پیش بینی قیمت جهانی میلگرد | روند قیمت گذاری میلگرد

پیش بینی قیمت جهانی میلگرد | روند قیمت گذاری میلگرد

پیش بینی قیمت
سه‌شنبه 21 دی 1400

بازار خرید و فروش میلگرد به عنوان یکی مقاطع فولادی، از پر‌‌نوسان‌‌ترین بازار‌ها شناخته می‌شود. قیمت جهانی میلگرد در اثر عوامل مختلفی ممکن است تغییر کند و شاهد رکود یا افزایش در این حوزه باشیم.

یکی از مهم‌ترین این عوامل را می‌توان میزان تولید میلگرد در سطح جهانی دانست. از حجم تولید 1 میلیارد و 800 میلیون تنی میلگرد در جهان، ایران سهمی حدوداً برابر با 1.4 درصد از آن را دارد. کشور‌هایی مانند چین، هند و ژاپن که سه رتبه اول را در این رتبه‌بندی دارند، بیش‌ترین تولید را دارند. برای مثال کشور چین به تنهایی 55 درصد از این حجم تولید را به خود اختصاص داده است.

این مطلب در رابطه با شناخت و پیش‌بینی قیمت جهانی میلگرد امروز خواهد بود و با مطالعه این مقاله می‌توانید درک بهتری از بازار جهانی معامله میلگرد به دست بیاورید و عواملی که باعث بالا یا پایین رفتن بهای این محصول می‌شوند را بهتر بشناسید.

بررسی روند قیمت‌گذاری جهانی آهن و فولاد در سال اخیر

مواد اولیه مورد استفاده در تولید میلگرد، آهن و فولاد هستند که به تغییرات قیمت آن‌ها می‌تواند به طور مستقیم بر معاملات این محصول تأثیر‌گذار باشد. علاوه بر میلگرد، نوسانات بهای مواد اولیه در قیمت تمام مقاطع فولادی موثر خواهد بود.

 

قیمت جهانی سنگ آهن به طور مستقیم بر قیمت میلگرد تاثیر می گذارد

 

با توجه به این‌که در دو سال اخیر بازار‌های جهانی با رکود مواجه بوده‌‌اند، قیمت سنگ آهنی که برای تولید مقاطع فولادی به کار می‌رود با کاهش روبه‌رو بوده است، اما با عبور از این اپیدمی، معاملات میلگرد در ابعاد گسترده‌‌تری صورت می‌گیرد و انتظار می‌رود که قیمت سنگ آهن روند افزایشی را داشته باشد.

نحوه قیمت‌گذاری میلگرد در بازارهای جهانی

برای پاسخ به این سوال که قیمت میلگرد در بازار‌های جهانی چگونه مشخص می‌شود؟ باید سری به بازار‌های اصلی‌ عرضه این محصول بزنیم. برای مقاطع فولادی از جمله میلگرد در سه حوزه اتحادیه اروپا، آسیا و آمریکای شمالی قیمت‌گذاری با توجه به نرخ دلار انجام می‌شود.

 

تغییرات قیمت دلار از عواملی است که می تواند بر قیمت جهانی قیمت جهانی میلگرد تاثیر بگذارد.

 

با توجه به این موضوع قیمت میلگرد در اثر نوسانات قیمت دلار می‌تواند دست‌خوش تغییر شود و برای بررسی قیمت میلگرد لازم است حتما بازار ارز و معاملات آن را زیر نظر داشته باشید.

چین و تغییرات قیمت جهانی میلگرد

به طور کلی بررسی بازار معاملات آهن و مقاطع فولادی بدون شناخت و آگاهی در مورد بازار چین بی‌معنا خواهد بود. دلیل این موضوع را می‌توان در حجم تولید بالای محصولات فولادی در این کشور دانست که بخش بزرگی از نیاز جهانی در این حوزه را برطرف می‌کند.

از این رو هر گونه تغییر جزئی در قیمت میلگرد این کشور هم می‌تواند در معاملات بازار‌های جهانی تأثیر‌گذار باشد و باعث رکود یا افزایش قیمت شود.

میزان عرضه و تقاضا، عامل موثر در قیمت جهانی میلگرد

میزان صادرات کشورهایی که جز تولید کنندگان اصلی این محصول شناخته می‌شوند، در قیمت جهانی میلگرد بسیار تأثیر‌گذار خواهد بود. بهایی که هر کشور در بازار‌های جهانی به ازای یک تن میلگرد، مطالبه می‌کند می‌تواند باعث نوسان قیمت این محصول شود.

برای واضح شدن این موضوع به مثالی که در ادامه مشاهده می‌کنید، توجه داشته باشید:

اگر قیمت میلگرد یک کشور به نسبت دیگر رقبا، کمی پایین‌تر باشد و عرضه آن در بازار‌های جهانی به گونه‌ای انجام شود که عمده تقاضا را برطرف کند و از رقیب پیشی بگیرد، در این وضعیت شاهد آن خواهیم بود که قیمت میلگرد در معاملات جهانی با افت مواجه خواهد بود.

 این موضوع در حالت عکس هم صادق خواهد بود و ممکن است عرضه و تقاضا باعث بالا رفتن قیمت جهانی میلگرد شوند.

بهای میلگرد در داخل، متأثر از بازار‌های جهانی

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم قیمت محصولات فولادی مانند میلگرد در داخل هر کشوری، متأثر از بهای آن در بازار‌های خارجی خواهد بود. این تغییرات می‌توانند بر اثر نوسان قیمت مواد اولیه باشند یا در نتیجه اتفاقاتی مانند همه‌گیری یک بیماری که باعث رکود جهانی در همه زمینه‌ها خواهد شد.

برای محاسبه حدودی قیمت میلگرد در بازار‌های داخلی کشورمان، می‌توانید از این فرمول بهره ببرید:

میانگین قیمت دلار صرافی ملی * شاخص قیمت محصول فولادی( میلگرد) مورد نظر در CIS

لازم به ذکر است عدد به دست آمده در این فرمول ممکن است تفاوت‌هایی با قیمت اعلام شده در بورس داشته باشد که می‌تواند در نتیجه دستورات دولتی برای کاهش یا افزایش بهای میلگرد و محصولات فولادی باشد.

CIS مخفف شده عبارت  CEOMMONWEALTH OF INDEPENDENT STATS است و به معنای اتحادیه کشور‌های مستقل مشترک المنافع خواهد بود. کشور‌هایی که زمانی عضوی از اتحادیه جماهیر شوروی بوده‌اند و برخی کشور‌های دیگر مانند افغانستان عضوی از این اتحادیه هستند.

تصمیمات اقتصادی که در این اتحادیه گرفته می‌شود به دلیل نزدیکی آن با ایران، بر بازار کشورمان تأثیر خواهد داشت و از این رو در این فرمول از  آن استفاده می‌شود.

 

در این تصویر نمایی از میلگرد در بازار جهانی را مشاهده می کنید.

 

قیمت جهانی میلگرد در حال افزایش یا کاهش ؟

با توجه به اطلاعات بیان شده می‌توان نتیجه گرفته که قیمت جهانی میلگرد روندی افزایشی را پشت سر می‌گذارد. افزایشی بودن این روند دلایل زیادی دارد که از جمله آن می‌توان به افزایش عرضه میلگرد کشور چین در بازار‌های جهانی اشاره کرد.

این بازار ممکن است در بازه‌هایی با ثبات مواجه باشد، اما در کل قیمت جهانی میلگرد در حال افزایش است و این موضوع بر بازار‌های داخلی کشورمان نیز تأثیر‌گذار خواهد بود و باعث افزایش تدریجی بهای این محصول می‌شود.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید