مراحل اجرای سقف شیروانی چیست؟

مراحل اجرای سقف شیروانی چیست؟

مقالات آهن آلات
یکشنبه 07 شهریور 1400

سقف شیروانی یکی از محبوب‌ترین مدل‌های اجرای سقف ساختمان‌های مسکونی است که ظاهری به شکل مثلث با شیب بین 20 تا 80 درجه دارد. سقف شیروانی جلوه زیبایی به ساختمان‌ها می‌بخشد و به همین دلیل، امروزه در بسیاری از خانه‌های ویلایی و در مناطق مختلف کشور از آن استفاده می‌شود. این نوع سقف، ساختار بسیار سبک‌تری نسبت به سقف معمولی دارد که هزینه ساخت‌وساز را کاهش می‌دهد. بنابراین، این نوع سقف می‌تواند یک گزینه عالی، زیبا و مقرون‌به‌صرفه برای هر ساختمان ویلایی و مسکونی باشد. نکته مهم این است که برای اینکه این سقف‌ها عملکرد مناسبی داشته باشند، باید به مراحل اجرای سقف شیروانی توجه زیادی شده و این کار حتما توسط یک متخصص انجام شود. در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین نکات اجرای انواع سقف شیروانی بیشتر آشنا شوید.

مراحل اجرای سقف‌های شیروانی

قبل از هر چیز لازم است که زیرسازی مناسبی انجام شود تا بتوان مصالح موردنیاز برای اجرای سقف را بر روی آن قرار داد. به این منظور اطراف فضای سقف با استفاده از پروفیل فلزی یا چوبی پوشانده می‌شود؛ این پروفیل شبیه به یک کلاف قرار می‌گیرد که با استفاده از مواد مناسب به اسکلت ساختمان متصل شده است. توجه داشته باشید که استحکام این کلاف اهمیت زیادی دارد و اتصالات آن باید آن‌قدر محکم باشند که در اثر وزش باد شدید یا وارد شدن نیروهای جانبی سنگین، جدا نشوند.

ابعاد و جنس این کلاف اغلب با توجه به ابعاد سقف، فاصله تا نقطه وسط، ارتفاع سقف و مصالحی که در آینده روی سقف قرار می‌گیرند تعیین‌ شده و باید با دقت زیادی توسط مهندس محاسبه شوند. بعد از ساخت این کلاف جانبی، لازم است دهنه‌های سقف به ترتیب اندازه از بزرگ به کوچک ساخته‌شده و در محل مناسب قرار بگیرند. بعد از قرار دادن دهانه‌ها، پروفیل اصلی نیز بر روی سقف قرار می‌گیرد تا زیرسازی آن تکمیل شود.

بعد از تکمیل مراحل زیرسازی، لازم است که با استفاده از مصالحی مانند توری، پشم‌شیشه، ساندویچ پنل و چوب پوششی روی زیرسازی قرار گیرد. این پوشش درواقع همان چیزی است که عایق رطوبت و سرما و گرما در انواع سقف شیروانی خواهد شد. نکته مهم این است که مقدار این مصالح باید به‌طور دقیق تعیین‌شده و از مصالحی با ساختار همگن استفاده شود تا سقف مقاومت کافی داشته باشد. سایر مراحل اجرای سقف شیروانی با توجه به نوع مصالح مورداستفاده متفاوت است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

 

نمونه‌ای از اجرای سقف شیروانی در ساختمان را در این تصویر مشاهده می‌کنید.
نمونه‌ای از اجرای سقف شیروانی در ساختمان را در این تصویر مشاهده می‌کنید.

 

مراحل اجرای سقف شیروانی فلزی

بعد از اتمام مراحل زیرسازی و روسازی کلاف‌ها، نوبت به روسازی نهایی سقف می‌رسد که با استفاده از مصالح مختلف انجام می‌شود؛ یکی از مصالح پرکاربرد در این مراحل فلز است. استفاده از فلز برای روسازی سقف شیروانی، باعث می‌شود که این نوع سقف‌ها در برابر انواع شرایط آب‌وهوایی مقاوم باشند. این پوشش اغلب وزن کمی دارد، در برابر نور خورشید مقاوم است و قابلیت بازیافت نیز دارد. یک نکته بسیار مهم در نحوه اجرای سقف شیروانی فلزی، تعیین زاویه و شیب قرارگیری آن است. این موضوع تا حد زیادی نشان‌دهنده میزان دفع آب باران و برف، مساحت زیر شیروانی و مقدار مقاومت آن خواهد بود.

پس از تعیین این موضوع لازم است که ورق‌های فلزی بر روی سقف قرار داده‌شده و با استفاده از قطعاتی به یکدیگر محکم شوند. این ورق‌ها می‌توانند ورق‌های فولادی نورد سرد یا ورق‌های نورد گرم باشند؛ ورق‌های نورد سرد اغلب ضخامت کمی دارند و ورق‌های نورد گرم معمولاً مقاوم‌ترند و برای مناطقی که بارندگی زیادی دارند استفاده می‌شوند. مزیت اصلی استفاده از این ورق‌ها این است که شما می‌توانید آن را با توجه به فرم سقف شکل داده و طرح‌های خاصی را با آن اجرا کنید.

نحوه اجرای سقف شیروانی فلزی با ورق گالوانیزه

در سقف شیروانی بسیاری از ساختمان‌ها از نوعی ورق گالوانیزه استفاده می‌شود که به دلیل کاربرد بالا در ساخت شیروانی، به‌عنوان ورق شیروانی نیز آن را می‌شناسیم. این ورق از مقاومت بالایی در برابر رطوبت، زنگ‌زدگی و تغییرات دمایی برخوردار است و به دلیل دوام و طول عمر بالای خود، هزینه تعمیرات و نگهداری را به حداقل می‌رساند. به همین دلیل، جزو گزینه‌های محبوب در میان خریداران سراسر کشور به شمار می‌آید.

برای نصب و اجرای سقف شیروانی با ورق گالوانیزه، ابتدا آن را در ابعاد متناسب برش می‌دهند و پس از ایجاد سوراخ در لبه‌های ورق، آن را بر روی ستون‌های متصل به خرپا قرار می‌دهیم. اتصال میان ستون و ورق‌های گالوانیزه با پیچ و مهره ایجاد می‌شود. بنابراین، نصب و اجرای سقف شیبدار با استفاده از ورق گالوانیزه بسیار سریع و راحت انجام می‌شود.

نحوه اجرای سقف شیروانی سفالی

برای اجرای شیروانی سفالی از تایل‌های سفالی استفاده می‌شود که عایق بسیار خوبی برای گرما و سرما هستند و با ایجاد امکان جریان هوا در زیر سقف، مانع از تجمع باکتری و قارچ‌ها در این ناحیه می‌شوند. نحوه اجرای سقف شیروانی سفالی با تایل‌های دیگر متفاوت است و به نام ایزولاسیون شناخته می‌شود. در این روش لازم است که مصالح زیرین با دقت بالایی انتخاب شوند تا مانعی در مقابل شکستن سفال‌ها یا ایجاد جلبک، خزه و... در زیر سقف باشند.

برای اجرای این سقف‌ها ابتدا یک لایه زیر سفالی قرار می‌گیرد که استحکام زیادی دارد و مانع از ایجاد نشتی در سقف و ورود آب به داخل خانه می‌شود. سپس لایه‌ای سفال مکنده قرار می‌گیرد که در برابر ایجاد ترک در سفال در اثر تغییرات دمایی مقاوم بوده و از مرطوب ماندن محیط سقف و ایجاد قارچ، جلبک یا خزه جلوگیری می‌کند. در لابه‌لای این مصالح از ایزوباند و شانه نیز برای آب‌بندی سقف و جلوگیری از ورود پرندگان به زیر تایل‌های سفالی استفاده می‌شود.

توجه کنید که تایل‌های سفالی که برای ساخت سقف استفاده می‌شوند، برخلاف وسایل سفالی تزیینی مقاومت بسیار زیادی در برابر پوسیدگی، خوردگی و تغییرات دمایی دارند. این تایل‌ها تنوع زیادی دارند که اغلب ازنظر مقاومت متفاوت نیستند؛ اما با توجه به شیب سقف و شکل موردعلاقه شما برای طراحی آن انتخاب می‌شوند. به دلیل وزن پایین‌تر و مقاومت ذاتی تایل‌های سفالی در برابر فشارهای واردشده به سقف، برای زیرسازی این نوع سقف‌ها به پروفیل‌های چوبی و فلزی کمتری نیاز است. همین موضوع باعث می‌شود که اجرای آن‌ها نسبت به سقف‌های فلزی آسان‌تر باشد.

اجرای سقف شیبدار چوبی ویلا

یکی از قدیمی‌ترین انواع سقف شیروانی، نوع چوبی است. به دلیل زیبایی و جلوه خاص چوب، امروزه نیز از سقف شیبدار چوبی در ساخت خانه‌های ویلایی استفاده می‌شود. چوب به‌کاررفته در این نوع سقف با تکنولوژی نوین در برابر شرایط جوی و آتش‌سوزی مقاوم شده و کارایی و دوام بسیار بالایی پیدا کرده است. این نوع سقف شیبدار درصورتی‌که به‌صورت تخصصی و توسط نیروی انسانی ماهر اجرا شود، مقاومت و کیفیت بسیار بالایی ارائه می‌دهد و در طولانی‌مدت دچار آسیب و خسارت نمی‌شود.

استفاده از فناوری‌های جدید در ساخت شیروانی چوبی کمک کرده تا متریال به‌کاررفته در آن مقاومت بالایی در برابر رطوبت، فرسودگی و حشرات موذی پیدا کنند. بنابراین، هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن پایین است. شیروانی چوبی می‌تواند وزن سقف را به‌طور قابل‌توجهی کاهش دهد و عایق حرارتی بسیار عالی به وجود بیاورد. بنابراین، یک انتخاب بسیار زیبا، خاص و کاربردی برای ویلاها به شمار می‌آید.

استفاده از سقف‌های شیروانی در مناطق گرمسیری و سردسیری رواج دارد.
استفاده از سقف‌های شیروانی در مناطق گرمسیری و سردسیری رواج دارد.

انواع پوشش زیر سقف شیروانی در اجرا

پوشش‌های زیر سقفی با هدف زیباتر کردن قسمت داخلی و جلوگیری از آسیب دیدن ساختمان استفاده می‌شوند. این پوشش می‌تواند از نوع آندوویلا از جنس پلی کربنات، دکرا (ترکیبی از رزین دو میکرونی، آلومینیوم، گالوانیزه، آلیاژ مس، آنتی باکتریال، آلوزینک، سنگ‌ریزه و اکرولیک پرایمر)، ایرانیت و پوشش زیرشیروانی با طرح سفال باشد.

نکاتی که باید قبل از اجرای سقف شیروانی موردتوجه قرار گیرد!

قبل از شروع مراحل اجرای سقف شیروانی بهتر است نکاتی را در نظر داشته باشید که باعث افزایش مقاومت سقف و ایمنی ساختمان خواهند شد. عدم توجه به این نکات می‌تواند در آینده ساکنان منزل را با مشکل مواجه کرده و باعث تحمیل هزینه‌های زیادی برای تعمیر و حتی اجرای مجدد سقف شود. در ادامه این بخش تعدادی از مهم‌ترین این نکات را بیان می‌کنیم.

  • سقف‌های شیروانی برای ساختمان‌های 4 طبقه و کمتر قابل‌اجرا هستند.
  • مصالح مورداستفاده در این سقف‌ها باید استحکام کافی در برابر رطوبت و نور خورشید داشته باشند تا به‌مرورزمان فرسوده و پوسیده نشوند.
  • مقدار مصالح موردنیاز برای سقف‌ها باید دقیقا توسط مهندس تعیین شود؛ چراکه خرید دوباره مصالح می‌تواند باعث عدم یکدستی سقف شود و مصالح زیاد نیز باعث هدر رفتن پول شما خواهند شد.

مصالح مورد استفاده در سقف‌های شیروانی

برای اجرای این سقف‌ها، لازم است که ابتدا مصالح لازم برای کار انتخاب شوند. این مصالح با توجه به میزان بارندگی در محیط، میزان بار واردشده به سقف و مقاومت موردنیاز برای سقف انتخاب می‌شوند. در اجرای سقف شیروانی می‌توان از متریال متنوعی مانند PVC، فایبرگلاس و ورق‌های فلزی استفاده کرد. محبوب‌ترین شیروانی، انواع فلزی است. رایج‌ترین ورق‌های شیروانی از جنس فولاد و آلومینیوم هستند. آن‌ها مقاومت بالایی در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی دارند. به همین دلیل، در برخورد مداوم با آلاینده‌های هوا و رطوبت دچار آسیب نمی‌شوند. البته برای افزایش مقاومت سقف در برابر رطوبت و بارندگی لازم است در طول اجرای آن تمهیداتی اندیشیده شود.

ورق‌های فولادی با پوشش گالوانیزه به دلیل هزینه پایین و سرعت بالای نصب، انتخابی بسیار عالی برای اجرای سقف شیروانی به شمار می‌آید. از دیگر مصالح و متریال به‌کاررفته در سقف شیروانی می‌توان به زیرساخت‌های فلزی و چوبی، پیچ و مهره‌های فولادی و کلاف‌های فلزی اشاره کرد.

 

نمایی از اجرای سقف شیروانی را در این تصویر مشاهده می‌کنید.
نمایی از اجرای سقف شیروانی را در این تصویر مشاهده می‌کنید.

 

قیمت اجرای سقف شیروانی بدون مصالح چقدر است؟

هزینه اجرای سقف شیروانی علاوه بر مساحت، متراژ بخش شیروانی دار ساختمان و شیب سقف، به عوامل دیگری مانند جنس و کیفیت متریال به‌کاررفته، هزینه نیروی متخصص برای اجرای سقف و... نیز بستگی دارد. هرچه متراژ بالاتر باشد، به مصالح بیشتری نیاز است و زمان موردنیاز برای ساخت آن نیز بیشتر می‌شود. به‌این‌ترتیب، هزینه متریال و نیروی متخصص بالاتر می‌رود.

یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت، شیب سقف است؛ معمولاً سقف‌هایی با شیب تندتر نیاز به مقاوم‌سازی بیشتری دارند. چراکه ارتفاع آن‌ها بلندتر است و لازم است که زیرسازی قوی‌تری داشته باشند. علاوه بر این نحوه اجرای سقف شیروانی نیاز به ایمنی و دقت بیشتری وجود دارد و به همین دلیل اغلب هزینه‌های آن بیشتر خواهد بود.

به‌منظور افزایش دوام سقف شیبدار و کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات، از شیروانی‌ها گالوانیزه با قابلیت ضدزنگ در اغلب ساختمان‌ها استفاده می‌شود. بنابراین، نوسانات قیمت فولاد، نرخ ارز و تورم و قیمت ورق گالوانیزه بر روی هزینه اجرای سقف شیروانی تأثیر می‌گذارند. ازاین‌رو، اطلاع از آخرین قیمت ورق آهن از طریق یک سایت معتبر امکان تحلیل و پیش‌بینی بازار فولاد و خرید با بهترین قیمت را در اختیار مهندسان و خریداران قرار می‌دهد.

کیفیت متریال به‌کاررفته در اجرای سقف شیروانی یکی دیگر از فاکتورهای مؤثر در هزینه نهایی است. با توجه به اینکه برند از مهم‌ترین فاکتورهای تعیین‌کننده کیفیت و قیمت محصولات است، برند تولیدکننده شیروانی گالوانیزه تأثیر قابل‌توجهی در تعیین قیمت اجرای سقف شیروانی دارد. خرید متریال باکیفیت اگرچه هزینه اجرا را کمی بالا می‌برد، اما به دلیل کارایی و دوام بالای آن یک انتخاب هوشمندانه و اقتصادی به شمار می‌آید.

علاوه بر موارد بالا می‌توان هزینه‌های تخریب سقف قبلی در صورت نیاز به بازسازی، نوع معماری سقف، میزان دسترسی به محل پروژه و نحوه ایاب و ذهاب کارگران و مهندسان، حجم خرید و محلی که از آن قطعات و مصالح را می‌خرید نیز بر روی قیمت اجرای این مدل سقف‌ها موثر خواهد بود.

دانستنی‌های ضروری قبل از سفارش شیروانی

قبل از اینکه دست‌به‌کار شده و مراحل اجرای سقف شیروانی آغاز شود، لازم است که شیروانی‌ها را سفارش دهید. کیفیت شیروانی‌ها و نحوه ساخت آن‌ها در کیفیت نهایی سقف اهمیت بسیار زیادی دارد و به همین دلیل باید قبل از خرید نکاتی را که در این بخش بیان می‌کنیم در نظر داشته باشید.

  • ابتدا نوع شیروانی مورداستفاده را تعیین کنید تا در زمان خرید گیج نشوید.
  • طراحی سقف باید کاملا مشخص باشد تا با توجه به معماری سقف و میزان مقاومت موردنیاز، شیروانی را سفارش دهید.
  • با توجه به شرایط آب‌وهوایی محل، میزان ارتفاع سقف و شیب قرارگیری شیروانی‌ها، جنس و میزان متریال را به‌طور دقیق تعیین کنید تا مجبور به خرید دوباره یا خریدن مصالح اضافه نشوید.
  • با توجه به سلیقه خود و سایر قسمت‌های نمای ساختمان رنگ و طرح شیروانی را انتخاب کنید تا ظاهر ساختمان شما کاملا زیبا باشد.

کیفیت و ایمنی ساختمان تا حد زیادی به نحوه اجرای سقف شیروانی بستگی دارد. این موضوع که از چه مصالحی استفاده می‌کنید و چگونه زیرسازی و روسازی سقف را انجام می‌دهید، در میزان مقاومت آن و البته هزینه تمام‌شده اجرای سقف موثر خواهد بود. با توجه به این موضوع لازم است که قبل از هر چیز با مهندس ساختمان مشورت کنید تا حجم دقیق مصالح موردنیاز و نحوه اجرای آن‌ها را تعیین کند. نکته دیگر اینکه این سقف‌ها تنوع بسیار زیادی دارند و به همین دلیل علاوه بر ایمنی در زیبایی ساختمان نیز تاثیر زیادی خواهند گذشت.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید