کارخانه‌های تولیدکننده ورق آهنی

کارخانه‌های تولیدکننده ورق آهنی

مقالات آهن آلات
یکشنبه 15 بهمن 1402

یکی از کاربردی‌ترین مواد اولیه فولادی که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، ورق فلزی است. از این محصولات معمولا در انواع کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و صنایع مختلف به منظور تولید محصولات متعدد استفاده می‌شود. لوازم خانگی، صنایع حمل‌ونقل، صنایع غذایی، بسته‌بندی و ... از مهم‌ترین کاربردهای ورق‌های آهنی است. این موضوع باعث شده تا کارخانه‌های متعدد و گوناگونی در زمینه تولید ورق آهنی فعالیت کنند. در این مقاله قصد داریم تا اطلاعات جامعی درباره بهترین تولیدکننده‌های داخلی در این راستا را در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.

معرفی کارخانه‌های تولید ورق آهن

همان‌طور که گفتیم امروزه کارخانه‌های بسیار زیادی در زمینه تولید انواع مقاطع فولادی فعالیت می‌کنند. از این رو در این بخش، چند نمونه از بهترین کارخانه‌های فعال در این زمینه را به ‌صورت کامل معرفی می‌کنیم.

کارخانه فولاد مبارکه اصفهان

فولاد مبارکه اصفهان را باید به‌ عنوان بزرگ‌ترین مجتمع تولید فولاد در ایران و بزرگ‌ترین واحد صنعتی خصوصی معرفی کنیم که در این صنعت ازجمله تولید ورق آهنی فعالیت فوق‌العاده گسترده‌ای دارد. این شرکت در سال 1371 احداث شد و در مدت زمان کوتاهی توانست به عنوان بهترین کارخانه تولیدکننده ورق آهنی در ایران شناخته شود. ورق‌های تولیدشده توسط این کارخانه در صنایع مختلف خودروسازی، بسته‌بندی، مخازن تحت فشار، لوله و پروفیل فولادی و ... مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کارخانه صفر تا صد مراحل تولید را به‌ صورت کامل انجام داده و ورق‌های فولادی بسیار باکیفیتی را به بازار ارائه می‌کند. از جمله ورق‌های فولاد مبارکه اصفهان می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ورق سیاه فولاد مبارکه
  • ورق اسید شویی
  • ورق روغنی
  • ورق گالوانیزه
  • ورق رنگی
  • ورق آجدار
  • ورق عرشه

 

ورق فلزی
ورق فلزی کارخانه فولاد مبارکه اصفهان

کارخانه فولاد کاویان

یکی دیگر از تولیدکننده‌های انواع ورق فولادی که در ایران فعالیت می‌کند، کارخانه فولاد کاویان است. این شرکت در اواخر سال 1354 در جاده اهواز خرمشهر تأسیس شد؛ اما به دلیل جنگ تحمیلی و شرایط موجود، سرانجام در سال 1370 افتتاح گشت و به بهره‌برداری رسید. این کارخانه را می‌توانیم به‌ عنوان اولین تولیدکننده انواع ورق آهنی بدانیم که ورق‌های فولادی ضخیم با ضخامت‌های متنوع تولید می‌کند. ورق فولاد تولیدشده توسط کارخانه فولاد کاویان به دلیل ضخامت بالا، تنها به صورت شیت قابل استفاده است و امکان رول کردن آن اصلا وجود ندارد. بر اساس محصولات سفارشی، این کارخانه امکان تولید ورق فولادی با ضخامت 100 میلی‌متر را نیز دارد.

مجتمع فولاد گیلان

این شرکت در سال 1382 و در شهرک صنعتی رشت احداث شد. امروزه مجتمع فولاد گیلان ورق‌های فولادی متنوعی را به بازار ارائه کرده و جایگاه فوق‌العاده‌ای در این زمینه دارد. کارخانه فولاد گیلان را می‌توانیم به عنوان بزرگ‌ترین کارخانه نورد فولاد کشور در بخش خصوصی معرفی کنیم. در این کارخانه انواع ورق‌های فولادی سیاه، اسید شویی، روغنی و گالوانیزه در دو بخش نورد گرم و سرد تولید می‌شوند. در بخش نورد گرم محصولات تولیدشده بین 2.5 تا 15 میلی‌متر ضخامت داشته و در بخش سرد ضخامت محصولات بین 0.3 تا 5 میلی‌متر است. محبوب‌ترین محصول تولیدشده این کارخانه در بازار ایران، ورق سیاه و ورق آجدار آن بوده که از سطح کیفیت بالایی برخوردار است.

کارخانه نورد سمنان

از دیگر تولیدکنندگان داخلی فعال در زمینه تولید ورق آهنی که توانسته محصولات فوق‌العاده باکیفیتی را به بازار ارائه کند، کارخانه نورد و لوله سمنان است. این کارخانه در سال 1372 تأسیس شد و تا سال 1385 به گسترش و تأسیس بخش‌های داخلی مختلف مشغول بود. از محصولات متعدد این کارخانه می‌توانیم به ورق رنگی سمنان، ورق گالوانیزه، ورق کرکره سینوسی و ... اشاره کنیم. نکته قابل توجه درباره عملکرد این کارخانه این است که بخش گسترده‌ای از ورق‌های تولیدشده، صرف ساخت قطعات فولادی در بخش‌های داخلی و مختلف کارخانه شده و تنها بخش محدودی از آن در بازارهای مختلف به فروش می‌رسد.

کارخانه فولاد اکسین اهواز

یکی دیگر از بهترین و معتبرترین کارخانه‌های فعال تولیدکننده انواع ورق آهنی را باید شرکت فولاد اکسین خوزستان بدانیم که در زمینه تولید ورق‌های عریض فولادی عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد. روند احداث این کارخانه در سال 1384 آغاز شد و سپس در سال 1388 به بهره‌برداری رسید. محصولات ساخته‌شده توسط این کارخانه برای مصارف گوناگون از جمله ساخت لوله‌های انتقال نفت و گاز مخازن تحت فشار، سازه‌های بزرگ فلزی و پل‌سازی و ... مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کارخانه اکسین توانایی تولید ورق سیاه تا عرض 4.5 متر در ضخامت‌های مختلف را دارد. این محصولات از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار هستند و کاربران می‌توانند با اطمینان خاطر کامل از آن بهره ببرند. از محصولات این کارخانه باید به ورق سیاه و ورق at52 اشاره کنیم که امکان تولید سفارشی آن‌ها نیز وجود دارد.

 

ورق کارخانه فولاد اکسین اهواز

 

شرکت صنایع هفت الماس

هدف اصلی از احداث این کارخانه، تولید انواع ورق گالوانیزه بود که در سال 1375 در شهر قزوین آغاز شد. این مجموعه در سال 1382 به بهره‌برداری رسید و تبدیل به یکی از بهترین و معتبرترین تولیدکننده‌های انواع ورق گالوانیزه شد. ظرفیت اسمی سالانه این مجموعه در حدود 100 هزار تن بوده که علاوه بر بازار داخلی، در بازارهای جهانی هم به فروش می‌رسد و از محبوبیت بالایی برخوردار است. تنوع محصولات تولیدشده در این کارخانه بسیار گسترده بوده و از میان آن‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ورق اسید شویی با ضخامت تا 5 میلی‌متر
  • ورق روغنی نورد سرد
  • ورق گالوانیزه
  • ورق عرضه
  • ورق قلع اندود

با وجود تنوع ویژه در میان این محصولات، کارخانه هفت الماس بیشترین تمرکز خود را بر روی تولید ورق‌های رنگی قرار داده است. محصولات تولیدشده توسط این کارخانه دارای نشان ملی استاندارد بوده و بر اساس استانداردهای جهانی ساخته می‌شوند.

شرکت فولاد امیرکبیر کاشان

فرایند احداث این کارخانه در اواخر سال 1374 با عنوان شرکت صنایع گالوانیزه فجر سپاهان در کاشان آغاز شد. این پروژه در سال 1379 به بهره‌برداری رسید و توانست محصولات متعدد و گوناگونی را به بازار ارائه کند. این مجتمع با هدف تولید ورق گالوانیزه به روش غوطه‌وری گرم در زمینی گسترده به مساحت 72 هکتار احداث شد. با توجه به تنوع محصولات تولید شده در این کارخانه، شرکت فولاد امیرکبیر را می‌توانیم به عنوان کارخانه تولید ورق شیروانی هم در نظر بگیریم.

از انواع محصولات تولیدشده در این مجموعه باید به ورق گالوانیزه، ورق گالوانیزه فرم دار، ورق سیاه و ورق اسید شویی و ... اشاره کنیم. محصولات این کارخانه بر اساس استانداردهای معتبر جهانی ساخته شده و کیفیت بسیار بالایی دارند.

سایر کارخانه‌های تولید ورق فولادی در کشور

علاوه بر موارد معرفی‌شده در این بخش، کارخانه‌های متعدد و گوناگون دیگری هم در این زمینه فعالیت دارند که به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • کارخانه فولاد سبا اصفهان
  • کارخانه فولاد تاراز شهرکرد
  • شرکت فولاد غرب آسیا
  • مجتمع فولاد خرم آباد
  • کارخانه نورد تهران

 

کارخانه‌های تولید ورق فولادی کشور
کارخانه‌های تولید ورق فولادی کشور

 

مقایسه محصولات بهترین کارخانه‌های ورق آهنی

همان‌طور که اشاره کردیم، امروزه کارخانه‌های گوناگونی در زمینه تولید ورق‌های فولادی مختلف فعالیت می‌کنند. چند نمونه از معتبرترین گزینه‌ها در این زمینه را در بخش‌های قبلی معرفی کردیم که محصولات بسیار باکیفیتی را ارائه می‌کنند. کارخانه‌های معرفی‌شده از جمله فولاد مبارکه اصفهان، اکسین خوزستان، مجتمع فولاد گیلان و ... همه در روند ساخت محصولات، از مواد اولیه فوق‌العاده مرغوب و باکیفیتی استفاده می‌کنند. همین موضوع باعث شده تا کیفیت محصولات نهایی ساخته‌شده نیز در سطح بالا و قابل قبولی باشد. بر این اساس می‌توانیم ادعا کنیم که این محصولات از نظر سطح کیفی، همه در وضعیت قابل قبولی قرار دارند و نشان استاندارد دریافت کرده‌اند. تفاوت موجود در این زمینه مربوط به ضخامت و ابعاد و به صورت کلی در ساختار این قطعات است.

ورق‌های فولادی را باید به عنوان یکی از کاربردی‌ترین و مهم‌ترین قطعات فولادی در صنایع مختلف بدانیم که در موارد گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. امروزه از این قطعات در اغلب صنایع برای ساخت لوازم مختلفی استفاده می‌شود. همین موضوع باعث شده تا کارخانه‌ها و شرکت‌های متعددی در زمینه تولید این ورق‌ها شروع به فعالیت کنند. در بخش‌های قبلی به معرفی چند نمونه از معتبرترین و معروف‌ترین کارخانه‌های فعال در این حوزه پرداختیم تا شما آشنایی بیشتری در این باره داشته باشید.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

blog image
چدن چکش خوار یا مالیبل
شنبه 01 اردیبهشت 1403
blog image
پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403
سه‌شنبه 28 فروردین 1403