7 روش تشخیص تیرآهن اصلی و تقلبی

7 روش تشخیص تیرآهن اصلی و تقلبی

مقالات آهن آلات
چهارشنبه 27 بهمن 1400

به طور قطع آهن یکی از اصلی‌ترین و جدایی‌ناپذیرترین اجزای زندگی امروزه انسان است. با کمک این عنصر شگفت‌انگیز است که ساختمان‌های عظیم بنا می‌شوند، محکم‌ترین خودرو‌ها و یا کشتی‌ها توسط آهن استقامت خود را بدست آورده‌اند و با اندکی تامل می‌توان موارد بسیاری را یافت که انسان در آن‌ها با استفاده از آهن توانسته کیفیت زندگی خود را ارتقا ببخشد.

حال که متوجه ارزش این فلز گرانبها شدیم مسئه‌ای که مطرح می‌شود این است که آیا این امکان وجود دارد تا آهن تقلبی هم وجود داشته باشد؟ و سوال مهم‌تر اینکه اگر پاسخ مثبت است نحوه تشخیص تیرآهن اصلی و تقلبی چیست؟ چرا که بدون شک هیچ یک از ما نمی‌خواهیم تا خانه‌هایمان بر پوچی استوار شوند. اگر شما هم کنجکاو شدید، برای آشنایی با نحوه شناسایی تیرآهن تقلبی و اصلی با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

روش‌های تشخیص تیرآهن اصلی و تقلبی

پیش از هر چیزی توجه داشته باشید که روش‌هایی که در ادامه گفته می‌شود راه‌های قطعی برای تشخیص اصلی و تقلبی بودن تیرآهن نیست. به‌خصوص اگر این کار توسط فردی انجام شود که در این زمینه تجربه و تخصصی نداشته است، پس اولین پیشنهاد ما به شما این است تا خرید خود را از افراد و یا شرکت‌های معتبر انجام دهید.

 

روش های مختلفی برای تشخیص تیرآهن اصلی و تقلبی وجود دارد

 

البته توجه به قیمت تیرآهن می‌تواند تا حدودی به شما در این خصوص کمک کند اما در ادامه به بررسی برخی از علامت‌ها و مشخصه‌های تیرآهن‌های اصلی بپردازیم. شما به کمک این شاخصه‌ها می‌توانید با نحوه تشخیص تیرآهن سالم و معیوب آشنا شوید..

مشخصات ظاهری تیرآهن( سایز و ابعاد)

اگر به ساختمان‌های در حال ساخت و تیرآهن‌هایی که کاملا لخت و بدون هیچ پوششی نمایان هستند توجه کرده باشید متوجه آن شده‌اید که تیرآهن‌ها از نظر ظاهری دارای دو بال هستند که به‌وسیله یک تیغه به هم وصل شده اند.

اندازه بال و تیغه در تیرآهن‌های مختلف بر اساس استانداردی که ساخته شده‌اند متفاوت است؛

استاندارد تیرآهن‌ها شامل IPE (بال کوتاه)، INP و IPB (بال پهن) است که اکنون به توضیح مختصر هر یک می‌پردازیم:

  • استاندارد IPE:

این استاندارد متعلق به کشور‌های اروپایی است که دارای ارتفاع 80 الی 600 میلی‌متر، سایز و ابعاد 120 الی 300 میلی‌متر و طول استاندارد 12 متر است و از لحاظ شکلی و ظاهری دارای مقطعی به شکل I هستند. لازم به ذکر است که این محصولات به روش نورد ساخته می‌شوند پس شما نباید در قسمت اتصالات خط جوش ببینید

  • استاندارد INP:

این استاندارد متعلق به چین و روسیه است. بر اساس این استاندارد، تیرآهن از لحاظ شکل ظاهری مشابه با استاندارد IPE و دارای مقطعی به شکل I است. در واقع ابتدای تیرآهن بال، دارای ضخامت نازک و در انتها ضخیم‌تر به‌نظر می‌رسد. همچنین سایز و اندازه تولید شده در این استاندارد بین 80 تا 600 میلی‌متر است

  • استاندارد IPB:

این مدل تیرآهن را با نام هاش نیز می‌خوانند که به‌علت تشابه شکل ظاهری این تیرآهن به حرف H است. استاندارد این مدل نیز همانند تیرآهن‌های IPE متعلق به کشور‌های اروپایی بوده. اندازه این مدل بین 100 الی 1000 میلی‌متر است که به دو دسته سبک و سنگین تقسیم می‌شود.

علامت و پلاک هک شده روی تیرآهن

با دقت بر روی هر تیرآهن اصل و معتبری می‌توانید علامت اختصاری را بر روی آن ببینید که این علامت نمایانگر اطلاعاتی از قبیل نام کارخانه سازنده، نحوه ساخت، طول و اندازه و ... باشد. به عنوان مثال اندازه جان تیرآهن با H، طول تیغه با D و طول بال با B نمایش داده می‌شود و در خصوص علامت اختصاری شرکت‌های سازنده می‌توان به برند ظفر بناب با علامت ZN، فولاد یزد با علامت IAS و ذوب آهن اصفهان اشاره کرد که با حرف ESCO نمایانگر است. البته توجه داشته باشید که علامت درج شده بر روی تیرآهن می‌تواند بین یک الی چهار کلمه باشد. به کمک این علائم می‌توانید به تشخیص تیرآهن تقلبی و اصلی بپردازید.

 

علامت هک شده روی تیرآهن را در این تصویر مشاهده میکندی.

 

وزن تیرآهن

یکی از بهترین راه‌ها برای تشخیص تیرآهن اصلی و تقلبی وزن آن است چرا که هر تیر‌آهن متناسب با انداره مقطع و نوع آن دارای وزنی مشخص است که خوشبختانه می‌توان با مراجعه به جدول اشتال آن را بدست آورد. البته این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که وزن محاسبه شده توسط شما با وزن موجود در جدول اشتال ممکن است تفاوت اندکی داشته باشد اما وجود اختلاف زیاد به معنای این است که تیر‌آهن مورد نظر تقلبی است یا جنس آن متفاوت است.

برای مقایسه وزن تیرآهن‌ها با یکدیگر می‌توانید از جدول وزن تیرآهن استفاده کنید. این جدول به شما کمک می‌کند بهترین انتخاب را داشته باشید.

رنگ تیرآهن

یکی از مطالب ابتدایی که همه می‌دانند این است که آهن در اثر زنگ‌زدگی رنگش زرد می‌شود و کیفیت خود را از دست می‌دهد. یکی از راه‌های تشخیص تیرآهن سالم و معیوب و یکی از مواردی که می‌توانید تا حدودی به کیفیت آهن مورد نظر پی ببرید توجه به رنگ آن است. رنگ تیرآهن مرغوب هنگام خروج از کارخانه نزدیک به مشکی و خاکستری است و اگر رنگ قسمتی از تیرآهن با سایر قسمت‌ها متفاوت باشد نشان از زنگ‌زدگی و کیفیت پایین آن است البته این نکته نیز قابل توجه است که رنگ زرد اگر به صورت سطحی باشد ممکن است صرفا بر اثر انبار داری ضعیف صورت گرفته باشد و کیفیت آهن لزوما کاهش پیدا نکرده باشد.

 

هنگام خرید تیرآهن باید به رنگ آن توجه کنید.

 

بسته بندی تیرآهن

تیرآهن‌ها به صورت عمده‌ای و در حجم‌های سنگین از کارخانه‌ها خریداری می‌شوند به همین سبب مدل بسته‌بندی‌ها به صورت 2 الی 5 تنی است که البته مدل رایج آن بسته‌بندی‌های 5 تنی است و توجه به این مسئله هم می‌تواند از راه‌های تشخیص یک تیر‌آهن با اصالت باشد.

توجه به برگ آنالیز

در محصولات فولادی مشخصاتی از جمله ورن، عناصر سازنده و استحکام‌های کششی و تسلیم محصول در برگه‌ای به نام برگه آنالیز ثبت می‌شود و به همراه محصول تحویل داده می‌شود. به کمک این آنالیز می‌توانید به تشخیص تیرآهن سالم و معیوب بپردازید.

جوش پذیری

اگر در هنگام جوش‌کاری تیرآهن از موادی استفاده شود که از مواد اصلی فولاد نباشد نتیجه جوش‌پذیری ضعیف و کیفیت تیرآهن به شدت افت پیدا می‌کند که طبیعتا این مورد را تبدیل به یکی از مرسوم‌ترین شیوه‌های تشخیص تیرآهن اصلی و تقلبی می‌کند.

خرید از فروشندگان معتبر

بی‌شک در هر صنفی و در هنگام خرید هر محصولی یکی از نکاتی که می‌تواند شما را به خریدتان دلگرم کند اعتبار فروشنده‌ و یا مغازه‌ای است که از آن خرید می‌کنید و خرید تیرآهن نیز از این قاعده مستثنی نیست.

 

برای اینکه تیرآهن اصلی خریداری کنید از فروشندگان معتبر اقدام به خرید کنید.

روش تشخیص تیرآهن اصفهان

همانطور که در بالاتر اشاره شد علامت اختصاری کارخانه ذوب آهن اصفهان ESCO است اما به غیر از این روش دو علامت دیگر نیز برای تیرآهن‌های اصفهان وجود دارد که یکی سایز و ابعاد 12 الی 30 مقاطع فولادی است و یکی دیگر اینکه دارای استاندارد IPE است.

برای خرید این تیرآهن به علت نوسانات بازار بهتر است قیمت تیرآهن اصفهان را به صورت آنلاین بررسی کنید.

روش تشخیص تیرآهن کرمانشاه

تفاوت اصلی تیرآهن کرمانشاه با اصفهان در دو مورد است:

  • سایز این تیرآهن 14 و 16 است
  • وزن این تیرآهن 25 کیلوگرم کمتر از تیرآهن اصفهان است

برای خرید این تیرآهن به علت نوسانات بازار بهتر است قیمت تیرآهن کرمانشاه را به صورت آنلاین بررسی کنید.

طبق نظر کارشناسان گرفت:

"از آنجایی که بازار آهن همواره یکی از داغ‌ترین بازار‌های کشور بوده و حضور سودجویان نیز به وفور در این بازار دیده می‌شود به‌همین‌دلیل شناسایی تیرآهن تقلبی و اصلی برای هر کسی که در این بازار قصد ورود داشته باشد امری ضروری است."

سخن پایانی

در مطلب تلاش کردیم تا اطلاعات مختصر و در عین حال کافی را در خصوص انواع تیرآهن به شما عزیزان ارائه دهیم تا بتوانید تا حد ممکن به نحوه تشخیص تیرآهن سالم و معیوب پی ببرید. شما همچنین می‌توانید به‌راحتی با بررسی جداول و مشخصات فوق خریدی مطمئن را انجام دهید. امیدواریم این مقاله به شما در انتخاب و تشخیص تیرآهن تقلبی و اصلی کمک کرده باشد.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

blog image
پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403
سه‌شنبه 28 فروردین 1403
blog image
آلیاژ آهنی و ترکیبات آن
چهارشنبه 15 فروردین 1403