جدول مشخصات محصولات کارخانه تولیدکننده مراجعه کرده و مشخصاتی مانند وزن و سایز میلگرد و تیرآهن را به دست بیاورید؛ زیرا وزن آن ها تاثیر مستقیمی در قیمت تیرآهن و میلگرد ایفا می کند. درنهایت، مقدار به‌دست‌آمده را با وزن کالای خریداری‌شده مقایسه کنید.

 

وزن یکی از عوامل موثر بر قیمت تیرآهن است.

 

در روش دوم، شما می‌توانید وزن استاندارد هر کیلوگرم میلگرد و تیرآهن را از جدول اشتال به دست آورده و با وزن محصولات باسکول شده مقایسه کنید؛ مغایرت وزن در این روش نیز به‌راحتی مشخص می‌شود. از جدول وزن آهن آلات می‌توان برای محاسبه وزن استاندارد تمامی مقاطع فولادی استفاده کرد.

سخن پایانی

باسکول کردن در دو مرحله، از هرگونه اشتباه در بارگیری و کم شدن بار در طول جابجایی جلوگیری می‌کند و به تمامی مراحل تحویل و حمل‌ونقل شفافیت می‌بخشد. درصورتی‌که تطابق وزن بار و فاکتور در زمان تحویل بار تأیید شده باشد، راننده تنها کسی است که مقصر مغایرت بار هنگام دومین نوبت باسکول کردن در مقصد است. بنابراین، باسکول کردن آهن‌آلات قبل از تحویل را می‌توان یکی از ضروری‌ترین مراحل خرید دانست.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید