پیش بینی قیمت مس در سال 1401

پیش بینی قیمت مس در سال 1401

پیش بینی قیمت
یکشنبه 24 بهمن 1400

مس به‌عنوان یکی از بهترین رساناهای الکتریکی، پس از آهن و آلومینیوم به‌عنوان سومین فلز پرکاربرد و پر تقاضا در جهان شناخته می‌شود. با توجه به کاربرد بالای این فلز در اغلب صنایع مانند صنعت ساخت‌وساز، صنعت برق، خودروسازی و عمده کارخانه‌های صنایع مادر، قیمت مس از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. قیمت جهانی مس یکی از مهم‌ترین شاخص‌های مؤثر بر قیمت روز این فلز است که هم‌زمان با شیوع کرونا در سراسر دنیا و کاهش عرضه، دچار یک شوک جدی شد. با توجه به اهمیت فلز مس در صنایع مختلف، قصد داریم در این مقاله نگاهی بر پیش‌بینی قیمت مس در سال 1401 داشته باشیم. همچنین برای اطلاع از  پیش بینی قیمت آلومینیوم در سال 1401 می‌توانید به مقالات پیش بینی قیمت گرفت مراجعه کنید.

تحولات قیمت جهانی مس

قیمت لوله مسی و ورق مسی تحت تأثیر عوامل متعددی مانند ارزش دلار، تورم بازار، میزان موجودی انبار و قیمت جهانی همواره در تغییر است و این نوسانات قیمت به‌گونه‌ای است که برای خرید محصولات مسی باید از تحولات لحظه‌ای و پیش‌بینی‌های بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت مطلع بود. قیمت جهانی مس به‌عنوان یکی از مؤثرترین پارامترها در تعیین قیمت محصولات موجود در بازار، طی چند سال گذشته شاهد تغییرات مهمی بوده است که منشأ اصلی آن‌ها، کاهش میزان عرضه و موجودی انبارها است. درواقع میزان ذخایر به حدی رسیده که تنها به مدت سه هفته می‌تواند پاسخگوی تقاضای جهانی باشد.

 

قیمت لوله مسی، تحت تاثیر قیمت جهانی مس قرار می‌گیرد.

 

شیوع ویروس کرونا، نیروی کار را خانه‌نشین کرد و موجب خاموش شدن خطوط تولید کارخانه‌های اسیدسولفوریک شیلی شد. این امر، کاهش ذخایر مس و افزایش قیمت محصولات مسی را در پی داشت. این روند افزایشی طی سه سال گذشته ادامه داشته و پیشروی آن تا جایی بوده است که به یک نگرانی جهانی تبدیل شود. درواقع پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که ارزش جهانی مس در آینده نه‌چندان دور به نفت خام نزدیک می‌شود.

بیشتر بخوانید: پیش بینی قیمت میلگرد در سال 1401

نیم‌نگاهی به قیمت مس در سالی که گذشت

قیمت مس در سه سال گذشته به‌صورت افزایشی بوده و این روند تا ماه گذشته نیز ادامه داشته است. تحلیل تکنیکال قیمت مس طی یک سال گذشته نشان می‌دهد که باوجود روند افزایشی، مقاومت قیمت 9000 دلار به‌خوبی حفظ شده و باوجود شکسته شدن این مقاومت در ماه‌های شهریور و دی و رسیدن قیمت مس به بالای 10 هزار دلار، همچنان شاهد بازگشت آن بوده‌ایم. بررسی‌ها نشان می‌دهند که مهم‌ترین دلایل رشد قیمت محصولات مسی، اعمال عوارض 15 درصدی در کشور روسیه بر روی صادرات محصولات مسی، افزایش تقاضای جهانی (ازجمله کشور چین) و کاهش میزان تولید استرالیا و شیلی بوده است. البته رشد هزینه تولید به‌واسطه افزایش ناگهانی هزینه نیروی کار شیلی از سال 2000 را نیز نمی‌توان در افزایش قیمت جهانی مس بی‌تأثیر دانست.

احتمالات در مورد قیمت مس در سال 1401

یکی از مهم‌ترین پارامترهای تعیین قیمت ورق مسی و سایر محصولات مشابه، تقاضای بازار جهانی و قدرت پاسخگویی به این نیاز است. همان‌طور که پیش‌تر بیان شد، صنایع برق، خودروسازی، ساخت‌وساز و... بزرگ‌ترین متقاضیان محصولات مسی به شمار می‌آیند. بنابراین، توسعه کشورها و پیش روی آن‌ها به سمت تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر مانند تکنولوژی‌های کم‌کربن، همواره با افزایش تقاضای مس همراه است. این در حالی است که به دلیل واکسیناسیون درصد بالایی از مردم کشورهای صنعتی و توسعه‌یافته، گردشگری و سفرها نیز مجدداً رونق پیدا کرده‌اند؛ که این امر افزایش تقاضای مس توسط صنعت خودروسازی را در پی خواهد داشت.

طبق نظر کارشناسان گرفت:

"عوامل موثر در پیش‌بینی قیمت مس عبارتند از: میزان استخراج مس در عرصه جهانی، قیمت دلار و یورو، قیمت نفت، قیمت بورس فلزات لندن، میزان عرضه و تقاضا. براساس تحلیل تکنیکال صورت گرفته، مقاومت 9 هزار دلاری قیمت مس به زودی شکسته خواهد شد و احتمال افزایش قیمت تا 13 هزار دلار نیز وجود دارد."

برخی خبرها حاکی از احتمال کاهش قیمت جهانی مس با افزایش تولیدات کشور چین هستند. کشور چین واکسیناسیون نیروی کار خود را طی سال‌های گذشته رو به تکامل برده است و به نظر می‌رسد که دیگر برای افزایش تولید محصولات مسی خود ندارد. این امر موجب افزایش ذخایر مس شانگهای و بخشی از کمبودهای جهانی را تأمین می‌کند. البته همچنان بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان نقش چین در بازار جهانی و قیمت مس را ناچیز می‌دانند و معتقدند که بخش اصلی بازار را شیلی و استرالیا تشکیل می‌دهند.

بیشتر بخوانید: پیش بینی قیمت آهن در سال 1401

چین علاوه بر نقشی که در تولید و عرضه محصولات مسی دارد، به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مس در جهان نیز شناخته می‌شود. خبرهای منتشرشده در ارتباط با چین نشان می‌دهند که تقاضای مس این کشور در سال‌های آینده رو به افزایش می‌گذارد. از طرف دیگر، آمارهای به‌دست‌آمده از بررسی اقتصاد کلان چین سیگنال‌هایی با محتوای کاهش رشد اقتصادی این کشور را به دست می‌دهند. این در حالی است که ارزش دلار تحت تأثیر رشد اقتصادی آمریکا با افزایش همراه خواهد بود. بنابراین، قیمت مس تحت تأثیر این عوامل در سال آینده روند افزایش خواهد داشت.

بر اساس نمودار تحلیل تکنیکال قیمت مس در سایت گرفت، شرایط کنونی بازار و دورنمای میزان عرضه و تقاضای جهانی مس، به نظر می‌رسد که به‌زودی مقاومت 9000 دلار برای همیشه شکسته می‌شود و مقاومت جدیدی بر روی قیمت 11 هزار دلار خواهیم داشت. البته پیش‌بینی دیگری توسط بانک آمریکا، افزایش قیمت تا حدود 13 هزار دلار را نیز به احتمالات سال آینده اضافه کرده است.

 

در این تصویر، نمایی از ورق مسی را مشاهده می کنید.

 

پیش‌بینی بلندمدت قیمت مس

افزایش قیمت مس تنها به سال آینده مربوط نخواهد بود. پیش‌بینی‌های انجام‌شده بر اساس تحلیل شرایط موجود و روند تغییر نمودارهای عرضه و تقاضا در سطح جهانی نشان می‌دهند که فاصله و شکاف میان عرضه و تقاضای جهانی مس روند افزایشی خود را حفظ می‌کند و احتمال رسیدن ارزش هر تن مس به 20 هزار دلار در 4 سال آینده نیز وجود دارد. بررسی میزان و سرعت تولید و عرضه محصولات مسی به بازارهای جهانی نیز از حفظ روند افزایشی قیمت این فلز حتی تا سال 2025 خبر می‌دهند. بر اساس این پیش‌بینی، به نظر می‌رسد که ارزش فلز مس در دنیا به‌پای نفت خام می‌رسد.

بیشتر بخوانید: پیش بینی قیمت پروفیل آهن در سال 1401

سخن پایانی

بازار مس در سال‌های گذشته شاهد نوسانات متعددی بوده و همواره به وضعیت پایداری نرسیده است. به همین دلیل، فعالان بازار مس همواره در حال تحلیل و پیش‌بینی  قیمت ورق مسی و لوله مس برای تحقق خریدی به‌صرفه‌تر و جلوگیری از زیان خود هستند. با توجه به اهمیت قیمت روز و پیش‌بینی‌های بلندمدت و میان‌مدت بازار مس، کارشناسان گرفت از تحلیل‌های تکنیکال قیمت‌ها برای بررسی احتمالات و روند قیمت بازار بهره می‌گیرند و سیگنال‌های مطلوبی برای یافتن مناسب‌ترین زمان خریدوفروش را در اختیار مخاطبان عزیز خود قرار می‌دهند.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

blog image
پیش بینی قیمت آهن در سال ۱۴۰۳
سه‌شنبه 28 فروردین 1403
blog image
پیش بینی قیمت میلگرد در سال 1403
سه‌شنبه 28 فروردین 1403